Over blote billen, kinderen en wat 'men' er van vindt

18-05-2020 10:11 860 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam op kekmama.nl een leuk artikel tegen over naakt, kinderen en opvoeding;

https://www.kekmama.nl/artikel/kind/wat ... et-je-kind

Zonder echt waardeoordeel werpt schrijfster vragen op rondom verpreutsing, en naakt binnen gezin en opvoeding. Wat kan wel en wat niet?

Nu zijn wij van het naturistische soort en is naakt geen 2e natuur maar misschien wel eerste! Nergens deuren op slot. Weinig kleren aan en maandelijks gezinsuitje naar de sauna. Ook veel vrienden en bekenden voelen zich hierin vrij bij ons.

Ga me daarin ook niet laten beperken. De mening van mij en mijn gezin is leidend.

Maar ook ik hen de vragen wel eens gehad;

Ben je niet bang dat je vriend verkeerde gedachten heeft over je dochters?

Wat nou als iemand stiekem
foto's maakt?

Je moet je kinderen toch beschermen?

Ik geloof daar allemaal niet zo in. Veel media-bangmakerij, veel preutsheid, en in mijn ogen, veel onterechte angst.

Ik denk ook dat je kinderen niet moet "beschermen" maar weerbaar moet maken, zelfvertrouwen geven en wereldwijs moet opvoeden. Ik probeer mijn kinderen zélf gevaren te leren herkennen. Deze sámen aanpakken/oplossen.

Wat vinden anderen? Naïf? Gevaarlijk? Terecht? Bevrijdend?

Kan je anno 2020 naakt en kinderen (nog) combineren?
jouw leven is een keuze
En lilalinda, bijna de helft van de meisjes krijgt voor haar 18e te maken met seksueel geweld. En 1 op de 5 jongens.

Veel van die kinderen zijn bovendien slachtoffer van een ander kind.
Am Yisrael Chai!
Plopper schreef:
18-05-2020 15:33
Maar ik gok dat het niet alleen bij een broekje blijft. Ik vind het best gek dat een vader niet met zijn dochter naakt durft te douchen en ik ben er van overtuigd dat je dan een geslachtsdeel veel te beladen maakt.

En als je dat doet, ontwikkelt zich dat (vaak!) tot stiekem en ongeremd gedrag. Stiekem doktertje spelen of ongeremd seksueel gedrag in de puberteit
.
Hoe kom je daarbij? De halve Arabische wereld bezaait met oversekste meiden?
Judith1982 schreef:
18-05-2020 15:37
Stel die vraag aan de ouders van kinderen die er slachtoffer van zijn geworden zou ik zeggen
lahmaar, ben uitgepraat hier, dooddoeners
In zwemkleding douchen met je eigen kind? Dat vind ik echt raar.
fashionvictim schreef:
18-05-2020 15:35
Ik was 8 jaar oud toen de bijna volwassen zoon van onze oppas me probeerde te verkrachten dus nee, die ervaring heb ik niet.
I'm sorry for you. Voor dat soort gedrag is geen enkel excuus te bedenken. :hug:
Star3 schreef:
18-05-2020 15:28
Dat doen hier op school heel veel meisjes omdat ze de godganse pauze ondersteboven aan een koprolrekje hangen. Mijn jongste ook. Heeft ze zelf verzonnen.

Ja maar dat is een andere gedachte dan dat je dat als moeder doet, omdat er anders vieze mannetjes naar je dochters onderbroek gluren. Dat kinderen elkaar onderling uitlachen van haha, ik zie je onderbroek... dat is wat anders, dat wordt op een schoolplein kennelijk de norm.
Star3 schreef:
18-05-2020 15:36
O dat sowieso. Staat wat mij betreft alleen los van de vieze man in de speeltuin.
Wat mij betreft ook, maar ouders die bang zijn dat hun kinderen slachtoffer van seksueel geweld kunnen worden belachelijk maken vind ik ook weer onnodig. Het is immers een reële angst dat je kind dat ooit mee gaat maken.
Am Yisrael Chai!
De zon schijnt
Ik ga lekker in de tuin zitten
In mn blote reet
Joe
Denk dat er sowieso nog weinig vieze mannen in speeltuinen te vinden zijn. Die speeltuinen worden zo goed in de gaten gehouden.. Als er een onbekende man staat staan alle ouders al voor het raam te kijken. Natuurlijk kan er ook een vieze vader tussen zitten, maar het risico op misbruik in een dergelijke situatie is zo klein. En vieze mannen kijken toch wel. Dat hou je niet tegen. Je hoeft niet meteen je kind naakt de speeltuin in te sturen, maar overdreven hoeveelheid laagjes aanbrengen zal denk ik weinig helpen.
lemoos2 schreef:
18-05-2020 15:39
Hoe kom je daarbij? De halve Arabische wereld bezaait met oversekste meiden?
Nou, je onderschat de Arabische meiden dan wel, hoor. Net als die van Urk.

En ik heb met beide gewerkt, juist over dit soort onderwerpen.
lilalinda schreef:
18-05-2020 15:34
en meestal bij volwassen vrouwen

de kans dat je kind ermee te maken krijgt (de onbekende kinderverkrachter) is minimaal.
en als je je kind meegeeft, dat haar kut vies is, of een piemel een raar ding, creëer je juist ruimte voor Oom Henk om eens aan zijn neefje te zitten. Want neefje durft het toch niet aan mama te vertellen
[..]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-05-2020 16:20
Reden: Op de man
4.58% gewijzigd
fashionvictim schreef:
18-05-2020 15:40
Wat mij betreft ook, maar ouders die bang zijn dat hun kinderen slachtoffer van seksueel geweld kunnen worden belachelijk maken vind ik ook weer onnodig. Het is immers een reële angst dat je kind dat ooit mee gaat maken.

Zeker. Alleen klopt de link tussen bloot peutertje op het strand en misbruik volgens mij gewoon niet. Of een wielrenbroekje. Of papa met een zwembroek. Of alleen moeder die de baby mag verschonen. Etc.

Misbruik voorkom je niet door dat extra laagje zoals Sjulia net schrijft.
BabyGroot schreef:
18-05-2020 15:36
Maar wat is het verschil tussen naakt douchen als man of vrouw? Omdat wij niets hebben hangen?

Kennelijk mag het wel tussen de geslachten onderling.

Ik vind dit toch seksualisering. Je mag mama’s vagina wel zien, want die heb jij ook. Maar als papa bloot is, dan moet zijn piemel bedekt, want? Dochter mag geen piemels zien? Of heb je dan zelf je eigen piemel zo geseksualiseerd, dat je het niet gewoon als een stuk hangend vlees kan zien op dat moment
Plopper schreef:
18-05-2020 15:39
I'm sorry for you. Voor dat soort gedrag is geen enkel excuus te bedenken. :hug:
Ik heb er gelukkig niet een heel groot trauma aan overgehouden, al kan ik me de gebeurtenis tot de dag van vandaag nog bijna fysiek voor de geest halen. Maar mede dankzij mijn moeder die me al jong geleerd had dat ik in dergelijke gevallen alle geweld die nodig was mocht gebruiken heb ik destijds die jongen letterlijk van me af gevochten door hem keihard in zijn gezicht te bijten.
Am Yisrael Chai!
Star3 schreef:
18-05-2020 15:43
Zeker. Alleen klopt de link tussen bloot peutertje op het strand en misbruik volgens mij gewoon niet. Of een wielrenbroekje. Of papa met een zwembroek. Of alleen moeder die de baby mag verschonen. Etc.

Exact
Een zwembroek aandoen als je met je kind douchet vind ik bijzonder. Ik heb het weleens eerder gelezen, op refoweb, maar ik vraag me af wat de redenering er achter is.
Toch wil ik niet dat mijn kind naakt op het strand speelt, niet omdat ik naakt iets onnatuurlijks vind, wel vanwege het wereldwijde web en het feit dat er mensen zijn die naakte kinderen niet als functioneel naakt zien maar als iets seksueels.
Ik vind het belangrijk dat mijn kind leert dat schaamte onnodig is, maar dat een naakt lijf,jouw lijf is en geen algemeen goed dat altijd getoond kan worden.

Dat geldt toch ook voor kleding, elke gelegenheid vereist passende kleding, dat is niet anders voor kledingloos rond lopen.

Wij douchten beiden weleens met onze peuter, tot een jaar of 1,5, inmiddels niet meer.

Mijn kind ziet ons regelmatig naakt, dat kan ook niet anders. Als er maar 1 ouder thuis is en deze ouder onder de douche staat, staat de deur van de badkamer gewoon open.

Als we naar het zwembad gaan kleden we ons samen om.

Mensen verwarren naakt met seksualiteit, spijtig.
Mensen die vinden dat enkel de moeder binnen het gezin een luier mag verschonen, moeten zich afvragen of ze wel de juiste partner hebben geschaakt.Daarnaast moeten ze zich afvragen of die partner wel bij de kinderen van andere in de buurt zou moeten komen.

Het valt mij trouwens op dat er in dit topic veel focus op dochters is.
Sweed schreef:
18-05-2020 10:19
Ik denk dat als jij dat voor jezelf en je kinderen zo wilt, moet je dat vooral doen. Ik snap de vrije gedachte erachter wel.. verder denk ik dat je zelf , als moeder, het beste kan inschatten hoe/waar/wanneer het veilig en gepast is.
Persoonlijk sta ik totaal aan de andere kant! Ik wil bv niet eens dat iemand anders de luier van mn baby verschoont omdat het haar privé gebied is. Ik zou haar nooit naakt laten lopen en altijd een badpakje aandoen op strand e.d.
Niet zozeer vanwege andere mensen maar meer voor haar eigen lichaam te bewaren en op die manier mee willen geven dat het een zeer kostbaar iets is.
Zou je dit ook doen als het een jongetje was?
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Nooit over nagedacht dat ik of mijn kinderen zich moeten bedekken voor elkaar. Lijkt me ontzettend onhandig om dat binnenshuis vol te houden met kleine kinderen.
fashionvictim schreef:
18-05-2020 15:47
Ik heb er gelukkig niet een heel groot trauma aan overgehouden, al kan ik me de gebeurtenis tot de dag van vandaag nog bijna fysiek voor de geest halen. Maar mede dankzij mijn moeder die me al jong geleerd had dat ik in dergelijke gevallen alle geweld die nodig was mocht gebruiken heb ik destijds die jongen letterlijk van me af gevochten door hem keihard in zijn gezicht te bijten.
Goed zo.

En ik snap waar je vandaan komt, alleen sluit het een het ander niet uit. Ik ben door mijn moeder helemaal niet preuts opgevoed en heb me ook altijd aan mijn grenzen gehouden.

Mijn zoon heb ik ook opgevoed met het idee dat niemand aan hem mag zitten zonder zijn toestemming. Ook niet aan zijn hoofd of voeten. Niemand. Mama, papa en de dokter ook niet. Maar voor mij zit dat er niet in of ie wel of geen luier op het strand heeft aan gehad. Voor mij zit dat hem er in dat ik hem niet heb gedwongen om te knuffelen met oma als ie daar geen zin in had. En dat ie met *niemand* mee mag gaan als moeders het niet weet. Niet vanuit angst, maar vanuit bezorgdheid "Dan weet mama niet waar je zit en moet ik je zoeken".
Star3 schreef:
18-05-2020 15:43

Oh nee, dat denk ik ook niet. Maar het is ook niet zo dat ouders die hun kinderen liever niet naakt laten zijn in het openbaar omdat ze bang zijn voor pedoseksuelen zelf de viespeuken zijn. Er zijn immers pedoseksuelen op de wereld, en kinderen worden helaas aangerand of anderszins misbruikt.

Ik denk dat net zoals we onze kinderen hopen te leren dat ze zelf de baas zijn over hun geslachtsdelen en hun seksualiteit, we als volwassenen onderling ook moeten respecteren dat je ook als ouder zelf de baas bent over je eigen seksualiteit en waar je je wel of niet comfortabel bij voelt. Ik vind met je eigen kind douchen in zwembroek ook overdreven, maar een ander vindt van mij weer overdreven dat ik liever niet heb dat opa of ome Kees of de papa van beste vriendin Sophie met mijn kind onder de douche gaan. En zo heeft iedereen zijn eigen grens.
Am Yisrael Chai!
Herfstblaadje19 schreef:
18-05-2020 14:32
Vind je naakt verschrikkelijk, of het feit dat je er zoveel moeite mee hebt?
Beiden eigenlijk, nu ik over je vraag nadenk
Frankly my dear, I don"t give a damn
Mijn man en dochter gingen ook af en toe samen in bad toen ze kleiner was. Op een gegeven moment vond dochter dat ding tussen zijn benen interessant en wilde het steeds pakken. Mijn man voelde zich erg ongemakkelijk en is toen zijn onderbroek gaan dragen in bad. Prima toch? Hij loopt ook wel eens helemaal naakt door het huis, net als wij, en dat vinden we heel normaal. Zolang iedereen zich op z'n gemak voelt kan het zo bloot als je wilt.
Betty_Slocombe schreef:
18-05-2020 15:48
Een zwembroek aandoen als je met je kind douchet vind ik bijzonder. Ik heb het weleens eerder gelezen, op refoweb, maar ik vraag me af wat de redenering er achter is.

Blijkbaar is je lichaam, dat door hun almachtige God geschapen lichaam, iets om je voor te schamen. Of die man is gewoon zelf een viespeuk, en wil hij voorkomen dat zijn dochter zijn stijve leuter ziet.
lilalinda schreef:
18-05-2020 11:05
deze moeder wel flink meer dan andere moeders hoor
als alleen mama luiers mag verschonen, omdat niemand het kutje van je kind mag zien, ben je niet goed bezig
Jij seksualiseerd het, waarom noem je de vagina van een baby een kutje, waarom strooi je steeds met de woorden kutje en piemel,[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-05-2020 16:19
Reden: Schelden/op de man
7.48% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven