Kind doet hond pijn
vrijdag 8 mei 2020 om 17:54
Getwijfeld of ik dit topic moest starten. Uit angst voor negatieve reacties.
Toch ga ik het doen omdat ik wil dat dit goed komt en zowel kind als pup wil begeleiden.
We hebben sinds een aantal weken een pup in huis. De wens was er al een tijd, bewust gewacht tot kind wat groter was (bijna 4) en we konden met onze werkgevers regelen dat er iedere dag iemand thuis kan zijn voor zeker een jaar.
We hebben ons goed verdiept in het ras, hebben een goede fokker gezocht. En in overleg met de fokker een hond gekozen die in ons gezin past.
Kind goed voorbereid, uitgelegd dat de pup nog een baby is en alles moet leren, regels besproken (hond met rust laten in de bench etc, speelgoed en schoenen opruimen enz).
So far so good.
Pup is natuurlijk nog lerende en is dol op ons springende kind. Dat zorgt er nog wel eens voor dat hij in broeken en truien hangt. Kleuter vond dit allemaal niet zo spannend, maar wat extreme drama geeft is de kwestie van het buitenspeelgoed.
Kind is continu druk met de watertafel en zandbak. Dus pup ook. En af en toe loopt pup dan weer met een emmertje of schepje in de bek.
Kleuter mag dit gewoon afpakken en we hebben geleerd dat er dan een ander speeltje aan pup gegeven kan worden. Dit leek prima te gaan.
Echter sinds een week of 2 is het iedere keer gedoe. Gillen, krijsen, “maaahaaaaaaaam pup doet dit, mahaaaaaaaam pup heeft mijn emmer”.
Continu. Ik loop iedere keer als een politieagent de boel te sussen.
Sinds een week doet kleuter de pup pijn. En ik ben het zat. Ik snap heus dat het niet makkelijk is dat pup er met speelgoed of schoenen vandoor gaat. Echter kind laat alles achter waar er gespeeld is.
Vandaag ben ik geëxplodeerd nadat kleuter de pup met een emmer heeft geslagen en heb ik gezegd dat als dit iedere keer blijft gebeuren, de pup maar ergens anders moet gaan wonen bij kindjes die hem wel lief vinden.
Dikke tranen en “maar ik vind pup heel lief”.
Maar ik meen het wel. Ik gun pup een fijn huis. En ik wil geen angstige hond. Natuurlijk is dit nog niet aan de orde en ik geloof ook echt wel dat mijn uitbarsting indruk heeft gemaakt. Maar hoe voorkom ik dit?
Goddank gaat kind weer naar de opvang volgende week. Ik werk nu en let met een schuin oog op kind en pup, ik hoop dat dit makkelijker wordt volgende week. Maar heeft iemand een idee hoe ik de band tussen die twee versterk, kind minder dramatisch doet (ik heb al gezegd dat als pup per ongeluk iets kapot maakt we het gewoon vervangen).
Tips zijn welkom.
Na aanleiding van de eerste reacties: kind en pup zijn nooit alleen. Ik ben niet gek.
Toch ga ik het doen omdat ik wil dat dit goed komt en zowel kind als pup wil begeleiden.
We hebben sinds een aantal weken een pup in huis. De wens was er al een tijd, bewust gewacht tot kind wat groter was (bijna 4) en we konden met onze werkgevers regelen dat er iedere dag iemand thuis kan zijn voor zeker een jaar.
We hebben ons goed verdiept in het ras, hebben een goede fokker gezocht. En in overleg met de fokker een hond gekozen die in ons gezin past.
Kind goed voorbereid, uitgelegd dat de pup nog een baby is en alles moet leren, regels besproken (hond met rust laten in de bench etc, speelgoed en schoenen opruimen enz).
So far so good.
Pup is natuurlijk nog lerende en is dol op ons springende kind. Dat zorgt er nog wel eens voor dat hij in broeken en truien hangt. Kleuter vond dit allemaal niet zo spannend, maar wat extreme drama geeft is de kwestie van het buitenspeelgoed.
Kind is continu druk met de watertafel en zandbak. Dus pup ook. En af en toe loopt pup dan weer met een emmertje of schepje in de bek.
Kleuter mag dit gewoon afpakken en we hebben geleerd dat er dan een ander speeltje aan pup gegeven kan worden. Dit leek prima te gaan.
Echter sinds een week of 2 is het iedere keer gedoe. Gillen, krijsen, “maaahaaaaaaaam pup doet dit, mahaaaaaaaam pup heeft mijn emmer”.
Continu. Ik loop iedere keer als een politieagent de boel te sussen.
Sinds een week doet kleuter de pup pijn. En ik ben het zat. Ik snap heus dat het niet makkelijk is dat pup er met speelgoed of schoenen vandoor gaat. Echter kind laat alles achter waar er gespeeld is.
Vandaag ben ik geëxplodeerd nadat kleuter de pup met een emmer heeft geslagen en heb ik gezegd dat als dit iedere keer blijft gebeuren, de pup maar ergens anders moet gaan wonen bij kindjes die hem wel lief vinden.
Dikke tranen en “maar ik vind pup heel lief”.
Maar ik meen het wel. Ik gun pup een fijn huis. En ik wil geen angstige hond. Natuurlijk is dit nog niet aan de orde en ik geloof ook echt wel dat mijn uitbarsting indruk heeft gemaakt. Maar hoe voorkom ik dit?
Goddank gaat kind weer naar de opvang volgende week. Ik werk nu en let met een schuin oog op kind en pup, ik hoop dat dit makkelijker wordt volgende week. Maar heeft iemand een idee hoe ik de band tussen die twee versterk, kind minder dramatisch doet (ik heb al gezegd dat als pup per ongeluk iets kapot maakt we het gewoon vervangen).
Tips zijn welkom.
Na aanleiding van de eerste reacties: kind en pup zijn nooit alleen. Ik ben niet gek.
pingpang wijzigde dit bericht op 08-05-2020 18:06
1.84% gewijzigd

vrijdag 8 mei 2020 om 17:57
Je wil het goed doen? WAAROM LAAT JE ZE DAN ALLEEN!!! \
Sorry hoor maar je laat NOOIT een kindje alleen met een hond.
Heb je enig idee hoe scherp puppie tandjes zijn en dat daar heel prima een hap wang mee kan worden uitgescheurd.
Heb je enig idee wat kind doet als er een glas staat of scherpe schop ipv plastic emmer..
Echt NOOT alleen laten. Heel erg Dom.
Heb je enig idee hoe scherp puppie tandjes zijn en dat daar heel prima een hap wang mee kan worden uitgescheurd.
Heb je enig idee wat kind doet als er een glas staat of scherpe schop ipv plastic emmer..

vrijdag 8 mei 2020 om 17:59
Een kleuter en een Jack Russel samen, dat lijkt me zelfs een goed recept voor een zenuwinzinking als de hond volwassen is.
Ik zou ze maar een tijdje apart houden en alleen onder toezicht aan elkaar laten wennen. Je verwacht toch niet serieus van je 4-jarige dat ze haar eigen rommel uit zichzelf opruimt?
Ik zou ze maar een tijdje apart houden en alleen onder toezicht aan elkaar laten wennen. Je verwacht toch niet serieus van je 4-jarige dat ze haar eigen rommel uit zichzelf opruimt?

vrijdag 8 mei 2020 om 17:59
Jee doe even normaal zegstrings-attached schreef: ↑08-05-2020 17:57Je wil het goed doen? WAAROM LAAT JE ZE DAN ALLEEN!!! \

vrijdag 8 mei 2020 om 18:00
Mee eensstrings-attached schreef: ↑08-05-2020 17:57Je wil het goed doen? WAAROM LAAT JE ZE DAN ALLEEN!!! \
Volgende topic wordt
"pup heeft kind gebeten"
vrijdag 8 mei 2020 om 18:00
Je reageert een beetje hysterisch met je geschreeuw, maar je hebt wel een punt inderdaad.strings-attached schreef: ↑08-05-2020 17:57Je wil het goed doen? WAAROM LAAT JE ZE DAN ALLEEN!!! \
Een hond en een kind zouden m.i. niet alleen samengelaten moeten worden totdat je weet dat ze beiden met elkaar te vertrouwen zijn.
vrijdag 8 mei 2020 om 18:01
Waar lees je dat ik kind en hond alleen laat? Ik laat kind en hond nooit alleen. Geen seconde. Als ik naar de wc moet komt man (werkt boven) of hond gaat in de bench.strings-attached schreef: ↑08-05-2020 17:57Je wil het goed doen? WAAROM LAAT JE ZE DAN ALLEEN!!! \
Ik zit in de tuin, ze spelen samen met de watertafel en kind slaat hond met een emmer.
Doe geen aannames als je de situatie niet kent aub.

vrijdag 8 mei 2020 om 18:02
Huhstarbright schreef: ↑08-05-2020 17:59Een kleuter en een Jack Russel samen, dat lijkt me zelfs een goed recept voor een zenuwinzinking als de hond volwassen is.
Waar lees jij Jack Russel?
Geen jackrussel. Ras laat ik in het midden maar een hond die echt kalm is en zich niet druk maakt.starbright schreef: ↑08-05-2020 17:59Een kleuter en een Jack Russel samen, dat lijkt me zelfs een goed recept voor een zenuwinzinking als de hond volwassen is.
Jazeker verwacht ik dat. Dat kon kind voor de hond ook prima.
vrijdag 8 mei 2020 om 18:03
Toen ik 2 was heb ik blijkbaar een keer aan de staart van de kat getrokken. Ik was aan het aaien, poes liep weg en omdat ik wilde dat zij bleef trok ik aan de staart om haar terug te trekken. Mijn moeder heeft toen aan mijn paardenstaart getrokken. Of ik dat leuk vond? Nee? Poes ook niet dat ik aan haar staart trok. Resultaat: nooit meer gedaan en een grotere dierenvriend kun je niet vinden.
Man en ik hebben ook al gezegd dat mocht zoiets hier thuis gebeuren dan pakken we het ook zo aan. Normaal zou ik uitleggen dat zoiets pijn doet, maar ik zou niet willen dat het meer dan 1 keer zou voorkomen. Maar zal tegenwoordig vast onder mishandeling vallen.
Man en ik hebben ook al gezegd dat mocht zoiets hier thuis gebeuren dan pakken we het ook zo aan. Normaal zou ik uitleggen dat zoiets pijn doet, maar ik zou niet willen dat het meer dan 1 keer zou voorkomen. Maar zal tegenwoordig vast onder mishandeling vallen.

vrijdag 8 mei 2020 om 18:04
Hier kan ik iets mee inderdaad. Goeie optie. Ik ben er wel altijd bij. En echt samenspelen mag alleen als ik mijn volledige aandacht erbij heb. Dat is nu ook al zo. Anders slaapt hond op de bank en is kind aan het spelen. Misschien toch iets meer scheiden en pup wat vaker in de bench. Hij slaapt toch nog heel veel.Zarah schreef: ↑08-05-2020 18:02En voor nu even praktisch, want ik snap dat de combinatie van thuiswerken en een kind thuis niet voorzien was: kun je ze beter scheiden? Kleuter alleen in de tuin en pup binnen? Kleuter binnen en pup in de bench op de momenten dat jij niet je volle aandacht er bij kunt hebben?

vrijdag 8 mei 2020 om 18:04
Je laat ze geen moment alleen, maar sinds een week doet kind de pup pijn.pingpang schreef: ↑08-05-2020 18:01Waar lees je dat ik kind en hond alleen laat? Ik laat kind en hond nooit alleen. Geen seconde. Als ik naar de wc moet komt man (werkt boven) of hond gaat in de bench.
Ik zit in de tuin, ze spelen samen met de watertafel en kind slaat hond met een emmer.
Doe geen aannames als je de situatie niet kent aub.
Jij ziet het steeds niet aankomen?
vrijdag 8 mei 2020 om 18:05
je hebt niet 1 pup in huis, maar 2. je kind is niet wijzer dan een pup. nu knikt ze dat ze het begrijpt, maar als de volgende keer de situatie iets anders is, dan begrijpt ze het weer niet. Dus pup is niet de enige lerende, en die snapt er ook niets van.
Hou dat altijd in je achterhoofd
Hou dat altijd in je achterhoofd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
vrijdag 8 mei 2020 om 18:05
Wat vervelend dat het niet helemaal goed gaat tussen de pup en kind. De verstandigste keuze is om ze nooit zonder supervisie bij elkaar te laten. Stel dat de hond een keer uithaalt naar je kind... Dan zit je met een nog groter probleem.
Ik zou ze dus nooit bij elkaar laten als je er niet bovenop zit. Misschien is het mogelijk om een stukje tuin voor de hond / kind af te zetten? Zodat je kind rustig kan spelen. Ze kunnen dan weer bij elkaar als je er zelf bij bent, zodat je ze kunt leren hoe ze met elkaar omgaan.
Ik zou ze dus nooit bij elkaar laten als je er niet bovenop zit. Misschien is het mogelijk om een stukje tuin voor de hond / kind af te zetten? Zodat je kind rustig kan spelen. Ze kunnen dan weer bij elkaar als je er zelf bij bent, zodat je ze kunt leren hoe ze met elkaar omgaan.

vrijdag 8 mei 2020 om 18:06
Dit zou ook mijn methode zijn.BabyGroot schreef: ↑08-05-2020 18:03Toen ik 2 was heb ik blijkbaar een keer aan de staart van de kat getrokken. Ik was aan het aaien, poes liep weg en omdat ik wilde dat zij bleef trok ik aan de staart om haar terug te trekken. Mijn moeder heeft toen aan mijn paardenstaart getrokken. Of ik dat leuk vond? Nee? Poes ook niet dat ik aan haar staart trok. Resultaat: nooit meer gedaan en een grotere dierenvriend kun je niet vinden.
Maar dan krijg je iedereen over je heen gok ik

vrijdag 8 mei 2020 om 18:10
Dit idd.Ab_Normaal schreef: ↑08-05-2020 18:04Je laat ze geen moment alleen, maar sinds een week doet kind de pup pijn.
Jij ziet het steeds niet aankomen?
Je moet al ingrijpen nog voordat je kind uithaalt.

vrijdag 8 mei 2020 om 18:13
Heeft de erkende fokker hier niks opgezegd,
Een pup en een vierjarige ?
Misschien verwacht je wel te veel van je vier jarig kind.
Draai het eens op.
Jij bent lekker bezig. Bv met thuiswerken en je pup komt,\
Elke keer je laptop afpakken. Je hebt een belangerijke meeting op de laptop.
En jahoor daar komt de pup weer en hap laptop weg,
En dit heel vaak. Blijf rustig. EN geef elke keer een ander speeltje.
En tig keren per dag.
En geen klap geven aan de pup.
Nee elke keer lief blijven. En een vervangend speeltje geven.
Kan je dat van een vierjarige vragen.
Want je hebt dit al tig keren vertelt.
Misschien had het met zes jaar beter geweest.
Jammer dat de erkende fokker daar niet op ingespeelt heeft.
Een pup en een vierjarige ?
Misschien verwacht je wel te veel van je vier jarig kind.
Draai het eens op.
Jij bent lekker bezig. Bv met thuiswerken en je pup komt,\
Elke keer je laptop afpakken. Je hebt een belangerijke meeting op de laptop.
En jahoor daar komt de pup weer en hap laptop weg,
En dit heel vaak. Blijf rustig. EN geef elke keer een ander speeltje.
En tig keren per dag.
En geen klap geven aan de pup.
Nee elke keer lief blijven. En een vervangend speeltje geven.
Kan je dat van een vierjarige vragen.
Want je hebt dit al tig keren vertelt.
Misschien had het met zes jaar beter geweest.
Jammer dat de erkende fokker daar niet op ingespeelt heeft.
vrijdag 8 mei 2020 om 18:14
Waarom zou je de pup weg doen? Dat vind ik een vreemde gedachtengang en een rare sanctie op het gedrag van je kind.
Daarnaast zijn jullie verantwoordelijk voor het opvoeden van de pup. Daar ben je nu éénmaal veel tijd aan kwijt. Juist nu is het kwestie van trainen en herhalen en doorzetten.
En verder kan je je kind ook leren dat niet altijd alles gaat, zoals hij het wil. En dat slaan absoluut niet mag. Door de pup weg te doen, beloon je zijn negatieve gedrag.
Ik vind het nogal twijfelachtig hoe goed jullie echt nagedacht hebben over het nemen van een pup. Als je nu al zegt dat je de hele tijd als een politieagent bezig bent.
Maar het aller aller belangrijkste is: kind en hond nooit alleen laten!! Honden zijn nooit te vertouwen, als zij zich in het nauw gedreven voelen, dan zijn ze onvoorspelbaar.
Daarnaast zijn jullie verantwoordelijk voor het opvoeden van de pup. Daar ben je nu éénmaal veel tijd aan kwijt. Juist nu is het kwestie van trainen en herhalen en doorzetten.
En verder kan je je kind ook leren dat niet altijd alles gaat, zoals hij het wil. En dat slaan absoluut niet mag. Door de pup weg te doen, beloon je zijn negatieve gedrag.
Ik vind het nogal twijfelachtig hoe goed jullie echt nagedacht hebben over het nemen van een pup. Als je nu al zegt dat je de hele tijd als een politieagent bezig bent.
Maar het aller aller belangrijkste is: kind en hond nooit alleen laten!! Honden zijn nooit te vertouwen, als zij zich in het nauw gedreven voelen, dan zijn ze onvoorspelbaar.
vrijdag 8 mei 2020 om 18:14
Eem hond en een klein kind kun je niet samen alleen laten. Daar moet je bij blijven en opletten en tijdig aanspreken. Je kunt ze helemaal niet samen laten spelen terwijl jij in een andere ruimte verblijft. Daar is je kind te klein voor. Wanneer jij er niet bij bent dan haal je ze uit elkaar. Wanneer je dat niet kan dan is jullie huis nog niet geschikt voor een hondje of je had moeten wachten tot je kind boven de 10 is.
Ik vind je manier van aanspreken ook niet kunnen. Jij bent de ouder, jij let op en hebt de leiding. Je kunt al die verantwoordelijkheden niet op een kind van 3 afschuiven. Wanneer ze leuk 10 min alleen kunnen spelen is het al een wonder. Je bent wel erg snel de controle over je emoties kwijt. Je legt de verantwoordelijkheid waar die niet thuis hoort.
Ik vind je manier van aanspreken ook niet kunnen. Jij bent de ouder, jij let op en hebt de leiding. Je kunt al die verantwoordelijkheden niet op een kind van 3 afschuiven. Wanneer ze leuk 10 min alleen kunnen spelen is het al een wonder. Je bent wel erg snel de controle over je emoties kwijt. Je legt de verantwoordelijkheid waar die niet thuis hoort.
viva-amber wijzigde dit bericht op 08-05-2020 18:20
53.41% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

vrijdag 8 mei 2020 om 18:16
Nou dit. Kleine kinderen en honden vind ik een hele slechte combi.starbright schreef: ↑08-05-2020 18:13Daarom zou ik dus het samen spelen beperken tot momenten dat je er echt met je volle aandacht bij kunt zijn.
Veel volwassenen spreken al geen "honds", kleine kinderen al helemaal niet