Is het "vervelend" om 1,55 te zijn?
woensdag 6 mei 2020 om 12:25
Mijn dochter van 9 is al een tijdje lichamelijk aan het ontwikkelen. Omdat ze al nooit de grootste was, maakte mij dat wat bezorgd dat ze op termijn erg klein zou blijven. Na een verwijzing door de huisarts, gesprek met de kinderarts, handfoto en bloedonderzoek kregen we van de week de uitslag. Verwachtte eindlengte 1,55m. Het zat een beetje op het randje merkte ik aan de kinderarts, ze ging het nog verder overleggen maar waarschijnlijk adviseerde ze het gewoon zo te laten. Het alternatief zouden puberteitsremmers zijn waardoor ze zich ook minder snel verder ontwikkeld, later ongesteld wordt en waarschijnlijk een centimeter of 4 langer zou worden.
Mijn man en ik zijn redelijk gemiddeld qua lengte, dus het is lastig voor ons om in te schatten waar je goed aan doet. Ik kan mij wel voorstellen dat ongesteld worden op je 9e of begin 10e niet iets is waar je op hoopt. Maar dat is maar tijdelijk. Haar lengte heeft ze natuurlijk haar hele leven mee te doen. Nu mijn vraag aan de dames van ongeveer 1,55 of voor heren 1,68, wat zouden jullie willen dat jullie ouders hadden gedaan? Ben je blij met je lengte? Zouden die extra centimeters jou iets waard zijn?
Mijn man en ik zijn redelijk gemiddeld qua lengte, dus het is lastig voor ons om in te schatten waar je goed aan doet. Ik kan mij wel voorstellen dat ongesteld worden op je 9e of begin 10e niet iets is waar je op hoopt. Maar dat is maar tijdelijk. Haar lengte heeft ze natuurlijk haar hele leven mee te doen. Nu mijn vraag aan de dames van ongeveer 1,55 of voor heren 1,68, wat zouden jullie willen dat jullie ouders hadden gedaan? Ben je blij met je lengte? Zouden die extra centimeters jou iets waard zijn?
Het leven is niet eerlijk
woensdag 6 mei 2020 om 22:22
Oh sorry, zo bedoelde ik het ook niet. Ik vind het zeker fijn om positieve verhalen te lezen.Positivevibes schreef: ↑06-05-2020 22:18Ik wil je zorgen ook absoluut niet bagatelliseren hoor, maar ik dacht dat je het wellicht ook fijn vind om een positief verhaal te horen. Dat het linksom of rechtsom heus niet totale ellende hoeft te betekenen zeg maar![]()

woensdag 6 mei 2020 om 22:23
Waarom als er goede middelen bestaan om het tegen te houden? Je laat de natuur toch ook niet z'n werk doen als je maandelijks ligt te creperen van de ongesteldheidspijnen? Dan ga je toch ook hormonen slikken om dat te stoppen? Kun je beter gewoon voorkomen dat ze zo jong al met die ellende wordt opgezadeld en er wellicht nog een paar cm extra bij krijgt ook!raindance schreef: ↑06-05-2020 22:20Nou nou. Beetje overdreven niet? Zorgen maken?
Ik ben 1.56, op m'n 11e ongesteld geworden. Is niks mis mee hoor. Heb er nooit moeite mee gehad. Alleen in een volle trein of metro ivm stinkoksels. Of op festivals dat je tegen ruggen aankijkt. Maar dat maakt me echt niet een doodongelukkig mens hoor.
Snap ook niet zo goed waar je je zorgen om maakt. En best wel heftig dat daar een heel onderzoek voor heeft moeten plaatsvinden en over remmers is gesproken, alsof er iets mis is met haar. Laat de natuur gewoon z'n werk doen. Wat is er zo erg aan allemaal?
woensdag 6 mei 2020 om 22:25
Dat mag jij natuurlijk vinden. Ze zit op het randje van een te vroege puberteit, daar zit dit allemaal aan vast. Ik maak mij inderdaad zorgen als mijn kind van net 8 borsten krijgt, maar misschien zou jij dat pas doen als ze net 7 was, of zou bij net 5 ook ok zijn?raindance schreef: ↑06-05-2020 22:20Nou nou. Beetje overdreven niet? Zorgen maken?
Ik ben 1.56, op m'n 11e ongesteld geworden. Is niks mis mee hoor. Heb er nooit moeite mee gehad. Alleen in een volle trein of metro ivm stinkoksels. Of op festivals dat je tegen ruggen aankijkt. Maar dat maakt me echt niet een doodongelukkig mens hoor.
Snap ook niet zo goed waar je je zorgen om maakt. En best wel heftig dat daar een heel onderzoek voor heeft moeten plaatsvinden en over remmers is gesproken, alsof er iets mis is met haar. Laat de natuur gewoon z'n werk doen. Wat is er zo erg aan allemaal?

woensdag 6 mei 2020 om 22:32
Ik ben ongeveer die lengte. Ik zit er niet mee. Nooit gedaan ook. Vervelend: je lijkt sneller dik, je kan vaak ergens niet bij...
Fijn: je kan hakken dragen zo hoog als je wilt. Ik niet. Maar je lijkt nooit een reus lol.
Ik werd lang jonger geschat maar had tot eind 20 ook een baby face. Denk dat het eerder daar aan lag. En als je ergens niet bij kunt, daar heb je krukjes voor
Hormonen toestand zou ik eng vinden en zeker niet doen. Als die remmers uitgebreid getest zijn en veilig zijn, zou ik het overwegen. Maar voor mezelf niet. Zou dit eerder overwegen als man denk ik.
Fijn: je kan hakken dragen zo hoog als je wilt. Ik niet. Maar je lijkt nooit een reus lol.
Ik werd lang jonger geschat maar had tot eind 20 ook een baby face. Denk dat het eerder daar aan lag. En als je ergens niet bij kunt, daar heb je krukjes voor

Hormonen toestand zou ik eng vinden en zeker niet doen. Als die remmers uitgebreid getest zijn en veilig zijn, zou ik het overwegen. Maar voor mezelf niet. Zou dit eerder overwegen als man denk ik.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."

woensdag 6 mei 2020 om 22:35
Wat langer zijn: je hoeft nooit die martelwerktuigen te dragen!LunchLover schreef: ↑06-05-2020 22:32Ik ben ongeveer die lengte. Ik zit er niet mee. Nooit gedaan ook. Vervelend: je lijkt sneller dik, je kan vaak ergens niet bij...
Ik werd lang jonger geschat maar had tot eind 20 ook een baby face. Denk dat het eerder daar aan lag. En als je ergens niet bij kunt, daar heb je krukjes voor![]()

woensdag 6 mei 2020 om 22:37
redbulletje schreef: ↑06-05-2020 22:35Wat langer zijn: je hoeft nooit die martelwerktuigen te dragen!![]()
Haha nouja je moet niets hè. Zoals ik al schreef ik draag ze nooit. Kan en wil er niet op lopen. Krijg zere voeten als ik er aan denk lol.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
woensdag 6 mei 2020 om 22:38
Ik vind het opvallend dat ze beginnen over puberteit remmers bij een verwachte lengte van 1.55, zouden juist artsen niet moeten zeggen dat het een prima lengte is? Dat het oké is om wat kleiner te zijn?
Ps. Ik heb niet alle reacties gelezen maar ik ben ook rond die lengte en het is oké.
Ps. Ik heb niet alle reacties gelezen maar ik ben ook rond die lengte en het is oké.
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.

woensdag 6 mei 2020 om 22:41
Mijn zus die op haar 9e ongesteld werd en nu 1.48 m is zou wel voor hormonen gekozen hebben als haar de keuze was gegeven. Mijn ouders hebben ervoor gekozen om dat niet te doen. Ik werd op mijn tiende ongesteld en ben natuurlijk 11 cm langer, maar ik ben daar helemaal tevreden mee.
We rijden beide gewoon auto, je hebt ook fietsen met een lager frame. De fiets van mijn oudste dochter is zelfs te laag voor mij. Voor elk praktisch probleem is een oplossing, en het heeft een boel voordelen. Bedden in hotels, boten en treinen zijn nooit te klein, en in het vliegtuig heb ik vijf centimeter ruimte tussen mijn benen en de stoel voor me.
We rijden beide gewoon auto, je hebt ook fietsen met een lager frame. De fiets van mijn oudste dochter is zelfs te laag voor mij. Voor elk praktisch probleem is een oplossing, en het heeft een boel voordelen. Bedden in hotels, boten en treinen zijn nooit te klein, en in het vliegtuig heb ik vijf centimeter ruimte tussen mijn benen en de stoel voor me.
woensdag 6 mei 2020 om 22:41
Ik heb het denk ik niet duidelijk opgeschreven. Ze heeft mogelijk een vervroegde puberteit en een van de gevolgen daarvan is dat ze klein blijft.

woensdag 6 mei 2020 om 22:43
Ik val niet eens zozeer over de lengte als wel over die vervroegde ongesteldheid en lichaamsveranderingen waar je alleen maar last van hebt op die leeftijd.Kihei schreef: ↑06-05-2020 22:38Ik vind het opvallend dat ze beginnen over puberteit remmers bij een verwachte lengte van 1.55, zouden juist artsen niet moeten zeggen dat het een prima lengte is? Dat het oké is om wat kleiner te zijn?
woensdag 6 mei 2020 om 22:44
Maar waar maak jij je concreet zorgen om? Dat ze gepest wordt misschien? Ik probeer het te begrijpen.Roelanje schreef: ↑06-05-2020 22:25Dat mag jij natuurlijk vinden. Ze zit op het randje van een te vroege puberteit, daar zit dit allemaal aan vast. Ik maak mij inderdaad zorgen als mijn kind van net 8 borsten krijgt, maar misschien zou jij dat pas doen als ze net 7 was, of zou bij net 5 ook ok zijn?
De een zit nou eenmaal vroeger in de puberteit dan de ander. Over een paar jaar is dat weer gelijkgetrokken met de rest, zoals bij iedereen. En dan nog zijn er meiden die ver voorlopen of juist ver achterlopen en met 16 nog niet ongesteld zijn geworden en geen borstvorming. Of een meid van 14 die al 1m80 is. Of een jongen van 1m50 met maat 41 schoenen. Dat maakt toch niks uit? Zo hebben we allemaal wel wat. Elk lijf is anders en ik vind dat je daar niet aan moet gaan prutsen, omdat jij een bepaalde angst hebt. Denk dat dat een betere boodschap is naar je dochter toe. Ik zou het verschrikkelijk hebben gevonden als mijn ouders mij remmers hadden gegeven, omdat ze mij te klein (en dus niet goed=kinder/puberbrein) vonden. Vind dat geen goede basis van zelfvertrouwen meegeven. Maar meningen verschillen.

woensdag 6 mei 2020 om 22:47
Maar het zijn onbezorgde kinderjaren die verpest worden door die ongesteldheid. Je kunt dat niet laat genoeg krijgen naar mijn idee. (Bij voorkeur gewoon helemaal nooit natuurlijk, maar als ze het een jaar of 4 kan uitstellen is dat toch dikke winst!) Ik zou daar zelfs voor kiezen als ik er een paar cm op had moeten inleveren!raindance schreef: ↑06-05-2020 22:44Maar waar maak jij je concreet zorgen om? Dat ze gepest wordt misschien? Ik probeer het te begrijpen.
De een zit nou eenmaal vroeger in de puberteit dan de ander. Over een paar jaar is dat weer gelijkgetrokken met de rest, zoals bij iedereen. En dan nog zijn er meiden die ver voorlopen of juist ver achterlopen en met 16 nog niet ongesteld zijn geworden en geen borstvorming. Of een meid van 14 die al 1m80 is. Of een jongen van 1m50 met maat 41 schoenen. Dat maakt toch niks uit? Zo hebben we allemaal wel wat. Elk lijf is anders en ik vind dat je daar niet aan moet gaan prutsen, omdat jij een bepaalde angst hebt. Denk dat dat een betere boodschap is naar je dochter toe. Ik zou het verschrikkelijk hebben gevonden als mijn ouders mij remmers hadden gegeven, omdat ze mij te klein (en dus niet goed=kinder/puberbrein) vonden. Vind dat geen goede basis van zelfvertrouwen meegeven. Maar meningen verschillen.

woensdag 6 mei 2020 om 22:49
Maar jij hebt een overmatige afkeer van menstruatie. Ik denk dat niemand het een feestje vindt, maar je hebt er nu eenmaal mee te maken als meisje. Die twee of drie jaar later zorgen niet voor meer geluk of zo.redbulletje schreef: ↑06-05-2020 22:47Maar het zijn onbezorgde kinderjaren die verpest worden door die ongesteldheid. Je kunt dat niet laat genoeg krijgen naar mijn idee. (Bij voorkeur gewoon helemaal nooit natuurlijk, maar als ze het een jaar of 4 kan uitstellen is dat toch dikke winst!) Ik zou daar zelfs voor kiezen als ik er een paar cm op had moeten inleveren!

woensdag 6 mei 2020 om 22:50
Tja, ik vind het raar dat je bewust onnodig een klein kind ongesteld gaat laten worden als je het medisch verantwoord kan voorkomen.MinkeDeWit schreef: ↑06-05-2020 22:49Maar jij hebt een overmatige afkeer van menstruatie. Ik denk dat niemand het een feestje vindt, maar je hebt er nu eenmaal mee te maken als meisje. Die twee of drie jaar later zorgen niet voor meer geluk of zo.

woensdag 6 mei 2020 om 22:56
Ben ik het met je eens.redbulletje schreef: ↑06-05-2020 22:50Tja, ik vind het raar dat je bewust onnodig een klein kind ongesteld gaat laten worden als je het medisch verantwoord kan voorkomen.
woensdag 6 mei 2020 om 22:58
Je went er toch aan. Het is geen handicap. Wat kan ze niet meer doen dan als ze wel bijv op haar 10e ongesteld wordt? Ze zal toch ooit ongesteld worden en ook dan daarmee moeten dealen, ook als ze 13 zou zijn bij 1e ongesteldheid.redbulletje schreef: ↑06-05-2020 22:47Maar het zijn onbezorgde kinderjaren die verpest worden door die ongesteldheid. Je kunt dat niet laat genoeg krijgen naar mijn idee. (Bij voorkeur gewoon helemaal nooit natuurlijk, maar als ze het een jaar of 4 kan uitstellen is dat toch dikke winst!) Ik zou daar zelfs voor kiezen als ik er een paar cm op had moeten inleveren!
Menstruatie blijft altijd vervelend, ook als je 13 bent, 18 bent of 30 bent. Je doet toch ook gewoon je ding tijdens je menstruatie? Het is een paar daagjes. Je leven staat niet stil. Ik had ook liever een vent geweest, heerlijk zonder al die poespas leven, maar zo werkt het nou eenmaal in een vrouwenlijf. Waarom zou je prutsen met remmers in een gezond lichaam. Er is helemaal niks mis met haar. Hoop niet dat TO haar (m.i. onterechte) zorgen overbrengt op dochter. Lijkt me gewoon niet leuk voor haar.
woensdag 6 mei 2020 om 23:02
Mijn zorg zoals met alles met de kinderen is welbevinden. Je probeert ze zo goed mogelijk groot te krijgen. Als een kind jong in de puberteit komt is er de kans dat ze schildklierproblemen, een hersentumor of andere nare dingen hebben. Daar willen ze op testen en ik ben blij dat ze dat hebben uitgesloten zonder dat zij daar veel van heeft meegekregen.
Resteert dat ze bij kinderen die zo jong in de puberteit raken aangeven dat dat een negatieve invloed op hun welbevinden heeft. Ze zijn niet gewoon de eerste, ze lopen jaren voor. Niet alleen wij als ouders hebben invloed op hoe normaal ze zich voelt, juist pubers zijn heel gevoelig voor de mening van hun omgeving. Als je zoveel verder bent kan dat problemen opleveren. Dat is niet mijn mening, dat is beschreven in onderzoek naar te vroege puberteit. Daarom geeft de kinderarts aan wat de mogelijkheden zijn. En juist die mogelijkheden wil ik goed overwegen. Ik snap zelf wel dat vroeg ongesteld zijn niet een voordeel is. Maar omdat ik zelf niet klein ben wilde ik eens vragen hoe mensen die zelf 1,55 zijn zich daarbij voelen.
Resteert dat ze bij kinderen die zo jong in de puberteit raken aangeven dat dat een negatieve invloed op hun welbevinden heeft. Ze zijn niet gewoon de eerste, ze lopen jaren voor. Niet alleen wij als ouders hebben invloed op hoe normaal ze zich voelt, juist pubers zijn heel gevoelig voor de mening van hun omgeving. Als je zoveel verder bent kan dat problemen opleveren. Dat is niet mijn mening, dat is beschreven in onderzoek naar te vroege puberteit. Daarom geeft de kinderarts aan wat de mogelijkheden zijn. En juist die mogelijkheden wil ik goed overwegen. Ik snap zelf wel dat vroeg ongesteld zijn niet een voordeel is. Maar omdat ik zelf niet klein ben wilde ik eens vragen hoe mensen die zelf 1,55 zijn zich daarbij voelen.

woensdag 6 mei 2020 om 23:04
Ai. Als ik zo naar mijn kind kijk zou een normaal maandverband al het halve onderlichaam bedekken, soort luier idee.
Ik zou het wel serieus overwegen, zo'n remmer.
(ik heb hier alleen een kind dat niets liever wil dan borstel krijgen en ongesteld worden, juist omdat ze dan hoopt er ouder uit te zien. Ze is ook apetrots op haar beugel)

woensdag 6 mei 2020 om 23:05
Ik was er vroeger als puber heel ziek van. Als in overgeven, rugpijn, buikkrampen en migraine. En toen was het nog niet algemeen bekend dat je de pil kon slikken ter vermindering/voorkoming, dus ik zat aan de zware pijnstillers en had bij m'n 2e ongesteldheid al de supertampons van m'n moeder nodig ipv de mini's die ze voor me had gekocht omdat ik gruwelijk doorlekte. Bovendien kreeg ik het onregelmatig en het begon vaak 's nachts, dus werd ik in 'n bloedbad wakker.raindance schreef: ↑06-05-2020 22:58Je went er toch aan. Het is geen handicap. Wat kan ze niet meer doen dan als ze wel bijv op haar 10e ongesteld wordt? Ze zal toch ooit ongesteld worden en ook dan daarmee moeten dealen, ook als ze 13 zou zijn bij 1e ongesteldheid.
Menstruatie blijft altijd vervelend, ook als je 13 bent, 18 bent of 30 bent. Je doet toch ook gewoon je ding tijdens je menstruatie? Het is een paar daagjes. Je leven staat niet stil. Ik had ook liever een vent geweest, heerlijk zonder al die poespas leven, maar zo werkt het nou eenmaal in een vrouwenlijf. Waarom zou je prutsen met remmers in een gezond lichaam. Er is helemaal niks mis met haar. Hoop niet dat TO haar (m.i. onterechte) zorgen overbrengt op dochter. Lijkt me gewoon niet leuk voor haar.

woensdag 6 mei 2020 om 23:07

woensdag 6 mei 2020 om 23:10
Prince was helemaal mini. Ik ben naar de tentoonstelling geweest waar ook zijn kleding te zien was. Dat waren echt kleuterbroekjes, zo smal.
Veel kleine mannen zijn trouwens wel bovengemiddeld charmant. Misschien noodgedwongen, om aan de vrouw te komen, maar degenen die ik ken zijn erg populair bij de dames.