Help! Patstelling

04-05-2020 08:32 1421 berichten
Alle reacties Link kopieren
Man, vrouw beide begin 50 en drie kinderen waarvan twee net uit huis en de derde op het punt staat uit te vliegen
Man heeft een goede baan; voor deze baan zijn we 16 jaar geleden vanuit een grote stad naar een dorp in het elders in het land verhuisd.
Voor de functie van mijn partner komt er maar eens in de paar jaar ergens in het land een vacature vrij en met mijn beroep kan ik makkelijker een baan vinden.
Op het moment dat mijn partner zijn studie af had gerond kon hij kiezen tussen een baan in de Randstad of een baan in het oosten van het land.

Ik vond het vreselijk om uit de stad te vertrekken en naar dit gedeelte van het land te verhuizen en ook nog eens in een dorp te gaan wonen maar op dat moment in ons leven leek dat het beste voor ons gezin; en dat is ook zo gebleken:we hebben hier 16 goede jaren gehad als gezin. Ik ben vijf jaar geleden gestopt met werken om de laatste jaren dat de kinderen thuis waren ze naar zelfstandigheid te begeleiden en dat was ook oké.
Voor mij als persoon is het altijd een concessie geweest en mijn man heeft altijd geweten dat ik weer in een meer ‘dynamische’ omgeving wilde wonen als de kinderen uit huis zouden zijn.

Nu is het dus zover en we komen er niet uit: man is gehecht aan het dorp, aan ons huis, vind zijn baan wel oké en heeft geen zin om in zijn woorden: ‘ergens weer helemaal opnieuw te beginnen’.

Ik voel mij hier opgesloten, wil weer naar een stad. Het idee om hier de rest van mijn leven te moeten slijten in dit grote huis, in dit saaie dorp vliegt mij naar de keel! Ik wil weer aan het werk: dat zou op een afstand van 30 kilometer wel kunnen maar alle voor mij uitdagende banen of interessante opleidingen zijn in de Randstad.

Ik heb voorgesteld om naar een stad hier 30 autominuten vandaan te verhuizen ( het is een kleine stad dus eigenlijk nog steeds een concessie wat mij betreft maar wel in het midden van het land) maar dat wil hij niet want dan moet hij elke dag met de auto, ik heb voorgesteld om hier in de buurt kleiner te gaan wonen en van het geld wat dan vrij komt een huis in een grote stad erbij te kopen zodat ik daar dan een baan kan zoeken die voor mij bevredigend is maar dat vind hij van alles niks en niet realistisch.
Elke keer gooit hij zijn werk in de strijd. Ergens heeft hij daarmee ook wel een punt want wij leven van zijn werk en een baan in zijn functie is moeilijk te vinden.

Maar nu is er een vacature voor zijn functie in de Randstad op voor mij een droomlocatie. Maar daar wil hij niet op solliciteren. Hij wil niet weer helemaal opnieuw beginnen terwijl ik niet kan wachten om ergens met z’n tweeën opnieuw te beginnen.

En nu? Nu ben ik teleurgesteld, verdrietig en voel ik mij een sukkel dat ik ooit allemaal concessies heb gedaan omwille van het gezin en mij daardoor, blijkt nu, heb opgesloten in een ‘gouden kooi’.
Ik kon altijd heel goed in oplossingen denken en we kwamen altijd overal samen uit maar nu lijken we in een patstelling terecht te zijn gekomen en is het echt een ‘ding’ aan het worden.

Graag lees ik jullie meningen en invalshoeken want ik weet even niet wat wijsheid is nu.
Tja, bij elkaar blijven voor de kinderen "hoeft" niet meer, die zijn groot. Waarom gaan jullie niet latten?
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Zelf een baan zoeken en met het salaris daarvan kamer zoeken in de Randstad? Heb je wat spaargeld? Anders een baan bij jou in de regio zoeken en sparen 😊
Neem het heft in eigen handen, het leven is zo kort!
Ik wil geen inspirerende quote, ik wil koekjes!
Ga eerst weer werken, dat zal vast voor wat meer uitdaging zorgen dan thuishangen toch?
zoek een pied-à-terre in de stad (lijkt mij behoorlijk het beste van beiden)
Kunnen jullie niet een studio voor hem kopen in de buurt van zijn werk en een huis in de stad waar hij dan door de week woont?
Komt hij in de weekenden gezellig naar je toe, kun je ergens gaan eten etc.

En hoe ver is het reizen? Is zijn werk in de buurt van een treinstation?
Ik ken andersom veel mensen die gewoon een uur of meer reistijd voor lief nemen voor hun baan in de randstad en dan ergens een mooi huis hebben.
Andersom kan zoiets ook.
Als het zulk bijzonder werk is kan hij misschien zijn werktijden aanpassen, van 8 tot 4 werken heb je vaak geen file.

En weet je al of je ook weer wil gaan werken? Moet je je bijscholen?
Als je zelf inkomen ergegenover kunt stellen kan hij misschien minder gaan werken en is het gesprek gelijkwaardiger.
Ik zou ook niet voor de leukere vrije tijd van mijn niet werkende partner enorm veel meer reistijd willen bijvoorbeeld.
Dan zou ik diegene een treinabonnement geven en zeggen: veel plezier, en Groningen is ook een stad, neem wat lekkere take out mee op de weg terug.
Ik snap zowel jouw redenen, maar ook die van je man.

Jullie zullen er ook samen uit moeten komen. Want niemand heeft meer gelijk dan een ander.

Er samen uitkomen kan ook betekenen dat jullie beide een andere weg inslaan.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Kun je daar in de buurt niet een eenvoudige baan vinden of vrijwilligerswerk doen?
Kun je wat vaker vrienden uitnodigen om te komen eten en slapen?
Begin een B&B na de crisis?
Neem een pool met een poolboy.
Doe vrijwilligerswerk...
Begin een moestuin, theetuin, weet ik veel wat.
Je kunt er overal iets van maken naar mijn mening.
Verhuizen is niet de enige optie om iets van je leven te maken.
viva-amber wijzigde dit bericht op 04-05-2020 08:47
7.86% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
lilalinda schreef:
04-05-2020 08:44
zoek een pied-à-terre in de stad (lijkt mij behoorlijk het beste van beiden)
Ik zou gezien de kosten een kleinere ruimte in de buurt van man zijn werk zoeken, en dan zoveel mogelijk geld voor iets enigszins fatsoenlijks in een stad besteden.
Inschrijven op een beetje betaalbare nieuwbouw lijkt mij dan het slimst.
Het-groepje schreef:
04-05-2020 08:46
Ik zou gezien de kosten een kleinere ruimte in de buurt van man zijn werk zoeken, en dan zoveel mogelijk geld voor iets enigszins fatsoenlijks in een stad besteden.
Inschrijven op een beetje betaalbare nieuwbouw lijkt mij dan het slimst.
Wat aardig.
Luci_Morgenster schreef:
04-05-2020 08:43
Ga eerst weer werken, dat zal vast voor wat meer uitdaging zorgen dan thuishangen toch?
Ik vind dit wel een goed advies. Kijk eerst eens uit naar een baan. Wie weet vind je iets waar je zo blij mee bent dat dit probleem zichzelf oplost. Zo niet, dan kun je je alsnog beraden over verdere stappen.
Jufjoke schreef:
04-05-2020 08:48
Ik vind dit wel een goed advies. Kijk eerst eens uit naar een baan. Wie weet vind je iets waar je zo blij mee bent dat dit probleem zichzelf oplost. Zo niet, dan kun je je alsnog beraden over verdere stappen.
Dan heeft ze ook zelf een inkomen en kan ze misschien wat huren en gaan latten.
Luci_Morgenster schreef:
04-05-2020 08:47
Wat aardig.

Hoezo? Ik zou best een eigen studio willen. Lekker overzichtelijk en lekker rustig op de dagen dat ik werk.
Het-groepje schreef:
04-05-2020 08:51
Hoezo? Ik zou best een eigen studio willen. Lekker overzichtelijk en lekker rustig op de dagen dat ik werk.
Klinkt eigenlijk best verleidelijk.
Bedankt voor jullie reacties!
Inderdaad voor de kinderen bij elkaar blijven hoeft niet meer en ik zou zo een baan hebben en woonruimte kunnen zoeken en mijn eigen pad kunnen gaan.

Alleen is dat in essentie het probleem niet.
Als ik nu mijn eigen pad zou gaan is dat denk ik het einde van mijn huwelijk.
Ik weet dat niet zeker maar ik denk uiteindelijk wel.
We zijn altijd samen geweest en hebben ook altijd samen beslissingen genomen.
Het voelt ook als een daad van egoïsme om mijn ‘zin’ door te drijven.
Het voelt heel dubbel: soms als verwend, egocentrisch gedrag en voel ik angst en zegt een stemmetje: zo erg is het allemaal toch niet.
Maar aan de andere kant voelt het als slap afhankelijk gedrag.

Maar ergens diep van binnen weet ik dat als ik nu niet een keuze ‘ voor mijzelf’ maak ik later spijt krijg en mijn man van alles ga verwijten en dat wil ik niet. Ik wil geen slachtoffer worden! Ik wil mijn eigen leven in de hand nemen maar het is nogal wat om daarmee een relatie van 27 jaar op het spel te zetten.
Luci_Morgenster schreef:
04-05-2020 08:50
Dan heeft ze ook zelf een inkomen en kan ze misschien wat huren en gaan latten.
Ja precies. Ik ging heel enthousiast advies geven maar ik zou echt niet heel veel extra reistijd meer willen, alleen omdat mijn thuiszittende partner het dan gezelliger heeft.
Als to inkomen heeft kan man misschien minder uren werken en dat vangt dan de reistijd weer op of levert hem ook meer tijd op om van de stadse geneugten te genieten.
Anders loopt to lekker door de stad te fladderen en man kan ieder weekend bijtanken van werk plus complete werkdag of meer extra reistijd.
Heeft geen voordeel voor man.
Waarom is verhuizen de enige manier om je eigen weg te gaan?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Het offer dat hij niet wil geven heb jij eerder wel gemaakt.
Ben jij niet belangrijk genoeg, of vraag je het niet duidelijk genoeg?

Hier schrijf je dat je in het dorp ongelukkig wordt. Zeg je dat ook?
Waarom achteraf zeuren over de zogenaamde offers die je hebt gebracht? Dan had je toen die keuze niet moeten maken. Achteraf is het altijd de koe in zijn kont kijken, maar geven geen privileges voor de toekomst hoor.
Whatif-whatif schreef:
04-05-2020 08:53
Inderdaad voor de kinderen bij elkaar blijven hoeft niet meer en ik zou zo een baan hebben en woonruimte kunnen zoeken en mijn eigen pad kunnen gaan.

Het voelt heel dubbel: soms als verwend, egocentrisch gedrag en voel ik angst en zegt een stemmetje: zo erg is het allemaal toch niet.

Maar ergens diep van binnen weet ik dat als ik nu niet een keuze ‘ voor mijzelf’ maak ik later spijt krijg en mijn man van alles ga verwijten en dat wil ik niet. Ik wil geen slachtoffer worden! Ik wil mijn eigen leven in de hand nemen maar het is nogal wat om daarmee een relatie van 27 jaar op het spel te zetten.
Maar jouw man gooit ook bij alles de kont tegen de krib
Het is niet zo, dat jij je zin doordrijft, hij ook, door vast te houden aan deze patstelling

Misschien is Latten echt een goed idee, en het kan je zelfs nog weer een nieuwe opleving van je huwelijk geven

Het lijkt mij best fijn. Wij zijn iets jonger, kinderen ook wat jonger (jongst is15), maar ik heb best droombeelden van een eigen flatje. Na het werk thuiskomen, niet voor een heel gezin boodschappen doen, maar gewoon even snel iets eten en een rustige avond in
Maar goed, dat is nu ook wel ingegeven doordat iedereen thuis is, en ik houd gewoon wel erg van op mezelf zijn
Whatif-whatif schreef:
04-05-2020 08:53

Vraag wat zijn grootste bezwaren zijn en ondervang die.
Zo doe ik dat ook bij man.
We wonen nu in de stad maar in een soort gekke buitenwijk, dicht bij centrum maar soort Almere qua opzet.
Je moet creatief zijn en ik vind ook dat er financieel iets tegenover moet staan.
Mijn man verbaast zich er altijd over dat ik altijd ergens wat extra geld ga verdienen en zo zelf 'betaal' voor mijn wensen.
Mensen die keuzes maken en dan jaren later zich opstellen alsof ze iets is aangedaan vind ik persoonlijk nooit zo heel sympathiek, maar gelukkig kan je voor de toekomst nieuwe keuzes maken. Ga werken en wonen zoals/waar je wil. Kost je dat je huwelijk, dan ga je verder zonder huwelijk. Keuzes hebben consequenties. Die in het verleden, en die je nu maakt. En als je volwassen bent accepteer je de gevolgen van je keuzes.
Jullie hebben dus altijd "samen" beslissingen genomen die in zijn straatje lagen. En in tegenstelling tot jou hoefde hij nooit concessies te doen.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Het-groepje schreef:
04-05-2020 08:51
Voor die man. Hij zit daar prima, in zijn huis en omgeving. Moet hij in een studio ( dus niet dat fijne eigen huis) en mag TO zo veel mogelijk geld van jou besteden aan haar plekje. Tenminste dat staat er toch?
Ga eerst eens werk zoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven