Wasmachineleed

01-05-2020 22:58 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een wasmachine van 2007.
Sinds een poos wast hij niet meer goed schoon. We gebruiken neutral poeder, niet te veel was in de machine, af en toe een kookwas met azijn etc.

Ik merk dat de vlekken er niet af gaan. En niet alleen de ingetrokken vlekken, maar ook bijvoorbeeld aangekoekte koekkruimels van de kinderkleding gaat er maar deels af.
De witte was wordt helemaal niet meer stralend.

Is deze wasmachine aan vervanging toe?

Mijn man is er heilig van overtuigd dat wasmachines minimaal 20 jaar meegaan, maar is dat nog reëel in deze tijd, of was dat vroeger?
Hij wil dus pas een nieuwe als deze ”echt” stuk gaat, maar ik ben de ergernis zat van alles een paar keer opnieuw te moeten wassen.
13 jaar is echt heel netjes hoor. Tijd voor een nieuwe denk ik.
Mijn zus, die alleen is, doet inderdaad 20 jaar met een machine. Mijn buurvrouw met 6 kinderen die 15 wassen per week draait, is na 6 jaar al aan een nieuwe toe.
ik geef mn bek ook maar een douw
Een nieuwe is ook veel zuiniger. Met water, stroom, wasmiddel.

Hoe lang een wasmachine meegaat hangt af van het merk, waterhardheid, hoe intensief je hem gebruikt. Die 20 jaar werd vroeger over Miele gezegd, volgens mij vooral een reclameslogan.
Madeliefjees schreef:
01-05-2020 23:07
Mijn zus, die alleen is, doet inderdaad 20 jaar met een machine. Mijn buurvrouw met 6 kinderen die 15 wassen per week draait, is na 6 jaar al aan een nieuwe toe.
Ja zie je, onze wasmachine wordt al 7 jaar intensief gebruikt met alle kinderkleding.
Soms was ik twee keer op een dag, maar zeker elke dag.
Die van ons is 15 jaar en ook redelijk op. Voor een nieuwe variant zijn we rond de 700-800 euro kwijt (grotere trommel 9 kg) Ik ga echt niet beginnen aan reparaties want is op deze leeftijd begin van het einde. Een monteur met voorrijkosten en materiaal loopt ook snel op.
Vroeger waren ze misschien niet stuk te krijgen, maar tegenwoordig zit er veel meer technologie in zo’n ding, dus grotere kans op eerder stuk gaan.
Als je zelfs de koekkruimels er niet uit krijgt, dan zijn je sokken en ondergoed echt niet hygiënisch nu denk ik dan. Ik had ‘m vervangen.
Na 13 jaar waarbij een aantal jaar intenstief gebruik kan het wel zijn dat het ding "op" is.

In de steentijd - tot een jaar of 15 geleden - haalden die dingen moeiteloos 15 à 20 jaar.

Maar de laatste jaren mag je blijkbaar héél gelukkig zijn met 10 jaar.

(Mijn moeder heeft vorig jaar een nieuwe gekocht.
Ze had een Miele van 1980 die er na 39 jaar definitief de brui heeft aangegeven.)
Heb je een knop voor extra water? Klinkt een beetje of er niet genoeg water bij komt om schoon te wassen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Op basis van jouw "klachten" denk ik: hij doet niet meer wat hij moet doen. Als je standaard dingen zoals goed reinigen al geprobeerd hebt, en met de leeftijd van de wasmachine, lijkt het mij tijd voor een nieuwe.

Uit interesse even gegoogeld op hoeveel wassen een wasmachine meegaat (want uiteindelijk zegt aantal jaar niks - het gaat er om hoe intensief je hem gebruikt) deze link gevonden: https://www.monteuropafstand.nl/wasmach ... achine-mee
Misschien iets om aan je man te laten zien? Op basis van jouw gegevens zit je ruim boven het gemiddelde aantal wassen dus lijkt mij dat je waar voor je geld hebt gehad.
firedraakje wijzigde dit bericht op 01-05-2020 23:53
0.15% gewijzigd
every journey starts with a single step
Ik denk wel eens; als wasmachines (of andere electrische apparaten) 20 jaar of langer meegaan dan worden er niet genoeg nieuwe meer gekocht. Mijn moeder had een Miele, die deed het 26 jaar. Ik heb een Miele gehad. 16 jaar prima gedaan. Maar ook nog 3 andere wasmachines, geen Miele, die de 16 jaar met z'n drieen samen niet eens haalden. Volgens mij maken ze die dingen zo dat ze tegenwoordig een jaar of 10-12 meegaan.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
SweetFirefly schreef:
01-05-2020 23:53
Ik denk wel eens; als wasmachines (of andere electrische apparaten) 20 jaar of langer meegaan dan worden er niet genoeg nieuwe meer gekocht. Mijn moeder had een Miele, die deed het 26 jaar. Ik heb een Miele gehad. 16 jaar prima gedaan. Maar ook nog 3 andere wasmachines, geen Miele, die de 16 jaar met z'n drieen samen niet eens haalden. Volgens mij maken ze die dingen zo dat ze tegenwoordig een jaar of 10-12 meegaan.
Het zorgt er ook wel voor dat ze er elke 10 jaar weer de nieuwste en zuinigste technologie in kunnen stoppen.

Ik wil niet weten wat dat 39-jarige 27 keer opgelapte onding van mijn moeder verbruikte ...
Ze was er nogal aan gehecht en haar loodgieter kon het elke keer herstellen (tot vorig jaar - geen wisselstukken meer te vinden) maar wat mij betreft had ze 10 jaar geleden al een zuiniger model gekocht.
Marnamai schreef:
01-05-2020 23:56
Ik wil niet weten wat dat 39-jarige 27 keer opgelapte onding van mijn moeder verbruikte ...
Ze was er nogal aan gehecht en haar loodgieter kon het elke keer herstellen (tot vorig jaar - geen wisselstukken meer te vinden) maar wat mij betreft had ze 10 jaar geleden al een zuiniger model gekocht.
Joh, dat is retro! ;-) wat hip!
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
Echter zijn het onderhoud en de frequentie van gebruik de belangrijkste twee factoren. Een wasmachine kan nog zo duur zijn, maar als de wasmachine dagelijks driemaal wordt gebruikt en er wordt totaal geen onderhoud verricht, dan zal de wasmachine minder lang meegaan dan een goedkopere variant welke minder wordt gebruikt en waar wel onderhoud wordt verricht. Echter is het over het algemeen wel zo dat een duurdere wasmachine een betere bouwkwaliteit heeft, welke wel degelijk ook invloed heeft op de levensduur van de wasmachine.
https://wasmachine-info.nl/levensduur-wasmachine/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Hoe lang gaan wasmachines mee?

Dus hoe lang gaat een wasmachine mee? Gemiddeld gezien zou een wasmachine zo’n 3000 wasbeurten probleemloos moeten werken. Althans, volgens de beweringen van verkopers. De inschatting van een reparateur is vaak iets lager, met zo’n 2500 wasbeurten. Maar wat betekent dit precies voor het wasmachine-merk dat jij voor ogen hebt? Wasmachines van Miele hebben de langste levensduur, namelijk ongeveer 5000 beurten. Indesit wasmachines en Candy wasmachines vertonen het eerst mankementen, namelijk na ongeveer 1200 – 1500 gedraaide programma’s. In de tabel hieronder zie je een overzicht van de meest bekende merken. Je ziet het aantal wasbeurten én de gemiddelde levensduur in jaren. Let op: deze cijfers geven het gemiddelde aan tot er een defect ontstaat. Een defect betekent niet direct dat de wasmachine levensduur voorbij is, er kan in veel gevallen immers gerepareerd worden.

Merk Aantal wasbeurten Levendsuur (in jaren)
Indesit 1324 8,5
Whirlpool 1370 8,8
Candy 1500 9,6
Zanussi 1701 10,9
Bauknecht 1545 9,9
AEG 1777 11,4
Bosch 1929 12,4
Siemens 1946 12,5
Miele 2351 15,1

https://www.wassen.nl/wasmachines/waspe ... chine-mee/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Als hij niet meer doet wat hij moet doen, lijkt het mij wel tijd voor een nieuwe.
Nadeel van een nieuwe vind ik wel die ellenlange programma’s. Bij mijn moeder ook, simpele 40 graden was duurt bijna 3 uur!! Pfff, die van mij is met een uurtje klaar. Ik vrees echt voor de dag dat de onze stuk gaat en ik over moet op zo’n onding :cry:
Onze Miele is inmiddels 15 jaar oud en doet het nog steeds helemaal prima.
Whomi schreef:
02-05-2020 07:03
Als hij niet meer doet wat hij moet doen, lijkt het mij wel tijd voor een nieuwe.
Nadeel van een nieuwe vind ik wel die ellenlange programma’s. Bij mijn moeder ook, simpele 40 graden was duurt bijna 3 uur!! Pfff, die van mij is met een uurtje klaar. Ik vrees echt voor de dag dat de onze stuk gaat en ik over moet op zo’n onding :cry:
Onze Miele is inmiddels 15 jaar oud en doet het nog steeds helemaal prima.
Dit heeft met het verbruik te maken. Hoe langzamer hij verwarmt, hoe minder hij verbruikt. Het vraagt iets meer planning. En er zit vast ook wel een programma van een uur of anderhalf op. Voor als het sneller moet.
Bladiebladiebla2016 schreef:
02-05-2020 07:26
Dit heeft met het verbruik te maken. Hoe langzamer hij verwarmt, hoe minder hij verbruikt. Het vraagt iets meer planning. En er zit vast ook wel een programma van een uur of anderhalf op. Voor als het sneller moet.
Ik had graag de keus, want verbruik boeit me niet zo. Heb zonnepanelen. En er zit een snelwasprogramma op inderdaad. Maar daarmee zou ik geen hele grote was gaan doen. Toch altijd het idee dat een half uurtje niet echt heel goed wast. Daar tussenin zit niks. Het is of snelwas van een half uur of dus hele lange programma’s.
Whomi schreef:
02-05-2020 07:36
Ik had graag de keus, want verbruik boeit me niet zo. Heb zonnepanelen. En er zit een snelwasprogramma op inderdaad. Maar daarmee zou ik geen hele grote was gaan doen. Toch altijd het idee dat een half uurtje niet echt heel goed wast. Daar tussenin zit niks. Het is of snelwas van een half uur of dus hele lange programma’s.

Onze wasmachine weegt de was en baseert daar de duur van het programma op.

Dan staat er bij het begin bijvoorbeeld 2,5 uur en als je een kwartier later kijkt dan is er een uur af.
Wat voor display heeft de machine? Bij veel wasmachines kun je door op een aantal knoppen te drukken, in je display zien hoeveel wassen en/of hoeveel uur er gewassen is. Dat liet in elk geval de monteur me ooit zien en bleek ook in de handleiding te staan. Diezelfde monteur zei 10.000 uur draaien - dan komt de wasmachine toch echt wel aan zijn einde, maar dat zei hij over een Mieke.

Over je was; voelt deze wel net zo warm als je het uit de wasmachine haalt als vroeger? En net zo droog/nat? Want het kan zijn dat de machine niet meer goed verwarmt of het aantal toeren niet meer maakt. Dat merk je door te voelen aan je was

Daarnaast; nieuwe machines zijn veel zuiniger. De wassen duren daardoor wel langer (zorg dat je een machine kiest met een ‘kort’ knop dan kun je het omzeilen;)) maar ze verbruiken echt veel minder water en stroom. En dat scheelt geld, net zoals je bij een schoonwassende machine minder kleding weggooit ‘omdat de vlekken er niet uitgaan’.

Kortom; je vriend heeft ouderwetse ideeën over wasmachines en het vakantiegeld komt er weer aan. Tijd om te investeren;).
Onze wasmachine heeft een knop voor korte wassen. Dan is hij in een uur klaar. Gebruik ik standaard!
Tijd voor een nieuwe dus.

Of anders man de was laten doen.
Niet schoon, en dat komt dat omdat de wasmachine niet meer goed werkt? Een wasmachine voegt water en zeep samen en draait de was rond.

Wanneer je vindt dat de was niet meer schoon is, dan kan het zijn omdat de wasmachine vuil is.

Of is er een onderdeel aan het sluiten waardoor er vuiligheid in het water komt.

Wat zou dan een andere mogelijkheid zijn dat je was niet schoon wordt? Centrifugeert de machine te weinig? Spoelt de machine te weinig? Temperatuur niet goed? Maar wordt je was daardoor niet schoon?

Vraag het anders eens na bij de fabrikant. Misschien is het makkelijk op te lossen door bijvoorbeeld een nieuwe afsluitring in de deur of een keer de machine heel goed schoon te maken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Vraag het aan een reparateur.
Mijn Miele is nu bijna 14 jaar. Hij doet het nog prima. Als deze 20 jaar mee gaat dan zou ik dat prima vinden. Ik zou eerst uitzoeken waarom hij het niet meer schoon wast.
Mijn zanussi van 3 jaar oud doet standaard meer dan 3 uur over een was van 40 graden. Met de snel knop 1:45. Die gebruik ik dus standaard. On topic: koop een nieuwe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven