Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Corona in de tandartspraktijk.

29-04-2020 08:02 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forumleden,

Graag jullie mening.

In het dagelijks leven werk ik een grote tandartspraktijk. Wij zijn enkele weken geleden dicht geweest ivm het Corona virus. Nu zijn wij weer een kleine week aan het opstarten. En vanaf morgen mogen ook de reguliere behandelingen weer plaatsvinden.
Dan hebben wij het over wortelkanaalbehandelingen, vullingen leggen, controles uitvoeren, tandsteen verwijderen en poets instructies.

Vooral de laatste twee voer ik op dagelijkse basis uit.
Wat is het probleem? Bij de bovenstaande behandelingen komt aerosol vrij. Dit zijn vochtige kleine (besmette) druppeltjes die in de lucht blijven hangen tot ongeveer één uur na de behandeling.

Op de praktijk waar ik werk krijgt enkel het personeel met een lagere weerstand een beter FFP2 masker.
Daar behoor ik niet toe. Ook is de afzuiging in het pand niet aanwezig.
In sommige behandelkamers ontbreekt zelfs een raampje.

In de wachtkamer is alles netjes geregeld. Schermen, speelgoed en bladen verwijderd. Bij de patiënten die binnen komen wordt de temperatuur opgenomen. Maar wat denk je van de incubatietijd? Mensen hebben voor ze ziek worden geen symptomen maar zijn wel besmettelijk.

Maar in de behandelkamer gaat het naar mijn idee mis. Voor de behandelaar maar ook voor de patiënt.

Dit heb ik aangegeven bij onze manager. Zij deed er wat lacherig over en ik kreeg de contact gegevens van de bedrijfsarts.

Deze gemaild maar ik word van het kastje naar de muur gestuurd. Zij doen dus niets voor mij, het personeel en de patiënt.

Nu is de situatie zo dat ik beschuldigd word van het opruien van het overige personeel. En kon ik maar beter een praktijk zoeken die het wellicht anders aanpakt.

Kortom de situatie is behoorlijk uit de hand gelopen waar ik mee zit.

Nu ga ik vanaf morgen maar tandsteen verwijderen met de hand. Daar komt dus geen aerosol bij vrij.
Maar dat is heel erg veel en zwaar werk. En ik krijg bij lange na niet alles netjes met de hand weg.

Graag jullie advies??

Bedankt en een mooie dag gewenst!
Ik moet zometeen toevallig naar mijn tandarts. Zal eens kijken hoe het daar nu gaat..dan heb je in ieder geval vergelijkingsmateriaal 🙂.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Wat een vervelende situatie Duizendpoot, ik kan me voorstellen dat je vind dat het niet goed geregeld is.

Ik heb verder geen tips eigenlijk, sorry...
dan ga je naar de bedrijfsarts en meld je je ziek
Oh ja, wat vinden je collega's hiervan eigenlijk? Zijn ze het met je eens?
Er is een oplossing geboden....met de hand. Jammer dat het veel en zwaar werk is.
Maar bij mij wordt het altijd handmatig verwijderd.

Je piept al voordat je begonnen bent. Kijk eerst hoe het loopt.
Oh ja, wat vinden je collega's hiervan eigenlijk? Zijn ze het met je eens?
[/quote]

Veel collega's van mij werken achter de balie. Hebben dus niet het directe contact met de patiënt.

Enkele collega's bellen mij in de avonduren wel op met hun twijfels.
Maar uiten zich niet tot nauwelijks op de werkvloer.

Dus het lijkt alsof ik de enige ben en de boel aan het opruien is.

En ziek melden...tja. Dat voelt tot nu toe absoluut niet goed. Zit ook niet in mijn aard.
Polsjef schreef:
29-04-2020 08:15
Er is een oplossing geboden....met de hand. Jammer dat het veel en zwaar werk is.

Nou, geboden? Uit de OP begrijp ik dat TO dat zelf bedacht heeft, omdat haar leidinggevende lacherig deed over de aerosoldruppels.
Polsjef schreef:

Ik zit al ruim tien jaar in het vak. Dus ik weet ondertussen wel dat handmatig tandsteen verwijderen te doen is bij geringe vervuiling.

Maar een hele mond is niet haalbaar. Dan hebben wij het ook over aanslag verwijderen. De apparatuur is er natuurlijk niet voor niets.
Maar wat denk je van de incubatietijd? Mensen hebben voor ze ziek worden geen symptomen maar zijn wel besmettelijk.

Dat klopt, maar daar is niet echt een oplossing voor te verzinnen, anders dan:.
1. Mondzorg opschorten totdat dit verdwenen is (schatting: minimaal een jaar). Naast rare kapsels hebben we dan ook nog slechte gebitten.
2. Iedereen die naar de tandarts moet eerst 2 weken in quarantaine zetten.

Ik denk dat je niet heel veel meer kunt doen dan alle voorzorgsmaatregelen nemen en er verder maar het beste van hopen. Bij niemand is het risico 0, aerosolen kunnen ook in de supermarkt rondzweven en tandartsen zijn vrij goed beschermd. Hooguit kun je nog wat betere mondmaskers gaan dragen (FFP2) als deze weer beter verkrijgbaar zijn (waarom duurt dat eigenlijk zo lang?).
Voer geen aerosolvormende handelingen uit als je daar geen beschermingsmateriaal voor krijgt. Niet alleen een FFP2 masker maar ook een afsluitende spatbril (virus kan via traanbuizen naar binnen) en een vochtondoorlatend schort wat je na iedere patiënt wisselt. Ik snap eigenlijk ook niet waarom patiënt B in dezelfde kamer zonder afzuiging kan komen waar patiënt A zojuist mogelijk besmette druppels in de lucht heeft verspreid. Patiënt C en D in hetzelfde uur lopen nog meer risico.

Als die handelingen voor de patiënt nodig zijn zou ik ze doorverwijzen naar je collega met de juiste outfit.
Anders meld je je maar ziek. Jammer voor je werkgever maar als zij ook niet goed voor jou en hun patiënten zorgen...
huisduif wijzigde dit bericht op 29-04-2020 08:21
4.06% gewijzigd
Ook al zet jij een masker op, dan gaat het voor de patiënt nog mis in de behandelkamer.

Want als die druppeltjes in de lucht blijven hangen, een uur, dan kan de volgende patiënt het toch oppakken, of laten jullie een uur telkens de kamers leeg, na een behandeling?

Dus, kortom, ik vind dat niet z'n steekhoudend argument, om jou aan een masker te helpen.

En verder, tja, ik snap dat je het vervelend vind, maar wat zou je zelf graag zien als oplossing? Want waarom bestellen jullie als praktijk dan geen plexiglas schermen ofzo, die je over de patiënt heen zet op een of andere manier, en onder nog kan, bij de mond, met voldoende bewegingsruimte voor de instrumenten.
En de oplossing handmatig tandsteen verwijderen heb ik inderdaad zelf aangedragen.

Ik wil mezelf en de andere patiënten zo min mogelijk risico laten lopen.

Enkel wordt het nooit zo goed en intensief schoongemaakt. Omdat dat domweg met de hand niet mogelijk is.
In de tandartsenpraktijk weten ze heel goed hoe ze met PBM moeten werken. Ook in de niet corona tijdperk zijn er andere virussen en bacteriën die patiënten meedragen.

Bespreek je zorgen met de mensen in de praktijk. Er zullen vast extra maatregelen genomen worden en worden mensen vooraf gescreend op klachten van corona of dat ze mogelijk in aanraking zijn gekomen met mensen met corona.

Tandartsen hebben zelf besloten om dicht te gaan tijdens de coronacrisis, volgens het RIVM & de regering mochten ze gewoon open blijven.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
https://knmt.nl/coronavirus/bescherming ... oronavirus
Onze behandelkamers hebben geen ventilatie. In sommige ontbreekt zelfs een raam.

En de patiënten volgen elkaar in een rap tempo op.

Daarom voelt het behoorlijk dubbel allemaal.
Wat is het probleem? Bij de bovenstaande behandelingen komt aerosol vrij. Dit zijn vochtige kleine (besmette) druppeltjes die in de lucht blijven hangen tot ongeveer één uur na de behandeling.
Vooropgesteld dat ik geen verstand heb van tandartspraktijken en dat zo wens te houden @( ;-D .

Maar als tandartsenorganisatie had ik alláng een testbedrijf in de arm genomen om heel exact uit te vogelen of er levend, actief Coronavirus in de lucht blijft hangen dat de potentie heeft anderen te besmetten. Door middel van een bepaalde techniek is wel aan te tonen dat er erfelijk materiaal aanwezig kan zijn, maar of dit om losse stukjes gaat of intacte virussen is nog niet duidelijk. Aangezien dit voor jullie soort bedrijven cruciale info is zou ik er allang wat geld tegenaan gegooid hebben om dat te weten te komen.

https://www.cidrap.umn.edu/news-perspec ... l-surfaces

Overigens, als je heel jong bent is dat kans om te overlijden aan dit virus praktisch nul; in ieder geval kleiner dan een verkeersongeluk.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Herkenbaar ik werk ook als preventie alleen ik ben wel een long patiënt. Ik bem nog niet ingedeeld, en ik weet nog niet hoe zij dit voor mij gaan aanpakken, ik ben ziekgemeld vanwege ptss en overspannenheid ergens in mei moet ik weer gaan bouwen maar ik knijp hem wel vanwegen longen en corona, ze hebben alles op de praktijk liggen hoe en wat dus ik weet het nog niet.
Polsjef schreef:

Ga het zelfs eens doen dan 5 dagen hele.dagen keihard tandsteen aanslag weg halen handmatig best belastend..... Dat het bij jou handmatig weggehaald wordt betekend dat je bijna niets hebt.. Niet oordelen
lavendel2 wijzigde dit bericht op 29-04-2020 08:30
7.62% gewijzigd
Daarom ga ik nu niet naar de tandarts. De tandarts goed beschermd en ik moet daar met mijn bakkus open gaan liggen terwijl er van alles in de lucht hangt van mijn voorgangers.
Duizendpoot86 schreef:
29-04-2020 08:25
Onze behandelkamers hebben geen ventilatie. In sommige ontbreekt zelfs een raam.

En de patiënten volgen elkaar in een rap tempo op.

Daarom voelt het behoorlijk dubbel allemaal.
Geen ventilatie in een behandelkamer, seriously?!
Ik ben al bij de tandarts geweest, ook tandsteen laten weghalen. Het meisje dat het deed, zat keurig ingepakt, ze droeg ook een masker/soort spatscherm, zoals dit (ongeveer)
https://www.bol.com/nl/p/gelaatscherm-s ... oductTitle

Misschien kun je dat als voorstel doen? Eventueel zelf kopen?

Ik heb me geen moment onveilig gevoeld, en was blij dat mijn tandvlees weer kan bijtrekken
Tandartsassistente hier 😉

Onze mondhygiënisten en preventie assistente werken met de FPP2 maskers en gezichts scherm. Na iedere behandeling hebben ze 10 a 15 minuten extra tijd om schoon te maken. MH en PA werken wel met ultrasoon, tandartsen reinigen met handinstrumenten.

Als ik jou bericht lees ben in zo blij dat ze in onze praktijk de angsten van onze medewerkers wel serieus nemen...
Nadeel is natuurljk ook dat de berichtgeving zo tegenstrijdig is, vind ik dan. Eerst mocht de kamer een uur niet gebruikt worden na een patient, toen 30-40 minuten niet en nu zou je meteen hup weer door mogen...
Wat vind je ervan om telefonisch te overleggen met de bedrijfsarts? Of met een vakbond of iemand van een beroepsvereniging?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven