Over blote billen, kinderen en wat 'men' er van vindt
maandag 18 mei 2020 om 10:11
Ik kwam op kekmama.nl een leuk artikel tegen over naakt, kinderen en opvoeding;
https://www.kekmama.nl/artikel/kind/wat ... et-je-kind
Zonder echt waardeoordeel werpt schrijfster vragen op rondom verpreutsing, en naakt binnen gezin en opvoeding. Wat kan wel en wat niet?
Nu zijn wij van het naturistische soort en is naakt geen 2e natuur maar misschien wel eerste! Nergens deuren op slot. Weinig kleren aan en maandelijks gezinsuitje naar de sauna. Ook veel vrienden en bekenden voelen zich hierin vrij bij ons.
Ga me daarin ook niet laten beperken. De mening van mij en mijn gezin is leidend.
Maar ook ik hen de vragen wel eens gehad;
Ben je niet bang dat je vriend verkeerde gedachten heeft over je dochters?
Wat nou als iemand stiekem
foto's maakt?
Je moet je kinderen toch beschermen?
Ik geloof daar allemaal niet zo in. Veel media-bangmakerij, veel preutsheid, en in mijn ogen, veel onterechte angst.
Ik denk ook dat je kinderen niet moet "beschermen" maar weerbaar moet maken, zelfvertrouwen geven en wereldwijs moet opvoeden. Ik probeer mijn kinderen zélf gevaren te leren herkennen. Deze sámen aanpakken/oplossen.
Wat vinden anderen? Naïf? Gevaarlijk? Terecht? Bevrijdend?
Kan je anno 2020 naakt en kinderen (nog) combineren?
https://www.kekmama.nl/artikel/kind/wat ... et-je-kind
Zonder echt waardeoordeel werpt schrijfster vragen op rondom verpreutsing, en naakt binnen gezin en opvoeding. Wat kan wel en wat niet?
Nu zijn wij van het naturistische soort en is naakt geen 2e natuur maar misschien wel eerste! Nergens deuren op slot. Weinig kleren aan en maandelijks gezinsuitje naar de sauna. Ook veel vrienden en bekenden voelen zich hierin vrij bij ons.
Ga me daarin ook niet laten beperken. De mening van mij en mijn gezin is leidend.
Maar ook ik hen de vragen wel eens gehad;
Ben je niet bang dat je vriend verkeerde gedachten heeft over je dochters?
Wat nou als iemand stiekem
foto's maakt?
Je moet je kinderen toch beschermen?
Ik geloof daar allemaal niet zo in. Veel media-bangmakerij, veel preutsheid, en in mijn ogen, veel onterechte angst.
Ik denk ook dat je kinderen niet moet "beschermen" maar weerbaar moet maken, zelfvertrouwen geven en wereldwijs moet opvoeden. Ik probeer mijn kinderen zélf gevaren te leren herkennen. Deze sámen aanpakken/oplossen.
Wat vinden anderen? Naïf? Gevaarlijk? Terecht? Bevrijdend?
Kan je anno 2020 naakt en kinderen (nog) combineren?
jouw leven is een keuze

maandag 18 mei 2020 om 16:01
Was dat ook niet zo'n ding bij de familie van "ontelbaar and couting"? De Duggars. De meisjes waren misbruikt door de oudste, maar ze brachten hem in verleiding omdat ze naakt vanuit het bad naar hun slaapkamer liepen.
maandag 18 mei 2020 om 16:01
Als dit nu haar benaming is hiervoor.
Moet je haar daarvoor meteen een vies wijf noemen?
Zegt meer over jou zoiets....
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.

maandag 18 mei 2020 om 16:02
Dat is ook zo en dat is prima, maar ik denk wel dat je (*) moet uitkijken dat jouw grenzen en angsten geen beperking gaan vormen voor het kind. Als jij je kind niet met allerlei blote ooms, tantes en huisvrienden laat douchen lijkt me dat niet het geval, maar als je je kind laat opgroeien in durende angst voor vieze mannen vind ik dat toch zeker wel zorgwekkend.
(* 'Je' in algemene zin, dus niet gericht op jou persoonlijk)
maandag 18 mei 2020 om 16:05
* Dat snapte ikLady*Voldemort schreef: ↑18-05-2020 16:02Dat is ook zo en dat is prima, maar ik denk wel dat je (*) moet uitkijken dat jouw grenzen en angsten geen beperking gaan vormen voor het kind. Als jij je kind niet met allerlei blote ooms, tantes en huisvrienden laat douchen lijkt me dat niet het geval, maar als je je kind laat opgroeien in durende angst voor vieze mannen vind ik dat toch zeker wel zorgwekkend.
(* 'Je' in algemene zin, dus niet gericht op jou persoonlijk)

Ik nam eigenlijk aan dat de mensen die aangeven dat ze hun kinderen niet naakt laten lopen ivm vieze mannen, dat niet zo expliciet benoemen naar hun kinderen. Maar gewoon iets zeggen als "hou je zwembroekje maar lekker aan, schat".
Edit: nu ik erover nadenk zei ik dat zelf ook altijd tegen mijn peuters als we niet 'onder ons' waren.
fashionvictim wijzigde dit bericht op 18-05-2020 16:06
6.38% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
maandag 18 mei 2020 om 16:05
Nee hoor, in Nederlandse films nog steeds veel seks
En jouw laatste stelling klopt ook niet volgens mij
Frankly my dear, I don"t give a damn

maandag 18 mei 2020 om 16:07
Natuurlijk geef je als ouders je kinderen mee dat hun lichaam van hen is. Maar niet alleen je piemel of vagina, maar je hele lichaam. Ik vind het raar om onderscheid te maken tussen lichaamsdelen, en daarmee vind ik (allemaal mijn mening (geen feiten)) dat je een kind sexualiseert. En een kind ook meegeeft, dat er normale lichaamsdelen zijn een " aparte". En daarmee loop je het risico dat als een keer de badmeester aan een geslachtsdel zit, het kind het niet durft te vertellen. Want dat is het rare-lichaamsdeel.
en tja, ook ik ben voor het eerst aangerand op mijn 13e (door een klasgenoot een bekende)
en tja, ook ik ben voor het eerst aangerand op mijn 13e (door een klasgenoot een bekende)

maandag 18 mei 2020 om 16:08
Angst en krampachtigheid kun je ook op andere manieren overbrengen dan verbaal, en die manieren zijn vaak nog veel efficiënter.fashionvictim schreef: ↑18-05-2020 16:05* Dat snapte ik.
Ik nam eigenlijk aan dat de mensen die aangeven dat ze hun kinderen niet naakt laten lopen ivm vieze mannen, dat niet zo expliciet benoemen naar hun kinderen. Maar gewoon iets zeggen als "hou je zwembroekje maar lekker aan, schat".
Edit: nu ik erover nadenk zei ik dat zelf ook altijd tegen mijn peuters als we niet 'onder ons' waren.

maandag 18 mei 2020 om 16:10
Die eerste wist ik niet zeker, maar de tweede zeker wel.
Bron: https://www.nji.nl/nl/Databank/Cijfers- ... eel-gedragSeksueel gedrag van jongeren
Jongeren beginnen ongeveer anderhalf jaar later aan seks dan vijf jaar geleden. Deze ontwikkeling geldt voor alle type seksuele handelingen. Zo heeft in 2017 de helft van de jongeren geslachtsgemeenschap gehad op de gemiddelde leeftijd van 18,6 jaar. Vijf jaar eerder, in 2012, was dat 17,1 jaar. De helft van de jongeren tongzoenden voor het eerst op de gemiddelde leeftijd van 15,8 jaar in 2017. In 2012 was dat 14,4 jaar. Tussen 2005 en 2012 was de leeftijd waarop jongeren aan seks begonnen vrijwel gelijk.
Laatst bewerkt: 8 februari 2019
maandag 18 mei 2020 om 16:12
Ik zie het helemaal niet zo maar ik maak wel degelijk onderscheid tussen lichaamsdelen. Voor mij is het meer dat er dingen zijn voor thuis en dingen zijn voor buitenshuis. Het heeft voor mij veel meer met decorum dan met iets seksueels te maken. Net zoals je thuis wel keihard een scheet mag en kan laten maar dat bij iemand anders thuis niet doet kan je thuis wel de piemeldans in de woonkamer doen of uitgebreid en wijdbeens in je nakie aan mama laten zien dat je een zere plek bij je poenie hebt, maar op school of bij iemand anders thuis niet.
Am Yisrael Chai!

maandag 18 mei 2020 om 16:12
In je blote reet.
maandag 18 mei 2020 om 16:13
Hier thuis lopen we bloot als het uitkomt (ik meer dan man), meestal van slaapkamer naar badkamer ed. Gaan ook beide met ze in bad (kinderen van 3 en 1 jaar). Peuter vindt vooral de piemel van haar broertje interessant en wil die dan wassen. Daarbij leren we wel aan dat zij niet aan zijn piemel mag zitten en hij niet aan haar vagina: niemand mag daar aanzitten als zij het zelf niet willen.
Peuter loopt ook weleens bloot naar buiten en dan vind ik wel dat ze iets aan moet maar doe ik niet panisch. Meestal is het een: kom hier blotie! En daarna trekt ze een jurkje aan of zwembroek (wisselend met of zonder bovenstuk).
Ik moet eerlijk zeggen dat ik soms wel denk: als maar niemand aan ze gaat zitten. Dat lijkt me nou zo’n onmachtig gevoel geven... oh wat zou ik dan boos zijn. Maargoed, ik voorkom het niet door ze preuts op te voeden oid. Wel zou ik douchen met opa en oma bijvoorbeeld niet nodig vinden (maar die zullen dat zelf ook nooit doen).
Peuter loopt ook weleens bloot naar buiten en dan vind ik wel dat ze iets aan moet maar doe ik niet panisch. Meestal is het een: kom hier blotie! En daarna trekt ze een jurkje aan of zwembroek (wisselend met of zonder bovenstuk).
Ik moet eerlijk zeggen dat ik soms wel denk: als maar niemand aan ze gaat zitten. Dat lijkt me nou zo’n onmachtig gevoel geven... oh wat zou ik dan boos zijn. Maargoed, ik voorkom het niet door ze preuts op te voeden oid. Wel zou ik douchen met opa en oma bijvoorbeeld niet nodig vinden (maar die zullen dat zelf ook nooit doen).
maandag 18 mei 2020 om 16:13
Ronduit het meeste misbruik is idd met een bekende. Met dagelijkse toegang tot het kind. En vaak ook een kind dat bijvoorbeeld in een moeilijke thuissituatie zit. Ik ken het helaas uit eigen ervaring. Bij ons op de basisschool was het een leraar. En voor mij een familielid. Het kan ook zomaar gebeuren, je kind ineens vermist. Die paniek kan ik me zo goed voorstellen; je kijkt even de speeltuin in en je kind is weg. Dan kan het scenario door je hoofd vliegen. Maar dat komt uiteindelijk zo weinig voor. Het is het naar mijn idee ook niet waard om hierom je kind extreem preuts op te voeden, dat weegt echt niet op tegen het risico. Je moet je kind zeker leren dat mensen van bepaalde intieme plekken af moeten blijven. Maar dat is zo abstract om te snappen voor een kind. Hier in de buurt probeerde (niet zo lang geleden) een man een kind te lokken met geld: dat meisje is weg gerend en naar haar ouders gegaan, gelukkig. Maar die vader vertelde dat ze ‘s avonds zei; maar wat had ik veel leuke dingen kunnen doen met dat geld! Die vader schrok heel erg van die opmerking. En daarom noemen we het misbruik. Misbruik van de onschuld en naïviteit. Het is zo lastig in te schatten als kind, gevaarlijke situaties. En haast niet aan te leren zonder het vertrouwen van het kind te schaden. Dat op allerlei mogelijke manieren toch proberen te doen heeft meer negatieve effecten als positief. Je hebt niet altijd volledige controle. En ik kan me goed voorstellen dat dat doodeng is als ouder. Misbruik voorkomen is zo moeilijk. Niet meegaan met vreemde mensen, je niet laten aanraken, vertel het me als iemand dat toch doet. Wees nooit bang me iets te vertellen. Dat kan je je kind altijd vertellen, maar je weet nooit of je kind dit ook kan en zal doen in degelijke situaties. Een heel belangrijk onderdeel is; leer je kinderen grenzen aan te geven en respecteer zelf die grenzen van je kind ook. Daarom val ik een beetje over de opmerking van TO. Als haar 12 jarige niet meer wil dat zij naakt rondloopt in huis, dan doet ze dat gewoon wel. Dat vind ik wel vrij hard. Maar ik had al uitgetikt waarom.

maandag 18 mei 2020 om 16:15
Ey, misschien wonen we in dezelfde buurt. Hier was laatst ook een kinderlokker actief.Sjulia schreef: ↑18-05-2020 16:13Ronduit het meeste misbruik is idd met een bekende. Met dagelijkse toegang tot het kind. En vaak ook een kind dat bijvoorbeeld in een moeilijke thuissituatie zit. Ik ken het helaas uit eigen ervaring. Bij ons op de basisschool was het een leraar. En voor mij een familielid. Het kan ook zomaar gebeuren, je kind ineens vermist. Die paniek kan ik me zo goed voorstellen; je kijkt even de speeltuin in en je kind is weg. Dan kan het scenario door je hoofd vliegen. Maar dat komt uiteindelijk zo weinig voor. Het is het naar mijn idee ook niet waard om hierom je kind extreem preuts op te voeden, dat weegt echt niet op tegen het risico. Je moet je kind zeker leren dat mensen van bepaalde intieme plekken af moeten blijven. Maar dat is zo abstract om te snappen voor een kind. Hier in de buurt probeerde (niet zo lang geleden) een man een kind te lokken met geld: dat meisje is weg gerend en naar haar ouders gegaan, gelukkig. Maar die vader vertelde dat ze ‘s avonds zei; maar wat had ik veel leuke dingen kunnen doen met dat geld! Die vader schrok heel erg van die opmerking. En daarom noemen we het misbruik. Misbruik van de onschuld en naïviteit. Het is zo lastig in te schatten als kind, gevaarlijke situaties. En haast niet aan te leren zonder het vertrouwen van het kind te schaden. Dat op allerlei mogelijke manieren toch proberen te doen heeft meer negatieve effecten als positief. Je hebt niet altijd volledige controle. En ik kan me goed voorstellen dat dat doodeng is als ouder. Misbruik voorkomen is zo moeilijk. Niet meegaan met vreemde mensen, je niet laten aanraken, vertel het me als iemand dat toch doet. Wees nooit bang me iets te vertellen. Dat kan je je kind altijd vertellen, maar je weet nooit of je kind dit ook kan en zal doen in degelijke situaties. Een heel belangrijk onderdeel is; leer je kinderen grenzen aan te geven en respecteer zelf die grenzen van je kind ook. Daarom val ik een beetje over de opmerking van TO. Als haar 12 jarige niet meer wil dat zij naakt rondloopt in huis, dan doet ze dat gewoon wel. Dat vind ik wel vrij hard. Maar ik had al uitgetikt waarom.

maandag 18 mei 2020 om 16:19
Onzin. In verreweg de meeste gevallen van kindermisbruik is de dader een bekende. Een familielid bijvoorbeeld, of een grijpgrage judoleraar. Die gevallen worden alleen niet breed uitgemeten in het nieuws, en als iemand zomaar een wildvreemd kind uit een speeltuintje rooft gebeurt dat wel.
maandag 18 mei 2020 om 16:20
je mag de grens aangeven van je eigen lichaam, niet dat van een ander
ik mag wel blootlopen, maar niet van een ander verwachten dat hij ook blootloopt
Dat vind ik het verschil
maandag 18 mei 2020 om 16:21
Maar het een sluit het ander toch niet uit? Je kan toch ook die bekende niet op ideeën willen brengen?Lady*Voldemort schreef: ↑18-05-2020 16:19Onzin. In verreweg de meeste gevallen van kindermisbruik is de dader een bekende. Een familielid bijvoorbeeld, of een grijpgrage judoleraar. Die gevallen worden alleen niet breed uitgemeten in het nieuws, en als iemand zomaar een wildvreemd kind uit een speeltuintje rooft gebeurt dat wel.
Am Yisrael Chai!
maandag 18 mei 2020 om 16:24
Dat ontken ik toch ook niet?Lady*Voldemort schreef: ↑18-05-2020 16:19Onzin. In verreweg de meeste gevallen van kindermisbruik is de dader een bekende. Een familielid bijvoorbeeld, of een grijpgrage judoleraar. Die gevallen worden alleen niet breed uitgemeten in het nieuws, en als iemand zomaar een wildvreemd kind uit een speeltuintje rooft gebeurt dat wel.
Maar iedere kans door een enge vent in de speeltuin is er één te veel
Frankly my dear, I don"t give a damn
maandag 18 mei 2020 om 16:25
Op een bepaalde leeftijd (pubertijd) is een naakt lichaam iets seksueels. Hoe je je kind ook hebt opgevoed. Je kiest ervoor je kind te confronteren met jouw naakte lichaam. Voor jouw misschien onschuldig, voor een puber mogelijk niet (meer). Dat kan echt een ontzettend lastig (incestueus) gevoel oproepen. Ervoor kiezen dat gevoel niet serieus te nemen en te blijven doen wat je wil (je mag niet bepalen wat ik doe!) is wel een dikke middelvinger naar je kind, die in hetzelfde huis woont en wat dat betreft geen keuze heeft en geen kant op kan. Begrip hebben voor elkaar en hierin een balans vinden lijkt me alleen maar gezond.

maandag 18 mei 2020 om 16:25
maandag 18 mei 2020 om 16:28
Dan geef je toch aan, joh ik ga nu douchen. En dan weet kind dat het dan even niet de gang op moet gaan, want moeder is straks klaar met douchen en die loopt dan naakt naar de slaapkamer.Sjulia schreef: ↑18-05-2020 16:25Op een bepaalde leeftijd (pubertijd) is een naakt lichaam iets seksueels. Hoe je je kind ook hebt opgevoed. Je kiest ervoor je kind te confronteren met jouw naakte lichaam. Voor jouw misschien onschuldig, voor een puber mogelijk niet (meer). Dat kan echt een ontzettend lastig (incestueus) gevoel oproepen. Ervoor kiezen dat gevoel niet serieus te nemen en te blijven doen wat je wil (je mag niet bepalen wat ik doe!) is wel een dikke middelvinger naar je kind, die in hetzelfde huis woont en wat dat betreft geen keuze heeft en geen kant op kan. Begrip hebben voor elkaar en hierin een balans vinden lijkt me alleen maar gezond.
Maarja ook in mijn pubertijd heb ik mijn moeders lichaam nooit als iets seksueels gezien. Het was gewoon mijn moeder.
maandag 18 mei 2020 om 16:30
Maar dan heb jij ook niet aangegeven aan je moeder dat je je er niet prettig bij voelt. En je moeder heeft die wensen dan niet genegeerd. Dat is een beetje het punt. Ik heb het niet over douchen maar over naakt in huis rond lopen trouwens, nudisme.BabyGroot schreef: ↑18-05-2020 16:28Dan geef je toch aan, joh ik ga nu douchen. En dan weet kind dat het dan even niet de gang op moet gaan, want moeder is straks klaar met douchen en die loopt dan naakt naar de slaapkamer.
Maarja ook in mijn pubertijd heb ik mijn moeders lichaam nooit als iets seksueels gezien. Het was gewoon mijn moeder.