Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Mensen thuis ontvangen - hoe dan?

18-05-2020 09:30 163 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ons vanaf het begin - zelfs al voor de lockdown half maart - thuis opgesloten. Man en ik werken fulltime vanuit huis en ons zoontje was ook thuis vanuit school. Vooral in het begin waren we bang vanwege hem omdat hij nogal wat heftige diagnoses heeft. Maar dat inzicht is wel veranderd. Kinderartsen zien dat kinderen bijna nooit ernstig ziek worden van het virus en ook zijn artsen waren daar niet bang voor. Uiteraard vinden wij het nog wel een beetje spannend maar realiseren we ons ook dat we hem niet voor de rest van zijn leven in een glazen doosje kunnen doen.

Dus hij is sinds vorige week weer naar school (SO). En nu de maatregelen worden versoepeld proberen wij ook weer wat meer dingen op te pakken. Ik ben vorige week 2x met een vriendin op 1,5 meter gaan wandelen. En van het weekend stond een bevriend koppel onverwachts voor de deur. Man en ik hadden al afgesproken dat we bezoek achterom zouden laten komen en in de tuin zouden ontvangen. Dus we hebben even een borreltje gedronken en toen wilden ze weer gaan maar wel even van ons toilet gebruiken maken. Daar hadden we helemaal niet bij stil gestaan. Hoe doen jullie dat? Of ontvangen jullie nog geen mensen?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Het punt is dat niemand op een eiland leeft. Samen hebben we maar een beperkte ruimte om dingen te doen die risico geven als we niet willen dat het virus weer oplaait. (Ik neem aan dat zelfs Sinjoren niet zou willen dat ons zorgsysteem vastloopt.)

Mensen die zich nergens iets van aantrekken eigenen zich een deel van die ruimte toe. En dat is zonde, want die ruimte zouden we beter kunnen gebruiken voor andere zaken die relevanter zijn dan gezellig al je vrienden zien en/of je familie zoenen. (En dan heb ik het niet over je oude moeder want dat je die blijft zien, daar kan ik me iets bij voorstellen.) Zoals onderwijs geven en krijgen, bedrijven weer opstarten, de oogst binnenhalen en verwerken, psychologische hulp en andere medische zorg weer face to face doen, rechtbanken weer volop te laten draaien, de bouw, de thuiszorg, enz. Als we dan risico's willen lopen, laten we het dan tenminste doen waar het ook echt iets oplevert voor de hele samenleving.

Je eigen belang zo boven het algemeen belang stellen vind ik een uitdrukking van minachting voor de inspanningen die er overal worden geleverd om het virus in toom te houden. Niet alleen in de zorg, maar ook in al die sectoren waar mensen thuis moeten werken of helemaal niet kunnen werken of naar school gaan.
óu sont les neiges d'antan

Ja hoor, we nemen teveel van die space in wanneer we naasten niet op 1.5m houden maar gewoon een knuffel/kus geven, of wanneer we niet aan de idiote bubbel-van-4-regel die ze hier uitgevonden hebben voldoen...
Leuk hoor dat anderen andere zaken belangrijker vinden, maar het staat hun vrij afstandelijk met hun naasten om te gaan (of om nog grotere onnozelheden als knuffellakens er bij te sleuren). Wij vinden dat wel belangrijk dus wij gaan ons niet inhouden.
Alle reacties Link kopieren
En verder vind ik het jammer dat bijna alle coronatopics, ook die met een concrete vraag, uiteindelijk op deze discussie moeten uitdraaien.

Het schiet niet op en is slecht voor de bloeddruk.

Note to self: Niet meer doen.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
19-05-2020 07:58
De piek is tijdelijk wel even voorbij dus chill :-)
Dat weet ik, daarom dat ik er waarschijnlijk ook losser in zal worden. Ik had het dan ook over de momenten waarop het risico groter is om anderen te besmetten. Dan neem ik gewoon liever geen risico. Ik snap dat hele 'ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken' niet zo goed. Het is toch in ieders belang dat bv de zorg overeind blijft en dat het niet te snel met de ziekenhuisopnames gaat? Of ging dan, nu gaat het gelukkig beter daar.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
19-05-2020 08:25
Het punt is dat niemand op een eiland leeft. Samen hebben we maar een beperkte ruimte om dingen te doen die risico geven als we niet willen dat het virus weer oplaait. (Ik neem aan dat zelfs Sinjoren niet zou willen dat ons zorgsysteem vastloopt.)

Mensen die zich nergens iets van aantrekken eigenen zich een deel van die ruimte toe. En dat is zonde, want die ruimte zouden we beter kunnen gebruiken voor andere zaken die relevanter zijn dan gezellig al je vrienden zien en/of je familie zoenen. (En dan heb ik het niet over je oude moeder want dat je die blijft zien, daar kan ik me iets bij voorstellen.) Zoals onderwijs geven en krijgen, bedrijven weer opstarten, de oogst binnenhalen en verwerken, psychologische hulp en andere medische zorg weer face to face doen, rechtbanken weer volop te laten draaien, de bouw, de thuiszorg, enz. Als we dan risico's willen lopen, laten we het dan tenminste doen waar het ook echt iets oplevert voor de hele samenleving.

Je eigen belang zo boven het algemeen belang stellen vind ik een uitdrukking van minachting voor de inspanningen die er overal worden geleverd om het virus in toom te houden. Niet alleen in de zorg, maar ook in al die sectoren waar mensen thuis moeten werken of helemaal niet kunnen werken of naar school gaan.
Ja, dit dus.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
19-05-2020 08:44
Ja hoor, we nemen teveel van die space in wanneer we naasten niet op 1.5m houden maar gewoon een knuffel/kus geven, of wanneer we niet aan de idiote bubbel-van-4-regel die ze hier uitgevonden hebben voldoen...
Leuk hoor dat anderen andere zaken belangrijker vinden, maar het staat hun vrij afstandelijk met hun naasten om te gaan (of om nog grotere onnozelheden als knuffellakens er bij te sleuren). Wij vinden dat wel belangrijk dus wij gaan ons niet inhouden.
De kans is niet heel groot, dat weet ik hoor, maar wat als je wel besmet was en bijdroeg aan het omvallen van de zorg? We zaten er echt niet ver vanaf.

Maar goed, ik hou ermee op
Life is short. Eat dessert first.
merano schreef:
18-05-2020 23:02
Ik vind dit wel een heel bijzondere redenatie. Ik heb juist het idee dat ik helemaal niet braaf volg want dan zou ik nu bij de kapper zitten en over een paar weken op het terras. Ik denk liever zelf na.
Want voor corona zat je ook iedere dag bij de kapper of op het terras?

Als dit de onderbouwing is dat jij geen schaapjesgedrag vertoont, dan hoor ik bèèèèh!
Sinjoren schreef:
19-05-2020 08:44
Ja hoor, we nemen teveel van die space in wanneer we naasten niet op 1.5m houden maar gewoon een knuffel/kus geven, of wanneer we niet aan de idiote bubbel-van-4-regel die ze hier uitgevonden hebben voldoen...
Leuk hoor dat anderen andere zaken belangrijker vinden, maar het staat hun vrij afstandelijk met hun naasten om te gaan (of om nog grotere onnozelheden als knuffellakens er bij te sleuren). Wij vinden dat wel belangrijk dus wij gaan ons niet inhouden.
:O
Alle reacties Link kopieren
Overigens moet ik nu aan het werk. Thuiswerken, dat ik al twee maanden doe. Is dat prettig, efficient, enz.? Nee, maar dat doe ik net als vele anderen om de piek omlaag te brengen. Daar hoeft niemand dank je wel voor te zeggen, maar een beetje solidariteit en niet proberen het resultaat ongedaan te maken zou wel leuk zijn.
óu sont les neiges d'antan

merano schreef:
19-05-2020 08:25
Het punt is dat niemand op een eiland leeft. Samen hebben we maar een beperkte ruimte om dingen te doen die risico geven als we niet willen dat het virus weer oplaait. (Ik neem aan dat zelfs Sinjoren niet zou willen dat ons zorgsysteem vastloopt.)

Mensen die zich nergens iets van aantrekken eigenen zich een deel van die ruimte toe. En dat is zonde, want die ruimte zouden we beter kunnen gebruiken voor andere zaken die relevanter zijn dan gezellig al je vrienden zien en/of je familie zoenen. (En dan heb ik het niet over je oude moeder want dat je die blijft zien, daar kan ik me iets bij voorstellen.) Zoals onderwijs geven en krijgen, bedrijven weer opstarten, de oogst binnenhalen en verwerken, psychologische hulp en andere medische zorg weer face to face doen, rechtbanken weer volop te laten draaien, de bouw, de thuiszorg, enz. Als we dan risico's willen lopen, laten we het dan tenminste doen waar het ook echt iets oplevert voor de hele samenleving.

Je eigen belang zo boven het algemeen belang stellen vind ik een uitdrukking van minachting voor de inspanningen die er overal worden geleverd om het virus in toom te houden. Niet alleen in de zorg, maar ook in al die sectoren waar mensen thuis moeten werken of helemaal niet kunnen werken of naar school gaan.
Ik denk dat het juist in het algemeen belang is dat mensen nu opstaan tegen de overheid en zeggen nu is het genoeg geweest.

Ik voel ook erg mee met de stranttenthouders die niet eens take away op het strand mogen aanbieden en zelfs niet een toilet mogen aanbieden! Nee, de datum 2 juni is heilig. Terwijl daar geen seconde denkwerk aan te pas komt. Want op een steenworp is take away wel mogelijk. In een afgesloten ruimte ook nog. Veel gevaarlijker dus en dat mocht tijdens de piek nog gewoon!

Die starre regels zijn nergens voor nodig. Zeker nu niet meer.

En ondertussen blijven we maar met miljarden smijten om de ergste pijn uit te stellen, waarvan een groot deel gewoon in de zakken terecht komt die al meer dan genoeg geld hebben.

Ondertussen dreigt een veelvoud aan hongerdoden.

Als er nou iets is waar burgerlijke ongehoorzaamheid bij past is het wel domme regelgeving die grote maatschappelijke schade brengt.

En dat doe je niet voor jezelf, maar uit de overtuiging dat onze overheid doorgeschoten is in haar bevoegdheden en die ook nog eens op een onjuiste wijze inzet.

Kortom: het is niet socialer om jezelf netjes aan de regeltjes te houden dan daartegen in verzet komen.
merano schreef:
19-05-2020 09:08
Overigens moet ik nu aan het werk. Thuiswerken, dat ik al twee maanden doe. Is dat prettig, efficient, enz.? Nee, maar dat doe ik net als vele anderen om de piek omlaag te brengen. Daar hoeft niemand dank je wel voor te zeggen, maar een beetje solidariteit en niet proberen het resultaat ongedaan te maken zou wel leuk zijn.
Ik zou dat wel fijn vinden dat we het resultaat (economie totaal om zeep helpen) ongedaan gaan maken...
doornroosje9 schreef:
19-05-2020 08:54
Dat weet ik, daarom dat ik er waarschijnlijk ook losser in zal worden. Ik had het dan ook over de momenten waarop het risico groter is om anderen te besmetten. Dan neem ik gewoon liever geen risico. Ik snap dat hele 'ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken' niet zo goed. Het is toch in ieders belang dat bv de zorg overeind blijft en dat het niet te snel met de ziekenhuisopnames gaat? Of ging dan, nu gaat het gelukkig beter daar.
En dat is het hele punt; die zorg gaat echt niet omvallen omdat je je bubbel 8 personen groot maakt ipv 4, dat je er 3 kleinere bubbels op nahoudt ipv 1, dat je met die mensen in je bubbel wel knuffelt/kust, of wat dan ook.
Sterker nog, die hele zorg valt zelfs niet automatisch wanneer je de besmettingen los laat gaan; die zorg valt omdat je daar voor kiest en omdat je jezelf voorneemt dat ieder gered moet kunnen worden. In dat opzicht kan je gerust zeggen dat beide kanten van het front er een "ikke en de rest kan stikken"-mentaliteit hebben (los van het feit dat ook dat zo'n emotioneel non-argument is).
doornroosje9 schreef:
19-05-2020 08:57
De kans is niet heel groot, dat weet ik hoor, maar wat als je wel besmet was en bijdroeg aan het omvallen van de zorg? We zaten er echt niet ver vanaf.

Maar goed, ik hou ermee op
Als ik/wij besmet was/waren, dan was dat maar zo. Kleine kans dat we er zwaar van onder de voet zouden zijn, nog kleinere kans dat we er aan dood zouden gaan.
Ga je die vraag ook effectief stellen aan éénieder die besmet is geweest én in het ziekenhuis heeft gelegen?
Alle reacties Link kopieren
Als je alle regels aan je laars lapt ben je gewoon een aso. We zitten massaal thuis te werken, afstand te bewaren, thuis les te geven om ervoor te zorgen dat het zorgsysteem niet omvalt en dan dan heb je ze er altijd tussen zitten hoor.
Lady_Day schreef:
19-05-2020 09:18
Als je alle regels aan je laars lapt ben je gewoon een aso. We zitten massaal thuis te werken, afstand te bewaren, thuis les te geven om ervoor te zorgen dat het zorgsysteem niet omvalt en dan dan heb je ze er altijd tussen zitten hoor.
Het feit dat er een groep is die steeds de argumenten van de andere groep in het absolute moet trekken om er weerwoord op te hebben zegt eigenlijk genoeg...
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
19-05-2020 09:27
Het feit dat er een groep is die steeds de argumenten van de andere groep in het absolute moet trekken om er weerwoord op te hebben zegt eigenlijk genoeg...
:there:
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader van 66 jaar is gestorven aan corona. Toen hij pas ziek was, hebben we als gezin 2 weken in quarantaine gezeten, met de volledige overtuiging om na die 2 weken afstand te blijven houden.
Weer 2 weken later stierf hij, en toen bleek het toch lastiger te zijn om bepaalde mensen niet te zien en te omhelzen.
Dus sindsdien zien we mijn moeder en stiefvader en mijn stiefmoeder regelmatig. En nee, niet op anderhalve meter.
Ik heb gezien wat corona kan aanrichten, en dat maakt me bang, maar ik denk dat als ik deze drie mensen op afstand had gehouden, dat meer zou hebben aangericht, maar dan psychisch.
Alle reacties Link kopieren
sjansje schreef:
19-05-2020 10:43
Mijn vader van 66 jaar is gestorven aan corona. Toen hij pas ziek was, hebben we als gezin 2 weken in quarantaine gezeten, met de volledige overtuiging om na die 2 weken afstand te blijven houden.
Weer 2 weken later stierf hij, en toen bleek het toch lastiger te zijn om bepaalde mensen niet te zien en te omhelzen.
Dus sindsdien zien we mijn moeder en stiefvader en mijn stiefmoeder regelmatig. En nee, niet op anderhalve meter.
Ik heb gezien wat corona kan aanrichten, en dat maakt me bang, maar ik denk dat als ik deze drie mensen op afstand had gehouden, dat meer zou hebben aangericht, maar dan psychisch.
En dat snap ik helemaal. :hug:
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
19-05-2020 11:20
En dat snap ik helemaal. :hug:
Ik ook :hug:
Alle reacties Link kopieren
Hoewel ik dus ook niet alles 100% naleef, en dus ook niet mag oordelen over (de beweegredenen) van anderen, merk ik wel dat ik schrik en verdrietig word van sommige reacties.
De nonchalance, het vergelijken met een griepje, eigenlijk de totale ontkenning van wat corona kan aanrichten.
En ergens snap ik het ook wel. Voordat mijn vader ziek werd, maakte ik er ook grapjes over, was het ook een ver-van-mijn-bed-show.
Toch maakt het me verdrietig en ook wel boos.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook erg lastig. Wij zien al 2 maanden niemand. As zaterdag is het suikerfeest en mijn moeder heeft gezegd dat ze graag wil langskomen. Ze woont alleen en is best eenzaam. We gaan lekker in de tuin zitten met wat lekkere hapjes.
sjansje schreef:
19-05-2020 11:52
Hoewel ik dus ook niet alles 100% naleef, en dus ook niet mag oordelen over (de beweegredenen) van anderen, merk ik wel dat ik schrik en verdrietig word van sommige reacties.
De nonchalance, het vergelijken met een griepje, eigenlijk de totale ontkenning van wat corona kan aanrichten.
En ergens snap ik het ook wel. Voordat mijn vader ziek werd, maakte ik er ook grapjes over, was het ook een ver-van-mijn-bed-show.
Toch maakt het me verdrietig en ook wel boos.
Ontkennen heeft tot nader order hier nog niet veel volk gedaan. In perspectief zetten wel. Daar heb jij als rechtstreeks betrokken persoon niet veel aan, maar op zich verandert dat nog niets aan het gegeven dat het een minderheid is en blijft die zwaar last heeft, en nog een kleinere minderheid die er effectief aan sterft. Een mortaliteit van amper 1-2% (tov alle cases) in BE/NL en wellicht nog wat lager wereldwijd, is simpelweg niet hoog, ondanks alle doemberichten in de media.

Dus ja, in essentie reduceert het zich tot "ga ik afgezonder/op afstand blijven leven tot er een oplossing komt", of "ga ik zoveel mogelijk terug naar normaal in interpersoonlijke relaties". Gegeven dat perspectief is optie 2 voor ons een evidentie.
Alle reacties Link kopieren
Er zal ook wel een verschil zijn tussen de mensen die geloven dat er op korte termijn een vaccin zal komen en diegenen die denken dat het nog jaren gaat duren. Ik behoor tot die eerst groep, dus als ik dit even moet volhouden, dan is het maar zo.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
viva-life22 schreef:
18-05-2020 09:43
Eerlijk zijn en zeggen dat je het niet wil. Niet alleen met corona, ook op andere momenten. Dat is het risico voor de gene die onverwacht op de stoep staat. Evenzo als met drankjes en hapjes, wat ik hierboven ook nog ergens las.
Mee eens. Als ik niemand verwacht doe ik niet altijd de deur open. Als ik zou zitten wachten op de postbode en en blijkt onverwacht bezoek te zijn zou ik er wel van schrikken en op dit moment degene in de voortuin laten staan en vanuit de deuropening een kort gesprek houden.

Nu hou ik sowieso niet echt van onverwacht bezoek, en als iemand de verwachting heeft om te pas en te onpas ontvangen te worden ben ik best bereid de vriendschap op het spel te zetten. In mijn kring is het ook niet gebruikelijk om te doen. Het is me nog niet overkomen dat er
Ik kan me voorstellen dat dit anders kan liggen in een dorp of sommige culturen.
doornroosje9 schreef:
19-05-2020 14:03
Er zal ook wel een verschil zijn tussen de mensen die geloven dat er op korte termijn een vaccin zal komen en diegenen die denken dat het nog jaren gaat duren. Ik behoor tot die eerst groep, dus als ik dit even moet volhouden, dan is het maar zo.
Maar waarom denk je dat het op korte termijn kan?

Als er binnen enkele weken een vaccin voldoende scoort om te kwalificeren dan nog duurt het op grote schaal kunnen produceren tot herfst 2021. Daar moeten we dus alle regels voor schenden die bedoeld zijn om de veiligheid te garanderen en dan is best case september 2021.

Daarmee is nog steeds niet iedereen ingeënt op die datum. Dus begin 2022 is absoluut gezien op zijn vroegst. Alleen heb je dan zoveel veiligheidsstappen overgeslagen dat je kan verwachten dat niet alleen de anti vaxxers, maar ook veel weldenkende mensen geen vaccin willen. Dus dan ben je er nog niet. Want je haalt de vereiste dekkingsgraad niet.

Daar waar dus 2 jaar al als hopeloos optimistisch geldt, leert de ervaring 10-15 jaar. En ok, hier zal dat wellicht sneller gaan. Dus pak de middenweg: 7 jaar. Dat is een realistisch tijdspad voor een vaccin wat goed genoeg is getest, voor iedereen geproduceerd en ook daadwerkelijk gezet is.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
19-05-2020 14:42
Maar waarom denk je dat het op korte termijn kan?

Als er binnen enkele weken een vaccin voldoende scoort om te kwalificeren dan nog duurt het op grote schaal kunnen produceren tot herfst 2021. Daar moeten we dus alle regels voor schenden die bedoeld zijn om de veiligheid te garanderen en dan is best case september 2021.

Daarmee is nog steeds niet iedereen ingeënt op die datum. Dus begin 2022 is absoluut gezien op zijn vroegst. Alleen heb je dan zoveel veiligheidsstappen overgeslagen dat je kan verwachten dat niet alleen de anti vaxxers, maar ook veel weldenkende mensen geen vaccin willen. Dus dan ben je er nog niet. Want je haalt de vereiste dekkingsgraad niet.

Daar waar dus 2 jaar al als hopeloos optimistisch geldt, leert de ervaring 10-15 jaar. En ok, hier zal dat wellicht sneller gaan. Dus pak de middenweg: 7 jaar. Dat is een realistisch tijdspad voor een vaccin wat goed genoeg is getest, voor iedereen geproduceerd en ook daadwerkelijk gezet is.
Omdat ze al een stuk of 10 (of meer) vaccins op mensen aan het testen zijn, waaronder 5 in China. Sommige bedrijven zijn zelfs al dosissen aan het produceren. Als daar een goedkeuring uit komt, kan het heel snel gaan. Natuurlijk gaat dan niet onmiddellijk iedereen het vaccin krijgen. Ik neem aan dat eerst ouderen en risicogroepen aan de beurt zijn. MAAR als die groepen dat vaccin hebben gekregen, is het eigenlijk 'voorbij'. Dan maakt het niet zoveel meer uit of anderen besmet worden, ze kunnen het toch niet meer doorgeven aan diegenen die dit nu echt niet willen krijgen.
Life is short. Eat dessert first.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven