Is het "vervelend" om 1,55 te zijn?

06-05-2020 12:25 250 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 9 is al een tijdje lichamelijk aan het ontwikkelen. Omdat ze al nooit de grootste was, maakte mij dat wat bezorgd dat ze op termijn erg klein zou blijven. Na een verwijzing door de huisarts, gesprek met de kinderarts, handfoto en bloedonderzoek kregen we van de week de uitslag. Verwachtte eindlengte 1,55m. Het zat een beetje op het randje merkte ik aan de kinderarts, ze ging het nog verder overleggen maar waarschijnlijk adviseerde ze het gewoon zo te laten. Het alternatief zouden puberteitsremmers zijn waardoor ze zich ook minder snel verder ontwikkeld, later ongesteld wordt en waarschijnlijk een centimeter of 4 langer zou worden.

Mijn man en ik zijn redelijk gemiddeld qua lengte, dus het is lastig voor ons om in te schatten waar je goed aan doet. Ik kan mij wel voorstellen dat ongesteld worden op je 9e of begin 10e niet iets is waar je op hoopt. Maar dat is maar tijdelijk. Haar lengte heeft ze natuurlijk haar hele leven mee te doen. Nu mijn vraag aan de dames van ongeveer 1,55 of voor heren 1,68, wat zouden jullie willen dat jullie ouders hadden gedaan? Ben je blij met je lengte? Zouden die extra centimeters jou iets waard zijn?
Het leven is niet eerlijk
maylina schreef:
07-05-2020 11:38
Roelanje, gemiddeld groeien meisjes na de eerste menstruatie nog 10 centimeter, maar da's niet voor niks een gemiddelde. Vriendinnetje van dochter was net 9 bij haar eerste menstruatie en destijds pas 1.35 lang (moeder 1.60, vader 1.55). Desondanks is ze nog ruim 20 centimeter gegroeid naderhand, is nu iets boven de 1.55. Mijn dochter werd pas met ruim 15,5 jaar voor het eerst ongesteld, was toen al 1,75 cm en is daarna nog 4 centimeter gegroeid. Man en ik zijn 1.90 en 1.80. Die gemiddelde 10 centimeter groei na eerste ongesteldheid is ongetwijfeld het meest van toepassing op gemiddelde meiden die op een gemiddelde leeftijd voor het eerst ongesteld worden.
Dat klopt. Alleen gaf de kinderarts dus aan dat als je ze meteen na hun eerste menstruatie aan de pil zet ze die groei niet meer hebben. Of dat waar is weet ik niet, maar dat zei ze.
Ik ben 1.63 met korte benen en vind dat eigenlijk best vervelend, als ik de kans had gehad wat langer te worden zou dat best fijn zijn en had ik die zeker gegrepen. Nu zijn autostoelen altijd te lang en zit de hoofd steun boven mijn hoofd, idem in een vliegtuig, broeken en jurkjes zijn standaard te lang dus je bent extra geld kwijt aan korter maken van kleding. En last but not least vind ik het niet heel fijn om altijd “het kleintje” te zijn.
MinkeDeWit schreef:
07-05-2020 13:03
In je OP zei je dat je ongeveer gemiddeld was, vandaar de vraag. Ik kon me al niet voorstellen dat iemand van 1.68 m zich zou afvragen hoe het voelt om 1.55 m te zijn. Ik vind het ook een bijzondere vraag. Het lijkt mij niets om 1.85 m te zijn, maar als je het bent is dat gewoon je leven en heb je er voor- en nadelen van. Het is zoals het is.
Het is misschien ook wel een gekke vraag. Ik merkte in gesprekken met mijn man dat het stukje lengte in deze beslissing een factor was waar wij niet echt ervaring mee hadden en ook in het lezen over prepuberteit niet echt een eenduidig beeld bij kregen.

Ik denk als ik op dit forum zou vragen of het als vrouw "vervelend" is om schoenmaat 44 of 34 te hebben dat ik toch wel heel veel reacties zou krijgen dat het bijzonder onpraktisch is. Die reacties kwamen zelfs in dit topic al. Maar lengte is geen schoenmaat, dat laat dit topic mooi zien. Lengte is niet alleen handig of praktisch, het is iets wat bij je hoort en dat is je schoenmaat toch minder. Ik zou mezelf met 2 schoenmaten meer precies dezelfde persoon voelen, zo vooraf verwacht dan he. Terwijl ik met 10cm meer of minder, als ik het mij nu voor moet stellen, het gevoel heb dat er toch iets veel fundamentelers verandert zou zijn.

Daar had ik van te voren niet zo bij stil gestaan. Ik had lengte meer benaderd als schoenmaat zeg maar :)
Roelanje schreef:
07-05-2020 15:33

Ik denk als ik op dit forum zou vragen of het als vrouw "vervelend" is om schoenmaat 44 of 34 te hebben dat ik toch wel heel veel reacties zou krijgen dat het bijzonder onpraktisch is.
Mijn moeder heeft schoenmaat 44 en een kennis 34/35. Beiden inderdaad heel onpraktisch.
Ik heb 37/38, maar wel kinderhanden.
hondenmens schreef:
07-05-2020 15:40
Mijn moeder heeft schoenmaat 44 en een kennis 34/35. Beiden inderdaad heel onpraktisch.
Ik heb 37/38, maar wel kinderhanden.
Wat grappig. Mijn oudste dochter, die van 1.57 m heeft piepkleine handjes. Mijn jongste (1.70) heeft handschoenen maat 9, voor een vrouw soort van kolenschoppen dus. Ik heb zelf ook grote handen (handschoenen maat 8/9) in vergelijking met de petite rest van mijn lichaam.
Ik ben 160 cm (soms zelfs 159) en ja dat is klein. Heb ik er echt problemen mee?. Nee dat niet, nooit gehad. Is het leuk? Ik vinden het niet altijd leuk omdat je omhoog moet kijken, maar weet je. Het is niet anders.
Ik denk wel dat ik zelf eraan zou denken voor puberteitsremmers als je op je 9 e ongesteld wordt. Dat lijkt me vreselijk.

Ik heb het idee dat mijn dochter zich ook aan het ontwikkelen is. Ze is ook 9. Borstvoeding lijkt te komen en haar billen worden wat vrouwelijker. Ze wordt niet groot. Net zoiets als ik wrs. Ondanks de vader van 185. Daar heb ik geen problemen mee, maar wel als ze op haar 9e ongesteld zou worden
Volgens mij is 1,55 m nog helemaal zo'n gekke lengte niet. Het is in Nederland beneden gemiddeld, maar niet op een manier dat het echt zou opvallen of tot problemen leidt. Ik zou zeker niet met hormonen in de weer gaan, wie weet wat dat voor rare (en nare) bijwerkingen op de lange termijn heeft. Is het risico niet waard, lijkt me.
Roelanje schreef:
06-05-2020 23:34
Ik ben 1,73 en daarmee ben ik voor mijn leeftijd boven gemiddeld lang.
De gemiddelde lengte is 1m71, dus dat valt wel mee
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik ben 1,53 m en heb er inmiddels geen moeite meer mee. Werd er wel mee gepest, maar mijn lengte was niet de hoofdreden (geen idee wat wel, ik werd om alles gepest.) Maar toen ik zag dat Lady Gaga, waar ik toen (en nu nog) enorm fan van was, maar 2 cm langer dan ik was kon ik het opeens beter accepteren. :cheer2:
calvijn1 schreef:
07-05-2020 22:26
CBS zegt 1.67. Maar goed, daarom staat in de OP ook dat wij redelijk gemiddeld zijn.
konijnenpantoffeltje schreef:
07-05-2020 22:56
Ik ben 1,53 m en heb er inmiddels geen moeite meer mee. Werd er wel mee gepest, maar mijn lengte was niet de hoofdreden (geen idee wat wel, ik werd om alles gepest.) Maar toen ik zag dat Lady Gaga, waar ik toen (en nu nog) enorm fan van was, maar 2 cm langer dan ik was kon ik het opeens beter accepteren. :cheer2:
Fijn :)
Maar waarom gaat het jou (TO) nog steeds voornamelijk om lengte?
Ik vind die vroege ontwikkeling die helemaal niet bij een kind past, juist het grootste probleem. En aangezien je schrijft dat je dochter daar in elk geval een duidelijke uitspraak over heeft gedaan dat ze niet ongesteld wil worden, lijkt me dat leidend.
redbulletje schreef:
08-05-2020 07:07
Ik vind die vroege ontwikkeling die helemaal niet bij een kind past, juist het grootste probleem. En aangezien je schrijft dat je dochter daar in elk geval een duidelijke uitspraak over heeft gedaan dat ze niet ongesteld wil worden, lijkt me dat leidend.
Het gaat mij helemaal niet nog steeds om lengte. Dit topic gaat primair over lengte en daar geven mensen voornamelijk hun mening over en daar reageer ik dan op. Dit topic gaat niet over lengte omdat dat de enige factor is. Maar het was de factor waar wij geen zicht op hadden. Dat ongesteld worden op je 9e of hopelijk net 10e niet leuk is kan ik mij zelf heel veel bij voorstellen. Daar hoefde ik geen topic over te starten. (Is het “vervelend” om op je 9e ongesteld te worden, verwacht jij verdeelde reacties? 😉).
1,58 hier. Geen problemen mee. Nooit gehad.
Ja, als kind werd ik soms voor jonger aangezien en het duurde lang voordat ik in de Python en zo mocht. En dat ik in het Novotel een Dolfimenu kreeg aangeboden op mijn 16e was ook even slikken.
9 jaar is natuurlijk wel erg jong om ongesteld te zijn maar vanaf ongeveer mijn 11de kon ik niet wachten om ongesteld te worden. Ik vond het fascinerend om een 'echte' vrouw te worden. Ik kon ook niet wachten om ouder te worden en dat ik make-up mocht dragen en hoge hakken aan. Ik was ook een beetje jaloers op vriendinnen die al wel ongesteld waren. Ik denk dat ik misschien wel een uitzondering zal zijn. Ik was 14 toen ik ongesteld werd en ik was echt blij. Heb er ook nooit zo veel last van gehad alleen een beetje buikkrampen voordat ik het werd.
calvijn1 schreef:
07-05-2020 22:26
Vrouw 1.67 hoor
jessicaca schreef:
07-05-2020 16:28
Ik heb het idee dat mijn dochter zich ook aan het ontwikkelen is. Ze is ook 9. Borstvoeding lijkt te komen
Borstvoeding op je 9e is wel heel vroeg ja 😅
Wintertime16 schreef:
09-05-2020 09:57
Borstvoeding op je 9e is wel heel vroeg ja 😅
Of laat, afhankelijk van wie voedt en wie gevoed wordt :P

Oh ja, ik was ook op mijn 11e ongesteld. Had ik dan weer geen moeite mee, daar de eerste mee zijn. Okselhaar krijgen dan weer wel, dat was stom)
redbulletje schreef:
08-05-2020 07:07
De kinderarts e.d. heeft er al naar gekeken. Dan kun je je wel heel veel zorgen maken, maar ze houden daar ws wel rekening mee.
155cm vind ik wel klein.. maar ik ben met 183cm dan ook best lang.. Ik zou niet kleiner of groter willen zijn. Vrij nutteloos dus deze reactie :proud:

Ik denk dat als je jezelf omarmt lengte je nooit in de weg zal staan.
Luci_Morgenster schreef:
06-05-2020 12:32
Ja...

Mensen zien je niet, bij uitgaan en de metro bijvoorbeeld.
En ze nemen je nooit meteen serieus want zo lief en schattig. Pas als je een beetje je mond open doet ...

Meubels en keukens, alles is te hoog zonder aanpassing. Nooit grootste frame van de fiets kunnen kopen..;-)

En bij de auto moet je even kijken of je voeten bij alles kunnen met de stoel naar voren of dat dashboard in de weg zit en je dan met speciale klossen moet gaan rijden. Als je niet uberdun blijft zal je ooit je broeken gaan inkorten.

Maar ja, wat kan je er echt aan doen? Bij 1,60 m heb je hetzelfde probleem. ;-)

Mijn ruim 7 jarige heeft een echte groeiachterstand, wel netjes overal gelijk maar die is met 7 jaar 114 cm en weegt niks.

Bij haar hebben we besproken dat ze vanaf nu elk half jaar op controle gaat en dat we het gaan hebben om de puberteit te remmen bij haar zodat ze hopelijk wel nog even doorgroeit en misschien de daardoor ooit hopelijk de 1,50m kan halen.

Andere opties zijn besproken maar vond ik niet wenselijk. Zoals eerder beginnen met hormonen, dat kon vanaf 3 jaar.

Zolang er geen medische noodzaak is zou ik ook niet weten wat je er verder nog aan kan doen.

Mijn dochter van 9 heeft ook onder gewicht weegt maar22 kilo met lengte van 1.33. Ben ook bang dat ze niet veel
Langer gaat worden. Eerst was de schatting 1.72. Diëtiste heeft gezegd nu 1,68
Mijn zus, moeder en ik zijn allen kleiner. Broertje en vader ook dan de grens die jij hebt opgegeven.

Nooit problemen mee gehad, niemand van ons, we zijn kei in broeken inkorten en als ik in andere landen ben voel ik me ineens heel groot :)

Ik vind het altijd zo gek als iemand me vraagt of ik het erg vind om klein te zijn, ik snap niet wat daar erg aan zou zijn. Ben alleen geen fan van staplaatsen bij een concert ofzo.
Ik zelf ben 1.59 en vroeger vindt ik het verschrikkelijk. Toen de school arts tegen me zei dat ik maar nog 1 of 2 centimeter ging groeien, ik kon wel janken. Sindsdien droeg ik alleen maar hakken en plateauzolen. Later toen ik 18 was zeiden mensen steeds echt je lijkt wel 16 of 15 fucking hell. Bij het uitgaan elke keer werd mijn ID gevraagd.... had hem al in mijn handen voor het geval dat😂
Chiao schreef:
06-05-2020 23:35
Ik kreeg borstvorming op mijn 8e en werd ongesteld op mijn 10e in groep 6. Mijn ouders zijn hiermee niet naar een dokter geweest.

Ik was als kind gemiddeld qua lengte, alleen belandde ik dus eerder in de groeispurt, waardoor ik zelfs een korte periode bij de lange kinderen van de klas hoorde. Op mijn 11e was ik klaar met groeien. Ik ben blijven steken op een krappe 1.65 meter.

Ik vond het een heftige periode. Ik was nog echt een kind in een lichaam wat toen niet bij me paste. Ik schaamde me enorm voor mijn beginnende borsten op 8-jarige leeftijd en droeg toen het liefst wijde kleding om het maar zoveel mogelijk te verhullen.

Ik was vanaf mijn 10e ook nog eens enorm heftig ongesteld. Op mijn 12e ben ik aan de anticonceptiepil gegaan (mijn moeder is mee geweest naar de huisarts). Toen werden de bloedingen behapbaar.

Als ik de kans had gekregen om mijn menstruaties een jaar of 3 uit te kunnen stellen en een paar cm erbij te kunnen krijgen, dan had ik dat als kind zeker graag overwogen.

Qua lengte ben ik dus nog niet eens extreem klein. Ik had in mijn tienerjaren vooral lange vriendinnen (1.75 meter en langer) en dan voelde ik me vaak toch echt wel het kleintje. Wat niet hielp, aangezien ik toch al erg onzeker was.

Inmiddels ben ik 31 en boeit het me een stuk minder. Ik zie nu ook veel voordelen van mijn lengte. Ik heb genoeg beenruimte in een vliegtuig. En kan gemakkelijk met mijn kinderen mee in de kinderattracties, etc.

1.65 is ook niet slecht
Gelukkig heeft mijn dochter van 9 december 10. Nog geen borstvorming, ze is nog maar 1.33. Maar ook erg mager

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven