Walgelijke buurman

15-05-2020 21:38 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er is vandaag iets naars gebeurd, en ik wil het even van mij afschrijven. Het is zo walgelijk.

Aan het begin van de crisis heb ik gelijk de buren benaderd waarvan ik weet dat ze op leeftijd zijn en alleen wonen. Gelukkig ging het met iedereen goed. Eén buurman bleef mij benaderen door briefjes in mijn brievenbus te gooien. Zijn taal was niet denderend, maar goed genoeg. Ik had wel het gevoel dat er iets mis met hem was. In de eerste brief schreef hij al dat hij mij graag over de vloer wil hebben om gezellig samen wat te drinken en te eten. De toon van de brief gaf me al een naar gevoel. Het klonk alsof hij op een contactadvertentie reageerde. Ik ging gelijk naar hem toe en belde aan. Ik gaf rustig maar duidelijk aan dat dit niet de bedoeling is. Zeker niet vanwege corona. Hij begreep het en ik ging weer weg.

Met een vriendin besproken en die praatte mij schuldgevoelens aan. Ging ik toch onterecht van verkeerde intenties uit? Dus toen ik hem weer tegenkwam heb ik geïnformeerd naar hoe het met hem ging. Hij gaf aan dat hij wat brieven verwacht waar hij hulp bij nodig heeft. Ik zei dat hij maar moet bellen als ze er zijn, en heb een lijstje met relevante telefoonnummers door de brievenbus gegooid van allerlei instanties die hij als senior kan bellen.

Sindsdien belt hij regelmatig om mij, zo zegt hij, te begroeten. Ik blijf vragen naar waar hij hulp bij nodig heeft en of de brieven er zijn. Nee, hij wil me alleen begroeten. Een paar dagen terug belde hij weer, weer om mij te begroeten. En hij vroeg mij opeens of ik hobby's had. Dus ik gaf aan dat ik hem beter in contact kan brengen met een maatje voor sociale contacten, misschien iemand van zijn leeftijd. Hij stribbelde tegen, maar we spraken af dat ik zou informeren en dat daarna met hem zou bespreken. Dat heb ik die dag nog gedaan, en zou hem binnenkort weer bellen om het te bespreken.

Vandaag vind ik weer een brief in de brievenbus. Toen ik het las hoopte ik dat het een grap was van iemand anders. Hij ondertekende met zijn naam en huisnummer. Het was zijn handschrift. De inhoud is het meest ranzige tekst wat ik ooit heb gelezen. Ik heb het niet meer kunnen lezen. Hij beschreef waar hij zin in had met mij te doen, en nog wat ranzige dingen, en dat het volledig discreet zou zijn.

Nu baal ik ontzettend. Wat was ik naïef! Waarom heb ik niet meteen naar mijn gevoel geluisterd? Ik ben er nu de hele dag naar van. Ben ook wel boos, maar vooral op mijzelf. Ik denk namelijk dat hij echt iets mankeert. Maar nog steeds, ik vind het zo ontzettend vies, walgelijk en ranzig.

Ik heb zijn nummer gelijk geblokkeerd. En ik heb het gevoel dat ik toch zéér kort en bondig moet laten weten dat wat hij wil nooit gaat gebeuren en hij op geen enkele manier contact mag opnemen met mij. Ben er nu echt klaar mee.

Ps: ik ben een 30 jarige vrouw
Sansa_ schreef:
15-05-2020 21:40
😂😂

Echt heel lief van je dat je zo begaan bent maar idd misschien een beetje naïef. Dit soort types moet je gelijk afkappen. Leermoment voor de volgende crisis moet je maar denken 😉
Hoezo naïef? Juist fijn dat er mensen zijn zoals TO. En voor wat betreft naïef, TO had al een vreemd gevoel bij deze man.
Helaas zijn er altijd mensen die misbruik willen maken van de goedheid van een ander.

Ik hoop dat TO blijft zoals ze is, een behulpzaam en sociaal persoon.
Merel7 schreef:
16-05-2020 07:14
Wat lief dat jij je zo actief om je buren bekommert. Des te vervelender dat deze buurman daar niet mee om kan gaan.
Lijkt me best eng trouwens.
De tips die hier gegeven zijn over het inschakelen van de wijkagent zou ik zeker opvolgen.

Je hebt het over het delen van gemeenschappelijke ruimtes. Ik ga ervan uit dat je in een appartementencomplex woont. Daar heb je vaak ook een berging. Ik zou je aanraden wanneer je alleen in je berging bent de deur achter je af te sluiten, zodat de buurman je niet kan verrassen en je de stuipen op het lijf te jagen.

Voor nu negeren en wachten op advies van de wijkagent.
Dankjewel Merel. Ik zal de eerste tijd zeker in mijn achterhoofd hiermee bezig zijn wanneer ik van/naar huis ga, maar dat wil ik absoluut niet te veel doen. Voorzichtiger zijn wel, maar niet bang. Al is het zeker eng inderdaad. Dit bevordert je ontspanning niet echt...
Cateautje schreef:
15-05-2020 23:21
haha, die ouwe snoeper. :-D
Niet geprobeerd is altijd mislukt. Hij heeft toch niets te verliezen.

Ouwe snoeper?! Dit is toch ver over de grens? Hij heeft niks geprobeerd, hij heeft een ranzige en veel te expliciete brief aan TO geschreven. Niet een bloemetje gestuurd met een kaartje "ik vind je leuk".
Nu vooral wel naar je eigen intuïtie luistert, als jij je beter of veiliger voelt met een melding bij de wijkagent, vooral doen hoor.

Wat ik je zou afraden is nog contact op te nemen met de buurman. Hem niet toespreken of schrijven. Hij wil jouw aandacht, negatieve aandacht is ook aandacht waar hij weer op kan kicken en antwoorden en zo blijf je het in stand houden, jullie hebben dan iets samen lopen. Het kan voor zo een man dan een spel worden. Ik zou doen alsof ik van geen brief af weet en hem negeren, heeft hij ook geen kick. Zou de brief wel bewaren mocht het toch een staartje krijgen.

Nog iets anders valt me denk ik op (misschien zit ik fout hoor), je wilt dingen vooral heel goed doen, je netjes gedragen, tegen je eigen gevoel/veiligheid in. Je eigen veiligheid gaat voor alles.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Ellerlilalinne schreef:
16-05-2020 20:29
Nu vooral wel naar je eigen intuïtie luistert, als jij je beter of veiliger voelt met een melding bij de wijkagent, vooral doen hoor.

Wat ik je zou afraden is nog contact op te nemen met de buurman. Hem niet toespreken of schrijven. Hij wil jouw aandacht, negatieve aandacht is ook aandacht waar hij weer op kan kicken en antwoorden en zo blijf je het in stand houden, jullie hebben dan iets samen lopen. Het kan voor zo een man dan een spel worden. Ik zou doen alsof ik van geen brief af weet en hem negeren, heeft hij ook geen kick. Zou de brief wel bewaren mocht het toch een staartje krijgen.

Nog iets anders valt me denk ik op (misschien zit ik fout hoor), je wilt dingen vooral heel goed doen, je netjes gedragen, tegen je eigen gevoel/veiligheid in. Je eigen veiligheid gaat voor alles.
Dat realiseer ik me nu ook. Dus goed gezien. In die eerste weken had ik twee keer gelezen over een oudere die een tijdje alleen in zijn/haar woning dood lag, en toen kwam corona..

Mijn intuïtie was heel helder en luid, maar die vriendin liet mij twijfelen. Ik zei nog dat ik het afschuwelijk zou vinden als ik hem onterecht op zijn brief zou hebben aangesproken, als ik het verkeerd heb begrepen.

Morgen ga ik overleggen met de wijkteam over het al dan niet reageren. Zijn nummer heb ik gelijk geblokkeerd.
Ik zou de brief verscheuren, aanbellen en in woord én gebaar duidelijk maken dat ie knettergek is. Vandaag nog! En dat zou ik samen met een andere buurman (één die je vertrouwt) doen. Wat denkt zo iemand wel niet!

En morgen inderdaad ook een zorgmelding over deze eenzame viezerik doen en tegelijkertijd een melding maken om jezelf gesteund te voelen door de wijkagent. Ik denk niet dat ze veel voor je kunnen doen, helaas. En dus moet je het zelf maar doen: zie bovenstaande.

Oh echt, dit soort mensen moet hulp krijgen. Maar niet van jou.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-05-2020 10:25
Reden: discriminatie
98.28% gewijzigd
.
Koffieliefhebster schreef:
17-05-2020 09:47
Ik zou de brief verscheuren, aanbellen en in woord én gebaar duidelijk maken dat ie knettergek is. Vandaag nog! En dat zou ik samen met een andere buurman (één die je vertrouwt) doen. Wat denkt zo iemand wel niet!

En morgen inderdaad ook een zorgmelding over deze eenzame viezerik doen en tegelijkertijd een melding maken om jezelf gesteund te voelen door de wijkagent. Ik denk niet dat ze veel voor je kunnen doen, helaas. En dus moet je het zelf maar doen: zie bovenstaande.

Oh echt, dit soort mensen moet hulp krijgen. Maar niet van jou.
De brief ga ik niet meer aanraken. Brrrr.. door wat er in de brief stond heb ik mijn handen daarna wel 2 keer gewassen en gedesinfecteerd.

Ik ga morgen eerst overleggen voordat ik wat voor stap dan ook neem. Hij is gestoord, dat is duidelijk. Ik ga de hulp niet verlenen en wil absoluut niks mee te maken hebben, maar dit moet op z'n minst gemeld worden. Genoeg reacties hier van mensen die er verstand van hebben, dus neem dit serieus.
jaap70 schreef:
17-05-2020 10:02
[...]
Deze reactie kan echt niet. Ik doe al jaren vrijwilligerswerk waar echt alle nationaliteiten en culturen langs zijn geweest. Die veroorzaakten niet meer problemen dan de autochtonen.

En een aantal forummers hebben hun vermoeden van dementie uitgesproken. Dat is een ziekte en heeft niks te maken met zijn achtergrond.
Paieona schreef:
17-05-2020 10:10
De brief ga ik niet meer aanraken. Brrrr.. door wat er in de brief stond heb ik mijn handen daarna wel 2 keer gewassen en gedesinfecteerd.

Ik ga morgen eerst overleggen voordat ik wat voor stap dan ook neem. Hij is gestoord, dat is duidelijk. Ik ga de hulp niet verlenen en wil absoluut niks mee te maken hebben, maar dit moet op z'n minst gemeld worden. Genoeg reacties hier van mensen die er verstand van hebben, dus neem dit serieus.
:high5: en toch mag je ook echt voor jezelf opkomen en van je af bijten...
Koffieliefhebster schreef:
17-05-2020 10:13
:high5: en toch mag je ook echt voor jezelf opkomen en van je af bijten...
Zeker :) ik ga eerst overleggen om te informeren wat het effect zou zijn.
Paieona schreef:
17-05-2020 09:34
Dat realiseer ik me nu ook. Dus goed gezien. In die eerste weken had ik twee keer gelezen over een oudere die een tijdje alleen in zijn/haar woning dood lag, en toen kwam corona..

Mijn intuïtie was heel helder en luid, maar die vriendin liet mij twijfelen. Ik zei nog dat ik het afschuwelijk zou vinden als ik hem onterecht op zijn brief zou hebben aangesproken, als ik het verkeerd heb begrepen.

Morgen ga ik overleggen met de wijkteam over het al dan niet reageren. Zijn nummer heb ik gelijk geblokkeerd.
Ik zei nog dat ik het afschuwelijk zou vinden als ik hem onterecht op zijn brief zou hebben aangesproken, als ik het verkeerd heb begrepen.
Het kan zijn dat door deze opmerking jouw vriendin met je mee is gaan denken (om je te helpen) en jouw intuïtie in twijfel is gaan trekken omdat je zelf aangaf bang te zijn om fout te zitten. Lastig dit soort situaties. We live, we learn. :)

Wat jouw buurman betreft, als ik lees wat je schrijft denk ik niet dat zijn gedrag met dementie te maken heeft. Hij schreef toch dat het iets is dat tussen jullie twee kan blijven, hij zou het niet doorvertellen. Dat is nogal helder van geest.

Oudere eenzame mensen zijn soms eenzaam omdat ze in hun jongere leven geen fijne mensen waren.

Nog even over dingen netjes willen doen.
Waarom ik zei dat je beter niet kan reageren als je buurman zoiets doet, is omdat het tot stalking kan leiden. Door niet te reageren maak je duidelijk dat je er niet van gediend bent. Een reactie is dus overbodig. Als je aan de deur staat om hem aan te spreken op die brief, dan ga je dus met hem mee in zijn poging tot het hebben van contact over zijn behoeften. Als hij jouw na je bezoek nog een brief stuurt, stond je voor niks voor zijn deur en is je positie zwakker, want wat ga je dan doen?

Misschien dat jouw behoefte om te reageren mogelijk ook met netjes willen zijn te maken heeft. Dat als iemand jou iets schrijft/vraagt je het gevoel hebt dat je moet reageren omdat dat zo hoort. Nou in dit soort gevallen hoeft dat niet.

Succes met je gesprek met het wijkteam. Hopelijk kan je het snel achter je laten.
Ellerlilalinne schreef:
17-05-2020 23:52
Ik zei nog dat ik het afschuwelijk zou vinden als ik hem onterecht op zijn brief zou hebben aangesproken, als ik het verkeerd heb begrepen.
Het kan zijn dat door deze opmerking jouw vriendin met je mee is gaan denken (om je te helpen) en jouw intuïtie in twijfel is gaan trekken omdat je zelf aangaf bang te zijn om fout te zitten. Lastig dit soort situaties. We live, we learn. :)

Wat jouw buurman betreft, als ik lees wat je schrijft denk ik niet dat zijn gedrag met dementie te maken heeft. Hij schreef toch dat het iets is dat tussen jullie twee kan blijven, hij zou het niet doorvertellen. Dat is nogal helder van geest.

Oudere eenzame mensen zijn soms eenzaam omdat ze in hun jongere leven geen fijne mensen waren.

Nog even over dingen netjes willen doen.
Waarom ik zei dat je beter niet kan reageren als je buurman zoiets doet, is omdat het tot stalking kan leiden. Door niet te reageren maak je duidelijk dat je er niet van gediend bent. Een reactie is dus overbodig. Als je aan de deur staat om hem aan te spreken op die brief, dan ga je dus met hem mee in zijn poging tot het hebben van contact over zijn behoeften. Als hij jouw na je bezoek nog een brief stuurt, stond je voor niks voor zijn deur en is je positie zwakker, want wat ga je dan doen?

Misschien dat jouw behoefte om te reageren mogelijk ook met netjes willen zijn te maken heeft. Dat als iemand jou iets schrijft/vraagt je het gevoel hebt dat je moet reageren omdat dat zo hoort. Nou in dit soort gevallen hoeft dat niet.

Succes met je gesprek met het wijkteam. Hopelijk kan je het snel achter je laten.

Je schrijft heel prettig en helder. Dankjewel. Ik heb je reactie gelezen en goed over nagedacht.

Deze situatie is super naar, maar een hele goede les (geweest).

Afgelopen dagen bij verschillende mensen/wijkteam geïnformeerd en allemaal zeiden unaniem: politie. De politie is nu op de hoogte en neemt het serieus. Dat is ontzettend fijn.

De politie zal ook polsen in hoeverre deze meneer nog "gezond" is en zou anders hulp kunnen inschakelen.

Bedankt voor alle behulpzame en lieve reacties. Deze situatie is een les, en is er niet voor niks. Vanaf nu zal ik veel beter luisteren naar mijn eigen gevoel en intuïtie.
Goed dat je er melding van heb gemaakt.
Goed hoor dat je melding hebt gedaan.
Vanaf nu niet of zo min mogelijk reageren als deze meneer contact met je opneemt.
Pogingen tot contact en grensoverschrijdend gedrag door hem wel bijhouden en melden, als dit nodig is voor dossieropbouw!
Paieona schreef:
20-05-2020 12:29
Je schrijft heel prettig en helder. Dankjewel. Ik heb je reactie gelezen en goed over nagedacht.

Deze situatie is super naar, maar een hele goede les (geweest).

Afgelopen dagen bij verschillende mensen/wijkteam geïnformeerd en allemaal zeiden unaniem: politie. De politie is nu op de hoogte en neemt het serieus. Dat is ontzettend fijn.

De politie zal ook polsen in hoeverre deze meneer nog "gezond" is en zou anders hulp kunnen inschakelen.

Bedankt voor alle behulpzame en lieve reacties. Deze situatie is een les, en is er niet voor niks. Vanaf nu zal ik veel beter luisteren naar mijn eigen gevoel en intuïtie.
Dankjewel, wat een mooi compliment. :-)

Heel fijn dat de politie het serieus neemt! Goed dat het je lukt om tot nieuwe inzichten te komen tijdens zo een nare situatie. Er is niks mis met je intuïtie, mag je dankbaar voor zijn. Ik heb sinds mijn kinderjaren al een sterke intuïtie, heeft mij toen ook mijn leven gered, was bijna ontvoerd. Ik voelde dat er iets niet klopte ookal leek de man normaal. Toen ik mezelf in veiligheid had weten te brengen, zag ik zijn gezicht veranderen (zoals je dat in enge films ziet). Heb nooit meer aan mijn gevoel getwijfeld en mijn beleefdheid toen gedag gezegd. Aan beleefdheid kleeft helaas ook een enorm risico in dat soort gevallen, mijn intuïtie gaat voor.

Hopelijk heb je geen last meer van je buurman en blijft het hierbij.
Inmiddels is hij aangesproken. Hij beweerde van alles maar de brief was duidelijk, aldus de politie. Ik ga er van uit dat de kous hiermee af is. Mocht hij weer contact opnemen, dan ga ik dat gelijk weer melden.

Ellerlilalinne schreef:
20-05-2020 22:49
Dankjewel, wat een mooi compliment. :-)

Heel fijn dat de politie het serieus neemt! Goed dat het je lukt om tot nieuwe inzichten te komen tijdens zo een nare situatie. Er is niks mis met je intuïtie, mag je dankbaar voor zijn. Ik heb sinds mijn kinderjaren al een sterke intuïtie, heeft mij toen ook mijn leven gered, was bijna ontvoerd. Ik voelde dat er iets niet klopte ookal leek de man normaal. Toen ik mezelf in veiligheid had weten te brengen, zag ik zijn gezicht veranderen (zoals je dat in enge films ziet). Heb nooit meer aan mijn gevoel getwijfeld en mijn beleefdheid toen gedag gezegd. Aan beleefdheid kleeft helaas ook een enorm risico in dat soort gevallen, mijn intuïtie gaat voor.

Hopelijk heb je geen last meer van je buurman en blijft het hierbij.
Wat een heftig verhaal! Jeejtje. Ik begrijp dat je hierna je intuïtie veel meer waardeert. En super pijnlijk om te constateren dat beleefdheid je in zulke nare situaties brengt. Dat kan ik nu ook beamen.
Ik neem aan dat de man het begrepen heeft, dit had hij waarschijnlijk nooit verwacht.
Hij weet nu in ieder geval dat hij geen mak schaap voor zich heeft.
Merel7 schreef:
26-05-2020 13:27
Ik neem aan dat de man het begrepen heeft, dit had hij waarschijnlijk nooit verwacht.
Hij weet nu in ieder geval dat hij geen mak schaap voor zich heeft.
Dat hoop ik! Eerst vond ik het echt een stap te ver om de politie in te schakelen, maar na het bespreken en erover nadenken is dacht ik dat het het meest effectief is om inderdaad te laten zien dat hij dit niet meer moet proberen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven