Is het "vervelend" om 1,55 te zijn?

06-05-2020 12:25 250 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 9 is al een tijdje lichamelijk aan het ontwikkelen. Omdat ze al nooit de grootste was, maakte mij dat wat bezorgd dat ze op termijn erg klein zou blijven. Na een verwijzing door de huisarts, gesprek met de kinderarts, handfoto en bloedonderzoek kregen we van de week de uitslag. Verwachtte eindlengte 1,55m. Het zat een beetje op het randje merkte ik aan de kinderarts, ze ging het nog verder overleggen maar waarschijnlijk adviseerde ze het gewoon zo te laten. Het alternatief zouden puberteitsremmers zijn waardoor ze zich ook minder snel verder ontwikkeld, later ongesteld wordt en waarschijnlijk een centimeter of 4 langer zou worden.

Mijn man en ik zijn redelijk gemiddeld qua lengte, dus het is lastig voor ons om in te schatten waar je goed aan doet. Ik kan mij wel voorstellen dat ongesteld worden op je 9e of begin 10e niet iets is waar je op hoopt. Maar dat is maar tijdelijk. Haar lengte heeft ze natuurlijk haar hele leven mee te doen. Nu mijn vraag aan de dames van ongeveer 1,55 of voor heren 1,68, wat zouden jullie willen dat jullie ouders hadden gedaan? Ben je blij met je lengte? Zouden die extra centimeters jou iets waard zijn?
Het leven is niet eerlijk
tatlitatli schreef:
06-05-2020 13:37
Geven ze die 1.55 als minimale verwachting of als midden van een range? Ik denk zelf dat 1.55 of langer prima te doen is, ja het is klein voor Nederlandse begrippen maar genoeg vrouwen afkomstig uit andere landen die van die lengte zijn.
Maar als het ook even zo makkelijk 1.50 kan worden is het misschien weer anders?
Dit is het gemiddelde van een range zoals ik het begreep.
Ik kan niet meepraten hoe het is om klein te zijn.

Ik kan wel meepraten over volstrekt niet kloppende lengtevoorspellingen. Ik zou 1.93m worden en heb dat (gelukkig) bij lange na niet gered. Beste vriendin op de basisschool precies hetzelfde verhaal.
Mijn eigen ervaring is dat het compleet afhangt van wanneer je ongesteld wordt en dat kunnen ze heel slecht voorspellen (blijkbaar).
De beste turners en marathon-lopers zijn meestal niet erg groot, dus er zitten vast ook voordelen aan.

(Sorry, mijn lengte is redelijk gemiddeld voor een man, net niet 1.80 meter)
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Als je iets kan doen om het op te krikken naar minimaal 1.60 zou ik dat zeker doen!
Ik vind het zelf leuk om klein te zijn (1.65) maar 1.55 vind ik wel heel erg mini. Je kunt dan ook nergens goed bij en je lijkt net 'n kind. Overigens zou ik liever te klein zijn dan te lang.
Zanahoria schreef:
06-05-2020 14:47
Ik kan niet meepraten hoe het is om klein te zijn.

Ik kan wel meepraten over volstrekt niet kloppende lengtevoorspellingen. Ik zou 1.93m worden en heb dat (gelukkig) bij lange na niet gered. Beste vriendin op de basisschool precies hetzelfde verhaal.
Mijn eigen ervaring is dat het compleet afhangt van wanneer je ongesteld wordt en dat kunnen ze heel slecht voorspellen (blijkbaar).

Ja dit inderdaad. Ik geloof dat in groep 6 ofzo werd voorspeld dat ik 1.75 zou worden. Ik werd halverwege groep 7 ongesteld en dat was dat; ben toen blijven steken op 1.62.
Here am I in my little bubble
Als die puberteitsremmers er ook nog voor zorgen dat ze later ongesteld wordt lijkt me dat al helemaal win-win!
Ik ben altijd al de kleinste van de klas geweest en ben 1.57 geworden. Toen ik jong was vond ik dat niet zo leuk en ben daarom vanaf mijn 14 a 15 jaar hakken gaan dragen. Nu zit ik er eigenlijk al lang niet meer mee dat ik klein ben. Ik was al blij dat ik mijn moeder voorbij gegroeid ben want zij was 1.50.
Laat haar op turnen, ballet, of andere sport gaan waar een geringere lengte in haar voordeel is. Dus niet op basketbal of volleybal.

Ik zat tijdens mij opleiding bij 2 meiden in het jaar, allebei tikte ze net de 1,50 m aan. Bij eentje dacht je er echt nooit aan dat ze klein was (Aziatisch origine, dus echt hel petite), zij had gewoon een grote persoonlijkheid. Studente #2 riep de hele tijd; "dat kan ik niet omdat ik klein ben", "ik ben klein dus ik kom er niet bij". Dus zij werd altijd als klein gezien.

Zorg gewoon dat alles in de omgeving van je dochter op haar lengte is afgesteld.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef:
06-05-2020 14:55
Laat haar op turnen, ballet, of andere sport gaan waar een geringere lengte in haar voordeel is. Dus niet op basketbal of volleybal.

Ik zat tijdens mij opleiding bij 2 meiden in het jaar, allebei tikte ze net de 1,50 m aan. Bij eentje dacht je er echt nooit aan dat ze klein was (Aziatisch origine, dus echt hel petite), zij had gewoon een grote persoonlijkheid. Studente #2 riep de hele tijd; "dat kan ik niet omdat ik klein ben", "ik ben klein dus ik kom er niet bij". Dus zij werd altijd als klein gezien.

Zorg gewoon dat alles in de omgeving van je dochter op haar lengte is afgesteld.
Paardrijden, dan kun je ook langer op kleinere tengere paarden, je zou zelfs jockey kunnen worden als je ook slank bent bij die lengte.

Maar alles in je omgeving is natuurlijk niet afgestemd op kleintjes. De keukenkastjes bijv zijn toch een uitdaging naarmate je kleiner bent.
TO heeft de mogelijkheid aangeboden gekregen er iets aan te kunnen doen, ze is er op tijd bij, dus ik zou deze kans met beide handen aangrijpen om toch een paar cm extra te krijgen en om die te vroege ontwikkeling en ongesteldheid uit te stellen.
Dank jullie wel voor alle reacties! Fijn om te horen dat de meeste mensen niets zouden doen aan hun kleine lengte :)

Even wat aanvullingen. Schattingen op eindlengte zijn inderdaad vaak onzin. Deze schatting is alleen wel gemaakt op basis van een botfoto en dus is de kans dat dit volledig onzin is een heel stuk kleiner.

Als je hier iets aan zou doen zouden dat puberteitsremmers zijn, dat zijn geen hormonen en ze zijn (in alle erkende internationale onderzoeken hierna) ook niet vruchtbaarheidsverstorend. Dat wil niet zeggen dat het alleen maar voordelen heeft om deze te nemen. Ik ben ook geen voorstander van overbehandelen, maar het is ook weer niet zo erg als het hier al een aantal keer wordt afgespiegeld.

Er werd ook gevraagd wat mijn dochter er van vindt. Die vindt het idee om al vlot ongesteld te worden niet zo leuk, wat kleiner blijven heeft ze geen moeite mee. Maar dat is ook lastig inschatten voor haar. 1,55 is toch nog een stuk groter dan ze nu is, dus dat is voor haar toch al heel groot.

Wij maken er verder ook geen issue van. Ze had borstvorming met net 8 en toen heb ik de huisarts gebeld en die zei te laten weten als ze haartjes krijgt, dat hebben we door de corona digitaal gedaan en buiten een korte uitleg, een buisje bloed en een handfoto heeft zij er niets van meegekregen. Dat is dan weer het voordeel van corona, niemand die zelf even wil zien hoe ver ze ontwikkeld is.
Een basisschoolvriendin van mij kreeg ook remmers omdat zij te lang zou worden. Ze is uiteindelijk toch bijna 1.80 geworden (maar haar familie zat tegen de 2 meter dus dat is zeker winst) en ze heeft daar verder geen last van gehad.
Ja ik vond het vroeger echt niet leuk. In combinatie met mijn onzekerheid heb ik daar als puber best last van gehad. En mijn droom om bij de politie te gaan ging ook niet door. Ik was met 1,58 te klein.
Iemand die niet van Nederlandse afkomt is heeft gewoon ook minder kans om die gemiddelde aan te tikken. Dat was dan mijn troost :-D
Ik ben 1.53.

Geen moeite gehad.
Ik ben 1.60. Mijn beste vriendin 1.55. Geen probleem verder. In andere landen ben je heel gemiddeld en inderdaad genoeg sporten waar je er voordeel van hebt. Is Simone Biles niet zelfs kleiner dan 150?

Voor jongens is het misschien vervelender.
Positivevibes schreef:
06-05-2020 15:26
Ik ben 1.60. Mijn beste vriendin 1.55. Geen probleem verder. In andere landen ben je heel gemiddeld en inderdaad genoeg sporten waar je er voordeel van hebt. Is Simone Biles niet zelfs kleiner dan 150?

Voor jongens is het misschien vervelender.
Maar ze kan het nu nog voorkomen! Inclusief het ongesteld worden. Dat is al erg genoeg als je 12 bent, laat staan als je het op je 9e al zou krijgen.
In de klas van mijn nichtje (3e klas) zijn de meeste meiden rond de 1,70 en een aantal rond de 1,60. Nu willen de meiden die 1,70 zijn allemaal kleiner zijn, volgens mijn nichtje dan. Zelf zou ze ook graag wat kleiner zijn. Dus ik denk dat ze pas later problemen ermee heeft (als ze die überhaupt gaat ondervinden), op klein genoemd worden na dan. Verder zou ik oppassen met puberteitsremmers, als je dochter hierdoor pas rond haar 16e ongesteld wordt. Hier zijn rond die leeftijd namelijk erg veel meisjes onzeker over omdat vriendinnen er over praten ed... Dit is natuurlijk niet nodig, maar misschien wel iets om over na te denken.
redbulletje schreef:
06-05-2020 15:27
Maar ze kan het nu nog voorkomen! Inclusief het ongesteld worden. Dat is al erg genoeg als je 12 bent, laat staan als je het op je 9e al zou krijgen.
Ik vind denk ik hormonen krijgen ingrijpender dan 1.55 zijn. Ik weet niet of het vergelijkbaar is maar veel vrouwen die groeiremmers hebben gekregen hebben later vruchtbaarheidsproblemen gekregen.
Sophi3 schreef:
06-05-2020 15:29
In de klas van mijn nichtje (3e klas) zijn de meeste meiden rond de 1,70 en een aantal rond de 1,60. Nu willen de meiden die 1,70 zijn allemaal kleiner zijn, volgens mijn nichtje dan. Zelf zou ze ook graag wat kleiner zijn. Dus ik denk dat ze pas later problemen ermee heeft (als ze die überhaupt gaat ondervinden), op klein genoemd worden na dan. Verder zou ik oppassen met puberteitsremmers, als je dochter hierdoor pas rond haar 16e (rond de 12/13 is al een ander verhaal) ongesteld wordt. Hier zijn rond die leeftijd namelijk erg veel meisjes onzeker over omdat vriendinnen er over praten ed... Dit is natuurlijk niet nodig, maar misschien wel iets om over na te denken.
Ik vind klein zijn helemaal niet vervelend! Ik ben 1.55 en buiten dat ik soms even in een schap moet klimmen heb ik nergens last van. Ik zie er jonger uit en ik kan heel goed schattig doen als het nodig is. ;-D

Mijn ouders kregen toentertijd ook de suggestie van hormoonremmers, ben heel blij dat ze het gewoon hebben laten gaan.
Een nichtje van mij is ook klein, 1,52 geloof. Ouders met gemiddelde lengtes, maar ook zij was erg vroeg met menstruatie waardoor ze ook vroeg was met stoppen met groeien. Tja, het is niet anders, is haar houding. En bovendien lijkt het haar onhandiger om bovengemiddeld lang te zijn, dan klein.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Ik ben zelf klein maar er speelde in mijn jeugd zoveel dat dat geen hoofdissue was.
Mijn ene kind is erg klein (1.22, 11 jaar) en dat is altijd een hele heisa.
Overal 'Goh ze is wel klein', we hebben een jarenlang traject bij de kinderarts gehad, nu nog steeds controle bij de ggd, een diëtiste etc.
Ik was ongebruikelijk vroeg zelfstandig en nu ik naar mijn kind kijk kan ik me daar alleen al qua postuur niets bij voorstellen.
Ze wil van alles zelfstandig doen en ik heb echt het idee een porceleinen poppetje de wijde wereld in te moeten sturen.
We gingen naar open dagen van middelbare scholen en het was echt sneu, ze werd consequent niet aangesproken want men dacht dat ze met iemand anders mee was
Die ene keer dat we met een vriendinnetje gingen was niet voor herhaling vatbaar, we zijn allebei best relaxed maar het werd gewoon onbeschoft. de hele tijd genegeerd, er werd niet geluisterd, 'ach gos' zeggen etc.
We hebben hier een zwemwater naast de deur. Maar ik zie mijn kind daar met haar 23 kg gewoon niet alleen tussen zwemmen, ik krijg al hyperventilatie bij het idee.
Dus dat deel vind ik moeilijk. Hier wordt niet gesproken over pubertijdremmers, omdat haar groeicurve erg met de mijne overeen komt en ik ben 1.63.
Ik heb zelf geen problemen gehad met klein zijn, vind het wel leuk zelfs, maar dat gedoe van anderen rond kind haar lengte....
Het is niet dat ik bezorgd ben om haar, wij doen hier alles met krukjes en mijn man wordt regelmatig de les gelezen over 'dingen te hoog wegzetten' :rofl:.
Het is meer dat het zo kwetsbaar overkomt in combi met haar gewicht en voorkomen.
Het is ook nog een dromerig veel te lief type, die combi vind ik erg leuk maar ik lig er weleens wakker van.
Ik ben altijd een van de kleinste van de klas geweest en nog steeds niet erg lang (1.58).
Personen die mij proberen te pakken op mijn lengte, die pakken anderen op andere punten. Dat zegt meer iets over hun karakter van over mij. Ik heb er dan ook geen last van. Ik werk in een mannenwereld en wordt zowel hier in Nederland als in Duitsland serieus genomen, zonder dat ik daar meer mijn best voor moet doen. Ik denk dat het voornamelijk aan je overkomen ligt hoe serieus mensen je nemen.

Wat iets lastiger is, is dat de Nederlandse maatschappij niet ingericht is op kleine mensen. Denk hierbij aan de aanschaf van de keuken waarbij het blad standaard te hoog is. Nu ik zwanger ben kan ik geen kinderbadje op standaard vinden waar ik echt comfortabel achter kan staan. Kinderwagen, bedje commode zijn dan weer geen probleem. Nadeel is wel dat ik in verhouding vrij korte benen heb. Dus we hebben wel eens een auto gehad waar ik niet in kon rijden (kon de koppeling niet volledig intrappen, hoe ik de stoel ook instelde). Ook pas ik niet op elke fiets. Dit zijn maar kleine dingetjes, maar ik wed dat (hele) lange mensen daarin hun eigen problemen weer hebben (bukken, te korte bedden, autostoel moet zo ver naar achter dat er niemand meer achter past, etc.)
Ik ben 1.50 en heb geen problemen met autorijden, kan gewoon bij de pedalen en het hoeft echt geen klein autootje te zijn. Ook heb ik gewoon een volwassen fiets. Onze keuken heeft gewoon geen bovenkastjes dus dat probleem is ook opgelost. Concerten gaan ook wel, alleen jammer dat mijn neus op okselhoogte van de meesten is, dus soms ruikt het wat minder fris. Ben opgevoed met het idee dat klein zijn niet erg is dus maakte ik er zelf ook geen punt van. En wat ik in lengte misschien niet had, loste ik op met gezellig aanwezig zijn, ik zorgde er wel voor dat ik niet over het hoofd werd gezien. Natuurlijk was het fijn geweest als ik wat langer zou zijn, maar dat is nou eenmaal niet zo gebeurd en ik voel me een gelukkig mens.
Mijn kinderen hadden op basis van de lengte van de ouders (1.74 en 1.59) een verwachte eindlengte tussen 1.55 en 1.65 m. Ik vond dat heel acceptabel gezien de lengte van de vrouwen in mijn familie. Mijn zus is 1.48 en mijn moeder 1.54. Zelf was ik dus al aan de lange kant. Ik heb er dus serieus nooit erg in dat ik klein ben, ook niet tussen lange mensen. Het valt me alleen op op foto’s, waar ik dan ineens wel erg afwijk van de rest. Mijn kinderen zijn uiteindelijk 1.57 en 1.70 m geworden. Waar dat reuzinnetje ineens vandaan kwam is me een raadsel, ze heeft ook nog eens een struis postuur, maar je kunt dus ook boven de verwachting uitstijgen. Of lager uitkomen, dat kan natuurlijk ook.
Ongeveer die lengte.
Al heel mijn leven lang bij de kleinsten.

Ik ben overal en altijd het kleintje.
Wordt nergens serieus genomen.
Wordt 10 jaar jonger geschat dan ik ben.
Kan nergens aan.
Altijd stoelen nodig om in kasten te raken.
Een marteling in de supermarkt, want aan de bovenste rekken kan ik gewoon niet aan. (Probeer maar eens een fles te pakken op dat verdiep.)
Altijd broeken die moeten ingekort worden.
Of jurken die nergens op slaan omdat ze dus gemaakt zijn op iemand van 1m70.
Een "jurk tot op de knie" is bij mij een lange jurk.
(In tegendeel tot mijn avatar draag ik dan ook gewoon geen jurken.)
Elke gram teveel zie je direct.
In de auto zit door mijn lengte de gordel op de verkeerde plekken. Hoop nooit een ongeval mee te maken, want dan snijdt ie dus mijn nek af bijvoorbeeld (ipv dat ie bij anderen ergens rond de borst-streek zit).
Mijn fiets is een speciale kleinere maat die ze bijna nergens hebben.

Ik kom ook nog eens uit een "normale" familie van 1m65 à 1m70.
Ik zou dus echt een moord begaan voor 10 cm extra.

Man is 1m80.
De keuken aanpassen is dus geen optie want dan moet hij 20 cm krimpen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven