Gezondheid alle pijlers

Voet gebroken?

03-05-2020 12:42 68 berichten
Het is weer te suf voor woorden, ik struikelde net over het vloerkleed. Op de een of andere manier kwam ik terecht op de zijkant van m'n voet en het leek alsof ik iets hoorde kraken. Het deed gelijk pijn, ging bijna van m'n stokje. Ben even gaan liggen in de hoop dat de pijn zou zakken maar dat gebeurde niet. Ik heb dus net de HA post maar gebeld en kan straks langskomen. Ik hoop echt niet dat het gebroken is. Iemand hier ervaring met een gebroken voet?
Man gaat morgen een douchekruk regelen en bij de drogist schijnen ze speciale hoezen te verkopen. Ik heb vanuit het ziekenhuis krukken meegekregen maar daar moet ik nog ff goed mee oefenen, vind ze nu nog doodeng.
Alle reacties Link kopieren
Beterschap!
Fakama schreef:
03-05-2020 15:31
Dit laatste is echt niet waar, een breuk is meteen te zien op een foto, ook al is er niks verplaatst en een foto wordt ook meteen gemaakt wanneer het nodig is.
In enkele gevallen is het nodig om een CT-scan te maken maar niet vaak.
"Wanneer het nodig is" ja. Maar dat beslist een arts. De laatste keer dat ik een vinger brak vond de arts van de huisartsenpost dat ik na geruk en getrek aan de duidelijk scheefstaande en krakende vinger niet genoeg pijn aangaf en vond ze een foto totaal onnodig ondanks mijn aandringen. Het was nl niet de eerste keer dat ik met een gebroken vinger werd weggestuurd.
Toen ik na tien dagen eindelijk wel een foto mocht laten maken bleek het gewricht van mijn bovenste vingerkootje dwars door. Niks meer aan te doen dus nog een scheve vinger en een gedeeltelijk vastzittend gewricht met artrose.
Dus dat meteen maken van een foto is ook maar afhankelijk van de willekeur van de arts.
Even een update. Zo'n breuk valt vies tegen. Niet zozeer de pijn maar meer de onhandigheid van je niet tot moeilijk kunnen verplaatsen.
Vandaag wel meer pijn, ik kreeg vannacht in m'n slaap een soort slaapschok waarna de breuk ff flink pijn deed, en ik merk nu dat de breuk veel gevoeliger is. Hoop niet dat er nog meer schade is aangericht.
Hamerhaai: [quote=
Hoe vaak hoor je niet dat er op de eerste foto geen breuk te zien is, en na een week opeens wel?
[/quote]

Fakama : Nog nooit gehoord ondanks mijn werk op een SEH.
[/quote]

Denk eens aan een os naviculare fraktuur, Fakama.
@ Lhasa : je wordt dóódmoe van het lopen met krukken!
In geval van twijfel even overleggen met de SEH, maar als de voet in het gips zit kan er niet veel meer fout gaan.

Nog een tip voor in bed : een panty over je gips, dan beschadig je je beddengoed niet.

Beterschap hoor.
Vanmiddag naar het zh voor hopelijk loopgips. De breuk doet bij bepaalde bewegingen wel pijn, hoop dat het goed komt. M'n grootste angst is een operatie.
Ben inmiddels voorzien van een prachtige knalroze gipsvoet met bijpassende hippe loopzool. Het gips zit alleen om m.n voet, de enkel kan ik vrij bewegen, maar lopen zit er nog niet in. Zelf bij kleine voorzichtige stapjes voel ik de breuk behoorlijk.

Maar wat ik erger vindt is dat het gips 's nachts nogal voor wat ongemak zorgt. Na een poosje liggen gaat m'n voorvoet eerst tintelen en dan pijn doen en met name de grote teen voelt dan doof aan. Na een minuut of wat op de rand van het bed met de voet op de grond trekt het weer bij. Ik ben gisteren al terug geweest naar het zh omdat m'n tenen ook opzwellen maar volgens hen zit het gips niet te strak.

Iemand hier ervaring mee, dat bij de voet omhoog juist klachten als tintelingen en zwelling ontstaan. Meestal hoor je dat als je je voet teveel naar beneden hebt gehouden.
LaFleurNoire schreef:
04-05-2020 09:04
"Wanneer het nodig is" ja. Maar dat beslist een arts. De laatste keer dat ik een vinger brak vond de arts van de huisartsenpost dat ik na geruk en getrek aan de duidelijk scheefstaande en krakende vinger niet genoeg pijn aangaf en vond ze een foto totaal onnodig ondanks mijn aandringen. Het was nl niet de eerste keer dat ik met een gebroken vinger werd weggestuurd.
Toen ik na tien dagen eindelijk wel een foto mocht laten maken bleek het gewricht van mijn bovenste vingerkootje dwars door. Niks meer aan te doen dus nog een scheve vinger en een gedeeltelijk vastzittend gewricht met artrose.
Dus dat meteen maken van een foto is ook maar afhankelijk van de willekeur van de arts.
Ik snap niet dat een arts geen foto wil laten maken.

Volgens mij geven röntgen-apparaten tegenwoordig zo weinig straling dat het risico te verwaarlozen is.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Ik denk ook niet dat dat het was. Geen zin om door te verwijzen naar de SEH, afwimpelen is makkelijker en zo ben je weer een patiënt verder. Zijn ze hier goed in. Zou niet weten waarom je iemand met zo’n vinger anders niet even doorstuurt.
En het is nu ook weer niet zo dat ik een veelvuldige bezoeker van de huisartsenpost ben of zo.
Wie praat mij moed in, ik zit ff in een dip.

Ik heb nu loopgips maar de voet belasten gaat voor geen meter. Ik durf niet, bang dat ik de breuk erger maak, en toen ik het toch heel voorzichtig probeerde deed dat behoorlijk pijn.
Verder voelen m'n grote teen en de teen daarnaast doof aan (begon met tintelen) en m'n hak tintelt sinds vanmiddag ook non-stop.
Ben zo bang dat de breuk niet goed heelt en dat ik dan onder het mes moet of dat dadelijk m'n hele voet doof voelt en dat dat niet meer overgaat.
Het gips is gister al verwisseld omdat het dove gevoel misschien kwam doordat het te strak zat maar dan zou het nu toch al bijgetrokken moeten zijn.
Ik denk dat je dit echt met een arts moet bespreken. Bellen!
Opnieuw bellen. Dit klinkt niet goed.
Ik kan wel weer gaan bellen maar buiten gisteren ben ik zaterdag ook al terug geweest met deze klachten en ik ben er niet veel mee opgeschoten.
En dat allemaal ondanks dat het een nette breuk is, eind mei mag het gips er al af.
Ik weet niet of het je helpt..
Maar ik heb mijn bekken op 2 plaatsen gebroken gehad en ken dat dove/tintelende gevoel wel! Ik had er alleen geen gips om natuurlijk dus ik weet niet wat bij jou de reden is. Vond het ook doodeng om weer te gaan belasten en lopen en het deed in het begin nog aardig pijn maar werd langzaam beter dus ga er vanuit dat dat bij een voet ook zo werkt?
Maar bij twijfel gewoon weer bellen hoor!
LhasaApso2008 schreef:
10-05-2020 11:10
Ben inmiddels voorzien van een prachtige knalroze gipsvoet met bijpassende hippe loopzool. Het gips zit alleen om m.n voet, de enkel kan ik vrij bewegen, maar lopen zit er nog niet in. Zelf bij kleine voorzichtige stapjes voel ik de breuk behoorlijk.

Maar wat ik erger vindt is dat het gips 's nachts nogal voor wat ongemak zorgt. Na een poosje liggen gaat m'n voorvoet eerst tintelen en dan pijn doen en met name de grote teen voelt dan doof aan. Na een minuut of wat op de rand van het bed met de voet op de grond trekt het weer bij. Ik ben gisteren al terug geweest naar het zh omdat m'n tenen ook opzwellen maar volgens hen zit het gips niet te strak.

Iemand hier ervaring mee, dat bij de voet omhoog juist klachten als tintelingen en zwelling ontstaan. Meestal hoor je dat als je je voet teveel naar beneden hebt gehouden.
Dat effect had ik ook, in bed of op de bank juist tintelingen. Blijkbaar drukte de rand van de gipsschoen ergens op een zenuw. Ik heb 4 schoenen (6 weken, slechte breuk) gehad voordat het een beetje wegging. Was ook erg blij dat ik zonder gips maar op stevige schoenen naar huis mocht. Al had de orthopeed liever nog 2 of 3 weken gips gezet. Maar in een hittegolf vond ik dat wat minder.

Breuk heeft me nog wel een jaar pijn gedaan bij veel lopen. Maar het was achteraf gezien ook een breuk die beter geopereerd had moeten worden gezien de ruimte tussen breukvlakken en omdat het een schuine breuk was.
Ik zou bij twijfel toch bellen; mijn vriendin heeft trombose opgelopen toen ze in het gips zat. Durfde niet te bewegen, dof gevoel. Gevolg: gips eraf en bloedverdunners
Neem geen risico als je het niet vertrouwd!
munamar wijzigde dit bericht op 16-05-2020 12:02
Reden: Tikfout
2.30% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven