Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 7

02-05-2020 21:43 3018 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al 7 topics zijn we tegen tegel’tuinen’. Tegeltuinen zijn niet alleen ongezellig en lelijk, maar ook dieronvriendelijk. Ze veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg, zorgen voor stijgende temperaturen en zijn – in tegenstelling wat pro-tegeltuinierders denken - enorm onderhoudsonvriendelijk.

Tegels eruit, plantjes erin dus!

We delen hier onze passie voor groene tuinen. We inspireren elkaar, maken ons samen zorgen over pleegegels, bespreken de laatste salamanderinvasie, moedigen bijen, hommels en andere nuttige insecten aan, brengen slakken keurig naar een bos verderop en vieren elk vogeltje dat onze tuin komt bezoeken.

Naast dit alles blijkt uit een korte peiling aan het eind van het vorige deel dat we overmatig enthousiast zijn over akeleien, Toscaanse jasmijn, zenegroen en dingen in je tuin bohus blå verven.

Of je nu een stadstuintje hebt, die boerderijtuin waar iedereen hier over droomt, een paar potten op het balkon, al prachtig groene vingers gekweekt hebt, of beginnend tuinierder bent en je afvraagt waar je in vredesnaam moet beginnen om je tuin te vergroenen: welkom! Stel je vraag, deel je tuinplannen, post foto’s of kom gewoon meekletsen!

Handige links:

Handig boekje over tuingeluk, met veel handige tips en gewoon leuk om te lezen;
Handige tips voor de indeling van je tuin (sowieso is de site van Appeltern een aanrader);
De app Plantsnap, voor de ‘welke plant was dit in vredesnaam ook alweer-momenten’;
Ook handig boekje: onkruid herkennen voor dummies
Online cursus tuinvogels herkennen via de Vogelbescherming;
Geweldig blog over moestuinieren;
Site van Gardeners World (vrijdag op BBC2!);
Koop hier je bohus bla verf :proud:
Plaatjes plakken van je eigen tuin of iets moois dat je op internet gevonden hebt? Zie op deze pagina ergens halverwege een uitleg.

Voor de zekerheid, zo moet het dus niet:

Afbeelding

En zo wel:

Afbeelding

Hier waren we gebleven: thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/451483
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 05-06-2020 23:20
31.49% gewijzigd
Tjezus, wat vals
duet schreef:
05-05-2020 21:01
Caaf, heel veel beterschap voor Truitje!
Friez, wat een leuke plantenhangers heb jij gemaakt, erg creatief.

Ik ben nog steeds in de nadenkfase over mijn stenen barbecue. Manlief heeft wel al door de kringloop gestruind en is thuis gekomen met een gedeukte zinken gieter, die wonder boven wonder niet lek was, een emaillen schaal en een koperen koffiepot.
Maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik het praktisch ga aanpakken en verder aankleden.

Vandaag is er eindelijk, na 10 jaar, een gladiool in mijn tuin tot bloei gekomen. Dit is een erfenis van de vorige eigenaar. Ieder jaar zag ik een sprieterige plant opkomen die verder niks deed en ieder jaar dacht ik: ik trek hem eruit. En nu ineens besloot hij te gaan bloeien, 1 gladiool, midden in mijn rommelborder. o_o
Een gladiool in Mei???
Ach Caaf :rose: arme Trui... Hoop dat ze zich gauw weer de oude gaat voelen.
Lijkt me best lastig, een kip iets in dr snavel doen.
Heb met m'n kat al moeite..

Wat leuk Friezin! Zijn daar filmpjes voor? ;)

@GroenTuintje, ik herken hem niet.. Lijkt wel een soort boom, aan het blad te zien. Niet een boom in de buurt die dit blad heeft?

Qua gras heb ik ook vrij weinig tips.. Hier doen leggen we zoden, dat groeit eigenlijk altijd wel.

@duet, dat klinkt al wel heel leuk, zo'n schaal. Maar inderdaad, ik snap dat het lastig is om het in te richten.

Directplant komt zaterdag al leveren, terwijl ik maandag had aangegeven :yes:
Dus ik kan straks ook eindelijk wat delen.
Hoe moet je foto's plakken? Moet je daar ook een link voor hebben, dat de foto's ergens geupload zijn? :-$
Make it one day
Superuser2020 schreef:
05-05-2020 21:17
Ik loop gewoon 8 pagina’s achter met bijlezen. Nu weer terug naar m’n kweekgras. Wat een k-spul.

Alle buren hebben een bak grint in hun voortuin en ik weiger om me daartoe te verlagen. Ik wil groen, struiken en bomen. Zouden houtsnippers een tijdelijke oplossing kunnen zijn om mijn kweekgras uit te roeien?
Kweekgras is een wortelonkruid. Dat gaat alleen dood als je het afdekt met plastic en een paar maanden laat liggen. Of de hele bovenlaag (laten) afgraven en schone teelaarde storten. Of verzorgen en laten staan, het is groen en je kunt er struiken en bomen tussen planten.
https://blog.naehmarie.de/2017/04/diy-blumenampel/

Guave, zo kun je ze maken. Ik heb ze zonder kralen gedaan, maar dat kan dus ook nog.
GroenTuintje schreef:
05-05-2020 19:27
Heb ooit gelezen dat Heermoes niet van bemeste grond houdt. Het groeit vooral op bodem arme grond. Dus je grond goed bemesten zou een tip kunnen zijn :).
Dan had die Heermoes bij onze vorige tuin niet opgelet in de les die daar over ging ;-)
Leuke hangers Friezin! Heb ik al lang niet meer gedaan, macrame.
Ik ben vanmiddag lekker druk geweest in de tuin.
Hier een paar foto´s: de oostenrijkse hanggeraniums mogen een tweede ronde doen in blauwe potten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Duet, wat grappig dat die ene bloem opeens is gaan bloeien!

Cavia, ach wat een gedoe met Trui. Zo lastig als ze er helemaal niks van snappen en je moet toch wat met ze doen. Je schrijft het wel weer hilarisch op 'Trui ontvoert'. Hopelijk knapt ze nu snel op met die antibiotica!

GroenTuintje, geen idee wat voor plant dat is.
Ik heb zelf ook nog een 'weet iemand wat dit is'. Het groeit als een krop, al is hij wel wat hoger nu dan vorig jaar.
Afbeelding
Morgen ga ik maar weer eens gras maaien. Eerst alle madeliefjes plukken, dan de grasmaaier eroverheen. En als de madeliefjes na een paar dagen pronken op de schoorsteenmantel uitgebloeid zijn, strooi ik ze in het gazon op de plekken waar ik nog graag madeliefjes wil hebben. Met een beetje mazzel heb ik daar dan volgend jaar ook bloemetjes.

Ik heb hier in de straat nu ook mussen gespot. Nog niet in mijn tuin, maar ze zitten in de buurt! Dus nu eens gaan kijken naar een geschikte plek voor een mussenflat. En dat na jaren geen mus gezien te hebben. Ik hoop dat ik ze naar mijn tuin kan lokken, want hoe leuk ik de kool- en pimpelmezen ook vind, ik heb een zwak voor mussen. Ik vind ze zo leuk en grappig en ik houd van hun karakter.
Echte eindbaasjes!
TG, dan zal je kunnen lachen om deze.
Er zijn bij ons soms nog enkele mensen op kantoor. Vanmorgen kreeg ik een appje van een van hen. Raam open, mus naar binnen. Mus op de vensterbank. Leuk! Even later: mus onder het druppelding van het koffieapparaat, waar je normaal je kopje zet. Was hij aan het drinken :lol:

s.v.p niet quoten, ik haal m later deels weg ivm herkenbaarheid door collega's.
aaaanne schreef:
05-05-2020 22:12
Duet, wat grappig dat die ene bloem opeens is gaan bloeien!

Cavia, ach wat een gedoe met Trui. Zo lastig als ze er helemaal niks van snappen en je moet toch wat met ze doen. Je schrijft het wel weer hilarisch op 'Trui ontvoert'. Hopelijk knapt ze nu snel op met die antibiotica!

GroenTuintje, geen idee wat voor plant dat is.
Ik heb zelf ook nog een 'weet iemand wat dit is'. Het groeit als een krop, al is hij wel wat hoger nu dan vorig jaar.
Afbeelding
Volgens mij is dit Jacobskruiskruid.
Schelden vind ik zo onbeschaafd.
Daarom zeg ik liever dingen als: "jij bent de maandag van mijn leven".
Musjes :heart:
Mooie plaatjes weer TG en wat een prachtige blauwe potten heb je toch.

Vandaag wéér geen mail van Bastin. A.s. vrijdag is mijn bestelling 4 weken geleden. Maar ik blijf positief, het is nog lang geen vrijdag dus er kan nog van alles gebeuren.
Aaane, wat grappig die mus! :D

Het lag zeker aan het weer of zo, want ik trof vandaag tot twee keer toe een staartmees aan in mijn slaapkamer, in gevecht met mijn spiegel. Daarna heb ik het raam maar op een kiertje gezet in plaats van wijd open.

TG, mooie foto's weer. Lekker bezig!

Trui heeft vanmiddag zelfstandig gedronken en iets gegeten. Hiephoi! Aan het eind van de middag werd ze ongedurig en toen heb ik haar even buiten gezet en toen heeft ze nog heerlijk gezandbadderd. Bertje was dol van vreugde. Hij heeft dicht tegen haar aan gelukzalig liggen meebadderen met zijn kop in haar staart. :heart: . Ik ben al wat optimistischer over Truitjes herstel.
Ik vind hier dingen van.
Calamitycat schreef:
05-05-2020 22:43
Volgens mij is dit Jacobskruiskruid.
Heee ja, dat is 'm! Die kende ik van naam en gele bloemetjes, maar nog geen bloemetje gezien hier. Vroeger, als we 'overleven in het wild' boeken schreven als we een hut gingen maken in de tuin, dan stond daar altijd in dat Jacobskruiskruid erg giftig is. Leuk om 'm nu in de tuin tegen te komen!
Er zijn ook bepaalde rupsen gek op deze plant lees ik. Ik denk dat ik de bloemetje af ga wachten en dan snel voordat de zaadpluis wegwaait plukken en het zaad weer op dezelfde plek in de grond stoppen. Wel leuk zo'n Jacobskruiskruid maar niet de hele tuin vol.
Ja klopt Aaaanne, de zebrarups. En daaruit komen dan weer St. Jacobsvlinders. Een prachtige zwart met knalrode vlinder, vorig jaar nog eentje in mijn tuin gezien. Wel oppassen met het plantje zelf inderdaad, het is erg giftig zowel voor mensen als voor dieren.
Caaf, wat goed om te lezen dat het al iets beter gaat met Trui :heart:
Mooie foto’s van je tuin weer TG :).

@aaaane, :biggrin: dan had die heermoes niet opgelet tijdens de les :lol:

Nou ja, ik kijk het nog even aan wat het voor plant word, ik kan ze er zo uittrekken 8-)
Voor iedereen een groene tuin
St Jacobsvlinder
Afbeelding
Oh da's wel lang CC, 4 weken. Wat stond er qua levertijd in je mail?

Cavia, wat fijn dat het beter lijkt te gaan met Truitje. En super schattig hoe ze dan samen kunnen zijn :heart:

Hihi, nationale vogels-komen-binnen dag ofzo
Op de site van Bastin en in de mail die ik kreeg met de bevestiging van de bestelling stond 2 a 3 weken maar nu zag ik op de site dat het al ruim 3 weken is. Ik wacht nog heel even met mailen, ze zullen het wel erg druk hebben.
Calamitycat schreef:
05-05-2020 22:58
Op de site van Bastin en in de mail die ik kreeg met de bevestiging van de bestelling stond 2 a 3 weken maar nu zag ik op de site dat het al ruim 3 weken is. Ik wacht nog heel even met mailen, ze zullen het wel erg druk hebben.
Ze lopen blijkbaar even achter met het bijwerken van die tijden. In mijn mail stond toen enkele dagen tot een week en het duurde 2 weken.
Dan komt jouw bestelling vast binnenkort!!
Dat hoop ik echt! :)
Calamitycat schreef:
05-05-2020 22:58
Ik wilde je net vragen of jij al wat gehoord had :cry:

Vorige keer had ik ook gemaild, toen kreeg iedereen die dat gedaan had een hele lange mail met een preek dat ze het zo druk hadden en dat we geduld moesten hebben. Inmiddels staat die drie weken duidelijker op de site, maar toen niet, alleen pas als je een paar keer doorklikte. Dus ze kunnen zelf ook wel wat actiever communiceren.
Tjezus, wat vals
Wat een gedoe dan met online bestellen van planten o_o . Ik ga hier gewoon naar de lokale kweker( die Corona-bestendig alles buiten heeft gezet) en je een looproute moet volgen.
Voor iedereen een groene tuin
MevrouwJack schreef:
05-05-2020 23:56
Ik wilde je net vragen of jij al wat gehoord had :cry:

Vorige keer had ik ook gemaild, toen kreeg iedereen die dat gedaan had een hele lange mail met een preek dat ze het zo druk hadden en dat we geduld moesten hebben. Inmiddels staat die drie weken duidelijker op de site, maar toen niet, alleen pas als je een paar keer doorklikte. Dus ze kunnen zelf ook wel wat actiever communiceren.
Ben ik helemaal met je eens. Een betere communicatie zou ik erg prettig vinden. Niets horen is gewoon echt niet leuk.
GroenTuintje schreef:
06-05-2020 00:11
Wat een gedoe dan met online bestellen van planten o_o . Ik ga hier gewoon naar de lokale kweker( die Corona-bestendig alles buiten heeft gezet) en je een looproute moet volgen.
Ik heb geen auto dus voor mij is online bestellen wel heel handig. Op mijn fiets kan ik best wat meenemen maar echt niet de hoeveelheid die ik nu bij Bastin besteld heb. Maar als het zo lang duurt is het wel een gedoe ja, dat beaam ik :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven