Benaming oom/ tante?
vrijdag 22 mei 2020 om 13:50
Hallo,
Ikzelf heb 3 ooms en 5 tantes. Ze zijn allemaal een stuk ouder en toen was het ook gebruikelijk om hun tante "huppeldepup" te noemen.
Ook de ooms en tantes van mijn man spreek ik aan met oom of tante.
Onze dochter doet dit ook.
Nu is het zo dat onze dochter haar eigen ooms en tantes gewoon met hun voornaam aanspreekt.
Ik vind dat geen probleem en heb hun ook nooit horen klagen.
De nichtjes en neefjes van mijn kant noemen mij ook geen tante.
Vind ik ook wel fijn.
Maar nu is er aan mijn mans kant een nichtje van 2 jaar, die telkens geleetd krijgt om oom... of tante.... te zeggen.
Ik heb al eens aangegeven dat, dat niet hoeft.
En dat ik het eigenlijk zelfs onprettig vind.
Maar dan zeggen ze dat ze dat wel willen, want zo hoort het.
Wat vinden jullie hiervan?
Had ik onze, inmiddels puber-, dochter ook moeten aanleren dat de oom/ tante zegt?
Ikzelf heb 3 ooms en 5 tantes. Ze zijn allemaal een stuk ouder en toen was het ook gebruikelijk om hun tante "huppeldepup" te noemen.
Ook de ooms en tantes van mijn man spreek ik aan met oom of tante.
Onze dochter doet dit ook.
Nu is het zo dat onze dochter haar eigen ooms en tantes gewoon met hun voornaam aanspreekt.
Ik vind dat geen probleem en heb hun ook nooit horen klagen.
De nichtjes en neefjes van mijn kant noemen mij ook geen tante.
Vind ik ook wel fijn.
Maar nu is er aan mijn mans kant een nichtje van 2 jaar, die telkens geleetd krijgt om oom... of tante.... te zeggen.
Ik heb al eens aangegeven dat, dat niet hoeft.
En dat ik het eigenlijk zelfs onprettig vind.
Maar dan zeggen ze dat ze dat wel willen, want zo hoort het.
Wat vinden jullie hiervan?
Had ik onze, inmiddels puber-, dochter ook moeten aanleren dat de oom/ tante zegt?
de wereld wacht om ontdekt te worden
vrijdag 22 mei 2020 om 16:33
en hoe zou dat werken, als je geen kinderen had?
hoe doen anderen dat??
vrijdag 22 mei 2020 om 16:50
Als dit terugkomt op mijn opmerking dat ik alleen "tante"ouderwets vond klinken, stel je dan de omstandigheden voor.
Ik een hummel van een jaar of 6, en tante, die eigenlijk een oudtante was, ergens rond de 65.
Zoals dat 60 jaar gelden was in het zwart gekleed en oud in mijn ogen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
vrijdag 22 mei 2020 om 17:07
Ik zeg oom Piet en tante Annie en je en jij.
Ik ben zelf geen tante maar had het anders wel fijn gevonden als ik met tante zou worden aangesproken.
Zou het neefje of nichtje zelf liever alleen mijn voornaam zeggen dan zou ik dat ook geen probleem vinden.
Vriendjes van mijn kind spreken mij aan met kindsnaam moeder. Ik vind dat prima. Ik ga niet voorstellen noem mij maar sugarmiss. Maar als een kind zou besluiten mij bij mijn voornaam te noemen geen probleem.
Zou zo'n kind mij mevrouw gaan noemen dan zou ik wel zeggen zeg maar sugarmiss.
Ik ben zelf geen tante maar had het anders wel fijn gevonden als ik met tante zou worden aangesproken.
Zou het neefje of nichtje zelf liever alleen mijn voornaam zeggen dan zou ik dat ook geen probleem vinden.
Vriendjes van mijn kind spreken mij aan met kindsnaam moeder. Ik vind dat prima. Ik ga niet voorstellen noem mij maar sugarmiss. Maar als een kind zou besluiten mij bij mijn voornaam te noemen geen probleem.
Zou zo'n kind mij mevrouw gaan noemen dan zou ik wel zeggen zeg maar sugarmiss.
vrijdag 22 mei 2020 om 17:10
vrijdag 22 mei 2020 om 17:21
Zo is dat.sprankelend schreef: ↑22-05-2020 14:15Mijn neefje en nichtje noemen mij tante en dan mijn voornaam. Ouderwets of niet interesseert me niet zoveel. Zij zijn de enige in de hele wereld van wie ik de tante bent en dat vind ik een ongekend feest. Dus ik hoor het héél graag. Meer een eretitel dan een hiërarchisch ding. De vrienden van mijn kinderen gebruiken gewoon mijn voornaam en dat vind ik dan ook weer heel fijn.
Bij opvoeden probeer ik wel altijd ruimte te laten voor hoe de ouders het zelf het liefste willen. Het zijn per slot van rekening hun kinderen. Dus ik zou er geen punt van maken als mijn zus liever zou hebben dat ze me geen tante noemen.
vrijdag 22 mei 2020 om 17:25
Van mijn kant van de familie noemen de tantezeggers mij bij de voornaam, van mijn man’s kant van de familie zeggen ze wel ‘oom X’ en ‘tante Y’. In het begin vond ik dat verschrikkelijk ongemakkelijk en formeel. Nu ik er aan gewend ben, vind ik het eigenlijk heel leuk. Zo doen het ook echt helemaal uit zichzelf en daardoor voelt als een uiting van liefde. Alsof we idd meer zijn dan kennissen.
Volgens mij is er geen moeten in deze. Gewoon aanleren wat bij jullie past.
Volgens mij is er geen moeten in deze. Gewoon aanleren wat bij jullie past.
vrijdag 22 mei 2020 om 17:27
Mijn kinderen noemen mijn broer en zus oom en tante.
De kinderen van mijn zus noemen mijn broer en mij oom en tante . Soms is het tante andere keer tante met mijn naam.
Mijn kinderen noemen de broer van mijn man ook oom en zijn vriendin ook.
Ik vind het helemaal prima om met tante aangesproken te worden. Is al 14 jaar zo.
De kinderen van mijn zus noemen mijn broer en mij oom en tante . Soms is het tante andere keer tante met mijn naam.
Mijn kinderen noemen de broer van mijn man ook oom en zijn vriendin ook.
Ik vind het helemaal prima om met tante aangesproken te worden. Is al 14 jaar zo.
vrijdag 22 mei 2020 om 17:29
Wat een reacties!
Het is niet zo dat ik me er druk om maak, zials sommigen menen.
Ik vroeg me gewoon af hoe het bij jullue gaat.
Grappig dat er zoveel verschillende meningen zijn.
Even wat antwoorden, al weet ik niet meer wie de vraag stelde.
Ja, ik noem mijn ooms en tantes ook tante voornaam.
Het is dan ook een heel andere generatie.
Ik zelf vind het niet zo fijn om zo genoemd te worden, ik vind het ouwelijk klinken.
In iedergeval geen etetitel. Om een eer te behalen moet je iets doen en om tante te zijn heb ik precies 0,niks gedaan.
"U", de ene vindt het getuige van respect, de ander wil het niet.
Ikzelf vind dat het de afstand vergroot.
Mensen die dicht bij mij staan zeggen geen "u" tegen mij.
Maar hier is het grote verschil tussen belgen en nederlanders.
De laatste zijn meestal toch al wat informeler, terwijl het in Belgie vaak normaal is om Janenalleman, inclusief vader, moeder, broer en zus met "u" aan te spreken.
Het maakt dus uit waar je vandaan komt, je opvoeding (ben zelf niet gelovig en zo ook niet opgevoed).
Ik werk zelf binnen een vereniging, waar alle kinderen mij met mijn voornaam aanspreken.
Dat is mijn naam en daar luister ik het beste naar.
Vriendjes van mijn kind noemen mij ook gewoon bij mijn naam.
Ik vind dat "vrije/ losse" aangenaam.
Maar nogmaals, dat is mijn visie en uiteraard mag die van jullie anders zijn.
Het is niet zo dat ik me er druk om maak, zials sommigen menen.
Ik vroeg me gewoon af hoe het bij jullue gaat.
Grappig dat er zoveel verschillende meningen zijn.
Even wat antwoorden, al weet ik niet meer wie de vraag stelde.
Ja, ik noem mijn ooms en tantes ook tante voornaam.
Het is dan ook een heel andere generatie.
Ik zelf vind het niet zo fijn om zo genoemd te worden, ik vind het ouwelijk klinken.
In iedergeval geen etetitel. Om een eer te behalen moet je iets doen en om tante te zijn heb ik precies 0,niks gedaan.
"U", de ene vindt het getuige van respect, de ander wil het niet.
Ikzelf vind dat het de afstand vergroot.
Mensen die dicht bij mij staan zeggen geen "u" tegen mij.
Maar hier is het grote verschil tussen belgen en nederlanders.
De laatste zijn meestal toch al wat informeler, terwijl het in Belgie vaak normaal is om Janenalleman, inclusief vader, moeder, broer en zus met "u" aan te spreken.
Het maakt dus uit waar je vandaan komt, je opvoeding (ben zelf niet gelovig en zo ook niet opgevoed).
Ik werk zelf binnen een vereniging, waar alle kinderen mij met mijn voornaam aanspreken.
Dat is mijn naam en daar luister ik het beste naar.
Vriendjes van mijn kind noemen mij ook gewoon bij mijn naam.
Ik vind dat "vrije/ losse" aangenaam.
Maar nogmaals, dat is mijn visie en uiteraard mag die van jullie anders zijn.
de wereld wacht om ontdekt te worden