Eczeem speelt weer meer op
maandag 27 april 2020 om 22:15
Mijn zoontje van ruim anderhalf jaar heeft altijd al een gevoelige huid gehad, is ook overgevoelig voor bepaald eten (allergie gevoelig) en heeft nu dus weer een opleving van zijn eczeem.
Voornamelijk bij zijn oorlellen, nekje, knieholtes, enkels en ellebogen...
Herkennen jullie dit? En wat gebruiken/doen jullie zoal?
Ik gebruik zelf hormoonzalf, maar wil dit niet teveel smeren, en houdt het vet met zalf van Dr. Leenaerts, gewoon van drogist.
Denk dat de opleving deels komt door het iets vaker in bad gaan omdat hij veel buiten is op het moment, dus het is dubbel...
Voornamelijk bij zijn oorlellen, nekje, knieholtes, enkels en ellebogen...
Herkennen jullie dit? En wat gebruiken/doen jullie zoal?
Ik gebruik zelf hormoonzalf, maar wil dit niet teveel smeren, en houdt het vet met zalf van Dr. Leenaerts, gewoon van drogist.
Denk dat de opleving deels komt door het iets vaker in bad gaan omdat hij veel buiten is op het moment, dus het is dubbel...
maandag 27 april 2020 om 22:24
Twee van mijn kinderen hebben ook een eczeem huid, ik zelf ook. Voor mezelf heb ik hormoonzalf en onderhoud ik het met creme van de apotheek (tip van de dermatoloog) waar ik heeel tevreden over ben. Deze creme gebruik ik ook voor de kinderen en daarmee heb ik de eczeem onder controle.
Het heet ‘koelzalf zonder rozenolie’ van bipharma.
Ik smeer ook niet meer volgens een schema bij mezelf. Het speelt af en toe op en na twee keer smeren met de hormoonzalf is het weer weg. Helemaal er vanaf komen is meestal niet mogelijk. door te veel smeren maak je alleen je huid nog meer kapot.
Het heet ‘koelzalf zonder rozenolie’ van bipharma.
Ik smeer ook niet meer volgens een schema bij mezelf. Het speelt af en toe op en na twee keer smeren met de hormoonzalf is het weer weg. Helemaal er vanaf komen is meestal niet mogelijk. door te veel smeren maak je alleen je huid nog meer kapot.

maandag 27 april 2020 om 22:33
maandag 27 april 2020 om 22:34
Badjes en water zijn funest voor een eczeemhuid. Het beste kun je flink zeezout en een kop troebele appelazijn in het water doen. Zodat er een laagje op het water komt. Sommige eczeemhuid knapt ook op van chloorwater in zwembaden. Er kan even testen zijn wat bij jouw kind werkt.
De eczeemplekken kun je deppen met de 1 deel water en een deel appelazijn, dat verminderd jeuk en is goed voor de huid.
Mijn jongste heeft ook eczeem maar ik gebruik geen hormoonzalf of vette crème meer. Eens in het half jaar heeft hij een opleving. Dan zie ik weer rode plekken op de onderbenen, enkels en polsen. Het enige waar ik dan voor zorg is dat hij geen jeuk krijgt. Het trekt namelijk vanzelf weer weg. Kind is inmiddels 2,5 jaar. Kans is groot dat zijn huid met het ouder worden steeds meer kan verdragen.
Samen met de arts hebben we gekeken naar de oorzaken van het eczeem. Zij heeft zelf ook tot in haar 40e huidproblemen gehad en is daar nu van verlost. (Ze liep zelf vast bij dermatologen en is toen als arts zijnde haar eigen onderzoek gaan doen). Haar aanpak is wetenschappelijk onderbouwd (Duitsland en Japan) maar wijkt af van de Nederlandse standaard.
De eczeemplekken kun je deppen met de 1 deel water en een deel appelazijn, dat verminderd jeuk en is goed voor de huid.
Mijn jongste heeft ook eczeem maar ik gebruik geen hormoonzalf of vette crème meer. Eens in het half jaar heeft hij een opleving. Dan zie ik weer rode plekken op de onderbenen, enkels en polsen. Het enige waar ik dan voor zorg is dat hij geen jeuk krijgt. Het trekt namelijk vanzelf weer weg. Kind is inmiddels 2,5 jaar. Kans is groot dat zijn huid met het ouder worden steeds meer kan verdragen.
Samen met de arts hebben we gekeken naar de oorzaken van het eczeem. Zij heeft zelf ook tot in haar 40e huidproblemen gehad en is daar nu van verlost. (Ze liep zelf vast bij dermatologen en is toen als arts zijnde haar eigen onderzoek gaan doen). Haar aanpak is wetenschappelijk onderbouwd (Duitsland en Japan) maar wijkt af van de Nederlandse standaard.
maandag 27 april 2020 om 22:36
Dat zijn inderdaad bekende plekjes.
Dochter heeft ook exzeem en huid reageert op allergenen (bepaalde noten). Gebruik de zalf van de huisarts en smeer ook door ook al lijkt het bijna weg.
Als de exzeem erger wordt, vraag doorverwijzing naar dermatoloog.
Dochter is allergisch voor sommige noten en reageert dus ook op producten die op basis van notenolie zijn. Dat zit soms in cosmetica, maar ook in sommige zonnebrandcreme en snoetenpoetsers.
Bij dochter merk ik dat het vaak opvlamt als ze een beetje ziek wordt. Dermatoloog gaf aan dat dat komt omdat bij ziekte lichaam stresshormoon aanmaakt en dat de exzeem triggert.
Wat helpt om huid te kalmeren is in bad met dode zee zout. Is niet wetenschappelijk bewezen, maar kan geen kwaad en hier helpt het.
Dochter heeft ook exzeem en huid reageert op allergenen (bepaalde noten). Gebruik de zalf van de huisarts en smeer ook door ook al lijkt het bijna weg.
Als de exzeem erger wordt, vraag doorverwijzing naar dermatoloog.
Dochter is allergisch voor sommige noten en reageert dus ook op producten die op basis van notenolie zijn. Dat zit soms in cosmetica, maar ook in sommige zonnebrandcreme en snoetenpoetsers.
Bij dochter merk ik dat het vaak opvlamt als ze een beetje ziek wordt. Dermatoloog gaf aan dat dat komt omdat bij ziekte lichaam stresshormoon aanmaakt en dat de exzeem triggert.
Wat helpt om huid te kalmeren is in bad met dode zee zout. Is niet wetenschappelijk bewezen, maar kan geen kwaad en hier helpt het.
maandag 27 april 2020 om 22:41
Als zonnebrand gebruik ik urtekram zink crème no perfume baby.
Mijn kind zag eruit alsof ik hem in het vuur gegooid had. Hormoonzalven deden helemaal niks. De vette zalven zorgden ervoor dat kind zijn temperatuur niet meer kon reguleren. Kind was een grote hoop ellende. En toen kwam ik via via bij zijn huidige arts. En binnen 20 dagen was het eczeem met 90% verminderd.
Mijn kind zag eruit alsof ik hem in het vuur gegooid had. Hormoonzalven deden helemaal niks. De vette zalven zorgden ervoor dat kind zijn temperatuur niet meer kon reguleren. Kind was een grote hoop ellende. En toen kwam ik via via bij zijn huidige arts. En binnen 20 dagen was het eczeem met 90% verminderd.
maandag 27 april 2020 om 22:41
Mijn dochter heeft ook last van eczeem.
Na een uitbraak. (Seizoenwissel/ziek/veel contact met water) smeer ik volgens schema en is het snel onder controle.
Wanneer haar huid droog is breekt het veel sneller uit. Daarnaast reageert zij sterk op shampoo/zeep en zonnebrand.
Ik was haar met alleen water. Haar haren was ik 1 keer per week met Zarqa babyshampoo (dit is zonder zeep). Ze gaat 2x per week onder de douche.
Sinds kort gebruik ik producten van la Roche Posay. Dit heb ik aangeschaft na een heftige reactie op een andere hypoallergene zonnebrand. Naast zonnebrand heb ik ook bodylotion (lipikar Baume AP+M) en het is echt een wereld van verschil. Haar huid is rustig en voelt soepel en heb tot op heden niet meer met hormoonzalf hoeven smeren(nu een week of 3 na afbouw volgens schema/ meestal behandel ik altijd wel een paar plekjes)
Na een uitbraak. (Seizoenwissel/ziek/veel contact met water) smeer ik volgens schema en is het snel onder controle.
Wanneer haar huid droog is breekt het veel sneller uit. Daarnaast reageert zij sterk op shampoo/zeep en zonnebrand.
Ik was haar met alleen water. Haar haren was ik 1 keer per week met Zarqa babyshampoo (dit is zonder zeep). Ze gaat 2x per week onder de douche.
Sinds kort gebruik ik producten van la Roche Posay. Dit heb ik aangeschaft na een heftige reactie op een andere hypoallergene zonnebrand. Naast zonnebrand heb ik ook bodylotion (lipikar Baume AP+M) en het is echt een wereld van verschil. Haar huid is rustig en voelt soepel en heb tot op heden niet meer met hormoonzalf hoeven smeren(nu een week of 3 na afbouw volgens schema/ meestal behandel ik altijd wel een paar plekjes)
cat1985 wijzigde dit bericht op 27-04-2020 22:44
Reden: Spelfout
Reden: Spelfout
0.35% gewijzigd
maandag 27 april 2020 om 22:47
Havermout helpt hier ook tegen de jeuk. Panty vullen met havermout en dat in het badje doen. De witte melk over de aangedane huid deppen. Na even weken in het water komt er een soort dikzak uit de havermout. Dat vang ik op in een bakje en dat smeer ik na het afdrogen over de rode plekken.
Maar goed. Kind heeft nu ca. 4 weken per jaar zichtbaar eczeem. Veel water of onderliggende ziekte verergeren het. Maar het wordt ook weer beter. De rest van de tijd ziet de huid er glad en rustig uit.
Jeuk is verschrikkelijk en dat voorkom ik ook bij mijn kind. De rode vlekken trekken vanzelf weer weg.
Maar goed. Kind heeft nu ca. 4 weken per jaar zichtbaar eczeem. Veel water of onderliggende ziekte verergeren het. Maar het wordt ook weer beter. De rest van de tijd ziet de huid er glad en rustig uit.
Jeuk is verschrikkelijk en dat voorkom ik ook bij mijn kind. De rode vlekken trekken vanzelf weer weg.
maandag 27 april 2020 om 22:49
maandag 27 april 2020 om 22:52
maandag 27 april 2020 om 22:52
Voor het bad: balneum heeft een extra vettende badolie en die is echt heeeel fijn. Sindsdien is het in bad gaan voor mijn zoon geen probleem meer. Verder na het in bad gaan niet droog wrijven met een handdoek, maar zachtjes droogdeppen en als het nog een klein beetje vochtig is er een goede laag crème overheen doen (de vette crème bedoel ik). Dan pak je juist wat vocht in en kan dat in de huid trekken, in plaats van dat het vocht juist de huid uitdroogt. Verder toch gewoon het smeerschema van de hormoonzalf aanhouden
maandag 27 april 2020 om 23:35
Ons zoontje heeft atopisch eczeem. En vaak alleen polsen , voetjes en soms plekjes op lijf. Wij gebruiken in bad Groninger badolie. Kan je online of bij apotheek bestellen dit is een vettende badolie en laat een soort vet laagje achter. Verder werkt bij hem ook Melkmeisje goed ( te koop bij blokker)
Wij vinden het ook lastig smeren qua hormoonzalf vooral bij zijn handjes. Hij is 1.5 en zit nog regelmatig met zijn handen in zijn mond.
Wij vinden het ook lastig smeren qua hormoonzalf vooral bij zijn handjes. Hij is 1.5 en zit nog regelmatig met zijn handen in zijn mond.
dinsdag 28 april 2020 om 00:46
Hier heeft zoon nu ook last van eczeem. Bij hem gaat dit altijd gepaard met hooikoorts. Als de hooikoorts weg is, is eczeem ook weer weg. Ik laat hem iedere avond even snel douchen zodat alle pollen ed van zijn lijf af zijn. Doen we dit niet dan weten we zeker dat hij in de ochtend meer plekken heeft. Na het douchen droogdeppen en op de plekjes smeren we dan heel dun hormoonzalf. Op de erge dagen smeer ik ook een vaseline cetomacrogol creme om het vet te houden.
dinsdag 28 april 2020 om 00:54
Mijn oudste dochter heeft vanaf dat ze 6 weken oud is ernstig eczeem en ze wordt al bijna 8 jaar. Wij hebben zo'n beetje alles wat er is al wel gehad.
Wat we de laatste jaren smeren is hormooncreme (zalf reageerde ze nooit zo goed op) Triamcinolon. We hebben ook de nog zwaardere variant gehad. En we hebben Vaseline Paraffine, deze Vaseline is de vettigste en werkt het beste. Van de Vaseline hebben we namelijk alles ook al gehad.
Maar tegenwoordig smeer ik haar vaak helemaal in met mijn Nivea Soft hydraterende creme en dat lijkt het ergens wel goed te doen. Verder wasmiddel zonder parfum.
Wat we de laatste jaren smeren is hormooncreme (zalf reageerde ze nooit zo goed op) Triamcinolon. We hebben ook de nog zwaardere variant gehad. En we hebben Vaseline Paraffine, deze Vaseline is de vettigste en werkt het beste. Van de Vaseline hebben we namelijk alles ook al gehad.
Maar tegenwoordig smeer ik haar vaak helemaal in met mijn Nivea Soft hydraterende creme en dat lijkt het ergens wel goed te doen. Verder wasmiddel zonder parfum.
dinsdag 28 april 2020 om 06:40
Wii smeerden handen in voor het slapengaan. Dermatoloog gaf aan dat binnenkrijgen van hormoonzalf niet erg is.Bollie08 schreef: ↑27-04-2020 23:35Ons zoontje heeft atopisch eczeem. En vaak alleen polsen , voetjes en soms plekjes op lijf. Wij gebruiken in bad Groninger badolie. Kan je online of bij apotheek bestellen dit is een vettende badolie en laat een soort vet laagje achter. Verder werkt bij hem ook Melkmeisje goed ( te koop bij blokker)
dinsdag 28 april 2020 om 07:10
dinsdag 28 april 2020 om 09:59
Die balneum olie zijn ook behoorlijk veel mensen allergisch voor. Geloof dat die op basis van notenolie is, dus je moet wel even zeker weten dat je kind daartegen kan.Nijntje* schreef: ↑27-04-2020 22:52Voor het bad: balneum heeft een extra vettende badolie en die is echt heeeel fijn. Sindsdien is het in bad gaan voor mijn zoon geen probleem meer. Verder na het in bad gaan niet droog wrijven met een handdoek, maar zachtjes droogdeppen en als het nog een klein beetje vochtig is er een goede laag crème overheen doen (de vette crème bedoel ik). Dan pak je juist wat vocht in en kan dat in de huid trekken, in plaats van dat het vocht juist de huid uitdroogt. Verder toch gewoon het smeerschema van de hormoonzalf aanhouden
Dat 2e is inderdaad dé manier na het badderen. Snel smeren zodat de huid niet uitdroogt heeft mij van mijn eczeem afgeholpen en werkt bij mijn zoontje en neefje ook heel goed.
dinsdag 28 april 2020 om 10:26
Even met je arts overleggen. Houd je z'n nagels ook goed kort? Dat helpt ook. Mijn kind heeft ook wel eens een silk pyama gehad (bij de apotheek te bestellen met een brief van je huisarts). Dat hielp ook wel redelijk is van ademend materiaal. Soms helpt een zwaardere hormoonzalf ook, die kun je korter smeren dan die lichtere. Huisartsen zijn, over het algemeen, wat terughoudend met het voorschrijven.WholeLottaLove schreef: ↑28-04-2020 07:10Bedankt voor alle tips! Ook met het badderen enzo, want gebruik daar vooralsnog “gewone” etos wasgel etc.
Heb vraagje trouwens, zoontje heeft flink gekrabt al bij enkeltje en is wat open gegaan nu. Ik blijf daar wel hormoonzalf op smeren, maar kan dit wel?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
dinsdag 28 april 2020 om 10:49
Mijn zoontje van bijna 2 heeft al van jongs af aan eczeem. Van de kinderarts hebben we hormoonzalf gekregen en vette zalf, het bleef echter steeds nodig deze hormoonzalf te smeren.
Sinds 1,5 maand smeer ik hem meerdere keren per dag in met La roche posay lipikar baume en z’n huid is flink verbeterd. De hormoonzalf bouw ik nu langzaam af.
Sinds 1,5 maand smeer ik hem meerdere keren per dag in met La roche posay lipikar baume en z’n huid is flink verbeterd. De hormoonzalf bouw ik nu langzaam af.
dinsdag 28 april 2020 om 11:05
Ja. Nagels knip ik veel, houd dat goed bij!Belle73 schreef: ↑28-04-2020 10:26Even met je arts overleggen. Houd je z'n nagels ook goed kort? Dat helpt ook. Mijn kind heeft ook wel eens een silk pyama gehad (bij de apotheek te bestellen met een brief van je huisarts). Dat hielp ook wel redelijk is van ademend materiaal. Soms helpt een zwaardere hormoonzalf ook, die kun je korter smeren dan die lichtere. Huisartsen zijn, over het algemeen, wat terughoudend met het voorschrijven.
Zo’n hele speciale pyjama hoeft denk ik niet, zo erg heeft hij het niet over zijn hele lichaam gelukkig. Meer die specifieke plekjes...
Ik ken inderdaad die speciale rompers gemaakt van bepaald materiaal.