Kind doet hond pijn
vrijdag 8 mei 2020 om 17:54
Getwijfeld of ik dit topic moest starten. Uit angst voor negatieve reacties.
Toch ga ik het doen omdat ik wil dat dit goed komt en zowel kind als pup wil begeleiden.
We hebben sinds een aantal weken een pup in huis. De wens was er al een tijd, bewust gewacht tot kind wat groter was (bijna 4) en we konden met onze werkgevers regelen dat er iedere dag iemand thuis kan zijn voor zeker een jaar.
We hebben ons goed verdiept in het ras, hebben een goede fokker gezocht. En in overleg met de fokker een hond gekozen die in ons gezin past.
Kind goed voorbereid, uitgelegd dat de pup nog een baby is en alles moet leren, regels besproken (hond met rust laten in de bench etc, speelgoed en schoenen opruimen enz).
So far so good.
Pup is natuurlijk nog lerende en is dol op ons springende kind. Dat zorgt er nog wel eens voor dat hij in broeken en truien hangt. Kleuter vond dit allemaal niet zo spannend, maar wat extreme drama geeft is de kwestie van het buitenspeelgoed.
Kind is continu druk met de watertafel en zandbak. Dus pup ook. En af en toe loopt pup dan weer met een emmertje of schepje in de bek.
Kleuter mag dit gewoon afpakken en we hebben geleerd dat er dan een ander speeltje aan pup gegeven kan worden. Dit leek prima te gaan.
Echter sinds een week of 2 is het iedere keer gedoe. Gillen, krijsen, “maaahaaaaaaaam pup doet dit, mahaaaaaaaam pup heeft mijn emmer”.
Continu. Ik loop iedere keer als een politieagent de boel te sussen.
Sinds een week doet kleuter de pup pijn. En ik ben het zat. Ik snap heus dat het niet makkelijk is dat pup er met speelgoed of schoenen vandoor gaat. Echter kind laat alles achter waar er gespeeld is.
Vandaag ben ik geëxplodeerd nadat kleuter de pup met een emmer heeft geslagen en heb ik gezegd dat als dit iedere keer blijft gebeuren, de pup maar ergens anders moet gaan wonen bij kindjes die hem wel lief vinden.
Dikke tranen en “maar ik vind pup heel lief”.
Maar ik meen het wel. Ik gun pup een fijn huis. En ik wil geen angstige hond. Natuurlijk is dit nog niet aan de orde en ik geloof ook echt wel dat mijn uitbarsting indruk heeft gemaakt. Maar hoe voorkom ik dit?
Goddank gaat kind weer naar de opvang volgende week. Ik werk nu en let met een schuin oog op kind en pup, ik hoop dat dit makkelijker wordt volgende week. Maar heeft iemand een idee hoe ik de band tussen die twee versterk, kind minder dramatisch doet (ik heb al gezegd dat als pup per ongeluk iets kapot maakt we het gewoon vervangen).
Tips zijn welkom.
Na aanleiding van de eerste reacties: kind en pup zijn nooit alleen. Ik ben niet gek.
Toch ga ik het doen omdat ik wil dat dit goed komt en zowel kind als pup wil begeleiden.
We hebben sinds een aantal weken een pup in huis. De wens was er al een tijd, bewust gewacht tot kind wat groter was (bijna 4) en we konden met onze werkgevers regelen dat er iedere dag iemand thuis kan zijn voor zeker een jaar.
We hebben ons goed verdiept in het ras, hebben een goede fokker gezocht. En in overleg met de fokker een hond gekozen die in ons gezin past.
Kind goed voorbereid, uitgelegd dat de pup nog een baby is en alles moet leren, regels besproken (hond met rust laten in de bench etc, speelgoed en schoenen opruimen enz).
So far so good.
Pup is natuurlijk nog lerende en is dol op ons springende kind. Dat zorgt er nog wel eens voor dat hij in broeken en truien hangt. Kleuter vond dit allemaal niet zo spannend, maar wat extreme drama geeft is de kwestie van het buitenspeelgoed.
Kind is continu druk met de watertafel en zandbak. Dus pup ook. En af en toe loopt pup dan weer met een emmertje of schepje in de bek.
Kleuter mag dit gewoon afpakken en we hebben geleerd dat er dan een ander speeltje aan pup gegeven kan worden. Dit leek prima te gaan.
Echter sinds een week of 2 is het iedere keer gedoe. Gillen, krijsen, “maaahaaaaaaaam pup doet dit, mahaaaaaaaam pup heeft mijn emmer”.
Continu. Ik loop iedere keer als een politieagent de boel te sussen.
Sinds een week doet kleuter de pup pijn. En ik ben het zat. Ik snap heus dat het niet makkelijk is dat pup er met speelgoed of schoenen vandoor gaat. Echter kind laat alles achter waar er gespeeld is.
Vandaag ben ik geëxplodeerd nadat kleuter de pup met een emmer heeft geslagen en heb ik gezegd dat als dit iedere keer blijft gebeuren, de pup maar ergens anders moet gaan wonen bij kindjes die hem wel lief vinden.
Dikke tranen en “maar ik vind pup heel lief”.
Maar ik meen het wel. Ik gun pup een fijn huis. En ik wil geen angstige hond. Natuurlijk is dit nog niet aan de orde en ik geloof ook echt wel dat mijn uitbarsting indruk heeft gemaakt. Maar hoe voorkom ik dit?
Goddank gaat kind weer naar de opvang volgende week. Ik werk nu en let met een schuin oog op kind en pup, ik hoop dat dit makkelijker wordt volgende week. Maar heeft iemand een idee hoe ik de band tussen die twee versterk, kind minder dramatisch doet (ik heb al gezegd dat als pup per ongeluk iets kapot maakt we het gewoon vervangen).
Tips zijn welkom.
Na aanleiding van de eerste reacties: kind en pup zijn nooit alleen. Ik ben niet gek.
pingpang wijzigde dit bericht op 08-05-2020 18:06
1.84% gewijzigd
vrijdag 8 mei 2020 om 18:17
Mijn kinderen van toen 6 tot 2 wisten dat ze de hond met rust moesten laten. Pakte pup speelgoed af, dan ruilde ik met pup , want hij had eigen speelgoed. Wilden de kinderen naar de speeltuin, of op straat spelen, ging pup mee aan de lijn.
En heel veel praten met de kinderen: pup is een baby, en die mag je niet pijn doen....
Kan het zijn dat kind jaloers is?
En heel veel praten met de kinderen: pup is een baby, en die mag je niet pijn doen....
Kan het zijn dat kind jaloers is?

vrijdag 8 mei 2020 om 18:17

vrijdag 8 mei 2020 om 18:18
Een pup is géén "baby die alles nog moet leren", maar een dier dat zich een plaats in de rangorde zal willen veroveren en een kleuter zal corrigeren als de hond dat nodig acht. Een kleuter is veel te jong om dat allemaal te snappen. Leer je kind om afstand te houden van de hond en laat het sowieso geen dingen uit de bek van de hond pakken. Dat is als volwassene al gevaarlijk. De hond kan en zal het kind bijten zodra de gelegenheid zich voordoet. Dan is de hond de pineut, want "vals" en eindigt in een asiel. Kind zal de rest van zijn leven bang zijn en misschien ook fysieke schade oplopen. Kleine kinderen en honden zijn gewoon een hele slechte combi. Je had beter kunnen tot het kind zeker 10 was. Maar goed, je moet er nu maar het beste van maken.
Lees ook https://www.licg.nl/honden/kind-en-hond ... et-veilig/ en https://www.minderhondenbeten.nl/omgaan ... d-en-kind/
Lees ook https://www.licg.nl/honden/kind-en-hond ... et-veilig/ en https://www.minderhondenbeten.nl/omgaan ... d-en-kind/
anoniem_382662 wijzigde dit bericht op 08-05-2020 18:22
2.18% gewijzigd

vrijdag 8 mei 2020 om 18:20
Nee. Het is vanuit het niets. Pup pakt een schepje. En kind meptAb_Normaal schreef: ↑08-05-2020 18:04Je laat ze geen moment alleen, maar sinds een week doet kind de pup pijn.
Jij ziet het steeds niet aankomen?

vrijdag 8 mei 2020 om 18:20
Dit schrijf je anders zelfpingpang schreef: ↑08-05-2020 18:01Waar lees je dat ik kind en hond alleen laat? Ik laat kind en hond nooit alleen. Geen seconde. Als ik naar de wc moet komt man (werkt boven) of hond gaat in de bench.
Ik zit in de tuin, ze spelen samen met de watertafel en kind slaat hond met een emmer.
Doe geen aannames als je de situatie niet kent aub.
Als je er bij blijft hoeft niet niet zo te gillen en kun je van te voren als je de hond in de buurt ziet komen alvast zélf wat doen.
Dus de conclusie is dat je niet in de buurt bent.
vrijdag 8 mei 2020 om 18:21
En een kleuter/kind en een hond/pup kunnen helemaal niet samen spelen. Een kleuter kan al amper fatsoenlijk met andere kleuters spelen, laat staan met een kleuter op vier poten.Ab_Normaal schreef: ↑08-05-2020 18:16Nou dit. Kleine kinderen en honden vind ik een hele slechte combi.
Veel volwassenen spreken al geen "honds", kleine kinderen al helemaal niet
Honey, you should see me in a crown
vrijdag 8 mei 2020 om 18:22

Wij hadden al twee honden toen dochter geboren werd. Inmiddels is ze 3,5 en haar voetbal bijvoorbeeld vindt de jongste hond ook errug leuk. Maar we hebben een aantal strikte basisregels en dat is we hebben mensenspeelgoed voor de mensen(kind) en honden speelgoed voor de hond en dat wordt niet en nooit uitgewisseld. Dat weten ze alle drie erg goed, maar alle drie zijn het ook rasopportunisten en soms pakt de jongste toch de bal. We hebben dochter aangeleerd dat ze het tegen ons moet zeggen en dat wij dat oplossen. (Je slaat je vriendje op het kdv ook niet als die je schepje afpakt bijvoorbeeld).
Dit gaat goed. Wij geven hond z’n bal en de voetbal weer voor dochter.
Met een pup moet je hier nog wat meer bovenop zitten omdat die ook nog jong is en opgevoed moet worden. En ze af en toe een tijdje scheiden is ook helemaal niet erg. Hond even binnen als je kind buitenspelen bijvoorbeeld. Of even bij man op de werkkamer bijvoorbeeld.
Dit gaat goed. Wij geven hond z’n bal en de voetbal weer voor dochter.
Met een pup moet je hier nog wat meer bovenop zitten omdat die ook nog jong is en opgevoed moet worden. En ze af en toe een tijdje scheiden is ook helemaal niet erg. Hond even binnen als je kind buitenspelen bijvoorbeeld. Of even bij man op de werkkamer bijvoorbeeld.
Lekker laten staan...sommige mensen zijn erg hardleers. Wanneer je kind kans heeft om te gillen en te slaan dan ben je er niet bij..of dat nu geestelijk of fysiek is...je bent op een dag een keer te laat wanneer het zo door gaat.strings-attached schreef: ↑08-05-2020 18:17
IK doe normaal. Ook een kleine hond kan enorm veel schade aanrichten.
Meer dan een grote hond die eerder een arm of been pakt.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-05-2020 19:29
Reden: quote verwijderd
Reden: quote verwijderd
32.83% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
vrijdag 8 mei 2020 om 18:25
Lekker samen spelletjes doenstarbright schreef: ↑08-05-2020 18:23welke verwachting heb je dan bij kind en hond samen bij de watertafel?

Honey, you should see me in a crown
vrijdag 8 mei 2020 om 18:25
Oke mensen. Ik wil echt graag reageren maar ik word hier aangevallen en er worden aannames gedaan. Ik denk dat dit niet de plek is om mijn vraag te stellen. We hebben al contact met de hondenschool en ik zal vragen of ze daar advies hebben.
Ik zeg niet dat ik de perfecte moeder/pupopvoeder ben.
Mijn kind is echter geen kutkind.
Iemand vroeg of kind misschien jaloers is. Ik denk dat hier wel wat in zit.
Ik hou iig kind en pup nu gescheiden en ga ook van man eisen dat hij meer fysiek aanwezig is. Dan maar om en om werken. En het gaat ook rust brengen als kind naar de opvang gaat.
Ik hou iig kind en pup nu gescheiden en ga ook van man eisen dat hij meer fysiek aanwezig is. Dan maar om en om werken. En het gaat ook rust brengen als kind naar de opvang gaat.

vrijdag 8 mei 2020 om 18:27
Je kunt toch niet verwachten dat een pup en een kleuter samen spelen zonder gedoe? Dat is ten eerste veel te druk voor de pup, en ten tweede is het veel te moeilijk voor de kleuter.
Pup dus niet los in de tuin laten als kind daar speelt. Heel simpel. Dat gaat niet samen totdat je hond opgevoed en volwassener is. Dit is echt een recept voor ellende. Je hebt ook nog eens een actieve hond, die veel uitdaging nodig heeft. Voldoe aan die behoefte en gun hem daarna rust. Zonder kleuter. Dus ga met hem oefenen, dóe spelletjes en trainingen en als hij moe is kan kleuter ongestoord in de tuin spelen met jou, zonder hond
Pup dus niet los in de tuin laten als kind daar speelt. Heel simpel. Dat gaat niet samen totdat je hond opgevoed en volwassener is. Dit is echt een recept voor ellende. Je hebt ook nog eens een actieve hond, die veel uitdaging nodig heeft. Voldoe aan die behoefte en gun hem daarna rust. Zonder kleuter. Dus ga met hem oefenen, dóe spelletjes en trainingen en als hij moe is kan kleuter ongestoord in de tuin spelen met jou, zonder hond

Dus je liet ze wel degelijk alleen. Niet liegen.pingpang schreef: ↑08-05-2020 18:25Oke mensen. Ik wil echt graag reageren maar ik word hier aangevallen en er worden aannames gedaan. Ik denk dat dit niet de plek is om mijn vraag te stellen. We hebben al contact met de hondenschool en ik zal vragen of ze daar advies hebben.
En aangevallen? Er flink op gewezen dat jouw acties heel dom zijn. WIl je dat je kindje er zo uitziet als op de foto? Neem zomaar aan van niet. Dus ik zie weinig aanval eigenlijk.
Enne, niet zo op je tenen getrapt zijn. Dat kutkind las ik als een gebbetje op het kuthond van daarvoor.
anoniem_6376ce86e1bde wijzigde dit bericht op 08-05-2020 18:28
1.41% gewijzigd
Bedankt hier kan ik wat mee.Th∅rdis schreef: ↑08-05-2020 18:27Je kunt toch niet verwachten dat een pup en een kleuter samen spelen zonder gedoe? Dat is ten eerste veel te druk voor de pup, en ten tweede is het veel te moeilijk voor de kleuter.

vrijdag 8 mei 2020 om 18:31
Ik heb een hond van 10 maanden. En totaal onderschat hoeveel je daar bovenop moet zitten als het beest wakker is. En dat je dus eigenlijk niet iets anders kunt doen dan met de hond bezig zijn als hij actief is. En dat kinderen en puppies géén goede combi zijn. Misschien een halfsuffe schoothond, maar niet een actief jachthondje als een Jack Russel
Gelukkig slapen pups veel als je goed met ze bezig bent, dus dan hou je zo’n 20 uur per dag over voor andere dingen

anoniem_395148 wijzigde dit bericht op 08-05-2020 18:32
11.82% gewijzigd
vrijdag 8 mei 2020 om 18:31
Nee ik laat ze niet alleen.strings-attached schreef: ↑08-05-2020 18:27Dus je liet ze wel degelijk alleen. Niet liegen.
En aangevallen? Er flink op gewezen dat jouw acties heel dom zijn. WIl je dat je kindje er zo uitziet als op de foto? Neem zomaar aan van niet. Dus ik zie weinig aanval eigenlijk.
Enne, niet zo op je tenen getrapt zijn. Dat kutkind las ik als een gebbetje op het kuthond van daarvoor.
Maar man is er niet bij. En ik ben nog wel eens aan de telefoon ivm werk. Maar ik merk dat ik het nodig vindt dat man meer fysiek aanwezig is zodat alle aandacht bij die 2 kan zijn zonder enige afleiding.
Maar goed je wilt niet lezen.
Ik ben niet op mijn tenen getrapt. Er wordt hier echter gedaan alsof we zomaar een hond in huis hebben genomen en we dit niet goed begeleiden. Dat laatste kan. Ik heb vaker een pup opgevoed maar nog geen kind. En ik vind de combi lastig. Ik vroeg ook om tips en niet om hier uitgekafferd te worden.