Spijt van het derde kind?

12-05-2020 22:11 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Wij zitten al weken, eigenlijk maanden te twijfelen: wel of niet een derde kind?

Als we ons gevoel zouden volgen willen we einde dit jaar proberen om voor een derde kindje te gaan. Maar waar ik over blijf twijfelen is of we achteraf geen spijt krijgen. En de grootste reden hiervoor is omdat ik meerdere personen ken die spijt hebben van hun derde. Tuurlijk willen ze deze nu nooit meer kwijt, maar als ze het over konden doen was hij er niet geweest. Hij voornaamste daarvoor is vanwege hun liefde voor reizen / vakantie.

Nu vind ik dit al heel eerlijk dat je dit zo zegt in real life. Dus ik ben wel echt benieuwd naar mensen hier die een derde kind hebben gekregen. Is dit echt een verrijking of hebben jullie toch spijt en waarom dan?

Ik had eerlijk gezegd liever gehad dat ik me compleet voelde en dat het klaar was. Maar al sinds de geboorte van onze jongste een aantal jaar geleden heb ik altijd het idee gehad van het is nog niet afgesloten. Qua gevoel zou ik dan ook liever gisteren nog zwanger zijn, maar toch blijf ik twijfelen 🤷‍♀️.

Uilhaarband
Ja, spijt van de derde. De vierde en vijfde waren wel weer leuk.
Ik had er heel wat voor over gehad om nog een derde kind te krijgen maar dat ben ik.
Ik vind één al meer dan zat, dus aan mij heb je niets.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Met drie kinderen kan je opeens niet meer op vakantie? Nog nooit last van gehad.
Dus met 3 kinderen kan je niet meer met vakantie? Apart. Wij gingen met 9 mensen in een opel op vakantie.
ik geef mn bek ook maar een douw
Haha wat een reacties maargoed in ieder geval hun ervaren de vakantie onhandig. Hotelkamer en appartement voor 5 personen is gewoon lastiger dan met 4. En dat zijn hun woorden niet mijne.
Volg gewoon je eigen gevoel. Het is onzin om geen derde te nemen vanwege praktische redenen ( auto’s / vakantiehuisjes ). Tenzij het financieel een te zware last voor jullie zou zijn. Ik zou dat nooit als reden noemen dat je spijt hebt van een kind.
Ik ben zelf de jongste van 3 kinderen en scheel 3/4 jaar met de middelste, mijn moeder wil heel graag nog een keer zwanger zijn en een kindje erbij, ze zegt juist altijd dat ze daarom bewuster en extra heeft kunnen genieten omdat het de laatste was/is.

Ik ben nu zwanger van nr. 2 en als alles goed gaat met deze denk ik dat wij ook snel doorgaan voor een 3e. Geen idee waarom maar gewoon altijd al een goed gevoel bij gehad en deze zwangerschap voelt niet als ‘ de laatste’

Mijn man wil ook graag een groot gezin, dat scheelt ook haha
sofiej1986 wijzigde dit bericht op 12-05-2020 22:21
5.21% gewijzigd
Misschien blijf je dat gevoel van het is nog niet afgesloten ook wel houden na het derde kind.

Zelf begrijp ik niet waarom mensen bewust voor een derde kind kiezen.
Nederland is al overvol.
Pfoe.. spijt nog wel..

Tja, met 3 zitjes in de auto is best een uitdaging als je bijv liever niet een te grote auto hebt.
Met 5 personen op vakantie is 1 persoon duurder dan met 4 personen.. een autovakantie is uitdagender met 3 kinderen op een achterbank die tegen elkaar aan zitten uren lang.
3 verschillende soorten sporten met bijbehorende rij-schemas is ook een uitdaging.
En zo zijn er vast een heleboel dingen wat het makkelijker maakt om het bij 2 te houden.

Maar ik ga er vanuit dat dit toch geen redenen zijn om spijt te krijgen van een 3e kind.

Hier dus geen spijt van onze 3e.
uilhaarband schreef:
12-05-2020 22:19
Haha wat een reacties maargoed in ieder geval hun ervaren de vakantie onhandig. Hotelkamer en appartement voor 5 personen is gewoon lastiger dan met 4. En dat zijn hun woorden niet mijne.
Nou wat erg. Huur een huisje.
Bladiebladiebla2016 schreef:
12-05-2020 22:17
Met drie kinderen kan je opeens niet meer op vakantie? Nog nooit last van gehad.
Extra tickets, extra hotelkamer, extra entreekaartjes. Je moet er het geld maar voor hebben. Laat staan in deze economische crisis.
Daarnaast extra grote auto. Minimaal 4 volwaardige slaapkamers in je huis.
Minder 1 op 1 aandacht mogelijk. Doe je je huidige kinderen er een plezier mee om de spoeling dunner te maken en extra drukte aan hun leven toe te voegen?
Dubbel
madeliefjees wijzigde dit bericht op 12-05-2020 22:24
97.34% gewijzigd
uilhaarband schreef:
Maar dit kun je dan zelf toch wegen?

Ik heb nog nooit zulke onzin gehoord, maar als jij denk dat er wel iets inzit en je denkt ook dat je tegen dit soort leed aan gaat lopen en er veel hinder van ondervindt dan houd je het bij twee. Wat hebben wij daar nou over te zeggen?

Ik vind meer leuker. Maar dat ben ik. Heb jij niks aan. Ik vind een praktische grote auto handig. Jij wilt er misschien niet in gezien worden en denkt kut er kunnen geen drie zitjes achter in een BMW z3.
Ik heb zelf geen kinderen, maar de buurman zei vorige week nog tegen ons dat hij het bij 2 had moeten houden. De buurvrouw wilde er perse 3, dus was hij er toch maar in meegegaan... doe er je voordeel mee :-]
redbulletje schreef:
12-05-2020 22:22
Extra tickets, extra hotelkamer, extra entreekaartjes. Je moet er het geld maar voor hebben. Laat staan in deze economische crisis.
Minder 1 op 1 aandacht mogelijk. Doe je je huidige kinderen er een plezier mee om de spoeling dunner te maken en extra drukte aan hun leven toe te voegen?
Hele goede punten. Maar dit zijn punten om vooraf over na te denken. En niet om achteraf spijt over te krijgen neem ik aan.
Ja misschien als je achteraf arbeidsongeschikt raakt ofzo. Maar dan nog, dan baal je van de situatie maar heb je toch geen spijt van je kind?
redbulletje schreef:
12-05-2020 22:22
Ik ben altijd heel blij geweest als onderdeel van een gezin met 3 kinderen. Nooit aandacht tekort, heb altijd met mijn zus een kamer gedeeld en dat nooit als vervelend ervaren, wij vonden dat juist leuk, meestal kwam mijn broer ook logeren op onze kamer :hyper:

Ligt aan je ouders en opvoeding. Er was nooit gedoe over geld bij ons, dat helpt misschien. Fijne jeugd gehad en nu nog altijd goed contact met broer en zus.
Hoezo is een hotelkamer lastiger met vijf? Wij zijn met zijn drieën (moeder en twee kinderen) maar nemen tegenwoordig twee hotelkamers. Met twee volwassenen kun je al vanaf het begin opsplitsen. Het lijkt me ook met vier op een kamer al geen feestje. Een nachtje leuk, maar je gaat niet een hele vakantie voor je plezier op één kamer.
En dan nog de sportclubjes/wedstrijden. Wat als ze alledrie andere sporten/hobby's hebben? Dan kun je niet de ene ouder mee naar voetbal en de andere mee naar de manege als koter 3 gaat turnen.
SofieJ1986 schreef:
Volg gewoon je eigen gevoel. Het is onzin om geen derde te nemen vanwege praktische redenen ( auto’s / vakantiehuisjes ). Tenzij het financieel een te zware last voor jullie zou zijn. Ik zou dat nooit als reden noemen dat je spijt hebt van een kind.
Ik ben zelf de jongste van 3 kinderen en scheel 3/4 jaar met de middelste, mijn moeder wil heel graag nog een keer zwanger zijn en een kindje erbij, ze zegt juist altijd dat ze daarom bewuster en extra heeft kunnen genieten omdat het de laatste was/is.

Ik ben nu zwanger van nr. 2 en als alles goed gaat met deze denk ik dat wij ook snel doorgaan voor een 3e. Geen idee waarom maar gewoon altijd al een goed gevoel bij gehad en deze zwangerschap voelt niet als ‘ de laatste’

Mijn man wil ook graag een groot gezin, dat scheelt ook haha
Dat hoop en denk ik dus ook te ervaren als jou moeder. We willen gewoon graag nog een kind. Lijkt me heerlijk nog een keer zwanger nog een keer bevallen nog een keer alles mee te mogen maken. 4 wil ik sowieso niet. Of het moet een tweeling worden 🤣.

Ben gewoon ook meer bang voor stel dat het niet gezond is? Stel dat er iets gebeurd met de bevalling. Heb 2 zulke mooie bevallingen gehad moet een keer mis gaan of zo? Dat idee. En dat ik dan denk hadden we het maar bij 2 gehouden maargoed niemand kan me deze garantie geven.

De praktische dingen Dat lossen we wel op. Maar het rijden naar gymnastiek en zwemles e.d. Lijkt me dan ook nog wel een dingetje.
MinkeDeWit schreef:
12-05-2020 22:26
Hoezo is een hotelkamer lastiger met vijf? Wij zijn met zijn drieën (moeder en twee kinderen) maar nemen tegenwoordig twee hotelkamers. Met twee volwassenen kun je al vanaf het begin opsplitsen. Het lijkt me ook met vier op een kamer al geen feestje. Een nachtje leuk, maar je gaat niet een hele vakantie voor je plezier op één kamer.
Omdat je met 5 personen dus 3 hotelkamers kwijt bent ipv 2.
En wat als de 3e wat mankeert? Nu heb je twee gezonde waar je een gezin als uit de boekjes mee kunt beginnen. Maar dan krijg je er eentje met 'n psychisch of gezondheidsprobleem bij die dat hele gezinsleventje wat je voor ogen had kunnen doen instorten.
Geen spijt, maar ik merk wel dat ik de kinderen niet allemaal de volle aandacht kan geven. En dan met name de baby. Gelukkig is zij heel makkelijk maar de andere twee zijn een hoop werk nu. Dit wordt allemaal wel beter vanzelf maar het gaat wel ten koste van het genieten van de jongste.
Ik heb er drie. Ik heb soms spijt van alle drie (lol) en soms spijt van 1 van die drie en soms spijt van mijn man (lol)

Ze zijn een enorme rijkdom en ik zou mijn leven voor ze geven.

Verstandelijk was het beter geweest als ik er 2 had gehad omdat ik naderhand chronisch ziek bleek. En ja, twee is minder intensief dan 3. Maar wat ben ik blij dat ze er is. Ons kersje op de taart.

Maar ze kosten wel (veel) geld, verre vliegvakanties zijn langer sparen(voor ons) en we verhuizen naar een groter huis want die ruimte is ook wel welkom met beginnende pubers. Dus ergens verstandelijk nadenken of iets slim is, is ook wel handig zou ik je adviseren. Maar spijt van een kind? Nee, dat kan ik me niet voorstellen. Wel verlangen naar een tijd zonder zorgtaken. Maar die komt wel weer.
redbulletje schreef:
12-05-2020 22:28
En dan nog de sportclubjes/wedstrijden. Wat als ze alledrie andere sporten/hobby's hebben? Dan kun je niet de ene ouder mee naar voetbal en de andere mee naar de manege als koter 3 gaat turnen.
Ja dit dus. Eigenlijk het enigste praktische wat me afschrikt. 🙈

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven