Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Vleesverwerkende industrie en coronahausse.

22-05-2020 23:10 511 berichten
Hallo allemaal,

De laatste tijd vernemen we bijna dagelijks dat er grote coronauitbraken plaatsvinden in de vleesverwerkende industrie, typische is dat er wel meer arbeid wordt uitgeoefend onder slechte omstandigheden en met veel personeel dat op elkaars lip werkt en woont, maar daarbij gebeurt het dus niet.
Onderstaande link is alweer achterhaald, want ook hier, bij de Groene weg slachterij is zo'n slachting onder het personeel uitgebroken.

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/slachthu ... smettingen

Ik maak me hier zorgen om en vraag me af wat er in rauw vlees zit dat mensen eventueel ontvankelijker maakt voor corona en in hoeverre kan het zich van slachterij naar de private keuken verplaatsen en ook een zeer stringente vraag van mij is ook, zit dat virus alreeds in onze kuddes.
Miss-Pippilotta schreef:
23-05-2020 20:12
Maar stèl nou dat er alternatieven zijn of komen die precies hetzelfde smaken en geen dierenleed veroorzaken? Een plantaardig alternatief dat echt hetzelfde smaakt als jouw zo geliefde stukje vlees? Switch je dan nog steeds niet? En zo nee; waarom niet?
Nepvlees bestaat voor het grootste deel uit koolhydraten, want gemaakt van granen en daar kan ik dus niks mee.
Alle reacties Link kopieren
vrijenblij20220 schreef:
23-05-2020 20:23
Dit vind ik echt zo'n grote onzin want er zijn geen alternatieven. Men is nog niet zo ver dat ze alternatieven hebben die net zo smaken als mijn geliefd stukje vlees. En ja , ik proef het wat op de markt komt want ik ga elk jaar naar de horecabeurs en dat nepvlees is echt niet te vreten voor een vleesliefhebber.
Ze zijn bezig om kweekvlees te maken waar geen dier aan te pas komt, maar wat wel echt vlees is. Als dat er nou is en het blijkt precies te smaken zoals jouw biefstukje of kipfilet die je op brood eet, zou je dan alsnog geslachte dieren blijven eten?
Alle reacties Link kopieren
Miss-Pippilotta schreef:
23-05-2020 20:12
Maar stèl nou dat er alternatieven zijn of komen die precies hetzelfde smaken en geen dierenleed veroorzaken? Een plantaardig alternatief dat echt hetzelfde smaakt als jouw zo geliefde stukje vlees? Switch je dan nog steeds niet? En zo nee; waarom niet?

Nee.

Mijn lijf kan het beste overweg met de voedingsstoffen die uit dierlijke producten worden gehaald. Ik heb ooit eens een vegetarische periode gehad, dat was qua gezondheid geen succes.

Er gaat voor mij vrijwel niets boven de smaak van een goed stukje vlees. En nee, uit een beyond burger haalt mijn lichaam niet dezelfde voedingsstoffen. En dat vind ik ook veel te bewerkt.

Bovendien vind ik de vegans die ik ken er niet bepaald gezond uitzien. Gelukkig nog niet zo erg als in de YouTube filmpjes van The epitomy of malnourishment, maar gezond is anders. Gelukkig is één intussen weer begonnen met eieren eten en ik verwacht dat ze ook wel weer gaat beginnen met vlees.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
23-05-2020 20:26
Nee.

Mijn lijf kan het beste overweg met de voedingsstoffen die uit dierlijke producten worden gehaald. Ik heb ooit eens een vegetarische periode gehad, dat was qua gezondheid geen succes.

Er gaat voor mij vrijwel niets boven de smaak van een goed stukje vlees. En nee, uit een beyond burger haalt mijn lichaam niet dezelfde voedingsstoffen. En dat vind ik ook veel te bewerkt.

Bovendien vind ik de vegans die ik ken er niet bepaald gezond uitzien. Gelukkig nog niet zo erg als in de YouTube filmpjes van The epitomy of malnourishment, maar gezond is anders. Gelukkig is één intussen weer begonnen met eieren eten en ik verwacht dat ze ook wel weer gaat beginnen met vlees.
Ik weet niet wat voor vegans jij dan kent... ik ken er inmiddels een heleboel sinds ik het zelf ben en veruit de meesten blaken toch echt van gezondheid. Er zijn genoeg topsporters die geen enkel dierlijk product gebruiken. En mensen die er ongezond uitzien heb je overal. Ik ben in de winter heel bleek, maar dat was ik ook toen ik nog vlees at. En mijn oom die het liefst alleen maar vlees eet en al twee keer een hartinfarct heeft gehad, ziet er helemaal niet zo gezond uit hoor.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
23-05-2020 20:26
Ze zijn bezig om kweekvlees te maken waar geen dier aan te pas komt, maar wat wel echt vlees is. Als dat er nou is en het blijkt precies te smaken zoals jouw biefstukje of kipfilet die je op brood eet, zou je dan alsnog geslachte dieren blijven eten?
Daar zou ik dan geen vertrouwen in hebben dat het goed is. Geef mij maar vlees.
Alle reacties Link kopieren
Maar wel jammer Cateautje dat je topic nu wordt over genomen door de vegetariers.
vrijenblij20220 schreef:
23-05-2020 20:39
Maar wel jammer Cateautje dat je topic nu wordt over genomen door de vegetariers.
Tja, niets aan te doen.
Aan de andere kant blijkt het niet mogelijk om een antwoord te vinden op mijn vraag.

Ik heb het al gemeld en dan nu nog maar een keertje, ik hou met van alles rekening waar het gaat om milieu en dierenwelzijn zover het in mijn mogelijkheden ligt, maar ik eet dus vlees en wat wie daar dan ook verder van vindt, zal me een worst zijn.
Alle reacties Link kopieren
vrijenblij20220 schreef:
23-05-2020 20:39
Maar wel jammer Cateautje dat je topic nu wordt over genomen door de vegetariers.
Ja, als mensen meteen al met onzin beginnen als “Als je geen vlees eet, krijg je een tekort aan voedingsstoffen”, wil ik dat weerleggen. Ik vind het namelijk heel vervelend wanneer vegetarisch en veganistisch eten worden afgedaan als ongezond. Er zijn namelijk ook weer anderen die dat lezen en het misschien wel geloven. Net als dat Cateautje geen idee had dat er juist veel mensen van hun diabetes type 2 zijn afgekomen door plantaardig te eten.
Allemaal prima, maar de manier waarop onze vleesverwerkende industrie momenteel ingericht is, maakt die industrie een broeihaard van ziektes én een werkgever die zijn werknemers tot het uiterste uitperst, tegen lage lonen, in slechte omstandigheden. Toch de moeite waard om over na te denken.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
23-05-2020 20:45
Allemaal prima, maar de manier waarop onze vleesverwerkende industrie momenteel ingericht is, maakt die industrie een broeihaard van ziektes én een werkgever die zijn werknemers tot het uiterste uitperst, tegen lage lonen, in slechte omstandigheden. Toch de moeite waard om over na te denken.
En dit. Ik vind dit sowieso een goede samenvatting die voor een deel de openingsvraag beantwoordt.
Betty_Slocombe schreef:
23-05-2020 20:45
Allemaal prima, maar de manier waarop onze vleesverwerkende industrie momenteel ingericht is, maakt die industrie een broeihaard van ziektes én een werkgever die zijn werknemers tot het uiterste uitperst, tegen lage lonen, in slechte omstandigheden. Toch de moeite waard om over na te denken.
Daar heb ik een heel speciaal bord voor, dat ik voor m'n ei hang als ik boodschappen doe.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
23-05-2020 20:44
Ja, als mensen meteen al met onzin beginnen als “Als je geen vlees eet, krijg je een tekort aan voedingsstoffen”, wil ik dat weerleggen. Ik vind het namelijk heel vervelend wanneer vegetarisch en veganistisch eten worden afgedaan als ongezond. Er zijn namelijk ook weer anderen die dat lezen en het misschien wel geloven. Net als dat Cateautje geen idee had dat er juist veel mensen van hun diabetes type 2 zijn afgekomen door plantaardig te eten.
Ik zeg ook niet dat je tekort komt als je geen vlees eet hoor. Wat de diabetes betreft. Ik heb een vriendin die koolhydraatarm is gaan eten en zij is nu van de insuline af. Wat Cateautje nu doet werkt wel voor veel mensen met suikerziekte.
Cateautje schreef:
23-05-2020 20:49
Daar heb ik een heel speciaal bord voor, dat ik voor m'n ei hang als ik boodschappen doe.
Het is wel de verklaring waarom Corona zo lekker gaat in de vleesindustrie.
Betty_Slocombe schreef:
23-05-2020 20:51
Het is wel de verklaring waarom Corona zo lekker gaat in de vleesindustrie.
Zoals ik al eerder aangaf, eet ik scharrelkip en in die tak van sport werken relatief weinig mensen, want alles is machinaal, dus ik voel me niet aangesproken.
Alle reacties Link kopieren
vrijenblij20220 schreef:
23-05-2020 20:50
Ik zeg ook niet dat je tekort komt als je geen vlees eet hoor.
Jij misschien niet, maar dat is wat al volgens mij op pagina 1 gezegd werd. Net zoals net iemand zei: “Ik ken alleen maar vegans die er ongezond uitzien”. Zoiets is voor mij de reden om te reageren, anders had ik dit topic waarschijnlijk verder alleen gelezen.
vrijenblij20220 schreef:
23-05-2020 20:23
Dit vind ik echt zo'n grote onzin want er zijn geen alternatieven. Men is nog niet zo ver dat ze alternatieven hebben die net zo smaken als mijn geliefd stukje vlees. En ja , ik proef het wat op de markt komt want ik ga elk jaar naar de horecabeurs en dat nepvlees is echt niet te vreten voor een vleesliefhebber.
Maar ik vroeg ook: stel dat het er is of komt , want ze komen echt wel steeds dichter in de buurt. Dus stel dat het er komt in de toekomst. Dezelfde smaak als jouw stukje vlees. Switch je dan nog steeds niet? Want dat gevoel krijg ik bij je posts.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
23-05-2020 20:54
Zoals ik al eerder aangaf, eet ik scharrelkip en in die tak van sport werken relatief weinig mensen, want alles is machinaal, dus ik voel me niet aangesproken.
Handig dat machinale, dan hoef je ze helemaal niet meer als levende wezens te beschouwen en ze zo te behandelen. Top oplossing!
pamelacourson schreef:
23-05-2020 20:56
Handig dat machinale, dan hoef je ze helemaal niet meer als levende wezens te beschouwen en ze zo te behandelen. Top oplossing!
Het is tot nu toe het minst stressvolle van alle manieren die zijn gedaan.
Cateautje schreef:
23-05-2020 20:24
Nepvlees bestaat voor het grootste deel uit koolhydraten, want gemaakt van granen en daar kan ik dus niks mee.
Het is me trouwens een raadsel hoe je hieraan komt. De meeste vleesvervangers bestaan grotendeels of helemaal uit eiwitten.
snug schreef:
23-05-2020 20:58
Het is me trouwens een raadsel hoe je hieraan komt. De meeste vleesvervangers bestaan grotendeels of helemaal uit eiwitten.
Gewonnen uit granen en niet grotendeels.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
23-05-2020 20:32
Ik weet niet wat voor vegans jij dan kent... ik ken er inmiddels een heleboel sinds ik het zelf ben en veruit de meesten blaken toch echt van gezondheid. Er zijn genoeg topsporters die geen enkel dierlijk product gebruiken. En mensen die er ongezond uitzien heb je overal. Ik ben in de winter heel bleek, maar dat was ik ook toen ik nog vlees at. En mijn oom die het liefst alleen maar vlees eet en al twee keer een hartinfarct heeft gehad, ziet er helemaal niet zo gezond uit hoor.

Ik ken er drie :)

Misschien is dat een niet geheel representatieve steekproef, maar het is wel hetgeen ik zie.

De ogen liggen diep, het haar glanst niet, ze hebben het altijd koud, zijn vaak verkouden, zien er ouder (rimpels!!) en mager uit.

Ik denk dat heel veel mensen er in het begin zeker op vooruit gaan als ze overstappen van een junkfooddieet naar plantbased, vooral als je allerlei bewerkt spul niet meer eet. Dat zal absoluut een verbetering zijn.
Maar toen ik zelf vastliep op vegetarisch ben ik veel online ernaar gaan zoeken en kwam ook zoveel verhalen tegen van mensen die het veganisme een aantal jaren volhouden en dan vanwege hun gezondheid moeten stoppen. En dan het commentaar van anderen dat ze "het dan niet goed hadden gedaan". Een bekende van me liep daar ook tegenaan toen ze weer dierlijke producten wilde eten, die groepsdruk van "vrienden" dat ze het dan gewoon niet goed deed, want iedereen kan immers op een veganistisch dieet floreren...

Ik probeer zelf iedereen vrij te laten in wat ze eten. Omnivoor, carnivoor of herbivoor maakt voor mij niet uit, ik weet dat ieders lichaam anders in elkaar zit. En voor mijn gevoel wordt er in dit topic nogal gepusht richting vegetarisch / veganistisch. En ik merk dat ik daar allergisch op reageer :)
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Cateautje schreef:
23-05-2020 20:59
Gewonnen uit granen en niet grotendeels.
Soja is geen graan.
Ja, ik stem voor Malibu.
snug schreef:
23-05-2020 21:01
Soja is geen graan.
nee, soja is geen graan, ligt aan de producent waar dat nepvlees van wordt gemaakt.

Aan soja begin ik al helemaal niet.
Cateautje schreef:
23-05-2020 20:54
Zoals ik al eerder aangaf, eet ik scharrelkip en in die tak van sport werken relatief weinig mensen, want alles is machinaal, dus ik voel me niet aangesproken.
Je vroeg toch in de OP waarom er corona is in de vleesverwerkende industrie? Over jouw persoonlijke keuzes doe ik verder geen enkele uitspraak. Wie weet gooi ik ook elke avond kiloknallerspeklapjes in de pan, tenslotte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven