Australia #1
dinsdag 28 april 2020 om 22:11
Een topic om het geweldige continent Australië te eren
Noem hier je mooiste reis, plekken, belevenissen en laten we met z’n allen heimwee krijgen...
Ik kan kort zijn: ik heb er 9 maanden mogen rondreizen, met eigen auto, het hele land door... en ik kan zeggen dat er iets in het water zit daar, want je blijft ernaar verlangen!
Noem hier je mooiste reis, plekken, belevenissen en laten we met z’n allen heimwee krijgen...
Ik kan kort zijn: ik heb er 9 maanden mogen rondreizen, met eigen auto, het hele land door... en ik kan zeggen dat er iets in het water zit daar, want je blijft ernaar verlangen!
woensdag 29 april 2020 om 17:13
Dat is toch ook wel een van de dingen die me tegenhouden. Als kind in een spinnenweb gevallen en dat gevoel weet ik dus nog steeds. Krijg al de kriebels als ik het opschrijf..Alecta schreef: ↑29-04-2020 10:51
Waar ik wel even aan moest wennen was het wildlife. In de tuin van de mensen waar we een week logeren wemelde het van de red back spiders en op de eerste dag liep ik 's morgens al met mijn gezicht in een megagroot en stevig spinnenweb (dat was echt naar). Daarnaast nog paar keer bijna op een slang gestapt en heel veel spinnen gezien. Fascinerend en aan het einde was ik er aan gewend.
woensdag 29 april 2020 om 17:44
Wat wil je vooral doen of zien?
The outback? Stranden? Drukte of rust? Stad of natuur?
En sta je open voor enkele binnenlandse vluchten?
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
woensdag 29 april 2020 om 18:07
Voor mij is Australie het Australie van the flying doctors waar ik mee ben opgegroeid, dus outback in ieder geval. En binnenlandse vluchten, tsja, als het niet ook van die flying doctors vliegtuigen zijn, want ik ben een held op sokken wat dat betreft
Grote steden trekken me niet zo, een dagje vind ik ok maar langer niet.
woensdag 29 april 2020 om 18:20
Dan zou ik lekker bovenin blijven, Alice Springs... Darwin... misschien Cairns meepakken en wat regenwoud daar.
Qua grote steden zijn Brisbane en Sydney uiteraard leuk. Binnenlandse vluchten nooit gedaan maar goed te regelen geloof ik (in normale goede vliegtuigen)
Melbourne vond ik geweldig maar ligt dan weer te ver zuidelijk.
Dus: óf “boven” blijven óf “beneden”

Qua grote steden zijn Brisbane en Sydney uiteraard leuk. Binnenlandse vluchten nooit gedaan maar goed te regelen geloof ik (in normale goede vliegtuigen)
Melbourne vond ik geweldig maar ligt dan weer te ver zuidelijk.
Dus: óf “boven” blijven óf “beneden”
woensdag 29 april 2020 om 18:34
woensdag 29 april 2020 om 18:58
Ja, en dan ben ik echt totaal niet bang voor spinnen en vind ik het fascinerende dieren. Maar met mijn gezicht zo dwars door een heel stevig web, dat was echt nasty, om het zo maar te zeggen. Ik weet ook inderdaad nog exact hoe het voelde. Grappig is dat je wel heel snel aan went en wij binnen een paar dagen niet zonder te kijken met onze vingers buiten ergens aan kwamen (onderkant armleuning tuinstoel is beruchte plek.
woensdag 29 april 2020 om 19:17
Toen ik in Bingara was (volgens mij 6 uur met de trein vanuit Sydney) had ik echt een Coopers Crossing flashback. Dat dorp, de pub, de manier hoe auto's geparkeerd staan (diagonaal/schuin) en ik ging van daaruit ook naar een afgelegen station voor een jackeroo/jilleroo experience (helaas is deze er mee gestopt vanwege de aanhoudende droogte daar)PikkuMyy schreef: ↑29-04-2020 18:07Voor mij is Australie het Australie van the flying doctors waar ik mee ben opgegroeid, dus outback in ieder geval. En binnenlandse vluchten, tsja, als het niet ook van die flying doctors vliegtuigen zijn, want ik ben een held op sokken wat dat betreft
En in Alice Springs ben ik naar de RFDS geweest wat nu een museum is. Alice Springs zelf vond ik echter niet heel bijzonder en er zijn veel hangaboriginals.
woensdag 29 april 2020 om 19:25
Mocht het er ooit van komen open ik een topic en dan wil ik alle tipsAlecta schreef: ↑29-04-2020 18:58Ja, en dan ben ik echt totaal niet bang voor spinnen en vind ik het fascinerende dieren. Maar met mijn gezicht zo dwars door een heel stevig web, dat was echt nasty, om het zo maar te zeggen. Ik weet ook inderdaad nog exact hoe het voelde. Grappig is dat je wel heel snel aan went en wij binnen een paar dagen niet zonder te kijken met onze vingers buiten ergens aan kwamen (onderkant armleuning tuinstoel is beruchte plek.
woensdag 29 april 2020 om 19:26
Heb ik ook gedaan. Vooral in de avond vond ik Alice Spring niet prettig met de hangaboriginals met de nodige alcohol. Er reed ook heel veel politie rond. Vooral het gebied tussen Coober Pedy en Uluru deed mij erg aan de Flying Doctors denken. Die rode aarde, de stoffige wegen, de blauwe luchten, het Australisch en de vliegen. Echt nog nooit zoveel vliegen gezien. Bloedirritant.redbulletje schreef: ↑29-04-2020 19:17En in Alice Springs ben ik naar de RFDS geweest wat nu een museum is. Alice Springs zelf vond ik echter niet heel bijzonder en er zijn veel hangaboriginals.
woensdag 29 april 2020 om 19:37
PikkuMyy schreef: ↑29-04-2020 18:07Voor mij is Australie het Australie van the flying doctors waar ik mee ben opgegroeid, dus outback in ieder geval. En binnenlandse vluchten, tsja, als het niet ook van die flying doctors vliegtuigen zijn, want ik ben een held op sokken wat dat betreft
Dan zou ik ook meer de noordelijke helft aanraden.
Darwin en de nationale parken daar in de buurt. Ik ben zelf in het Litchfield NP en Kakadu NP geweest, waren erg mooi.
De omgeving van Alice Springs (Uluru, King's Canyon en Kata Tjuta zijn mooi, maar kunnen wel druk zijn. Maar er zijn daar veel meer mooie plekken in de omgeving). Alice Springs zelf vond ik overigens niet heel fijn, vooral niet als het donker was.
Het noorden van Queensland: Cairns en omgeving, het Great Barrier Reef als je van duiken of snorkelen houdt. Zelf vond ik zeilen in de Whitsundays erg mooi, maar ik hou sowieso van zeilen. Dat kon vanuit Airlie Beach.
Binnenlandse vluchten waren goed te doen. Gewoon normale Boeings en Airbus vliegtuigen
De afstanden kunnen erg groot zijn en zelf zou ik het zonde vinden om lang met auto of bus onderweg te zijn, tenzij de route zelf erg interessant is.
Hou trouwens wel rekening met het klimaat. In onze winter (de Australische zomer) is de luchtvochtigheid in het noorden erg hoog en valt er veel regen.
I'm not lazy
woensdag 29 april 2020 om 20:32
Ik heb de uitgaven nog niet op een rijtje gezet maar het was het waard.
Reisgenoot en ik wilden het al zoooooooolang en uiteindelijk hebben we het geregeld met relatief korte voorbereiding. Tegen andere toeristen aldaar zeiden we wel eens tot ons besluit te zijn gekomen onder het motto 'nu kan het nog' . Het was februari 2020, wisten wij veel hoe waar die uitspraak zou worden (voorlopig)...
Sydney, treinreis Sydney-Perth en Perth.
Uluru niet bezocht, dat moet nog een keer.
woensdag 29 april 2020 om 20:44
Vanuit Sydney naar de Blue Mountains geweest. Pas kort tevoren gepland omdat Europese journalisten de indruk wekten dat er erg veel was afgebrand. We hebben een kleinschalige dagexcursie gehad en inderdaad doorkijkjes gehad die normaal dichtgegroeid zouden zijn, maar ook al veel plekken waar de natuur aan het herstellen was. Eucalyptus is evolutionair al best bosbrandbestendig, maar ook de meer regenwoudplanten begonnen aan hun herstel.
Treinreis Sydney-Perth enkele excursies,
Vanuit Perth onder andere Rottnest-island en Waverock.
Treinreis Sydney-Perth enkele excursies,
Vanuit Perth onder andere Rottnest-island en Waverock.
woensdag 29 april 2020 om 21:22
Tip voor diegene die ooit nog gaan mocht het weer kunnen: veel muggenspray inslaan!
Ik ben er super gevoelig voor en werd mega veel lastig gevallen door de leuke zogenaamde “sandflies” aldaar.
Zat compleet onder, en kreeg heftige antihistamine pillen en aambeien zalf voorgeschreven.
Nog wat tips:
Bij Bundaberg (strand heet Mon Repos) kun je reuze schildpadden eieren zien leggen of zien uitkomen.
Varen op de CityCat in Brisbane.
Koala Sanctuary park in Brisbane.
O en nog zoveel meeeeerrr... kom er nog wel op...
Ik ben er super gevoelig voor en werd mega veel lastig gevallen door de leuke zogenaamde “sandflies” aldaar.
Zat compleet onder, en kreeg heftige antihistamine pillen en aambeien zalf voorgeschreven.
Nog wat tips:
Bij Bundaberg (strand heet Mon Repos) kun je reuze schildpadden eieren zien leggen of zien uitkomen.
Varen op de CityCat in Brisbane.
Koala Sanctuary park in Brisbane.
O en nog zoveel meeeeerrr... kom er nog wel op...
woensdag 29 april 2020 om 22:07
Ben zelf in 2001 (ik weet het; is erg lang geleden) voor 3 maanden in Australie geweest.
Vond het echt een geweldige ervaring en had achteraf gezien liever voor een jaar willen gaan (ook icm NZ).
Ben eerst ongeveer twee weken in Sydney geweest (met een groep van Activity International) en daarna via Brisbane naar Cairns doorgeresid.
Daar een week op een WWOOF-farm gewerkt.
Was ook echt heel leuk en veel verschillende nationaliteiten daar ontmoet ook.
Vond het erg jammer dat ik na een week alweer verder moest gaan.
Ging vervolgens van Cairns naar Darwin en heb daar een trip naar Kakadu NP gedaan.
Was echt imponerend; waanziinig mooi gebied.
Daarna van Darwin naar Alice Springs gegaan.
En wat vond ik de outback super zeg.
Voelde haast als een soort van thuiskomen.
Ben van Alice Springs naar Adelaide gereisd per trein (The Ghan) en dat was zo adembenemend.
Was een uitgestrekte natuur ook.
Ook nog naar Kangeroo Island geweest (waar helaas ook een afschuwelijk bosbrand onlangs heeft gewoed).
Helaas Melbourne niet kunnen bezoeken.
Wel nog naar Perth geweest.
Ook absoluut de moeite waard; mooie omgeving ook.
Van daaruit, via Hong Kong, weer teruggevlogen naar NL.
Wat zou ik graag weer terug willen.
Heb momenteel echter het geld niet en ivm de huidige crisis gaat het ook erg lastig worden de komende tijd.
Vond het echt een geweldige ervaring en had achteraf gezien liever voor een jaar willen gaan (ook icm NZ).
Ben eerst ongeveer twee weken in Sydney geweest (met een groep van Activity International) en daarna via Brisbane naar Cairns doorgeresid.
Daar een week op een WWOOF-farm gewerkt.
Was ook echt heel leuk en veel verschillende nationaliteiten daar ontmoet ook.
Vond het erg jammer dat ik na een week alweer verder moest gaan.
Ging vervolgens van Cairns naar Darwin en heb daar een trip naar Kakadu NP gedaan.
Was echt imponerend; waanziinig mooi gebied.
Daarna van Darwin naar Alice Springs gegaan.
En wat vond ik de outback super zeg.
Voelde haast als een soort van thuiskomen.
Ben van Alice Springs naar Adelaide gereisd per trein (The Ghan) en dat was zo adembenemend.
Was een uitgestrekte natuur ook.
Ook nog naar Kangeroo Island geweest (waar helaas ook een afschuwelijk bosbrand onlangs heeft gewoed).
Helaas Melbourne niet kunnen bezoeken.
Wel nog naar Perth geweest.
Ook absoluut de moeite waard; mooie omgeving ook.
Van daaruit, via Hong Kong, weer teruggevlogen naar NL.
Wat zou ik graag weer terug willen.
Heb momenteel echter het geld niet en ivm de huidige crisis gaat het ook erg lastig worden de komende tijd.
donderdag 30 april 2020 om 11:21
Ik heb zo'n anderhalf jaar geleden een maand mogen rondtoeren in een camper, route Melbourne, stukje Great Ocean Road en daarna terug richting Brisbane.
Helemaal nu we nergens heen kunnen verlang ik er zo naar terug. Het stukje ultieme vrijheid om te gaan, staan en blijven waar je wil is werkt bijna therapeutisch.
Hopelijk zit het er over een jaar of 2/3 financieel en tijdstechnisch in om nog eens voor 4/6 weken het stuk Sydney - Cairns te doen. Tot die tijd blijf ik lekker dromen.
Helemaal nu we nergens heen kunnen verlang ik er zo naar terug. Het stukje ultieme vrijheid om te gaan, staan en blijven waar je wil is werkt bijna therapeutisch.
Hopelijk zit het er over een jaar of 2/3 financieel en tijdstechnisch in om nog eens voor 4/6 weken het stuk Sydney - Cairns te doen. Tot die tijd blijf ik lekker dromen.
donderdag 30 april 2020 om 11:45
Ok bovenin blijven; helder. Vliegen op Brisbane dan handig zeker?redbulletje schreef: ↑29-04-2020 18:34Omgeving Cairns en Sydney dmv binnenlandse vlucht.
Vanuit Cairns kun je naar Daintree (snorkelen GBR) en de bergen in.
En vanuit Sydney kun je naar Blue Mountains.
donderdag 30 april 2020 om 11:49
Bedankt voor de opheldering over binnenlandse vluchten, dat is prima te doen dan.malibu82 schreef: ↑29-04-2020 19:37Dan zou ik ook meer de noordelijke helft aanraden.
Darwin en de nationale parken daar in de buurt. Ik ben zelf in het Litchfield NP en Kakadu NP geweest, waren erg mooi.
De omgeving van Alice Springs (Uluru, King's Canyon en Kata Tjuta zijn mooi, maar kunnen wel druk zijn. Maar er zijn daar veel meer mooie plekken in de omgeving). Alice Springs zelf vond ik overigens niet heel fijn, vooral niet als het donker was.
Het noorden van Queensland: Cairns en omgeving, het Great Barrier Reef als je van duiken of snorkelen houdt. Zelf vond ik zeilen in de Whitsundays erg mooi, maar ik hou sowieso van zeilen. Dat kon vanuit Airlie Beach.
Binnenlandse vluchten waren goed te doen. Gewoon normale Boeings en Airbus vliegtuigen. Zelf heb ik gevlogen met Qantas, Jetstar en Virgin, alle drie waren prima. De een iets luxer dan de ander, maar vergelijkbaar met KLM, Transavia of TUI.
De afstanden kunnen erg groot zijn en zelf zou ik het zonde vinden om lang met auto of bus onderweg te zijn, tenzij de route zelf erg interessant is.
Hou trouwens wel rekening met het klimaat. In onze winter (de Australische zomer) is de luchtvochtigheid in het noorden erg hoog en valt er veel regen.
Over het klimaat; we zouden rond de kerst willen. Goed dat je het zegt, houden we er rekening mee.
donderdag 30 april 2020 om 13:39
Één van de voordelen van Australië: het is altijd wel ergens goed weer
Voor het noorden zou ik onze zomer (hun winter) aanraden. Dan is het er nog steeds warm, maar over het algemeen wel droog.
In onze winter zou ik eerder naar de zuidelijke helft gaan. Alice Springs is nog wel te doen (wel warm!) maar Darwin en Cairns zitten dan volop in het regenseizoen. Dat kan ook zijn charmes hebben want de natuur is dan prachtig, maar wegen kunnen ook onderlopen en ontoegankelijk zijn. Het ligt er maar net aan wat je wil
En spreekt Tasmanië je ook aan? Ook een prachtige natuur.
I'm not lazy
donderdag 30 april 2020 om 14:52
Voor gemiddelde verwachtingen kun je hier kijken https://klimaatinfo.nl/klimaat/australie/ (je kunt scrollen en dan doorklikken naar steden/regio's)
Maar: verwacht het onverwachte ..
Tijdens de Australische zomer in Sydney zitten was niet mijn eerste keuze qua seizoen, maar de 35+ temperaturen hebben we niet gehaald.
Wel regenrecords. Veelal miezerbuitjes, maar als dat lang duurt wordt je best nat en ben je blij dat je niet kampeert.
Maar: verwacht het onverwachte ..
Tijdens de Australische zomer in Sydney zitten was niet mijn eerste keuze qua seizoen, maar de 35+ temperaturen hebben we niet gehaald.
Wel regenrecords. Veelal miezerbuitjes, maar als dat lang duurt wordt je best nat en ben je blij dat je niet kampeert.
donderdag 30 april 2020 om 16:29
Dat klopt
Ik heb the build up in Darwin meegemaakt waarbij het steeds warmer en vochtiger werd, maar nog niet regende. Volgens de locals was dat 2 maanden eerder dan normaal. Was erg warm en benauwd, maar ik heb ook de meest prachtige onweersbuien gezien.
Voor de rest klopte het klimaattechnisch best goed met de gemiddelden
I'm not lazy
donderdag 30 april 2020 om 17:11
O ja, als je goeie onweersbuien en spectaculaire nachthemels wilt zien: Northern Territory it is!
Heb daar eens eens een paar nachten gekampeerd in een autootje en daar bestaat nog absolute stilte en is het pikkedonker.
Zagen alleen een road train voorbij denderen, zo’n vrachtwagen van 100 meter lang ofzo...
Heb daar eens eens een paar nachten gekampeerd in een autootje en daar bestaat nog absolute stilte en is het pikkedonker.
Zagen alleen een road train voorbij denderen, zo’n vrachtwagen van 100 meter lang ofzo...
donderdag 30 april 2020 om 17:36
WholeLottaLove schreef: ↑30-04-2020 17:11O ja, als je goeie onweersbuien en spectaculaire nachthemels wilt zien: Northern Territory it is!
Heerlijk gevoel he? En inderdaad, die enorme roadtrains.
De sterrenhemel is daar echt prachtig. Ik weet nog dat ik in de omgeving van Alice Springs kampeerde in een swag (slaapzak met matras erin) en dat ik 's nachts soms wakker werd, recht onder die sterrenhemel
Ook in de Whitsundays en aan de westkust heb ik een prachtige sterrenhemel gezien.
Ik zou zo weer terug willen
I'm not lazy