Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Mondkapjes-hysterie en meer van dat soort onzin

19-05-2020 00:08 833 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik doe er niet aan mee. Ik zal absoluut geen mondkapje dragen, ook al wordt het verplicht.

Kan iemand mij vertellen waarom overheden het virus niet bij de bron willen aanpakken, maar alleen willen bestrijden?
En waarom NIEMAND het heeft over het versterken van je immuunsysteem, maar alleen maar over mondkapjes?
Ik ben oprecht op zoek naar een inhoudelijk antwoord.

Wie zegt dat het dragen van mondkapjes tijdelijk is? Straks staat er een ander virus voor de deur, want de bron aanpakken (namelijk het terugdringen van het dichte leven tussen mens en dier) doen we niet en is niet eens een klein agendapuntje. Ik hoor zelfs de WHO er niet over. Die prijst China alleen maar over haar fantastische aanpak. Ehm, was het virus daar niet ontstaan!? Verschillende overheden gaan ver over de scheef met de privacy van de burger. En de mensen gaan er door hun angst helemaal in mee.

We hebben het continu over het vaccin en mondkapjes (bestrijden dus, weer) en men komt met de meest belachelijke 'uitvindingen': een knuffelgordijn, masker met afstandsbediening (zodat je kan eten, in een restaurant bijv.) en wat nog meer. Hier zijn uiteraard partijen bij betrokken die grote economische belangen hebben en een zeer goede lobby, maar de minder economische interessante 'alternatieven', zoals doodgewoon het verbeteren van je eigen immuunsysteem, hoor je helemaal niet. Wederom zelfs van de WHO niet, en het RIVM ook niet... Bepaalde zaken laten staan of verminderen (suiker, alcohol, vet...) doet ontzettend wonderen voor je immuunsysteem, en laat dat nou veel interessanter zijn tegen een virus. Waarom adviseert de overheid hier ons dan niet beter in? België slaat al helemaal de plank mis: sporten wordt nog altijd bemoeilijkt en minister van Volksgezondheid is zelf morbide obese. De overheid wil zelfs bepalen hoeveel mensen je mag zien.

Om nog maar niet te spreken over het straatbeeld. Ik zal mijn kinderen niet grootbrengen in een omgeving waar het normaal is een groot deel van je gezicht te bedekken. Vooral als ik ergens alleen loop, 's avonds en/of waar weinig mensen te vinden zijn, wil ik geen mondkapjes zien. Ik voel me er echt niet veiliger op en ik weet zeker (op den duur) meerdere vrouwen ook niet.

Zo. Dat is mijn mening, en nu die van jullie.
spinnetje_ wijzigde dit bericht op 19-05-2020 00:16
0.15% gewijzigd
Hakuna Matata
Dus ja, voor de meeste (niet alle!) openbare scholen moet je kind gevaccineerd zijn. Voor privé scholen hoeft dat niet.
Om dan te roepen dat de griepspuit verplicht is in de VS is gewoon onzin.
-jolijn- schreef:
23-05-2020 13:59
Tja, als je de reacties verder niet helemaal leest, dan heeft een discussie ook weinig zin.
Hoe verklaar je de uitbraken daar dan trouwens? Onder schoolgaande kinderen?
Dat was niet waar het over ging, de vraag was in hoeverre vaccinatie bij kinderen gedwongen was in de USA.
Ik ben trouwens wel groot voorstander van vaccinatie en dat ze niet-gevaccineerde kinderen weigeren op bepaalde scholen is ook hun goed recht en vind ik ook goed.
Wij zitten hier daardoor nog steeds om de zoveel tijd met een uitbraak van mazelen helaas.
tantejans schreef:
23-05-2020 13:34
Kijk eens 1 post hierboven.
Goed zo Tantejans, de hele wikipediapagina Vaccination policy in the United States integraal gekopieerd! Als je de VS een beetje kent weet je dat er van de uitzondering op basis van de religieuze of filosofische gronden die eis voor inschrijving op publieke scholen dus heel ruim gebruik van gemaakt kan worden. En dat in de VS 25% van de scholen privéscholen zijn en dat thuisonderwijs toegestaan is. Vaccinatie verplicht voor alle kinderen is dus niet aan de orde, niet landelijk en niet per staat, alleen voor degenen die naar een openbare school willen en wiens ouders geen gebruik wensen te maken van de zeer ruime uitzonderingsregels.
tantejans schreef:
23-05-2020 14:17
Dat was niet waar het over ging, de vraag was in hoeverre vaccinatie bij kinderen gedwongen was in de USA.
Vrij weinig dus
maylina schreef:
23-05-2020 14:40
Vrij weinig dus
Het wordt ouders absoluut niet makkelijk gemaakt in elk geval.
Ik vind dat toch ook een vorm van dwang.
Dat is hetzelfde principe van; geen mondkapje op dan niet in de trein en dan kun je wel zeggen; ga dan maar niet met de trein, maar als je geen andere opties hebt om bvb naar je werk te komen dan moet je wel.

Dus dan staat er in de wet misschien niet letterlijk dat het verplicht is, het wordt toch zeer zeker wel afgedwongen.
Alle reacties Link kopieren
Hey, mijn topic wordt gekaapt.
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
tantejans schreef:
23-05-2020 14:50
Het wordt ouders absoluut niet makkelijk gemaakt in elk geval.
Ik vind dat toch ook een vorm van dwang.
Dat is hetzelfde principe van; geen mondkapje op dan niet in de trein en dan kun je wel zeggen; ga dan maar niet met de trein, maar als je geen andere opties hebt om bvb naar je werk te komen dan moet je wel.

Dus dan staat er in de wet misschien niet letterlijk dat het verplicht is, het wordt toch zeer zeker wel afgedwongen.
Kan je niet een eigen antivax topic maken? Ik snap jouw gedram hier niet zo
smulrol schreef:
23-05-2020 15:05
Kan je niet een eigen antivax topic maken? Ik snap jouw gedram hier niet zo
Ja hij maakt een antivax topic, jij een anti dram topic. Iedereen happy en we gaan verder.
Alle reacties Link kopieren
tantejans schreef:
23-05-2020 14:50
Het wordt ouders absoluut niet makkelijk gemaakt in elk geval.
Ik vind dat toch ook een vorm van dwang.
Dat is hetzelfde principe van; geen mondkapje op dan niet in de trein en dan kun je wel zeggen; ga dan maar niet met de trein, maar als je geen andere opties hebt om bvb naar je werk te komen dan moet je wel.

Dus dan staat er in de wet misschien niet letterlijk dat het verplicht is, het wordt toch zeer zeker wel afgedwongen.
Mondkapjes mogen niet in het openbaar vervoer. Gezichtsbedekking in openbaar vervoer, openbare gebouwen en andere openbare plaatsen is sinds medio 2019 BIJ WET verboden. Kan je een aardige boete voor krijgen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Abyss schreef:
23-05-2020 15:26
Ja hij maakt een antivax topic, jij een anti dram topic. Iedereen happy en we gaan verder.
Wie bedoel je met hij?
Niet dat het echt iets uitmaakt, maar het leest voor mij verwarrend want ik ben nog steeds en al meer dan 40 jaar een vrouw.
pejeka schreef:
23-05-2020 15:31
Mondkapjes mogen niet in het openbaar vervoer. Gezichtsbedekking in openbaar vervoer, openbare gebouwen en andere openbare plaatsen is sinds medio 2019 BIJ WET verboden. Kan je een aardige boete voor krijgen.
Het is leuk gevonden van je, maar dat klopt niet.

De wet waar je het over hebt maakt een uitzondering voor "gezichtsbedekkende kleding die ‘noodzakelijk is ter bescherming van het lichaam in verband met de ­gezondheid of de veiligheid’.

En ook al zou die uitzondering er niet zijn. zou een mondkapje niet onder die wet vallen tenzij je ook een capuchon of iets dergelijks draagt.
pejeka schreef:
23-05-2020 15:31
Mondkapjes mogen niet in het openbaar vervoer. Gezichtsbedekking in openbaar vervoer, openbare gebouwen en andere openbare plaatsen is sinds medio 2019 BIJ WET verboden. Kan je een aardige boete voor krijgen.
Dat geldt dan nu blijkbaar niet meer vanaf 1 juni, toch?
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
23-05-2020 15:31
Mondkapjes mogen niet in het openbaar vervoer. Gezichtsbedekking in openbaar vervoer, openbare gebouwen en andere openbare plaatsen is sinds medio 2019 BIJ WET verboden. Kan je een aardige boete voor krijgen.
Ok, dit is toch echt het bewijs dat je ernstig dementerend bent.
Alle reacties Link kopieren
Abyss schreef:
23-05-2020 15:37
Het is leuk gevonden van je, maar dat klopt niet.

De wet waar je het over hebt maakt een uitzondering voor "gezichtsbedekkende kleding die ‘noodzakelijk is ter bescherming van het lichaam in verband met de ­gezondheid of de veiligheid’.

En ook al zou die uitzondering er niet zijn. zou een mondkapje niet onder die wet vallen tenzij je ook een capuchon of iets dergelijks draagt.
Dat is hem al minstens 20 keer uitgelegd hoor. Met de wettekst erbij ook
Alle reacties Link kopieren
Abyss schreef:
23-05-2020 15:37
Het is leuk gevonden van je, maar dat klopt niet.

De wet waar je het over hebt maakt een uitzondering voor "gezichtsbedekkende kleding die ‘noodzakelijk is ter bescherming van het lichaam in verband met de ­gezondheid of de veiligheid’.

En ook al zou die uitzondering er niet zijn. zou een mondkapje niet onder die wet vallen tenzij je ook een capuchon of iets dergelijks draagt.
Een capuchon of muts valt niet onder de bepalingen, want is niet gezichtsbedekkend. En ik heb nog nergens gelezen dat die wet opeens niet meer zou gelden. Dus vrouwen in burka kunnen nu gewoon weer het OV in? Want in feite voldoen ze dan aan de huidige aanbevelingen: mond en neus bedekken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
23-05-2020 15:47
Een capuchon of muts valt niet onder de bepalingen, want is niet gezichtsbedekkend. En ik heb nog nergens gelezen dat die wet opeens niet meer zou gelden. Dus vrouwen in burka kunnen nu gewoon weer het OV in? Want in feite voldoen ze dan aan de huidige aanbevelingen: mond en neus bedekken.
Ik heb het over als je een capuchon op doet samen met een mondkapje. Dat je dan eventueel daaronder zou kunnen vallen. omdat je dan je gehele gezicht hebt bedekt of alleen je ogen vrij hebt.

Maar jij zegt nu dat dat er niet onder valt? mondkapje en capuchon. omdat het niet gezichtsbedekkend is. Maar een mondkapje alleen valt er wel onder? Dit mag jij mij eens uitleggen.

Maar nogmaals een mondkapje valt er niet onder, aangezien de rest van je gezicht gewoon vrij is. samen met het punt dat ook al zou het onder vallen er een uitzondering is. Dus in beiden gevallen gaat het niet op dat een mondkapje verboden zou zijn bij wet.
Abyss schreef:
23-05-2020 15:37
Het is leuk gevonden van je, maar dat klopt niet.

De wet waar je het over hebt maakt een uitzondering voor "gezichtsbedekkende kleding die ‘noodzakelijk is ter bescherming van het lichaam in verband met de ­gezondheid of de veiligheid’.

En ook al zou die uitzondering er niet zijn. zou een mondkapje niet onder die wet vallen tenzij je ook een capuchon of iets dergelijks draagt.
Maar een moslima moet toch ook gewoon gebruik kunnen maken van het OV, met hoofddoek én mondkapje?
pejeka schreef:
23-05-2020 15:31
Mondkapjes mogen niet in het openbaar vervoer. Gezichtsbedekking in openbaar vervoer, openbare gebouwen en andere openbare plaatsen is sinds medio 2019 BIJ WET verboden. Kan je een aardige boete voor krijgen.
Wat een goed nieuws zeg! Hé, ideetje: ga jij na 1 juni een paar mooie treinreizen maken zonder mondkapje. Laat vooral nog even weten hoe het afloopt, juridisch gezien. Ik bedoel: als je gelijk hebt, heb je gelijk, toch?
Astromeria schreef:
23-05-2020 16:34
Maar een moslima moet toch ook gewoon gebruik kunnen maken van het OV, met hoofddoek én mondkapje?
ja dat kan toch ook?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net even een simpel mondkapje uitgeprobeerd. Wat een benauwde dingen!

Nu hoef ik gelukkig niet met het OV, maar ik geloof dat ik dan 10x liever mijn oude integraalhelm had opgezet in de trein, maar dat is vast niet toegestaan?

Ervaren anderen dat benauwde en klamme gevoel ook?
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Abyss schreef:
23-05-2020 15:52
Ik heb het over als je een capuchon op doet samen met een mondkapje. Dat je dan eventueel daaronder zou kunnen vallen. omdat je dan je gehele gezicht hebt bedekt of alleen je ogen vrij hebt.

Maar jij zegt nu dat dat er niet onder valt? mondkapje en capuchon. omdat het niet gezichtsbedekkend is. Maar een mondkapje alleen valt er wel onder? Dit mag jij mij eens uitleggen.

Maar nogmaals een mondkapje valt er niet onder, aangezien de rest van je gezicht gewoon vrij is. samen met het punt dat ook al zou het onder vallen er een uitzondering is. Dus in beiden gevallen gaat het niet op dat een mondkapje verboden zou zijn bij wet.
Ik heb alleen die uitzonderingswet nog niet gezien.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
23-05-2020 15:31
Mondkapjes mogen niet in het openbaar vervoer. Gezichtsbedekking in openbaar vervoer, openbare gebouwen en andere openbare plaatsen is sinds medio 2019 BIJ WET verboden. Kan je een aardige boete voor krijgen.
Tenzij etc.
pejeka schreef:
23-05-2020 16:52
Ik heb alleen die uitzonderingswet nog niet gezien.
" Artikel 1
1 Het is verboden om in het openbaar vervoer en in gebouwen en bijbehorende erven van onderwijsinstellingen, overheidsinstellingen en zorginstellingen kleding te dragen die het gezicht geheel bedekt of zodanig bedekt dat alleen de ogen onbedekt zijn, dan wel onherkenbaar maakt.

2 Het eerste lid is niet van toepassing, voor zover kleding als bedoeld in dat lid:

a.wordt gedragen door cliënten, patiënten of hun bezoekers in residentiële delen van zorginstellingen,

b.noodzakelijk is ter bescherming van het lichaam in verband met de gezondheid of de veiligheid,

c.noodzakelijk is in verband met eisen die aan de uitoefening van een beroep of de beoefening van een sport worden gesteld, of

d.passend is in verband met het deelnemen aan een feestelijke of een culturele activiteit.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0041161/2019-08-01"

zoals je ziet is een mondkapje dus absoluut niet verboden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven