Weer hele dagen terug naar school (basisonderwijs)

19-05-2020 20:53 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe hebben jullie kinderen het nieuws ontvangen?
Mijn dochter van 10 kijkt er op 2 manieren tegenaan. Ze is blij al haar vriendinnen weer te zien die in het andere groepsdeel zitten. Maar ze zei ook dat ze het ergens wel jammer vindt. Want het is nu echt rustiger in de klas (15 ipv 30) en ze krijgen veel meer aandacht. (vooral ook persoonlijke aandacht)

Ben benieuwd hoe jullie kinderen er tegenaan kijken
En hoe kijk je er zelf tegenaan?
Ik geef het pas door als school het doorgeeft.
Mijn kinderen kijken al uit naar de vakantie, die vonden het thuisonderwijs heel prima gaan. Ze zijn ook dikke maatjes, dus vermaakten zich met elkaar.

Nou ja, vakantie is om de hoek dus het komt zoals het komt.
Hier ook dubbel.
We hebben net samen zitten kijken naar de persconferentie. Ze zijn blij vrienden/vriendinnen en juffen en meesters weer allemaal te zien maar ze zien ook zo de nadelen. De ‘stomme’ kinderen zijn er ook weer allemaal, het wordt drukker en dus onrustiger in de klas, aandacht minder exclusief. En onze zoon spant de kroon, hij baalt er van dat hij ‘s ochtends weer vroeg uit zijn bed moet :hyper:
Mijn dochter van 10 reageerde er niet echt op. Ze gaat nu om de dag en dat vindt ze ook wel fijn, maar helemaal weer naar school is ook prima.
Mijn oudste was boos dat het pas 8 juni in gaat. Echt boos.

Jongste vind alles best als ze maar naar school mag.
Hier in Belgie zullen de kinderen pas 1 september weer naar school gaan.
Dochter (brugklas) kan niet wachten, zoon (basisschool) vindt het wel prima zo
Super blij ze zit in groep 8 dus kan het jaar toch gezamenlijk afsluiten.
Hier vinden ze het geloof ik heel fijn om weer naar school te kunnen, maar bevalt 2 dagen per week school en de rest thuis schoolwerk doen hen prima. Heb het ze nog niet verteld, wacht inderdaad ook tot school er zelf mee komt.
Mijn zoon zit in groep 8 en is superblij dat ze nu de musical gaan doen ook al is het zonder publiek, maar had het ook prima gevonden om zoals nu 3 dagen naar school te gaan en 2 dagen thuisonderwijs.

Waar ik blijer over ben is dat Rutte net zei dat ze op het middelbaar onderwijs echt fysiek onderwijs moeten gaan geven en dat ze zich er niet vanaf mogen maken met een paar toetsen zoals de school van mijn zoon wilde doen, vergetende dat vooral het sociale deel voor die groep zo belangrijk is. Nu er geen voetbal is en school ziet mijn zoon bijna niemand. En hij is echt niet de enige.
Gejuich, ook van dochter in het vo.
Carry_lm schreef:
19-05-2020 21:41
Mijn zoon zit in groep 8 en is superblij dat ze nu de musical gaan doen ook al is het zonder publiek, maar had het ook prima gevonden om zoals nu 3 dagen naar school te gaan en 2 dagen thuisonderwijs.

Waar ik blijer over ben is dat Rutte net zei dat ze op het middelbaar onderwijs echt fysiek onderwijs moeten gaan geven en dat ze zich er niet vanaf mogen maken met een paar toetsen zoals de school van mijn zoon wilde doen, vergetende dat vooral het sociale deel voor die groep zo belangrijk is. Nu er geen voetbal is en school ziet mijn zoon bijna niemand. En hij is echt niet de enige.
Inderdaad!
Eerst zien dan geloven. De woensdag gaan ze hier nu beide niet dus ben benieuwd of ze die überhaupt dan wel kunnen opvullen aangezien er hier leraren thuis zitten en online instructie geven. Het is voor ons dan nog 4 weken en dan zomervakantie. Ben ook benieuwd hoe het met Cito’s enzo komt.
ZijZei schreef:
19-05-2020 21:50
Ben ook benieuwd hoe het met Cito’s enzo komt.
Hier worden de belangrijkste Cito’s gewoon afgenomen, maar tellen ze straks niet mee voor het schooladvies. Dat gaat voor deze lichting (oudste zit in groep 7) ook nog meer gebaseerd worden op zaken als werkhouding en methodetoetsen begreep ik.
Tiana_76 schreef:
19-05-2020 21:52
Hier worden de belangrijkste Cito’s gewoon afgenomen, maar tellen ze straks niet mee voor het schooladvies. Dat gaat voor deze lichting (oudste zit in groep 7) ook nog meer gebaseerd worden op zaken als werkhouding en methodetoetsen begreep ik.
Ok, die van mij zit in 6. Dus die zou nu straks voor het eerst advies krijgen. Ik heb er nog niets van gehoord. Hoor wel van andere scholen dat ze in september/okt doen..
Bij ons gaan ze de eindcito’s van dit schooljaar volgend schooljaar doen in september/oktober.

Dochter (8) is blij dat ze waarschijnlijk over drie weken weer volledig naar school mag en dan ook weer naar de bso. Maar ze was vooral boos dat Rutte niet heeft gezegd dat opa’s en oma’s weer geknuffeld mogen worden.
Wij gaan de cito's wel doen, we hebben nog heel wat weken. Die tellen niet mee voor een voorlopig advies voor groep 7. Ze worden waarschijnlijk ook weer uit het leerlingvolgsysteem gehaald. We gaan ze gebruiken om achterstanden op te sporen, kijken waar kinderen afbuigen van hun curve en daar het onderwijs volgend jaar op aanpassen.
Het plan is nu om groep 7 volgend jaar in oktober allemaal een drempeltoets af te nemen. En dit te gebruiken met de gegevens van M7 en M6 en E6 en kindkenmerken voor een voorlopig advies.
Gatinmijnsok schreef:
19-05-2020 22:25
Wij gaan de cito's wel doen, we hebben nog heel wat weken. Die tellen niet mee voor een voorlopig advies voor groep 7. Ze worden waarschijnlijk ook weer uit het leerlingvolgsysteem gehaald. We gaan ze gebruiken om achterstanden op te sporen, kijken waar kinderen afbuigen van hun curve en daar het onderwijs volgend jaar op aanpassen.
Het plan is nu om groep 7 volgend jaar in oktober allemaal een drempeltoets af te nemen. En dit te gebruiken met de gegevens van M7 en M6 en E6 en kindkenmerken voor een voorlopig advies.

Ok interessant , dankje voor het delen 😀
God zij dank ik ben blij dat je een topic hier over hebt geopend. Ik wou het net gaan doen. Mijn dochter is echt heel gevoelig en voelt al zich gespannen sinds begin van de crisis. En vindt vooral de verdeling van de klas echt niet leuk. Ze merkt al zoveel veranderingen door de crisis en dat haar klas ook nog verdeeld is zorgde voor haar spanning en stress. Dus ze is echt blij
ZijZei schreef:
19-05-2020 21:54
Ok, die van mij zit in 6. Dus die zou nu straks voor het eerst advies krijgen. Ik heb er nog niets van gehoord. Hoor wel van andere scholen dat ze in september/okt doen..

Ow echt mijn dochter zit ook in groep 6. Ik dacht misschien wachten ze tot groep 7 om advies te geven
Zoon (10, groep 7) vindt het jammer. Thuiswerken vindt hij veel fijner. Hij gaat nu om de dag en dat is oké. Wij als ouders vinden het wel fijner. Sowieso is het sociaal veel beter om weer met meer kinderen in aanraking te komen in plaats van elke dag met hetzelfde vriendje.

Ik mmoet nog afwachten wat school van oudste (14) gaat doen. Hun plan was inderdad mentorlessen en toetsen en verder niks. Benieuwd of ze hun plannen gaan wijzigen.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Carry_lm schreef:
19-05-2020 21:41

Ik snap die scholen ook niet. Na de zomervakantie is echt niet ineens alles normaal, dus gebruik de komende weken nou om te proberen wat wel en niet werkt. Dat is nu makkelijker omdat de examenklassen er niet zijn en je leerling populatie dus iets kleiner is.

In mijn stad hoor ik vooral van vmbo-scholen dat ze nog niet willen starten. Dat snap ik al helemaal niet, want ik zou verwachten dat je daar relatief veel leerlingen hebt voor wie fysiek onderwijs echt belangrijk is.

Mijn basisschoolkinderen werden niet echt warm of koud van het nieuws, maar het lijkt mij voor hun wel heel fijn dat het leven straks weer redelijk normaal is.
Wat ik ook een bijzondere opmerking vond, is dat de VO-scholen voor vervoer moeten zorgen voor de leerlingen die ver weg wonen.
Ben heel benieuwd hoe ze dat gaan doen! En wat ze al ver weg zien.
moizer schreef:
20-05-2020 06:19
Wat ik ook een bijzondere opmerking vond, is dat de VO-scholen voor vervoer moeten zorgen voor de leerlingen die ver weg wonen.
Ben heel benieuwd hoe ze dat gaan doen! En wat ze al ver weg zien.
Staat in het protocol, meer dan 8 km. En dan nog alleen als fietsen of brengen door ouders echt niet kan. Daar zullen ze wel eerst op aansturen.
Gatinmijnsok schreef:
20-05-2020 07:58
Staat in het protocol, meer dan 8 km. En dan nog alleen als fietsen of brengen door ouders echt niet kan. Daar zullen ze wel eerst op aansturen.
Echt, 8km? Dan zouden er op mijn oude middelbare school zeker 50% van de leerlingen ‘ver weg’ wonen. En iedereen fietste dat gewoon. In mijn jaar van 120 leerlingen was er maar 1 die met de trein kwam, maar die moest dan ook 22 km fietsen (enkele reis). Dat is best ver elke dag voor een 13 jarige.
En dan woonde ik in de randstad, niet ergens achteraf op het platteland of zo.

Ik denk dat scholen een hoop verzoekjes gaan krijgen van leerlingen die anders ook gewoon kwamen fietsen :proud: .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven