Depressietopic - praat mee!

24-02-2019 22:33 3009 berichten
Nogal wat mensen op het forum (en daarbuiten natuurlijk) kampen met depressie.
Het leek me daarom een goed idee om een algemeen depressietopic te openen.
Zodat we elkaar kunnen steunen, tips kunnen geven, vragen kunnen stellen. Of gewoon even laten weten hoe je je voelt, delen dat je je klote voelt of dat het juist wat beter gaat.
Ook als je inmiddels hersteld bent van je depressie, of partner/betrokkene bent.
Voel je welkom!
Alle reacties Link kopieren
@Hope: Natuurlijk "mag" je meeschrijven! Welkom.
Vervelend dat je last hebt van een depressie. Ik herken het van 'vroeger' dat over je grenzen heen gaan en er daarna last van hebben. Maar uiteindelijk leer je wel om je grenzen te herkennen door of/of te kiezen in plaats van en/en. Of je gaat een keer over je grenzen maar dan plan je daarna een aantal dagen rust in. Dus dat je het bewust doet omdat je iets wil, maar dat je daarna ook weet dat je niks hebt.

Goed dat je blijft werken, want structuur kan je best wel veel helpen vind ik.
@hope. Ja grenzen goed aanhouden is ook in mijn ervaring een van de belangrijkste dingen. Welkom en voel je vrij om te schrijven.

@shiverr. Ik snap dat je dat zegt. Ik snap dat je in je hypomanie aankan wat een ander aankan dat het fijn is.
Sja het is je eigen keuze. Zoals je laatste post klinkt het ook nog wel rustig en goed. Zou dat geen normale stemming kunnen zijn?
Zit je überhaupt weleens in een normale stemming?
Veel plezier met je huidige energie en stemming.
Gisteren is het gesprek met mijn woonbegeleider erg erg goed gegaan. Ten eerste raakte ik niet in de war ervan maar juist rustiger.
En daarnaast hielp hij mij met structureren. Nu kan ik bijvoorbeeld weer rondlopen in mijn kamer.
Ook heb ik een plekje gevonden (seats2meet) waar ik dagboek kan schrijven. En ik maak altijd veel lijstjes en een planning met kleurtjes. En dat kon ik niet in mijn kamer. Het is dus van groot belang dat het kan. Is ook echt een manier om mezelf te reguleren.

Gisteren was ik ook helemaal uitgeput aan het einde van de dag.

@shiverr. Het wisselt een beetje of ik weet dat mijn gedachten niet kloppen. De ene dag wel en de andere niet. Ik ben dat ook weleens helemaal kwijt geweest.

En qua normale stemming heb ik het gevoel dat ik daar nu in kom. Maar dat is natuurlijk even afwachten. Maar ik heb dat gevoel.
Gisteren gaf mijn vriendin aan dat ik richting te druk ging de afgelopen tijd. Maar door de goeie dag van gisteren word ik weer rustiger denk ik. Ook door eindelijk dagboek schrijven. Dan kom ik ook weer bij mezelf en hou ik symptomen in de gaten.
Met mijn hulpverlening is nog wel even spannend. Maar deze week zie ik lekker niemand meer!
Fijn dat je woonbegeleider je heeft geholpen. Ik heb seats2meet even opgezocht, wat een mooie organisatie. Ik hoop met je mee dat je nu in een normale stemming komt.

Ik heb voor mijn doen vannacht goed geslapen dus ben nu uitgerust. Vandaag heb ik een gesprek met de psycholoog en doordat het nu zo goed gaat kijk ik er eigenlijk wel een beetje naar uit.
@Choco: Wat fijn dat het een goed gesprek was met je woonbegeleider! En dat het je zoveel rust heeft gegeven, ik vind het echt fijn voor je. Je had wel een klik met deze woonbegeleider denk je?

Hopelijk blijven de lijstjes maken en in je dagboek schrijven ervoor zorgen dat je gewoon in een 'normale stabiele' stemming komt. Zou fijn zijn dat we dat beide zouden bereiken!

@Hope: Fijn dat je een goede nacht hebt gehad. Een goede nacht is echt zoveel waard.
Ik doe ook graag mee met dit topic. Heb er zelf geen last van, maar mijn vriend wel. Wellicht dat ik er op deze manier iets meer inzicht in krijg.
@Choco: Ja daar twijfel ik dus over, of het niet gewoon een normale stemming is. Want ik merk dat afgelopen week ik wel gewoon energie heb, maar dat de onrust die ik in begin had wel weg is, de meeste tijd. Dus misschien is dit voor mij gewoon een 'goede' stemming die normaal is? Met soms af en toe wat uren wat drukker, maar dat ook weer niet elke dag. Lastig te bepalen want ik ken mezelf niet als energiek en met een normale stemming. Maar hetzelfde kunnen als een gezond iemand, klinkt ook weer niet super hypomaan in principe. Dus daarom heb ik ook mn twijfels bij wat mn psycholoog zegt. Al geloof ik wel dat het een aanloop er naar toe was of een hele lichte. Maar aangezien ik gewoon 6-8 uur slaap, maakte ik me niet direct zorgen. Omdat dit een andere keer ook 3 uur was en dat ik daarna topfit was.

In ieder geval mn ouders letten er natuurlijk ook op, maar zij maken zich geen zorgen hierover eigenlijk. Ja tuurlijk merken zij een gedragsverandering. Maar niet 1 waarover ze zich zorgen maken of dat ik abnormaal gedrag vertoon of van alles wil kopen, zulke dingen.

Gisteren dus intensief gesport en ik ben gewoon niet meer moe :cheer: Dus dat voelt echt wel heel goed eigenlijk. Jammer dat het woensdag hemelsvaart is en ik niet kan sporten. Maargoed volgende week ben ik 2 keer van plan.
@hope. Fijn dat je goed hebt geslapen en voelt dat je open staat voor een gesprek met je psycholoog! Veel succes!

@britskorthaartje. Welkom! Laat maar weten als je vragen hebt.

@shiverr. In het begin van je omslag vond ik je berichten wel wat hypomaner. Dus misschien heeft je psycholoog wel gelijk. Maar het kan natuurlijk dat het is genormaliseerd naar een gewone stemming.

Soms als ik uit een depressieve stemming kom schiet ik ook even omhoog. Ook omdat ik zo blij ben uit die depressieve bui te komen. Ik hoef dan niet echt door te schieten.

Klinkt fijn dat je nu meer vol houdt. Goed om van te genieten maar ook om voorzichtig mee te zijn.
@Choco: Ja ik denk echt dat ik aan het begin wel even een opleving had en richting hypomaan ging of beetje was. Maar ik denk oprecht dat het nu wel rustiger is geworden. Wel fijn dat je het terug ziet in mn berichten. Dan kan ik nog wel beetje op mn gevoel vertrouwen.

En idd blij zijn dat je uit die depressie bent en ander gedrag 'kan' vertonen, is ook al super fijn. Maar wel even een verschil voor mensen uit je omgeving.

Eigenlijk moet ik het gewoon per dag bekijken en niet schrikken van 1 dipdagje. Alleen dat is lastig haha.
Met mij gaat het wel goed alleen ben ik erg uitgeput en overprikkelt. Ik zou willen dat ik een paar dagen niets kon doen, maar van geen structuur word ik ook weer ongelukkig.

Maar ik heb wel heel veel behoefte aan niets om mij heen.
@Choco: Is het niet mogelijk om wat dingen te schrappen komende dagen zodat er maar 1 of 2 dingen over blijven? Dan heb je misschien toch het idee dat je 'niets' hebt en ondertussen toch wel iets te doen.
Sorry hoop echt snel op jullie inhoudelijk te kunnen reageren maar ik heb zo'n last van die spanning op mijn kaken.
Oxa helpt nu niet krijg er hoofdpijn van en raak overweldigd van de spanning.
Bericht van sociaal wijkteam gekregen dat ze een wachtlijst van 4 maanden hebben voor een gesprek voor indicatie dagbesteding.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
@Ibi: Voel je niet verplicht he! Als het niet lukt om te reageren, moet je zeker niet moeilijk doen. Het moet wel leuk blijven.
Hoe komt het dat je zo'n spanning op je kaken hebt? Is dat gewoon door stress?

Vervelend dat het zo lang duurt voor je indicatie dagbesteding. Je wacht nu volgens mij al zo lang op hulp. Sterkte :hug:
@ibi. Ik ben het helemaal met shiverr eens.

Ik heb gelukkig twee vrij rustige dagen. Alleen gisteren zag ik even helemaal niets zitten. Vanmorgen ben ik naar een vriendin gegaan in een andere plaats op de fiets. Maar vanmiddag heb ik helemaal vrij.

En ik voel me minder uitgeput en kan daardoor beter van de dag genieten.
En nog uitrusten is wel goed, want ik ben nog steeds moe.

Ik heb wel het gevoel dat ik de goede richting opga. Ik ben ook de goede kant op aan het gaan qua vertrouwen met de hulpverlening hoewel het nog erg broos is. Maar in durf voorzichtig te hopen dat het weer goed komt. En dat zal heel belangrijk zijn om weer echt verder te kunnen met mijn herstel.

Zo ook twee dagen met veel rust.
Klinkt voorzichtig wel goed choco wat fijn! Hopelijk lukt het je om nog verder uit te rusten.

Shiver, klinkt goed en actief wat fijn!

Ja ik word gek van al die wachtlijsten. Denk dat daar die spanning in de kaken ook deels vandaan komt.
Vandaag gedoe gehad op een fb pagina waarvan ik verwacht wordt dat er nog contact met mij wordt opgenomen.
Ik trok het niet nou ja laat ik het zo zeggen mijn, zo goed als, herstelde hand zal nog even wat langer pijnlijk blijven.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
@ibi. Wat een ellende al die spanning. Ik kan het mij wel voorstellen want wachtlijsten zijn echt naar.

Ik heb ook veel op wachtlijsten gestaan en dit was altijd erg schadelijk. Het is toch echt nog steeds een groot probleem.
Heel veel sterkte.
Mijn dagstructuur zit er op en ik mag weer rusten.
Erg fijn want ik voel me erg uitgeput. Vooral door een gesprek wat iemand met mij aanging op mijn nieuwe dagboek plekje.

Ik merk gewoon nog steeds het uitgeput zijn. Maar ik kan wel van de dag genieten.

Morgen moet ik werken wat wel zwaar is voor dit moment. Zeker omdat het op zaterdag druk is.
Maar ik ben gewoon ineens zo uitgeput. Volgens mij door al die achterdocht die ik had rond de hulpverlening. Dat is zo vermoeiend.

Die achterdocht gaat wel goed. Ben nog een beetje op mijn hoeden maar zal het zeker geen achterdocht meer noemen. En dat is erg fijn. En zonder die achterdocht heb ik ook weer vertrouwen in verder gaan van mijn herstel.

Ik voel sowieso veel vertrouwen in dat ik nog veel herstel stappen ga zetten. Ik moet er misschien geduld voor hebben maar het gebeurt.

Wel verdrietig dat die achterdocht mij zoveel kost en het proces zo vertraagd.
Ik denk ook dat het door de achterdocht komt. Je emoties reguleren kost heel veel energie.

Fijn dat je nu niet meer zoveel last hebt van die achterdocht. Een beetje op je hoede zijn lijkt me wel normaal, zeker als je mensen niet goed kent. Ik heb dat tenminste ook wel, je bent zeker niet de enige daar in.

Soms is het lastig om geduld op te brengen voor je herstel maar het is wel nodig en het is het uiteindelijk ook zeker waard. Goed dat je er vertrouwen in hebt.
@hope. Ja ik denk ook dat daar die moeheid vandaag komt. Bedankt voor je reactie.

Ik merk dat het verder steeds weer beter gaat. Ik had vandaag een leuke (drukke) dag op mijn werk en minder last van mijn vermoeidheid.

Morgen weer een rustige dag dus dan kan ik van vandaag uitrusten.
Nu wordt alleen maandag wel spannend want dan zie ik mijn psychiater. Maar ik denk wel dat het goed zal gaan.

Ik hoop dat dit zo door gaat zetten.
Ik hoop het ook voor je! Met je psychiater kan je wel het beste overweg toch?

Hier gaat het nog steeds wel redelijk. Ik ben wel al vanaf woensdag gespannen want aankomende week ga ik beginnen met een groepsbehandeling. Nu ben ik even moe van al dat vechten altijd om normaal te kunnen leven maar dat wordt straks wel weer minder.
@Choco: Wat fijn dat het langzaam wat beter gaat! Ook wel logisch dat je moe bent, want ik denk idd dat achterdocht ook veel energie kost. Maar ik snap wel dat je het verdrietig vindt dat het je herstel in de weg staat, want dat is ook gewoon verdrietig. Vooral als je er zelf ook niks aan kan doen.

Goed dat je gisteren een drukke dag hebt gehad en dan nu weer een rustige. Kan je vandaag weer wat bijkomen iig. En morgen gaat het vast goed met je psychiater, want ze klinkt als iemand die je wel snapt.

@Hope: Spannend die groepsbehandeling! Is dat gewoon al in RL? Of gaat dat nu via beeldbellen? Succes iig!
Hier gaat het eigenlijk heel goed. Vrijdag ben ik naar een vriendin geweest die een klein feestje gaf. We gingen echt pas om half 7 's ochtends slapen. Ik heb het ook gewoon volgehouden zonder dat ik moe was eigenlijk. Wat wel bijzonder is. En 4 uur later ging de wekker weer. Maar ik had totaal geen last gisteren. Ondanks dat ik een kater had en weinig had geslapen. Nu snap ik waarom hun vaak de andere dag gewoon kunnen gaan werken, want ik had het idee dat ik nu ook gewoon naar mn werk zou kunnen gaan als het nodig was.

Wat ik wel merk is dat ik dingen waar ik me anders meer zorgen over maak en wat me ook echt een terugval bezorgt, beter aan kan. Ik zit er wel mee en ik merk ook dat het een dag echt invloed heeft. Maar de andere dag gaat het weer goed. Ik pieker er veel minder over en kan mezelf herpakken. Wat wel heel fijn is, want de situatie met de zorgen om mn oma zullen voorlopig niet veranderen en alleen maar erger worden.
De groepsbehandeling is nog steeds via beeldbellen. Gelukkig zijn we maar met +/- 8 personen dus hopelijk hebben we er dan niet al te veel last van de verbinding enzo hebben.

Fijn dat het zo goed met je gaat Shiverrr. Dat maar een dagje invloed heeft is al een heel verschil met een terugval. Ik heb gemist wat er met je oma aan de hand is. Is ze ziek?
@Hope: Fijn dat het niet zo'n grote groep is. Ik videobel 1x per week met mijn werk via een programma en dat gaat altijd goed. Tenzij iemand zelf een slechte verbinding heeft dan valt diegene weg. Maar de rest heeft dan geen last. Dus het komt vast wel goed.

Mijn oma is dementerend, al jaren. Het bleef altijd beetje op zelfde niveau en het was prima te doen. Alleen herhaalde ze wel eens dingen en kon ze dingen niet altijd goed opslaan, maar niks ernstigs. Nu was ze vorige week heel erg in de war, wat echt zorgelijk was. En haar lichamelijke conditie is heel slecht. Je ziet haar zo hard achteruit gaan, dat is echt eng. Om even voorbeeld te geven, ze zet niet eens meer haar eigen thee 's avonds. Want dan moet ze opstaan wat moeizaam gaat en naar de keuken lopen, wat vermoeiend is. Ze vergeet soms te eten omdat ze in slaap is gevallen als ze zelf voor eten moet zorgen. En ze was vroeger gek op eten, dat zou ze nooit vergeten. Er komt heel veel zorg over de vloer, dus dat is wel fijn.

Maar ik vraag me wel af hoelang kan zij nog leven? Ze is nu 87 en dat is al wel oud. Overlijdens zijn bij een hele grote trigger. Dan raak ik sowieso in een diepe depressie met paniek. Dus ik maak me zoveel zorgen om mn oma. Alleen nu het beter met mij gaat, herpak ik me eerder. Al schrik ik wel als ik een slechte dag heb, want ik ben gelijk bang dat ik terugval. En ik wil het normale leven niet opgeven.

Ik merk wel dat ik sinds vrijdag weer drukker ben, geen honger heb, veel energie heb en ook wat impulsieve dingen heb gedaan. Niet super erg wat veel invloed heeft, maar wel wat ik heb gedaan op zo'n "druk moment". Ik weet serieus oprecht niet wat ik mn psycholoog moet gaan vertellen van de week. Want ik weet dat ze het als tekenen van een hypomanie gaat zien. Terwijl "gezonde" mensen precies hetzelfde deden. Daarom vind ik het zo lastig te begrijpen dat het een hypomanie is. Als ik alles zou vertellen is het helemaal niet schokkend of raar. Andere doen dit ook en dat zijn gewoon gezonde mensen. Zo dubbel allemaal.
@hope. Fijn dat het redelijk gaat en niet slecht. Maar jammer dat het redelijk gaat en niet goed.
Energie kan een normaal leven kosten. Hopelijk word dat wel minder.
Hopelijk gaan ze bij jullie snel face to face. En inderdaad hopen dat tot die tijd de verbinding goed is.

@shiverr. De ene keer geef je een andere 'vibe' af in je bericht dan een andere keer. Want nu noem je ook wel weer symptomen.

Ja het is een no brainer, tegen je psycholoog moet je eerlijk zijn. En het is niet verplicht het met haar eens te zijn. Maar als je eenmaal dingen gaat verzwijgen ondermijn je alles.

Hypomaan zijn of niet het is ook moeilijk. En soms is het niet eens duidelijk. Hoe dan ook als meer aan de bovenkant zit moet je tegengedrag tonen. Daarvoor hoef je jezelf niet te pijnigen. Maar gewoon om de boel te reguleren.

En verder is een hypomanie of een gewoon goede bui gewoon genieten. Dus heel veel maakt het verder dan ook weer niet uit. En soms weet je dit soort dingen achteraf.
Het kan ook dat je er af en toe uit en weer in zit. Dat je er tegenaan hangt.

Het klinkt ook alsof je het oordeel van je psycholoog niet vertrouwd. Dat mag ook. Maar misschien wel iets om over te hebben.
Hulpverleners schatten dit soort dingen ook anders in. Bij de ene persoon moet je zegmaar met een hotelkamer met jacuzzi boeken terwijl je haren roze zijn geverfd. En de ander slaat al bij flink kletsen aan. Ik zie ook zulke verschillen bij mijn vriendinnen.
Dus ik kies vaak welke bronnen ik betrouwbaar vind. En ik zie mezelf als een minder betrouwbare bron.

Maar de vraag is volgens mij ook, kan je wat met de informatie of je hypomaan bent? Verander je dan wat in je gedrag ofzo? En ontstaat er een situatie die niet wenselijk is? Want al dat piekeren of je hypomaan bent herken ik wel. Maar of het altijd een functie heeft. Of je moet dan meer contragedrag gaan vertonen. Want dan heeft een conclusie effect.

En wat doet je psycholoog als ze denkt dat je hypomaan bent? Is dit effectief heel erg?

Maar ik snap je wel hoor! Ik probeer gewoon overdenkingen te delen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven