Dreumes topic IV
dinsdag 29 januari 2019 om 20:05

Je kind is 1 jaar oud geworden en sinds enige tijd gebeuren er allemaal zaken waarvan je van de ene verbazing in de andere valt. Brabbelen, kruipen, slopen, lopen..

Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:
- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes
Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkelt. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen

En geniet er van, zo ver het kan. Dat jaar is zo voorbij

aankleefsjaan wijzigde dit bericht op 18-02-2019 11:07
Reden: Typo
Reden: Typo
0.34% gewijzigd

maandag 18 mei 2020 om 12:41
Ja ik moet echt haar nageltjes korter knippen maar dat lukt me niet alleen, omdat ze er zo driftig van wordt. Dus moet straks als vriend terug is van werken. Ik hoop maar dat ze nu in bedje weer niet alles openhaalt.
Korte dutje is niet herkenbaar Snowgirl. Dreumes doet het erg goed op 1 dutje en ook nachten van 12+ uren. Maar als het bij jullie werkt om het zo te doen is 't ook prima toch. Over een week kan 't weer heel anders ervoor staan. Wat dat betreft weet je het nooit met kinderen.
Korte dutje is niet herkenbaar Snowgirl. Dreumes doet het erg goed op 1 dutje en ook nachten van 12+ uren. Maar als het bij jullie werkt om het zo te doen is 't ook prima toch. Over een week kan 't weer heel anders ervoor staan. Wat dat betreft weet je het nooit met kinderen.
maandag 18 mei 2020 om 12:50
Onze dreumes van 18 maanden slaapt nog steeds vaak 2x op een dag. Als hij voor 6.30u wakker is dan is hij niet te genieten en ligt hij vaak om 10.00u weer in bed. Sowieso als we met de auto weggaan in de ochtend of gaan wandelen dan slaapt hij direct. Rekken levert alleen maar een boos kind op wat in de middag Max 1u slaapt. Savonds wel altijd stipt 19.00 in bed, daar doet hij het goed op al is hij nog vaak wakker snachts. Ik dacht dat onze peuter een slechte slaper was maar dreumes wint het toch van haar helaas.
maandag 18 mei 2020 om 13:04
Precies hetzelfde hier. Wij lunchen inderdaad vroeg, om 1130. En dan rond 1400 na het dutje fruit.Boardbabe82 schreef: ↑18-05-2020 08:32Ze is hier met 13,5e maand overgegaan naar 1 slaapje. Ze doet haar dutje rond 12 uur en dan 1,5 a 2 uur. Ze slaapt nu van 18.30 tot 7.30.
Achteraf gezien hadden we beter eerder kunnen overgaan ze sliep normaal pas tussen 20.30 en 22.00 u.
Toen waren alle slaapproblemen (moeilijk inslapen, vaak wakker, heel vroeg wakker worden, etc) ook op slag over. En het dutje werd juist langer.
maandag 18 mei 2020 om 14:32
Hmm, blijkbaar kan dreumes hier dan toch toe met weinig slaap.
Vaak rond 19.30/20.00 in bed en dan om 6.30/7.00 wakker, middagslaapje van 13.00 tot 15.00 uur.
Hij heeft, zelfs na een slechte nacht, echt geen moeite de ochtend wakker te blijven.
Vorig weekend waren we bij vrienden bbq'en, toen is hij tot 22.00 zonder problemen wakker gebleven, zelfs in de auto terug viel hij niet in slaap.
Vaak rond 19.30/20.00 in bed en dan om 6.30/7.00 wakker, middagslaapje van 13.00 tot 15.00 uur.
Hij heeft, zelfs na een slechte nacht, echt geen moeite de ochtend wakker te blijven.
Vorig weekend waren we bij vrienden bbq'en, toen is hij tot 22.00 zonder problemen wakker gebleven, zelfs in de auto terug viel hij niet in slaap.
maandag 18 mei 2020 om 15:29
Hier ons dreumesie vorige week weer probleemloos bij de opvang afgeleverd, ze stapte vrolijk naar binnen en toen ze de andere kinderen en het speelgoed zag was ze mij alweer vergeten.
Maar ze heeft nooit moeilijk gedaan met wegbrengen, dus ik had ook niet echt problemen verwacht.
Toen ik haar woensdag eind van de dag ophaalde vertelde de leidster dat het hen was opgevallen dat ze al zo goed kan 'praten'
Ze hadden haar natuurlijk 2 maanden niet gezien en nu weer een paar dagen meegemaakt.
Andere kinderen bij naam noemen, dingen die ze ziet benoemen (ziet ze een plaatje van een kat, dan zegt ze: Poes! Miauw!) en ze herhaalt constant wat je zegt.
Ze is onze eerste (en enige) dus wij weten helemaal niet wat normaal is maar ze kan idd goed kletsen, ze tettert de hele dag door
Maar ze heeft nooit moeilijk gedaan met wegbrengen, dus ik had ook niet echt problemen verwacht.
Toen ik haar woensdag eind van de dag ophaalde vertelde de leidster dat het hen was opgevallen dat ze al zo goed kan 'praten'
Ze hadden haar natuurlijk 2 maanden niet gezien en nu weer een paar dagen meegemaakt.
Andere kinderen bij naam noemen, dingen die ze ziet benoemen (ziet ze een plaatje van een kat, dan zegt ze: Poes! Miauw!) en ze herhaalt constant wat je zegt.
Ze is onze eerste (en enige) dus wij weten helemaal niet wat normaal is maar ze kan idd goed kletsen, ze tettert de hele dag door

maandag 18 mei 2020 om 18:01
Ah ja tussen 2 en 1 slaapje vond ik ook een lastige periode. Wij gingen rond 13-14 maanden over naar 1 slaapje en het inslapen ging meteen een stuk beter. Ook de korte dutjes waren daarmee weg. Ze slaapt nu gemiddeld 2 uur tussen de middag. Je kan het wellicht eens proberen met 1 slaapje. En het per dag bekijken.
maandag 18 mei 2020 om 18:48
maandag 18 mei 2020 om 19:40
Onze dreumes kent de belangrijke zaken des levens:
Nee en Ijs!!! Dat ijs gaat hij dan ook zelf wel even halen uit de vriezer in de schuur (gelukkig krijgt hij hem nog niet open).
En verder nog papa, mama, die, stoel en auto. Dat was het geloof ik. Z’n zus was ook niet mega snel dus het duurt hier vast nog even.
Nee en Ijs!!! Dat ijs gaat hij dan ook zelf wel even halen uit de vriezer in de schuur (gelukkig krijgt hij hem nog niet open).
En verder nog papa, mama, die, stoel en auto. Dat was het geloof ik. Z’n zus was ook niet mega snel dus het duurt hier vast nog even.
maandag 18 mei 2020 om 19:54
Hoe oud is ze?rosepudding schreef: ↑18-05-2020 15:29Hier ons dreumesie vorige week weer probleemloos bij de opvang afgeleverd, ze stapte vrolijk naar binnen en toen ze de andere kinderen en het speelgoed zag was ze mij alweer vergeten.
Ze is onze eerste (en enige) dus wij weten helemaal niet wat normaal is maar ze kan idd goed kletsen, ze tettert de hele dag door![]()
maandag 18 mei 2020 om 20:09
Onze peuter heeft dat juist in de middag. Die is na slaapje minimaal 6 uur wakker.Daanstje schreef: ↑18-05-2020 14:32Hmm, blijkbaar kan dreumes hier dan toch toe met weinig slaap.
maandag 18 mei 2020 om 20:12
Hier 16 maanden en meestal 1 dutje. Als ze heel vroeg wakker is, trekt ze dat niet, maar als we haar s ochtends in bed leggen blijft ze vaak zo lang slapen dat ze dan s middags niet wil. Vroeg lunchen en dan is het meestal wel te doen.
Ik heb ook altijd het idee dat als ze niet slaapt ze nog wel rust in bed. Maar dat is met een kind die niet huilt maar gewoon aan het kletsen is in bed als ze niet slaapt. (bv. als we haar s middags in bed leggen als ze wel s ochtends heeft geslapen.)
@kletsen. Leuk joh Pudding! Hier wordt thuis ook heel wat afgekletst. Ik heb wel het idee dat het elders minder is. Super leuk ook dat ze naast nee sinds kort ook ja kent. Ik haalde haar vandaag op bij de opvang. "Heb je leuk gespeeld vandaag?" "Ja"
Ik heb ook altijd het idee dat als ze niet slaapt ze nog wel rust in bed. Maar dat is met een kind die niet huilt maar gewoon aan het kletsen is in bed als ze niet slaapt. (bv. als we haar s middags in bed leggen als ze wel s ochtends heeft geslapen.)
@kletsen. Leuk joh Pudding! Hier wordt thuis ook heel wat afgekletst. Ik heb wel het idee dat het elders minder is. Super leuk ook dat ze naast nee sinds kort ook ja kent. Ik haalde haar vandaag op bij de opvang. "Heb je leuk gespeeld vandaag?" "Ja"

maandag 18 mei 2020 om 20:26
maandag 18 mei 2020 om 20:38
Leuk dat kletsen! Ik dacht dat zoon wat langzaam was want het bleef vrij lang bij papa, mama, die, daar en eten. Maar met 18 maanden kwam er een spraakwaterval los en nu praat hij honderduit. Zo gezellig! En grappig hoe dat ineens gaat.
Herkennen jullie die plotselinge sprongen ook? En denken jullie dat de corona crisis nog invloed heeft gehad? Ik vermoed dat de constante gerichte aandacht wel een zetje qua taal heeft gegeven namelijk.
Herkennen jullie die plotselinge sprongen ook? En denken jullie dat de corona crisis nog invloed heeft gehad? Ik vermoed dat de constante gerichte aandacht wel een zetje qua taal heeft gegeven namelijk.
maandag 18 mei 2020 om 21:29
Hier leek juist kdv en andere kinderen meer te doen qua taal dan thuis bij peuter.Positivevibes schreef: ↑18-05-2020 20:38Leuk dat kletsen! Ik dacht dat zoon wat langzaam was want het bleef vrij lang bij papa, mama, die, daar en eten. Maar met 18 maanden kwam er een spraakwaterval los en nu praat hij honderduit. Zo gezellig! En grappig hoe dat ineens gaat.
maandag 18 mei 2020 om 22:41
Dank je voor alle antwoorden. Vandaag wou ze 's morgens weer niet slapen en na het middageten maar een uurtje. Deze avond sliep ze ook veel moeilijker in, dus denk dat er wat gaande is. Ze trekt het echt heel moeilijk tot het middageten. Ik wacht af en zie hoe het loopt. Ik kan nog wel genieten van de rust 's morgens
.

dinsdag 19 mei 2020 om 07:19
Maar waarom moet ze het trekken tot het middageten? Hier krijgt hij soms om 11 uur boterham maar sosm ook fruit en dan na het slapen boterham maar gaat er wel tussen 11 en 12 in omdat ie moe is. Zijn grotere broer idem rond die leeftijd.Elianora schreef: ↑18-05-2020 22:41Dank je voor alle antwoorden. Vandaag wou ze 's morgens weer niet slapen en na het middageten maar een uurtje. Deze avond sliep ze ook veel moeilijker in, dus denk dat er wat gaande is. Ze trekt het echt heel moeilijk tot het middageten. Ik wacht af en zie hoe het loopt. Ik kan nog wel genieten van de rust 's morgens.

dinsdag 19 mei 2020 om 07:32
Is hier net zo. Vaak eet ze om 11 een boterham en om 1430 nog een. Fruit snoepen ze de hele dag door wel hier.Due-scimmie schreef: ↑19-05-2020 07:19Maar waarom moet ze het trekken tot het middageten? Hier krijgt hij soms om 11 uur boterham maar sosm ook fruit en dan na het slapen boterham maar gaat er wel tussen 11 en 12 in omdat ie moe is. Zijn grotere broer idem rond die leeftijd.
dinsdag 19 mei 2020 om 08:37
Ze is nu alweer 21 maanden, gaat snel...
Wanneer ze precies begon met 'praten' weet ik zo niet meer maar ze hebben vanuit het dagverblijf al een paar keer aangegeven dat ze daar snel mee was.
Nu worden het al kleine zinnetjes, tijdens de 'lockdown' gingen we vaak bij de schapen en lammetjes hier voor in het weiland kijken.
Als we dan weglopen zwaait ze en zegt: doei skapies, totte keer! (tot de volgende keer)
Ook grappig om te merken dat ze verschillende dingen oppikt, we wonen in Friesland maar ik praat een dialect en geen zuiver fries.
Mijn vriend komt van de Veluwe en heeft ook weer een bepaald dialect/uitspraak en op het dagverblijf is het fries en nederlands.
Zo krijgt ze al jong verschillende taaltjes mee.
Wanneer ze precies begon met 'praten' weet ik zo niet meer maar ze hebben vanuit het dagverblijf al een paar keer aangegeven dat ze daar snel mee was.
Nu worden het al kleine zinnetjes, tijdens de 'lockdown' gingen we vaak bij de schapen en lammetjes hier voor in het weiland kijken.
Als we dan weglopen zwaait ze en zegt: doei skapies, totte keer! (tot de volgende keer)
Ook grappig om te merken dat ze verschillende dingen oppikt, we wonen in Friesland maar ik praat een dialect en geen zuiver fries.
Mijn vriend komt van de Veluwe en heeft ook weer een bepaald dialect/uitspraak en op het dagverblijf is het fries en nederlands.
Zo krijgt ze al jong verschillende taaltjes mee.
dinsdag 19 mei 2020 om 10:09

dinsdag 19 mei 2020 om 10:57
Ik weet niet meer zo goed wanneer peuter nou echt ging praten. Weet wel dat toen baby geboren werd en peuter was toen 18 maanden het ineens heel snel ging. Dreumes zegt nog niet veel. Wel soms mama en papa maar niet gericht. Ze lijkt wel de naam vd hond proberen te zeggen en verder vooral heel veel die, duh, dah etc. Sinds deze week schudt ze ook nee. Als ze in een boekje kindjes ziet die iets doen (handen klappen, hoofdje op hoofd, dat soort dingen) dan doet ze dat na. Ook is ze de hele dag aan het zwaaien en handkusjes geven. En ze komt heel heel heel veel knuffelen. Zo leuk.
De klep van peuter staat geen seconde stil. En hij blijft net zo lang herhalen tot er iemand reageert. Ik ben dus geneigd snel te reageren
Vriend is daar wat minder snel is. Die kan hem en zijn geklets makkelijker blokken zeg maar. Niet lullig bedoelt maar ook hem te stimuleren meer zelf te spelen. Met als gevolg dat als we allebei thuis zijn peuter al zijn aandacht op mij richt. Ik word daar soms wel gek van en vindt het vervelend dat vriend dan niet ingrijpt. Vd week zei ik er wat van en ik was toch wat geïrriteerd want hij kan toch ook merken dat peuter die volledige claim op mij legt. Zegt ie je moet het me vragen als je hulp nodig hebt. Waarbij ik er meer in zat van, eh je kan toch ook zelf wel zien dat het too much is hoe hij doet? Nou was niet zo gezellig zeg maar.
De klep van peuter staat geen seconde stil. En hij blijft net zo lang herhalen tot er iemand reageert. Ik ben dus geneigd snel te reageren
Vriend is daar wat minder snel is. Die kan hem en zijn geklets makkelijker blokken zeg maar. Niet lullig bedoelt maar ook hem te stimuleren meer zelf te spelen. Met als gevolg dat als we allebei thuis zijn peuter al zijn aandacht op mij richt. Ik word daar soms wel gek van en vindt het vervelend dat vriend dan niet ingrijpt. Vd week zei ik er wat van en ik was toch wat geïrriteerd want hij kan toch ook merken dat peuter die volledige claim op mij legt. Zegt ie je moet het me vragen als je hulp nodig hebt. Waarbij ik er meer in zat van, eh je kan toch ook zelf wel zien dat het too much is hoe hij doet? Nou was niet zo gezellig zeg maar.
zaterdag 23 mei 2020 om 14:44
Ik vind het echt zo leuk dat alle kindjes zich zo op hun eigen manier ontwikkelen!
Lastig die momenten als je niet zo op 1 lijn zit Teckeltje!
Wat betreft taal stond ik van de week even met mijn mond vol tanden. Mijn dreumes sprak me tegen met 3 woorden. Ik zei, kom we gaan, ga maar in je wagen zitten. Zegt meneer 'Nee, zelf lopen' en hup daar ging hij..
Ik knipperde 2 met mijn ogen, keek man aan, en die stond net zo perplex van zijn taal als ik. Het nee zeggen heeft ie al goed onder de knie sinds 11 mnd, maar dit..
Net samen met hem rabarber compote gemaakt. Hij heeft eerst rauwe stengels rabarber af staan knagen (zuur!!!) En toen stukje voor stukje in de pan gedaan. Rozijntjes erbij, en samen in de pan geroerd. Bij de lunch heeft hij een flinke schep op. Ik geniet zo van zulke simpele dingen samen doen!
Lastig die momenten als je niet zo op 1 lijn zit Teckeltje!
Wat betreft taal stond ik van de week even met mijn mond vol tanden. Mijn dreumes sprak me tegen met 3 woorden. Ik zei, kom we gaan, ga maar in je wagen zitten. Zegt meneer 'Nee, zelf lopen' en hup daar ging hij..
Ik knipperde 2 met mijn ogen, keek man aan, en die stond net zo perplex van zijn taal als ik. Het nee zeggen heeft ie al goed onder de knie sinds 11 mnd, maar dit..
Net samen met hem rabarber compote gemaakt. Hij heeft eerst rauwe stengels rabarber af staan knagen (zuur!!!) En toen stukje voor stukje in de pan gedaan. Rozijntjes erbij, en samen in de pan geroerd. Bij de lunch heeft hij een flinke schep op. Ik geniet zo van zulke simpele dingen samen doen!