Werk & Studie alle pijlers

Wat is er aan de hand?

20-05-2020 15:17 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds ruim een jaar werk ik op een afdeling met 3 vrouwen. Ik doe de administratie en spring in met allerlei "klusjes" voor hen alle drie. 1 van deze drie is onze manager. Zij is eigenlijk veelal tevreden geweest over mij als persoon en de zaken die ik voor haar doe. Ik kende de weg, werkte eerder 4 jaar op een andere afdeling binnen het bedrijf. Nooit is mij precies verteld wat mijn positie is en omdat wij met personeelszaken te maken hebben waren sommige dingen voor mij nieuw en ook best pittig. In december voerde ik een eerste gesprek met mijn manager. Dit staat op papier. Er zijn geen negatieve punten in de brief benoemd, de beoordeling was goed. Wel is mij bij aannemen een salarisverhoging toegezegd. Maar in de nieuwe gespreksvorm mocht dit niet aangekaart worden. Er werd dus niet over gesproken. Een maand later kreeg ik een grote opdracht. Voor het eerst moest ik zoiets organiseren. Weinig hulp en uitleg, dus er is helaas wat misgegaan, kleine foutjes. Omdat ik parttime werk en de rest fulltime kwamen er als ik er niet wacht "klachten" over mij binnen en kreeg ik het gevoel dat de andere 2 het steeds over me hadden ( niet de manager ). Ineens gingen zij samen in een spreekkamer zitten en kwam 1 van de 2 mij halen. We maken ons zorgen, het gaat niet goed, wat kan je er aan doen om dingen beter op te pakken etc. Ik voelde me in een hoekje gezet. Daarbij vond ik dat mijn manager dit gesprek had moeten begeleiden als zij dat nodig vind. De andere twee zijn niet mijn leidinggevenden. E.e.a. vloog mij aan en voor ik het wist heb ik er bij mijn manager uitgegooid dat ik misschien meer geschikt ben voor wat anders. Ze zou me wel helpen met solliciteren etc. Ze heeft een goede referentie afgegeven en ik heb elders 1 gesprek gehad. Toen kwam corona... Een vervelende positie in deze tijd. Ik vond het fijn toch nog wat te kunnen betekenen voor het bedrijf maar al snel kreeg ik het gevoel dat zij niet zien wat ik allemaal doe thuis en het idee hebben dat ik er wel wat bij kan doen. 1 onderdeel van de werkzaamheden, een groot deel, is weggevallen door corona maar nu is er juist tijd voor andere achterstallige klussen etc. Ik voel me niet gewaardeerd, ik word er wat buiten gehouden terwijl ik echt mijn best doe. In een gesprek heb ik tegen mijn manager gezegd dat ik door de omstandigheden nu e.e.a. nog graag een nieuwe kans geef. De deur zit dicht... ze wil dat ik verder ga kijken en volgens haar kan ik daar prima al mee beginnen. Al met al geeft dit het gevoel dat zij zo makkelijk van me af wil komen. Ik heb een vast contract nu. Wie weet wat ik elders tref. Binnen de organisatie is ook niets anders beschikbaar nu. Mijn manager stuurt me een bepaalde kant op. Ik kan dus niet op mijn beslissing terugkomen. Dat voelt niet eerlijk aangezien er geen slechte beoordelingen zijn of waarschuwingen etc. die anderen wel hebben. Wat kan ik het beste doen? Wat zijn mijn rechten hierin?
Alle reacties Link kopieren
Wat een hatelijke reacties naar iemand die jong is en weinig ervaring heeft. TO als je bij mij zou werken in zo'n onduidelijke positie en ik zou weten dat je geen ervaring ebt dan zou ik zorgen dat je begeleid werd of een mentorfiguur kreeg.

Het is ook een grote stap van balie (reactief) naar ondersteunend (overzicht houden) en zeker naar projectwerk (doelen, deadlines, overdrachten, overzicht, initiatief). Er zijn zoveel organisaties die medewerkers maar laten zwemmen terwijl projectmatig werken kennis en vaardigheden vereist. Als een nieuwe medewerker die niet heeft (en dat horen ze te weten) en part time werkt, dan moet dit afgestemd worden. Een goede teamleider hoort daar op te letten.

Natuurlijk kan een werkgever doen wat die van TO doet en wat die paar huisvrouwen hier zeggen; iemand aannemen zonder ervaring, zo iemand in het diepe gooien, niet teveel duidelijkheid geven en kijken of ze bovendrijven. De prima mensen die verzuipen, ach.. weer een ontslagprocedure, vaststellingsovereenkomst, eventueel ziektewet, weer nieuwe sollicitatieronde. En dit is dus al de tweede die chaotisch vertrekt als ik TO goed begrijp.

Nee, daar ben je blij mee met zo'n leidinggevende in je team. Iets meer begeleiding en iemand inwerken of opleiden is echt goedkoper én netter dan steeds mensen stuk
laten lopen en weer van voor af aan beginnen.

TO, vaag een cursus projectmatig werken, daar heb je altijd en overal wat aan en zoek daarna een organisatie die bij je past.
anoniem_394429 wijzigde dit bericht op 20-05-2020 17:00
8.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Cashew32 schreef:
20-05-2020 16:53
Ik realiseer me dat ik hier nu iets anders uit de verf kom .... Zonder al teveel op details in te gaan wilde ik proberen de situatie te schetsen.

Voor het beeld, ik ben 32 en heb MBO niveau, bij eerdere baan wat HBO deelcertificaten behaald.

Manager en 1 van de andere collega's zijn vriendinnen. De twee andere dames die mij in gesprek namen kunnen redelijk met elkaar overweg maar er is altijd een spanning. Zij hadden nu wel samen gezeten en beiden een lijstje gemaakt met dingen die niet goed waren gegaan. Het 2 tegen 1 voelde zo voor mij, dat kan ik niet veranderen, zo voelde het gesprek. Manager wist er ook niet van, pas de dag erna.
Als je alle emoties er even af haalt en de feiten over laat. Hebben ze dan een punt? Heb je dingen niet handig aangepakt? Waren de klachten van derden terecht? Hadden die klachten voorkomen kunnen worden? Zou je nu anders handelen met de kennis van nu?

Kortom: heb je ervan geleerd en ben je in ervaring nu gegroeid?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Cashew32 schreef:
20-05-2020 16:53
Ik realiseer me dat ik hier nu iets anders uit de verf kom .... Zonder al teveel op details in te gaan wilde ik proberen de situatie te schetsen.

Voor het beeld, ik ben 32 en heb MBO niveau, bij eerdere baan wat HBO deelcertificaten behaald.

Manager en 1 van de andere collega's zijn vriendinnen. De twee andere dames die mij in gesprek namen kunnen redelijk met elkaar overweg maar er is altijd een spanning. Zij hadden nu wel samen gezeten en beiden een lijstje gemaakt met dingen die niet goed waren gegaan. Het 2 tegen 1 voelde zo voor mij, dat kan ik niet veranderen, zo voelde het gesprek. Manager wist er ook niet van, pas de dag erna.
Die twee collega's hebben dus zakelijk en in jouw voordeel gehandeld. Ze hebben de 'frictie' tussen hen aan de kant gezet, opgelijst waar dingen niet goed gingen, jou uitgenodigd om die te bespreken zonder dat ze meteen bij de manager aanklopten met 'Zeg, collega x laat nogal wat steken vallen en daardoor ging bij ons dit en dat fout'. Dat is dus voor en niet tegen jou. Jouw werk heeft invloed op hun werk. Jouw fouten hebben invloed op hun output. Ik ben vaak genoeg door het stof gegaan omdat er door een ander fouten gemaakt waren in het voortraject. En dat is gewoon niet ok. Daar wijs ik die ander nadien ook op in de hoop dat er nauwkeurig gewerkt wordt/hulp gevraagd/geleerd wordt.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Ik realiseer me dat ik hier nu iets anders uit de verf kom .... Zonder al teveel op details in te gaan wilde ik proberen de situatie te schetsen.

Voor het beeld, ik ben 32 en heb MBO niveau, bij eerdere baan wat HBO deelcertificaten behaald.

Manager en 1 van de andere collega's zijn vriendinnen. De twee andere dames die mij in gesprek namen kunnen redelijk met elkaar overweg maar er is altijd een spanning. Zij hadden nu wel samen gezeten en beiden een lijstje gemaakt met dingen die niet goed waren gegaan. Het 2 tegen 1 voelde zo voor mij, dat kan ik niet veranderen, zo voelde het gesprek. Manager wist er ook niet van, pas de dag erna.
32 en al 4 jaar bij het bedrijf, dan ben je niet meer piepjong en kom je ook niet net kijken. TO schrijft juist zelf dat ze de weg wist binnen het bedrijf, dan kan je dus best zelf hulp/ondersteuning gaan zoeken als het niet goed gaat.

En dan nog, in wat de 2 collega’s deden lees ik juist dat ze begeleiding aanboden. Maar to vat het op als een aanval, misschien zelfs een persoonlijke. Tja, dan kom je nergens.
Cashew32 schreef:
20-05-2020 17:04
Ik realiseer me dat ik hier nu iets anders uit de verf kom .... Zonder al teveel op details in te gaan wilde ik proberen de situatie te schetsen.

Voor het beeld, ik ben 32 en heb MBO niveau, bij eerdere baan wat HBO deelcertificaten behaald.

Manager en 1 van de andere collega's zijn vriendinnen. De twee andere dames die mij in gesprek namen kunnen redelijk met elkaar overweg maar er is altijd een spanning. Zij hadden nu wel samen gezeten en beiden een lijstje gemaakt met dingen die niet goed waren gegaan. Het 2 tegen 1 voelde zo voor mij, dat kan ik niet veranderen, zo voelde het gesprek. Manager wist er ook niet van, pas de dag erna.
Maar wat ga je hier nu mee doen dan? Je collega's hebben bij je aangegeven wat er niet goed ging. Heb je dat opgeschreven? Heb je voor jezelf een plan gemaakt om te leren van deze fouten?
Alle reacties Link kopieren
Leidinggevende heeft in elk geval de cursus 'hoe stimuleer ik mijn medewerkers en bouw ik een sterk team' gemist.
TO, iemand zei het al, kijk wat je hier nog kunt leren en aan ervaring opdoen en blijf solliciteren. Dat hoef je niet te delen met je leidinggevende, dat hoefy pas als je moet opzeggen.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
20-05-2020 17:09
Maar wat ga je hier nu mee doen dan? Je collega's hebben bij je aangegeven wat er niet goed ging. Heb je dat opgeschreven? Heb je voor jezelf een plan gemaakt om te leren van deze fouten?
Jazeker, we hebben het er uitvoerig over gehad. Deze werkzaamheden zijn niet veel terugkomend, steeds het wiel opnieuw uitvinden. Ik denk dat ik nu echt mijn eigen ruiten heb ingegooid en dat "terugkomen" het niet veel beter zal maken.

Misschien is het juist nu allemaal meer pijnlijk omdat ik door het thuiswerken wat onzekerder wordt, omdat ik niemand zie en even een klein dingetje kan checken, alles gaat via mail.

Ook maakt het niveau verschil me onzeker, werken met 3 dames van minimaal 15 jaar ouder, hbo+, bergen ervaring in hun vak. Daarnaast voel ik me ook wat buiten de boot vallen door de verschillende levens, interesse in mij of mijn gevoelens of thuissituatie is ver te zoeken. Naar mijn idee zou dit er juist op deze afdeling moeten zijn. Ik ben de enige parttimer, ook de enige met jonge kinderen en daarnaast normaal gesproken geen thuiswerkplek. De andere drie wel, naast fulltime werken. Ik ben dus ook minder "in touch", en kan vanuit huis geen zaken nakijken, die wel in een groepsapp worden besproken. Al met al.... de onzekerheid stapelt zich op bedenk ik me terwijl ik dit type.
Cashew32 schreef:
20-05-2020 19:29
Jazeker, we hebben het er uitvoerig over gehad. Deze werkzaamheden zijn niet veel terugkomend, steeds het wiel opnieuw uitvinden. Ik denk dat ik nu echt mijn eigen ruiten heb ingegooid en dat "terugkomen" het niet veel beter zal maken.

Misschien is het juist nu allemaal meer pijnlijk omdat ik door het thuiswerken wat onzekerder wordt, omdat ik niemand zie en even een klein dingetje kan checken, alles gaat via mail.

Ook maakt het niveau verschil me onzeker, werken met 3 dames van minimaal 15 jaar ouder, hbo+, bergen ervaring in hun vak. Daarnaast voel ik me ook wat buiten de boot vallen door de verschillende levens, interesse in mij of mijn gevoelens of thuissituatie is ver te zoeken. Naar mijn idee zou dit er juist op deze afdeling moeten zijn. Ik ben de enige parttimer, ook de enige met jonge kinderen en daarnaast normaal gesproken geen thuiswerkplek. De andere drie wel, naast fulltime werken. Ik ben dus ook minder "in touch", en kan vanuit huis geen zaken nakijken, die wel in een groepsapp worden besproken. Al met al.... de onzekerheid stapelt zich op bedenk ik me terwijl ik dit type.
Maar wat ga je nu DOEN?
We vinden het allemaal heel vervelend voor jou, maar daar bereik je niets mee. Deze gebeurtenis, hoe vervelend hij ook is, is een mooie leerschool voor jou.
Je kunt ervoor kiezen om op dezelfde werkplek te blijven en de "strijd" met jezelf aan te gaan, maar je kunt er ook voor kiezen om hetgeen je hier hebt geleerd (en misschien nog gaat leren) mee te nemen naar een andere baan.
Alle reacties Link kopieren
Ga iets DOEN aan je onzekerheid. Je bent potdorie 32 jaar en een werkende moeder. Ik dacht al dat je opzag tegen je collega's. Dat verschil zit in je eigen hoofd. Staar je niet blind op hun tonnen ervaring, maar maak vreselijk gebruik van die ervaring. Laat je er niet door afschrikken maar kijk van hen de kunst en de ervaring af.

Wat is de reden dat je zo onzeker over jezelf bent? Mooi moment om dit nu bij de kop te pakken, want nú zit het je zo in de weg dat je er een vast contract mee verspeeld.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
TO, je kunt bijvoorbeeld een gesprek aanvragen met de twee collega's en vertelt hoe je je eronder hebt gevoeld. Daarna kun je aan ze vragen om je te helpen met je te verbeteren. Grote voorwaarde is wel dat je zelf naar voren brengt wat je zelf niet goed vond gaan en hoe je dat de volgende keer zou kunnen oplossen. Waarschijnlijk zien zij dat anders, maar dan ben je in ieder geval wel in gesprek en bezig met je leerproces.
Alle reacties Link kopieren
Per ongeluk dubbele reactie.
anoniem_398206 wijzigde dit bericht op 20-05-2020 22:27
97.57% gewijzigd
Cashew32 schreef:
20-05-2020 20:14
Jazeker, we hebben het er uitvoerig over gehad. Deze werkzaamheden zijn niet veel terugkomend, steeds het wiel opnieuw uitvinden. Ik denk dat ik nu echt mijn eigen ruiten heb ingegooid en dat "terugkomen" het niet veel beter zal maken.

Misschien is het juist nu allemaal meer pijnlijk omdat ik door het thuiswerken wat onzekerder wordt, omdat ik niemand zie en even een klein dingetje kan checken, alles gaat via mail.

Ook maakt het niveau verschil me onzeker, werken met 3 dames van minimaal 15 jaar ouder, hbo+, bergen ervaring in hun vak. Daarnaast voel ik me ook wat buiten de boot vallen door de verschillende levens, interesse in mij of mijn gevoelens of thuissituatie is ver te zoeken. Naar mijn idee zou dit er juist op deze afdeling moeten zijn. Ik ben de enige parttimer, ook de enige met jonge kinderen en daarnaast normaal gesproken geen thuiswerkplek. De andere drie wel, naast fulltime werken. Ik ben dus ook minder "in touch", en kan vanuit huis geen zaken nakijken, die wel in een groepsapp worden besproken. Al met al.... de onzekerheid stapelt zich op bedenk ik me terwijl ik dit type.
Dus je laat het erbij en gaat niets doen.
Alle reacties Link kopieren
Wat zit je jezelf nou steeds te herhalen? Waarom typ je niet gewoon een nieuw bericht met een (nieuwe) inhoudelijke reactie?
Alle reacties Link kopieren
Acties als je daar wilt blijven:

- "Hallo leiddinggevende, mag ik een taak-/functieomschrijving voorafgaand aan het volgende functioneringsgesprek? Dan kunnen we het over mijn taken hebben en kijken hoe ik dat doe". Zo ben je over en weer op de inhoud aanspreekbaar.
- Maak positief gebruik van de kennis en ervaring van collega's ipv je zo aan de kant geschoven te voelen. Ga erboven staan als dat echt zo is!
- Laat dat 'wijvengezeik' als:"die zijn vriendinnen en die hebben meer contact enz los". Je komt daar om je werk te doen, dat is leuk met leuke collega's, maar ga er niet in blijven hangen als dat niet zo is.

Actie als je weg wilt daar:

- verzoek je leiddinggevende om detacheringsbegeleiding, geeft iets meer zekerheid wb je contract.
- Zet even op een rij wat wilt en kan. Je bent nu ergens ingerold geef je aan. Wat zijn je kwalificaties? Telt dat in jouw branche? Zou je ergens voor gekwalificeerd willen zijn? Maak gebruik van begeleiding hierin.
Alle reacties Link kopieren
o twee keer...
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
20-05-2020 20:40
Wat zit je jezelf nou steeds te herhalen? Waarom typ je niet gewoon een nieuw bericht met een (nieuwe) inhoudelijke reactie?
Ik loop hier nu alweer 7 jaar rond, maar dit is de eerste die ik dit zie doen. Gewoon hetzelfde neerzetten ter 'verduidelijking' op die post.

Bizar.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Mutsekluts schreef:
20-05-2020 20:52
o twee keer...
Je lijkt TO wel :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
20-05-2020 21:11
Je lijkt TO wel :rofl:
Ja.... :frusty:
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
20-05-2020 21:11
Ik loop hier nu alweer 7 jaar rond, maar dit is de eerste die ik dit zie doen. Gewoon hetzelfde neerzetten ter 'verduidelijking' op die post.

Bizar.
Als we het twee keer lezen veranderen de adviezen vast! Dan moet TO korte metten maken met die twee trutten want die zijn geen knip voor hun neus waard en goalen op zelf de manager worden met een salarisverhoging van minimaal 300 procent. Want dat verdient ze nu eenmaal.

Je hoeft als partimer niet te werken op je roostervrije dagen. Maar op thuiswerkdagen werk je gewoon en los je het probleem met de kinderen op. Hoezo kan je 'niets' voor het werk want kinderen thuis? Ik begin eea beter te begrijpen. Ik als kindvrije mocht ook alle shit oplossen van de thuiswerkende jonge moeders die geen reet voor elkaar kregen want die gingen gewoon met 3 kinderen heen en terug van school, naar opvang, naar judo, in bed, hapje, luier... op hun werkdag. En dan vielen er 'steekjes'. Ja echt waar. Hoe zou dat nu komen?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
TO doet me denken aan zo'n computer die op een website vragen beantwoord.
Je stelt een vraag en krijgt vervolgens een antwoord op een heel andere vraag. (Die je niet hebt gesteld.)
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
20-05-2020 20:40
Wat zit je jezelf nou steeds te herhalen? Waarom typ je niet gewoon een nieuw bericht met een (nieuwe) inhoudelijke reactie?
Bericht is inderdaad twee keer geplaatst, was niet de bedoeling.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
20-05-2020 20:17
Dus je laat het erbij en gaat niets doen.
Zeker niet, ik ga het de komende dagen proberen op een rij te krijgen voor mezelf. Alleen er is naar mijn idee geen ingang meer bij mijn manager.
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
20-05-2020 21:14
Als we het twee keer lezen veranderen de adviezen vast! Dan moet TO korte metten maken met die twee trutten want die zijn geen knip voor hun neus waard en goalen op zelf de manager worden met een salarisverhoging van minimaal 300 procent. Want dat verdient ze nu eenmaal.

Je hoeft als partimer niet te werken op je roostervrije dagen. Maar op thuiswerkdagen werk je gewoon en los je het probleem met de kinderen op. Hoezo kan je 'niets' voor het werk want kinderen thuis? Ik begin eea beter te begrijpen. Ik als kindvrije mocht ook alle shit oplossen van de thuiswerkende jonge moeders die geen reet voor elkaar kregen want die gingen gewoon met 3 kinderen heen en terug van school, naar opvang, naar judo, in bed, hapje, luier... op hun werkdag. En dan vielen er 'steekjes'. Ja echt waar. Hoe zou dat nu komen?

Sorry Oudblond ik snap jouw tweede stuk niet helemaal denk ik. Hoe weet je of dit vergelijkbaar is met mijn situatie?

En vwb het dubbele plaatsen, dit ging per ongeluk. Het is voor het eerst dat ik hier wat plaats dus even kijken hoe het precies werkt. Het dubbele plaatsen gebeurde door vastlopen, kan gebeuren toch?
Alle reacties Link kopieren
Cashew32 schreef:
20-05-2020 22:03
Zeker niet, ik ga het de komende dagen proberen op een rij te krijgen voor mezelf. Alleen er is naar mijn idee geen ingang meer bij mijn manager.
Stap dan eerst wel uit de slachtofferrol. Dingen overkomen je niet, maar zijn het gevolg van je eigen handelen. Pas wanneer je dat kunt zien is het tijd om schade te beperken. Zoals je dit schrijft heb ik het idee dat je gaat smeken. En is het haar schuld wanneer het niet lukt.
Maar blijf eerst gewoon je werk doen voor nu.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven