Kind doet hond pijn
vrijdag 8 mei 2020 om 17:54
Getwijfeld of ik dit topic moest starten. Uit angst voor negatieve reacties.
Toch ga ik het doen omdat ik wil dat dit goed komt en zowel kind als pup wil begeleiden.
We hebben sinds een aantal weken een pup in huis. De wens was er al een tijd, bewust gewacht tot kind wat groter was (bijna 4) en we konden met onze werkgevers regelen dat er iedere dag iemand thuis kan zijn voor zeker een jaar.
We hebben ons goed verdiept in het ras, hebben een goede fokker gezocht. En in overleg met de fokker een hond gekozen die in ons gezin past.
Kind goed voorbereid, uitgelegd dat de pup nog een baby is en alles moet leren, regels besproken (hond met rust laten in de bench etc, speelgoed en schoenen opruimen enz).
So far so good.
Pup is natuurlijk nog lerende en is dol op ons springende kind. Dat zorgt er nog wel eens voor dat hij in broeken en truien hangt. Kleuter vond dit allemaal niet zo spannend, maar wat extreme drama geeft is de kwestie van het buitenspeelgoed.
Kind is continu druk met de watertafel en zandbak. Dus pup ook. En af en toe loopt pup dan weer met een emmertje of schepje in de bek.
Kleuter mag dit gewoon afpakken en we hebben geleerd dat er dan een ander speeltje aan pup gegeven kan worden. Dit leek prima te gaan.
Echter sinds een week of 2 is het iedere keer gedoe. Gillen, krijsen, “maaahaaaaaaaam pup doet dit, mahaaaaaaaam pup heeft mijn emmer”.
Continu. Ik loop iedere keer als een politieagent de boel te sussen.
Sinds een week doet kleuter de pup pijn. En ik ben het zat. Ik snap heus dat het niet makkelijk is dat pup er met speelgoed of schoenen vandoor gaat. Echter kind laat alles achter waar er gespeeld is.
Vandaag ben ik geëxplodeerd nadat kleuter de pup met een emmer heeft geslagen en heb ik gezegd dat als dit iedere keer blijft gebeuren, de pup maar ergens anders moet gaan wonen bij kindjes die hem wel lief vinden.
Dikke tranen en “maar ik vind pup heel lief”.
Maar ik meen het wel. Ik gun pup een fijn huis. En ik wil geen angstige hond. Natuurlijk is dit nog niet aan de orde en ik geloof ook echt wel dat mijn uitbarsting indruk heeft gemaakt. Maar hoe voorkom ik dit?
Goddank gaat kind weer naar de opvang volgende week. Ik werk nu en let met een schuin oog op kind en pup, ik hoop dat dit makkelijker wordt volgende week. Maar heeft iemand een idee hoe ik de band tussen die twee versterk, kind minder dramatisch doet (ik heb al gezegd dat als pup per ongeluk iets kapot maakt we het gewoon vervangen).
Tips zijn welkom.
Na aanleiding van de eerste reacties: kind en pup zijn nooit alleen. Ik ben niet gek.
Toch ga ik het doen omdat ik wil dat dit goed komt en zowel kind als pup wil begeleiden.
We hebben sinds een aantal weken een pup in huis. De wens was er al een tijd, bewust gewacht tot kind wat groter was (bijna 4) en we konden met onze werkgevers regelen dat er iedere dag iemand thuis kan zijn voor zeker een jaar.
We hebben ons goed verdiept in het ras, hebben een goede fokker gezocht. En in overleg met de fokker een hond gekozen die in ons gezin past.
Kind goed voorbereid, uitgelegd dat de pup nog een baby is en alles moet leren, regels besproken (hond met rust laten in de bench etc, speelgoed en schoenen opruimen enz).
So far so good.
Pup is natuurlijk nog lerende en is dol op ons springende kind. Dat zorgt er nog wel eens voor dat hij in broeken en truien hangt. Kleuter vond dit allemaal niet zo spannend, maar wat extreme drama geeft is de kwestie van het buitenspeelgoed.
Kind is continu druk met de watertafel en zandbak. Dus pup ook. En af en toe loopt pup dan weer met een emmertje of schepje in de bek.
Kleuter mag dit gewoon afpakken en we hebben geleerd dat er dan een ander speeltje aan pup gegeven kan worden. Dit leek prima te gaan.
Echter sinds een week of 2 is het iedere keer gedoe. Gillen, krijsen, “maaahaaaaaaaam pup doet dit, mahaaaaaaaam pup heeft mijn emmer”.
Continu. Ik loop iedere keer als een politieagent de boel te sussen.
Sinds een week doet kleuter de pup pijn. En ik ben het zat. Ik snap heus dat het niet makkelijk is dat pup er met speelgoed of schoenen vandoor gaat. Echter kind laat alles achter waar er gespeeld is.
Vandaag ben ik geëxplodeerd nadat kleuter de pup met een emmer heeft geslagen en heb ik gezegd dat als dit iedere keer blijft gebeuren, de pup maar ergens anders moet gaan wonen bij kindjes die hem wel lief vinden.
Dikke tranen en “maar ik vind pup heel lief”.
Maar ik meen het wel. Ik gun pup een fijn huis. En ik wil geen angstige hond. Natuurlijk is dit nog niet aan de orde en ik geloof ook echt wel dat mijn uitbarsting indruk heeft gemaakt. Maar hoe voorkom ik dit?
Goddank gaat kind weer naar de opvang volgende week. Ik werk nu en let met een schuin oog op kind en pup, ik hoop dat dit makkelijker wordt volgende week. Maar heeft iemand een idee hoe ik de band tussen die twee versterk, kind minder dramatisch doet (ik heb al gezegd dat als pup per ongeluk iets kapot maakt we het gewoon vervangen).
Tips zijn welkom.
Na aanleiding van de eerste reacties: kind en pup zijn nooit alleen. Ik ben niet gek.
pingpang wijzigde dit bericht op 08-05-2020 18:06
1.84% gewijzigd

vrijdag 8 mei 2020 om 19:00
Pff ik schrik eerlijk gezegd best van alle reacties, je laat je kleuter toch niet alleen met een pup enz. Onze kleuter van 4 is regelmatig alleen met onze wel hele oude hond, maar to schrijft duidelijk dat ze in de ruimte aanwezig is.
En nee een kind hoort een hond niet te slaan, maar een kind hoort zijn broertje of zusje ook niet te slaan en als ik van vrienden hoor hoe vaak broertjes en zusjes elkaar slaan. (Onze zoon is enig kind maar onze hond is zijn broer, zegt hij zelf) en ja soms pakt kind wat van de hond af en andersom en dan geeft een kind de hond ook een tikje en de hond loopt ons kind gewoon omver als hij het terug wil. Ik vind een zacht tikkie, een nee of stoeien horen bij de opvoeding van een pup en wij en mijn ouders hebben altijd honden gehad en geen enkele hond was angstig of iets maar wel gek op kinderen want daar kunnen ze mee spelen. Honden corrigeren elkaar ook onderling doormiddel van een grom of een knau.
Ik zou proberen je kind uit te leggen dat slaan pijn doet, bij papa, mama bij hem maar ook bij de pup en dat de hond dat niet leuk vind. Als de hond iets afpakt dan mag je proberen om het terug te pakken en lukt dit niet dan roep je mama of papa.
En nee een kind hoort een hond niet te slaan, maar een kind hoort zijn broertje of zusje ook niet te slaan en als ik van vrienden hoor hoe vaak broertjes en zusjes elkaar slaan. (Onze zoon is enig kind maar onze hond is zijn broer, zegt hij zelf) en ja soms pakt kind wat van de hond af en andersom en dan geeft een kind de hond ook een tikje en de hond loopt ons kind gewoon omver als hij het terug wil. Ik vind een zacht tikkie, een nee of stoeien horen bij de opvoeding van een pup en wij en mijn ouders hebben altijd honden gehad en geen enkele hond was angstig of iets maar wel gek op kinderen want daar kunnen ze mee spelen. Honden corrigeren elkaar ook onderling doormiddel van een grom of een knau.
Ik zou proberen je kind uit te leggen dat slaan pijn doet, bij papa, mama bij hem maar ook bij de pup en dat de hond dat niet leuk vind. Als de hond iets afpakt dan mag je proberen om het terug te pakken en lukt dit niet dan roep je mama of papa.

vrijdag 8 mei 2020 om 19:07
Puppy tandjes zijn echt heel scherp. En een hond corrigeert niet met een tik maar met zijn tanden. En dan het liefst in de wang of nek.mimimouse schreef: ↑08-05-2020 19:00Pff ik schrik eerlijk gezegd best van alle reacties, je laat je kleuter toch niet alleen met een pup enz. Onze kleuter van 4 is regelmatig alleen met onze wel hele oude hond, maar to schrijft duidelijk dat ze in de ruimte aanwezig is.
En ja dat kan hele erge littekens opleveren hoor.

vrijdag 8 mei 2020 om 19:08
Nee maar sommige mensen moet je ook met een korreltje zout nemen. Ik ben ook niet van die pedagogische school dat kinderen nooit of te nimmer mogen zien dat je als ouder ook een mens bent die ook eens een grens heeft bereikt. Het is nu niet alsof je daar krijsend als een hysterica hebt staan dreigen met hel en verdoemenis. Of bent weggelopen met een ‘bekijk het allemaal lekker maar’pingpang schreef: ↑08-05-2020 18:51Nee klinkt heel goed. Hier kan ik wat mee.
Het werk heb ik niet onderschat maar de corona gooit roet in het eten. Kind is nu thuis en ik heb een cruciaal beroep.
Ik ga ze scheiden, kind mag niks meer van pup afpakken en we spelen alleen nog met z’n drieën.
Kleuter vindt het uitlaten van pup prachtig, we gaan vaak samen naar de speeltuin of bos (en voordat er weer kritiek komt we weten hoe ver en lang we mogen wandelen). Dus het is echt niet allemaal drama.

Misschien nog wat handige tips (gaat bij een puppy wat sneller dan bij een hond die al volwassen is):
- oefen met de puppy apporteren, en leer hem vooral dat er een ‘ruil’ mogelijk is van het balletje/beestje/tak tegen een snoepje (dat is later dan makkelijk om te buigen naar ‘commando’ los). Namelijk heel erg handig als ze toch Bobbie de Knuffelbeer vinden en er blij mee gaan rondrennen (been there, got the t-shirt... “Nah, kijk eens wat het vrouwtje heeft! Kijk eens! Lekker hè? Ruilen?” *alle bekende heiligen smekend dat hond niet ter plekke Bobbie’s kop eraf rukt in alle vreugde*)
- als zoon rondrent, op een trampoline kunsten laat zien... oefen dan met de pup ‘blijf’. Speel voor publiek.
- laat zoon geen trekspelletjes doen met de hond. Wat zoon wel goed kan doen is tennisballetjes oid verstoppen voor de hond. Dat is meestal leuk samenspelen en je hebt volledig zicht op wie waar is.
vrijdag 8 mei 2020 om 19:13
Als je de op had gelezen had je kunnen lezen dat er iedere dag iemand thuis is. Ook als er geen corona was. Zeker gedurende een jaar en daarna gaan we kijken of we een uitlaatservice laten komen of dat we het zo doorzetten.strings-attached schreef: ↑08-05-2020 19:04Een labrador dus. Dat zijn best werkhonden. Het is nu anders maar hoe had je dat gedacht zonder corona? Jij en je man werken allebei begrijp ik. Het is geen hond die met ff 5 minuutjes en een plas de hele dag alleen kan zijn.
Dit kan het eerste jaar niet ivm het ras van de hond. Er moet goed getraind worden op belastbaarheid.
We mogen nu nog niet zo ver met de hond omdat hij nog klein is. Dit moet worden opgebouwd. De fokker heeft ons een schema meegegeven. Dit houden we aan en de dierenarts heeft ons hier ook nog het een en ander uitgelegd hierover.
En als hij zover is dat hij echt aan het werk kan dan is daar binnen ons gezin alle ruimte voor. Maak je daar maar geen zorgen over.
Ik ga niet meer op jou reageren. Je bent hier volgens mij alleen om te rellen.

vrijdag 8 mei 2020 om 19:17
Quote, dus niet mijn tekst: Puppy tandjes zijn echt heel scherp. En een hond corrigeert niet met een tik maar met zijn tanden. En dan het liefst in de wang of nek.
En ja dat kan hele erge littekens opleveren hoor
Ik weet dat puppy tanden heel scherp zijn, maar met al onze honden heb ik nog nooit gehad dat ze happen in gezicht of nek. Ze proberen speeltjes terug te pakken en ja dan hebben ze je vinger wel eens, maar wij doen dit alleen als volwassenen. Ik heb het ook nog niet mee gemaakt dat een pup een kind corrigeert, die wil alleen spelen en ja dat gaat vaak onbeholpen en daar vind ik van dat kleuters en jonge kinderen dit niet kunnen doen want dat wordt huilen.
En ja dat kan hele erge littekens opleveren hoor
Ik weet dat puppy tanden heel scherp zijn, maar met al onze honden heb ik nog nooit gehad dat ze happen in gezicht of nek. Ze proberen speeltjes terug te pakken en ja dan hebben ze je vinger wel eens, maar wij doen dit alleen als volwassenen. Ik heb het ook nog niet mee gemaakt dat een pup een kind corrigeert, die wil alleen spelen en ja dat gaat vaak onbeholpen en daar vind ik van dat kleuters en jonge kinderen dit niet kunnen doen want dat wordt huilen.
anoniem_659524c884c9d wijzigde dit bericht op 08-05-2020 19:20
2.12% gewijzigd

vrijdag 8 mei 2020 om 19:18
Nou ja het ras is wel de van belang. Je hebt een retriever, die gaat dus dingen retrieven. Dus voornamelijk alles oppakken, ermee rondlopen, en inderdaad als je geluk hebt ook terug brengen. Dus zorg dat die hond zijn neigingen uit kan leven en zijn eigen speelgoed heeft om mee rond te sjouwen want dat zit écht in het ras.
vrijdag 8 mei 2020 om 19:19
Gelukkig ontplof ik zelden. Dus het maakte wel indruklemoos2 schreef: ↑08-05-2020 19:08Nee maar sommige mensen moet je ook met een korreltje zout nemen. Ik ben ook niet van die pedagogische school dat kinderen nooit of te nimmer mogen zien dat je als ouder ook een mens bent die ook eens een grens heeft bereikt. Het is nu niet alsof je daar krijsend als een hysterica hebt staan dreigen met hel en verdoemenis. Of bent weggelopen met een ‘bekijk het allemaal lekker maar’.
Misschien nog wat handige tips (gaat bij een puppy wat sneller dan bij een hond die al volwassen is):
- oefen met de puppy apporteren, en leer hem vooral dat er een ‘ruil’ mogelijk is van het balletje/beestje/tak tegen een snoepje (dat is later dan makkelijk om te buigen naar ‘commando’ los). Namelijk heel erg handig als ze toch Bobbie de Knuffelbeer vinden en er blij mee gaan rondrennen (been there, got the t-shirt... “Nah, kijk eens wat het vrouwtje heeft! Kijk eens! Lekker hè? Ruilen?” *alle bekende heiligen smekend dat hond niet ter plekke Bobbie’s kop eraf rukt in alle vreugde*)
- als zoon rondrent, op een trampoline kunsten laat zien... oefen dan met de pup ‘blijf’. Speel voor publiek.
- laat zoon geen trekspelletjes doen met de hond. Wat zoon wel goed kan doen is tennisballetjes oid verstoppen voor de hond. Dat is meestal leuk samenspelen en je hebt volledig zicht op wie waar is.
Klopt maar de reacties raken me wel. Juist omdat we er zo goed over na hebben gedacht, overlegd hebben met onze werkgevers, ruim de tijd hebben genomen om een ras te kiezen dat bij ons past...
En als ik toegeef dat ik het toch lastig vindt krijg ik hier een bak over me heen.
Mensen vergeten dat we zonder de corona alleen pup hier gehad hadden. Kind was dan op de opvang geweest. We hebben ruim de tijd om pup te entertainen, als hij straks verder mag wandelen gaan we dat ook doen. We hebben hier echt goed over nagedacht en hebben niet zomaar een hond aangeschaft.
Het enige wat ik onderschat heb was de reactie van kind. Ik ben zelf ook opgegroeid met honden en man ook.
Bedankt voor de tips. Ik ga hier zeker mee aan de slag.

vrijdag 8 mei 2020 om 19:21
Tuurlijk is een pup evengoed een baby wat alles nog moet leren of denk jij dat ze kant en klaar worden afgeleverd? En rangorde is al helemaal niet aan de orde.JuriaanB schreef: ↑08-05-2020 18:18Een pup is géén "baby die alles nog moet leren", maar een dier dat zich een plaats in de rangorde zal willen veroveren en een kleuter zal corrigeren als de hond dat nodig acht. Een kleuter is veel te jong om dat allemaal te snappen. Leer je kind om afstand te houden van de hond en laat het sowieso geen dingen uit de bek van de hond pakken. Dat is als volwassene al gevaarlijk. De hond kan en zal het kind bijten zodra de gelegenheid zich voordoet. Dan is de hond de pineut, want "vals" en eindigt in een asiel. Kind zal de rest van zijn leven bang zijn en misschien ook fysieke schade oplopen. Kleine kinderen en honden zijn gewoon een hele slechte combi. Je had beter kunnen tot het kind zeker 10 was. Maar goed, je moet er nu maar het beste van maken.
Lees ook https://www.licg.nl/honden/kind-en-hond ... et-veilig/ en https://www.minderhondenbeten.nl/omgaan ... d-en-kind/
Het kind moet nog leren om met dieren om te gaan, dat kost tijd en inspanning zo ook de pup. Je moet er dus constant bovenop zitten als ze in elkaars buurt zijn.
vrijdag 8 mei 2020 om 19:21
Klopt. Hij heeft ruim voldoende speelgoed. En we gaan er ook meer op zitten dat hij met zijn speeltjes mag spelen.ClumsyNinja schreef: ↑08-05-2020 19:18Nou ja het ras is wel de van belang. Je hebt een retriever, die gaat dus dingen retrieven. Dus voornamelijk alles oppakken, ermee rondlopen, en inderdaad als je geluk hebt ook terug brengen. Dus zorg dat die hond zijn neigingen uit kan leven en zijn eigen speelgoed heeft om mee rond te sjouwen want dat zit écht in het ras.
Hij brengt inderdaad ook veel dingen terug.
Kind speelt in de zandbak en hond brengt een schepje. En dan maar wachten op het snoepje.

vrijdag 8 mei 2020 om 19:23
Prima. Misschien kun je dan eens ipv alleen mij reageren op alle anderen die vinden dat je pup en kind alleen laat.pingpang schreef: ↑08-05-2020 19:13Als je de op had gelezen had je kunnen lezen dat er iedere dag iemand thuis is. Ook als er geen corona was. Zeker gedurende een jaar en daarna gaan we kijken of we een uitlaatservice laten komen of dat we het zo doorzetten.
Dit kan het eerste jaar niet ivm het ras van de hond. Er moet goed getraind worden op belastbaarheid.
We mogen nu nog niet zo ver met de hond omdat hij nog klein is. Dit moet worden opgebouwd. De fokker heeft ons een schema meegegeven. Dit houden we aan en de dierenarts heeft ons hier ook nog het een en ander uitgelegd hierover.
En als hij zover is dat hij echt aan het werk kan dan is daar binnen ons gezin alle ruimte voor. Maak je daar maar geen zorgen over.
Ik ga niet meer op jou reageren. Je bent hier volgens mij alleen om te rellen.
Want je reageert blijkbaar alleen op mij en niet op de andere afkeurende reacties.

vrijdag 8 mei 2020 om 19:24
Ik snap je heel goed, zelfs ik word om de reacties geïrriteerd. Er zijn in deze tijden geen pups meer te krijgen omdat er veel mensen denken toch ik zit thuis dus neem ik maar een hond en totaal niet verder denken en jullie bereiden alles goed voor, tot aan de werkgevers aan toe en dan krijg je zulke reacties.pingpang schreef: ↑08-05-2020 19:19Gelukkig ontplof ik zelden. Dus het maakte wel indruk
Klopt maar de reacties raken me wel. Juist omdat we er zo goed over na hebben gedacht, overlegd hebben met onze werkgevers, ruim de tijd hebben genomen om een ras te kiezen dat bij ons past...
En als ik toegeef dat ik het toch lastig vindt krijg ik hier een bak over me heen.
Mensen vergeten dat we zonder de corona alleen pup hier gehad hadden. Kind was dan op de opvang geweest. We hebben ruim de tijd om pup te entertainen, als hij straks verder mag wandelen gaan we dat ook doen. We hebben hier echt goed over nagedacht en hebben niet zomaar een hond aangeschaft.
Het enige wat ik onderschat heb was de reactie van kind. Ik ben zelf ook opgegroeid met honden en man ook.
vrijdag 8 mei 2020 om 19:25
Lastig of niet om je ongelijk toe te geven?strings-attached schreef: ↑08-05-2020 19:23Prima. Misschien kun je dan eens ipv alleen mij reageren op alle anderen die vinden dat je pup en kind alleen laat.
Want je reageert blijkbaar alleen op mij en niet op de andere afkeurende reacties.
vrijdag 8 mei 2020 om 19:29
Ja echt bizar. De fokker vertelde dat ook al toen we de pup gingen halen. Gelukkig werkt zij met een wachtlijst dus zomaar even een pup ophalen is er niet bij.mimimouse schreef: ↑08-05-2020 19:24Ik snap je heel goed, zelfs ik word om de reacties geïrriteerd. Er zijn in deze tijden geen pups meer te krijgen omdat er veel mensen denken toch ik zit thuis dus neem ik maar een hond en totaal niet verder denken en jullie bereiden alles goed voor, tot aan de werkgevers aan toe en dan krijg je zulke reacties.
Je moet straks ook weer aan het werk. Je laat zo’n jonkie toch niet 8 uur in een bench zitten?
vrijdag 8 mei 2020 om 19:30
Dat ik me niet verdiept heb in het ras en dat ik niet heb nagedacht over de periode na de corona?
vrijdag 8 mei 2020 om 19:31
Dank je. Het komt ook wel goed. Het zat me bij het openen van dit topic ook gewoon hoog. Ik heb zeker waardevolle tips gehad waar ik wat mee kan. En ik hoop dat de hondencurus snel weer begint. Ik denk dat we daar een hoop uithalen.

vrijdag 8 mei 2020 om 19:32

vrijdag 8 mei 2020 om 19:33
Een broer of zus krijst terug of mept terug, een hond bijt je neus er af. Zie je het verschil?mimimouse schreef: ↑08-05-2020 19:00Pff ik schrik eerlijk gezegd best van alle reacties, je laat je kleuter toch niet alleen met een pup enz. Onze kleuter van 4 is regelmatig alleen met onze wel hele oude hond, maar to schrijft duidelijk dat ze in de ruimte aanwezig is.

vrijdag 8 mei 2020 om 19:35
Het komt heus goed. Alleen kost het enorm veel energie de eerste weken/maanden.pingpang schreef: ↑08-05-2020 19:19Gelukkig ontplof ik zelden. Dus het maakte wel indruk

vrijdag 8 mei 2020 om 19:36
Jij wilt to echt heel graag hoe dan ook ergens op pakken hè?strings-attached schreef: ↑08-05-2020 19:04Een labrador dus. Dat zijn best werkhonden. Het is nu anders maar hoe had je dat gedacht zonder corona? Jij en je man werken allebei begrijp ik. Het is geen hond die met ff 5 minuutjes en een plas de hele dag alleen kan zijn.
vrijdag 8 mei 2020 om 19:37
Klopt. Je hebt nooit garanties. Maar het zijn goede gezinshonden. Wij zochten een werkhond (actief gezin).
Wel weet de fokker wat ze fokt en ze heeft goed met ons meegekeken welke pup bij ons paste.
Maar nee garanties heb je nooit.