Groep 3 topic (schooljaar 2019-2020)

30-06-2019 20:44 392 berichten
Voor iedereen die wil meeschrijven of -lezen over de bevindingen van onze kinderen, die komend schooljaar (2019-2020) naar groep 3 gaan.

Maar eerst: een hele fijne vakantie!

Om verder te gaan in schooljaar 2020-2021: kinderen/middenbouw-topic-schooljaar-20 ... #p31595231
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 02-07-2020 16:13
31.90% gewijzigd
Hier ook elke dag een programma erg mooi uitgewerkt. Schooldag begint standaard om 9.00 uur met Zoom met de hele klas (3 klassen samen (gr 1-2-3) 11 kinderen) en dan het programma wat we via google sites kunnen oproepen, hier staat per onderdeel een instructiefilm door de juf gemaakt zoals ze ook in de klas voor digibord staat en ook wanneer ze pauze hebben voor fruit/boterham. Verder ook elke dag extra dingen. Hier gaan we dus gewoon elke dag "naar school" zoals hij het noemt. Ik ben er in elk geval super blij mee. Ook om de dag een dictee die ze zelf moeten schrijven tijdens Zoom moment.

Verder wel een vreemde 6-jarige verjaardag achter de rug, zo sneu. Hij is nog steeds verdrietig dat zijn kinderfeest is uitgesteld. En dat snap ik ook wel.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook geen verjaardagsfeest. Wel filmpje van de juffen, kaart van school. Opa's en oma's hebben cadeaus met de post gestuurd. Geen kinderfeest.
Ze begreep het wel, het hielp ook dat de koning er iets over zei (En dat verjaardag van de koning ook is afgelast).
Hier was zoon jarig in de eerste week dat de scholen dicht waren en zouden we dit jaar zijn eerste feestje gaan geven. (Hiervoor vanwege het cluster onderwijs zoveel wisselende klassen en niemand deed het dat ik het gelaten heb) maar goed maar even kijken wanneer ze weer naar school kunnen en hoe en wat.
Hij was ook echt wel verdrietig dat hij minder kanootjes zou krijgen omdat er iemand in China een vleermuis had gegeten. Hij dacht dat die meneer er nu wel wat van geleerd had.
Hoe gaat het met jullie groep drie'ers en het thuiswerken aan school? Hier hebben we de eerste drie weken zeer weinig contact gehad met school. Ook nauwelijks werk gekregen. Afgelopen week is school iets beter (gericht) gaan werken aan het online thuisonderwijs. Zoon volgt nu op Zwijsen de taallessen en via Gyzny rekenlessen. Hij blijft (naar mijn idee dan, is lastig voor mij als ouder om te peilen...) redelijk op niveau. Omdat hij het op school ook gewoon goed/gemiddeld of net iets bovengemiddeld doet vrees ik niet dat het echt tot veel achterstand zal lopen. Wel laat ik hem iedere dag in een boekje (zelf gekocht) van Pennenstreken schrijven. Ik heb geen idee of het het "goede" boek is (ik weet dat school met deze methode werkt) maar zo doet hij tenminste nog af en toe wat schrijfoefeningen.

Van school heeft hij alleen het dicteeschriftje (ook van methode Pennenstreken) en zijn Sprinterboekje (rekenen) nu thuis. Bij het afnemen van de dictees (door mij of door de stem via Zwijsen online) merk ik dat het oefenen van het schrijven eigenlijk meer aandacht nodig zou hebben. Maar ja... hoe? Ook geen idee hoeveel tijd er aan het technisch schrijven op school normaal per dag wordt gewerkt.
Bij ons ook pennestreken. Volgens dochter 1 keer in de week een bladzijde.

Wij krijgen alle werkboeken mee: pluspunt + sprinter (rekenen), veilig en vlot, werkboek, ringboekje voor taal en pennenstreken voor schrijven.

Verder gynzy en basispoort op de computer.

Binnenkort komt er ook engels digitaal.
Bij ons is het rekenen en een al herhaling, nu met de juffen afgesproken dat zoon dat niet meer hoeft, normaal krijgt hij juist gecompact. Hij moet nu aan Sprinters en Rekentijger werken en smartgames maken.
Voor taal hebben ze ook het bekende Veilig Leren Lezen, daar zijn ze van het begin af aan mee verder gegaan, inmiddels zitten ze in kern 10.
Van schrijven hebben ze een twee werkschriften, allebei moet hij eens oer week.
Verder een keer in de week begrijpend lezen met Humpie Dumpie, een keer racelezen op de computer en een knutseltaak.
Ze hebben allemaal een chromebook van school meegekregen waar ze nog veel meer mee kunnen oefenen, rekentuin en taalzee, ambrasoft, gynzy.
Mijn dochter was gisteravond aan het stuiteren omdat ze weer naar school en sporttraining mag. Beetje teleurgestelde snoet toen ze erachter kwam dat het eerst nog vakantie is. Vanochtend ook al vroeg wakker.

Zijn jullie kinderen ook zo'n stuiterballen? :blob:
Hier valt het wel mee qua stuiteren. Hij vindt het wel fijn dat de scholen weer openen maar reageerde niet hyper op het nieuws. Ik beb benieuwd wanneer we van school te horen krijgen hoe ze het gaan vormgeven.
Ik heb het ook niet naar zoon gebracht als "de school gaat wee open". Alle scholen mogen het zelf invullen, ik word pas concreet als ik weet wat de school van zoon gaat doen. En dat zal nog wel even duren voor we het plan daarvoor horen. Normaal zou school op 6 mei weer beginnen, ik verwacht eigenlijk niet voor 8 mei te horen hoe ze het gaan doen. School is niet zo van de snelle qua communicatie.
Hoewel dat thuisonderwijs eigenlijk wel prima ging, moet ik zeggen, dankzij de juffen.
Ik wacht even af hoe de invulling gaat zijn maar ben blij dat er weer iets gaat gebeuren. Merk dat zoon aan alle kanten de kantjes eraf loopt omdat het grootste deel echt te makkelijk is. Rekenen het uitleg filmpje duurt langer dan hij nodig heeft voor de sommen dus de motivatie daalt enorm.
Dochter is ook niet te genieten, dat gaat gelukkig iets beter nu we schoolmateriaal hebben gekregen voor (eind) groep 2. (Ze is welgeteld amper 3 maanden gestart). Dus ik wil ook even horen hoe ze dat gaan invullen als ze op leeftijd splitsen wordt ik niet blij heb gezien op vorige school zoon hoe dat dan ging dat vond ik drama. Maar goed eerst horen wat ze doen voordat ik er echt wat van vind.
Had wel graag in vakantie even naar opa en oma gegaan maar dat lijkt nog niet mogelijk te zijn.
School laat deze week weten hoe verder na de vakantie. Dochter mist vooral vriendinnen.
Instructiefilmpjes slaan we over tenzij nodig (vriend is docent dus die kan helpen en ik ben er voor het rekenen)
Wij hebben bericht gehad van school. Het wordt maandag/woensdag of dinsdag/donderdag van 8:30-14:30. Als ouder mag je je voorkeur aangeven en ze gaan proberen hieraan te voldoen. Broertjes/zusjes op dezelfde dag. Eerst weer landen op school en het over de afgelopen weken hebben, daarna weer langzaam de leerstand in. Meer info over wegbrengen, de definitieve indeling en meer volgt nog voor de vakantie volgende week.

Op zich gaat het thuis nu prima, maar ik merk dat ze bepaalde vriendinnen mist. De stof heeft weinig uitdaging voor haar. Vandaag is ze maar liefst 30 minuten bezig geweest met het werk. Dat is wel exclusief de 45 leesminuten per dag, maar inclusief allerlei pluswerk. Boeken leest ze inmiddels op e6 niveau. Juf weet dit ook, want elke week moet er voorgelezen worden in een call met de juf.
Hoe is het met iedereen?

Dochter is deze week weer gestart met sport. Vereniging heeft snel alles geregeld qua protocol, communicatie en dat allemaal met vrijwilligers. Ik vond het wel gek om dochter bij het hek at te zetten. Voor haar was het niet gek, tenminste ze vond het gewoon leuk. Wel jammer dat ik niet heb gezien hoe ze nu iets wel kon, wat eerst niet lukte. Ze was zelf helemaal trots.

Dinsdag weer naar school. Daar heeft ze ook zin in. Ze heeft afgelopen 2 maanden alleen met de buurjongen gespeeld en dat gaat de laatste dagen niet soepel (gemopper op elkaar etc).
Wij hebben afgelopen donderdag eindelijk gehoord hoe de school het de komende weken gaat aanpakken. Dat vond ik toch wel bizar, het docententeam is pas na de vakantie (6 mei) gaan overleggen hierover. Heel fijn voor kinderen, ouders, werkgevers en opvang dat de school de vakantie voor de leerkrachten heilig heeft verklaard @(
Nou ja, we weten het nu dus. De groep is in tweeën verdeeld, en zo op het oog is dat op niveau gedaan. Dat lijkt me voor- en nadelen hebben, maar de juffen zullen er wel goed over hebben nagedacht. Zoon gaat de ene week ma-wo-vr en de andere week di-do. Het is nog niet duidelijk verteld wat er op de tussenliggende dagen gebeurt. En of we bv elke dag met alle boekjes heen en weer moeten.
Elke groep gebruikt een eigen ingang van het plein, ouders mogen daar niet in de buurt komen, die moeten op afstand blijven. Groepen die een ingang moeten delen, hebben een andere start/eindtijd, om elkaar toch niet tegen te komen. Overleg met juffen is niet toegestaan bij halen of brengen, dat kan alleen via de mail.
Zoon heeft wel weer zin, en vindt het jammer dat hij niet al zijn vrienden in de groep heeft, maar slechts een paar.
De bso begin ik nog niet aan. Het hoeft niet per se voor mij, en ik vind het toch weer een hoop extra risico (kinderen uit andere groepen en van andere scholen door elkaar). Dus die nog maar even niet gedaan.
Hier mogen ze de ene week 3 en de andere week 2 dagen. Bso wordt ik wel gestoord van die hebben allerlei regels bedacht waaronder dat er maar 50% van de kinderen mag komen en er allerlei kinderen voortand krijgen. Dit komt er nu op neer dat ik normaal opvang heb op de meest rustige dagen maar dat ik morgen pas hoor of mij kinderen überhaupt mogen komen. (En ik ben er al 3 weken mee bezig)
Maar goed wel hee blij dat ze weer deels naar school mogen, voor de andere dagen heb ik alweer helemaal lesplanningen die ik moet gaan doen.
Hier ook morgen weer starten. School heeft het goed geregeld. Hele dagen en om de dag. Dochter gaat met de halve klas, met bijna al haar vriendinnen in de klas. Haar kleine zus gaat dezelfde dagen naar groep 1.
Ik denk dat t morgen chaos wordt. Voor de school is een heel smal stoepje waar dus morgen veel ouders tegelijk overheen moeten (er zitten 17 klassen in t gebouw, er zijn twee begintijden. Bijna iedereen zal brengen, want bovenbouw heeft een ander gebouw). Maar goed de gemeente wilde niet helpen, dus school kan er niks aan doen.

Bso gaat door. Bij ouders die twee of meer dagen afnemen bewegen ze mee met de schooldagen. Bij ouders die 1 dag afnemen niet. Vind ik niet echt eerlijk aanvoelen, maar gelukkig hebben we het deze maand niet nodig. (Door de wisselingen hebben wij nu dus 1 dag recht op bso in 3 weken en ouders van vriendinnetje hebben op 6 dagen recht op bso omdat die 2 dagen afnemen).
sprietgras schreef:
10-05-2020 19:44
Hier ook morgen weer starten. School heeft het goed geregeld. Hele dagen en om de dag. Dochter gaat met de halve klas, met bijna al haar vriendinnen in de klas. Haar kleine zus gaat dezelfde dagen naar groep 1.
Ik denk dat t morgen chaos wordt. Voor de school is een heel smal stoepje waar dus morgen veel ouders tegelijk overheen moeten (er zitten 17 klassen in t gebouw, er zijn twee begintijden. Bijna iedereen zal brengen, want bovenbouw heeft een ander gebouw). Maar goed de gemeente wilde niet helpen, dus school kan er niks aan doen.

Bso gaat door. Bij ouders die twee of meer dagen afnemen bewegen ze mee met de schooldagen. Bij ouders die 1 dag afnemen niet. Vind ik niet echt eerlijk aanvoelen, maar gelukkig hebben we het deze maand niet nodig. (Door de wisselingen hebben wij nu dus 1 dag recht op bso in 3 weken en ouders van vriendinnetje hebben op 6 dagen recht op bso omdat die 2 dagen afnemen).
Maar doet bso bij jullie ook aan halve bezetting? Hier dus wel en ik heb normaal de woensdag maar dan zijn er maar 10 kindjes ofzo dus geen idee of ze dan nu naar 5 gaan (ik heb er 2 voor die dag maar cruciale beroepen gaan voor ook zonder contract dus dat voelt beetje vreemd) en krijg nu ook al
Mail dat ze hopen dat ze in de zomer wel vakantieopvang kunnen bieden maar dat nog niet weten... gelukkig is man flexibel maar ik ben dat met een, afhankelijk van welke werkgever cruciaal beroep niet en waar ik nu werk moet ik dus wel werken maar ben niet cruciaal. (Om het duidelijk te houden) ik hoop dus snel op normale bezetting en gewoon vakantie opvang aangezien er over 2 weken alweer een vrije dag is en ik dus geen gebruik kan maken van de opvang die we wel betalen.
School is hier dus 2/3 dagen per week. BSO heeft aangegeven dat je max je contractdagen mag komen, en alleen op de dagen dat kind naar school gaat. Normaal gaat zoon 3 dagen naar de BSO, dus zou hij elke schooldag kunnen gaan.

Ik weet niet of er gedoe is over de plekken op de BSO, ben wel gebeld over mijn wensen, maar heb gemeld dat wij voorlopig geen gebruik willen maken. Ook met het idee in het achterhoofd dat het niet per se moet, en zo ook het risico beperkt blijft (en er ruimte is) voor die gezinnen waar wel opvang nodig is.
Mijn baan is thuis te doen, en dat duurt zeker tot 1 juni, daarna waarschijnlijk half/half thuis/kantoor.
Hier geloof ik geen halve bezetting. Als t goed is betaal je trouwens niet, behalve over het door de overheid gestelde maximumbedrag.
sprietgras schreef:
10-05-2020 21:31
Hier geloof ik geen halve bezetting. Als t goed is betaal je trouwens niet, behalve over het door de overheid gestelde maximumbedrag.
Dat klopt als het goed is inderdaad wel.... maar ik vind het wel een gepuzzel mijn baan is onmogelijk thuis te doen. Man kan wel iets thuis doen maar grootste deel ook niet dus het is echt wel puzzelen. Bso dagen ruilen heeft dan weer geen zin want we hebben ook nog kind op kdv zitten en daar is ruilen al helemaal onmogelijk. Maar goed we zijn niet de enige met dit probleem maar ik houd dan niet ervan als ze zeggen ja maandag laten we het weten of je na dinsdag opvang hebt want dan heeft iedereen ruim voldoende tijd om iets te regelen.
Hier zijn we ook weer gestart. School heeft de klassen "min of meer" door de helft gesplitst waarbij iedereen 2 (hele) dagen naar school gaat. Zo goed als mogelijk is er rekening gehouden met broertjes en zusjes. Ging allemaal goed. Zoon is hard aan het werk geweest vandaag.
Morgen mogen zoon en dochter weer, ze hebben er zin in.
Zoon zijn eerste tand is er vandaag uit gegaan, dus die moet ook mee, haha.
En dan volgende week weer naar zwemles, voetbaltraining is ook weer begonnen. Voor de kinderen is het gelukkig weer een klein beetje het normale leven.
Ja, hier zijn tijdens de "thuisblijftijd" ook twee tanden eruit gegaan. En zoon was niet de enige in zijn klas. Leuk! :D
Oh leuk die tanden eruit. Zou dochter ook wel willen, maar er wiebelt nog niks. Buurjongen van 1,5 jaar jonger heeft wel al een tand uit.
Zoon had gister tand nr 8 eruit... denk dat het nu dan vast wel even klaar is. Snijtanden zijn dan gewisseld. (En ik dacht serieus dat al die kinderen al zoveel hadden gewisseld rond 6/7 :facepalm: )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven