Depressietopic - praat mee!

24-02-2019 22:33 3009 berichten
Nogal wat mensen op het forum (en daarbuiten natuurlijk) kampen met depressie.
Het leek me daarom een goed idee om een algemeen depressietopic te openen.
Zodat we elkaar kunnen steunen, tips kunnen geven, vragen kunnen stellen. Of gewoon even laten weten hoe je je voelt, delen dat je je klote voelt of dat het juist wat beter gaat.
Ook als je inmiddels hersteld bent van je depressie, of partner/betrokkene bent.
Voel je welkom!
Hier gaat het heel goed. Ik zit lekker diep in allerlei obsessies en geniet hier erg van. Het is een beetje nerdy en weird allemaal. Maar ik vind het heerlijk.
Ik kan mezelf helemaal verliezen in obsessies. Ook als het wel goed gaat. Het is wel goed om er morgen weer uit te gaan, want als ik dit te lang doe wordt het wel wat problematischer.

Dat gaf mijn psychiater ook aan, dat de lengte dat ik erin ga een factor was waarmee ik het gezond hou. Maar dat voel ik ook wel.

Maar het is zo gruwelijk lekker die eigen wereld. Mijn beste vriendin gaf nu ook niet aan het 'te' te vinden. Want het hoort ook gewoon bij mij.
Het voelt alsof verliefd ben op onderwerpen.

Morgen gesprek met mijn psychiater en dan op bezoek bij mijn zusje. Dus dan ga ik weer het gewone leven in. En daar heb ik ook zin in.
Alle reacties Link kopieren
@Choco: Ja ik ben mezelf er ook wel van bewust dat het weer is toegenomen. Dus nu voel ik wel even het verschil tussen "volgens mij normaal" en misschien iets meer hypomanie neigingen. Al kan ik het soms pas achteraf verklaren. Maar het is idd wel van beide genieten ergens. Want een vrolijke bui of een hang naar hypomanie is beide fijn.

Wat jij zegt klopt wel, ik vertrouw idd niet helemaal op haar oordeel. Omdat het gebaseerd is op gedrag van gezonde personen. De dingen die zij benoemde opeens weer aan mn thuisstudie werken, willen daten, sporten, anders praat over mn werk en ook vlugger praat. Maar dat is allemaal toch niet zo bijzonder? Alleen het klopt wel ik heb een grote omslag in 1 klap gemaakt. Van depressief naar opeens helemaal goed in 1 dag tijd. En doordat zij het zei, klinkt het veel ernstiger dan het werkelijk is en brengt mn eigen oordeel aan het twijfelen.

Ik hoor van vriendinnen en mn ouders ook niet dat het zorgelijk is, want dat heb ik wel gecheckt. Mijn ouders geven wel aan dat ze wel zien dat ik wat impulsiever ben en veel praat. Maar ze zien ook gewoon gedrag wat een gezond iemand ook vertoont. Dus moedigen ze het ook wel deels aan om gewoon zo verder te gaan.

Ik denk dat het voor mij belangrijk is om te weten of ik er 1 heb of niet omdat ik ergens toch bang ben om keuzes te maken die niet zo slim zijn. Dat ik het niet meer helemaal in de hand heb ofzo. Maar verder heeft het geen functie om erover te piekeren want het verandert niks. Want mn medicatie blijft hetzelfde en verder valt er ook niet heel veel te veranderen. Mn psycholoog geeft aan dat ik er gewoon op moet letten en het bespreken met mn ouders dat zij meekijken of de dingen die ik doe gewoon kunnen of dat ze bedenkelijk zijn. Dat was vorige keer haar advies iig.
@Choco: Fijn dat je vandaag zo'n goede dag hebt! Maar jezelf verliezen in een obsessie klinkt toch ook niet helemaal goed? Omdat een obsessie altijd iets 'te' van iets is? Maar misschien bedoel je het wat anders dan dat ik het nu opvat hoor. Maar als dit voor jou werkt, is het alleen maar fijn natuurlijk. Want een goede dag geeft toch vertrouwen naar meer goede dagen. En als je omgeving het ook niet zorgelijk vindt, dan valt het vast wel weer mee. Want ik heb ook wel het idee dat je omgeving goed op je let.

Goed dat je morgen ook weer gewoon het 'normale' leven in gaat en daar ook zin in hebt. Zie je erg tegen het gesprek met je psychiater op? Of valt het deze keer wel mee. Ik hoop dat je morgen weer een goede dag hebt.
Verdrietig van je oma Shiverrr, het is naar om iemand waar je om geeft zo snel achteruit te zien gaan.

Super dat het bij jou nog steeds zo goed gaat chocoladeballetjes. Ook fijn dat je beste vriendin goed op je let en dat zij het nog steeds niet ‘te’ vind. Ben je wel helemaal eerlijk tegen haar? Ik weet van mezelf in elk geval dat ik heel vaak doe alsof het beter is dan dat het in werkelijkheid is, ook omdat ik zelf de werkelijkheid niet onder ogen wil komen. Misschien zeg ik nu iets heel stoms, ik heb nog niet genoeg van jou gelezen om zulke dingen in te kunnen schatten.

Hier gaat het nu toch wel een beetje bergafwaarts. Ik ga weer meer verlangen naar de dood want ik raak gewoon zo op van mijn eigen gedachtes. Intussen lig ik ook alweer 2 uur wakker. Ik zie heel erg op tegen werken vandaag hierdoor maar weet wel dat het beter is toch te gaan. Ik weet ook wel dat deze gedachtes weer wat minder worden straks maar ik baal er van dat ze er nu zijn.

Heeft iemand van jullie trouwens ervaring met het Simagery onderzoek?
Shirverrr,
Wat lastig dat je zo in een splitsing zit wat betreft wat nu de oorzaak is van je stemming. Op zich kan een gewone "omslag" wel ook bij gezonde mensen maar snap wel dat er alertheid is als dat bij "ons" gebeurd.
Wel goed om af te stemmen met je ouders.

Choco,
Hmmm obsessie klinkt wel opvallend. Bedoel je dat op een positieve manier? Ben je ergens in gedoken, een bepaald onderwerp?

Hope,
Hopelijk slaap je nu weer of ben je er maar gewoon uit gegaan. Ik ben 3 keer wakker geschrokken vannacht uit nachtmerries en een goed half uur geleden ben ik er maar uit gegaan.
Naar dat deze gevoelens er waren, verlangen naar de dood is gewoon ruk. Veel sterkte.

Allen,
Ik merk dat het steeds minder goed gaat. Slik wat vaker oxa tegen de spanning in mijn kaken en dit is al mijn tweede nieuwe luisterboek die ik niet begrijp en het zijn gewoon suffe romans. Als deze af is ga ik wel weer wat bekends luisteren en daar baal ik goed van. Het was juist zo fijn nieuwe boeken te kunnen luisteren. Zelf lezen kan ik al jaren niet meer.
Vandaag moeten we urine opvangen van een zieke kat, dat is vrijdag niet gelukt en ik maak me er druk om.
Morgen komen er, voor het eerst weer, vrienden bbq'en. Veel is al in huis maar moet nog wel 1 en ander doen in en om huis hiervoor.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Intussen was ik mijzelf alweer aan het klaar maken om te gaan werken, werk heeft me gelukkig wel goed gedaan.

Begrijpelijk dat je er van baalt dat je weer bekende luisterboeken moet gaan luisteren. Soms moet je even een stapje terug doen om weer vooruit te komen. Die spanning op je kaken lijkt me wel heel vervelend. Wat helpt normaal voor jou om weer een beetje uit die spanning te komen? Jij kleurt ook toch? Ik dacht tenminste dat ik dat eens ergens gelezen had.

Gezellig dat er vrienden langs komen! Misschien als je het ze vraagt dat ze je graag helpen met de voorbereidingen als dat beetje last van je schouders fijn vindt.
@ibi. Het gaat nu al lang niet lekker zeg! Jammer dat je steeds meer oxa nodig hebt. Sterkte!

@hope. Goed dat je naar je werk bent gegaan! Dat kan soms niet meevallen. En dan ook goed om te zien dat het wel wat helpt. Sterkte!
Gesprek met mijn psychiater was best moeilijk.
Ik begon er pas na mijn werk (half acht) over te piekeren dus ik had verder een leuke dag (met BBQ).

Mijn psychiater en ik hadden het erover dat de hulpverlening mij zoveel kost. En toen noemde zij dat ik wellicht uiteindelijk alleen met woonbegeleiding zou doen. Dus niet meer de afdeling.

Nu vind ik dat best een goed idee. Maar het roept wel veel vragen op. Bovendien zou ik mijn psychiater erg missen. Ik had nog nooit zo'n goede klik met iemand.

En het is nog gewoon een idee. Maar ik vind het nogal wat, ik zit daar al 12 jaar.

Ik heb haar gemaild met de vraag om me morgen te bellen. Dan kan ze misschien wat duidelijkheid geven. Ik kan hierover niet met mijn omgeving praten. Want die worden helemaal gek van het idee dat ik bij de afdeling wegga.

Wel ga ik het voorlopig zonder casemanager doen en dat vind eigenlijk wel een opluchting.

En verder zei mijn psychiater dat zo'n obsessie wel prima was. Volgens mij heb ik dat gewoon ook als het goed gaat. Ik moet wel oppassen want er is wel een punt dat het ongezond wordt, maar dat hoeft niet.

En nu ga ik ook mijn woonbegeleider van morgen afzeggen. De hulpverlening is wel weer even genoeg geweest nu.

Vandaag voelde ik mij ook veel heel goed. Op mijn werk, bij mijn zusje. Het gaat echt de goede kant uit.
En morgen ga ik wel even rustig aan doen. En hopelijk duidelijkheid krijgen van mijn psychiater.

Fijne avond!
@Ibi: Ja ik snap ook wel dat de psycholoog alerter is bij mij, dan bij een gezond iemand. Want van depressief naar opeens super blij, is natuurlijk ook wel bijzonder. Maar ik heb misschien ook gewoon een ander beeld bij hypomanisch in mijn hoofd.

Wat rot dat het nog steeds niet goed met je gaat. Is er niks wat je helpt om wat te ontspannen zoals bijv. kleuren? Is het nog gelukt met je kat?
Ik snap wel dat je het vervelend vindt dat een nieuw luisterboek niet lukt. Maar misschien ben je gewoon te druk in je hoofd bezig dat je je niet kan concentreren.

Veel plezier vanavond bij de BBQ! Het wordt er echt lekker weer voor. En misschien kan je man wat extra helpen met het voorbereiden?

@Hope: Fijn dat het werken je goed heeft gedaan! Hopelijk heb je vandaag een goede dag.

@Choco: Wat houdt precies 'de afdeling' in? Dat je dus alleen je woonbegeleiding krijgt en geen psycholoog en psychiater meer of? Kan het niet zo zijn dat je je psychiater behoud? Omdat je daar een goede klik mee hebt, zou het ook zonde zijn om haar kwijt te raken, vooral omdat je het lastig vindt om met hulpverleners een goede band op te bouwen.
Ik hoop dat ze je vandaag wat meer duidelijkheid kan geven hoe haar idee precies vormgegeven zou moeten worden.

Goed om te lezen dat je 1 dag weer wat dingen plant en de andere dag weer een rustige dag hebt. Echt fijn voor je, dat je weer goede dagen hebt!
Oke de nacht op zondag naar maandag was wel een beetje zorgelijk. Ik was totaal niet moe en sliep om half 2 nog niet. Uiteindelijk moest ik van mezelf wel in bed gaan liggen, want anders zou ik wel een erg korte nacht hebben. Om 7 uur ging de wekker en was helemaal fit en nog steeds super energiek. Gewerkt en naar een vriendin geweest en ik was nog niet moe. Ik merkte wel dat ik wat drukker was en heel vrolijk/uitgelaten. Uiteindelijk werd ik 's avonds wel een beetje moe en werd ik rustiger. Maar dit bedoelde ik met gezonde mensen kunnen dit ook. Want voor hun is dit niks bijzonders. Ik sta er alleen van te kijken omdat ik dit nooit kon.

Vandaag ga ik weer bodypumpen waar ik zin in heb. Even mijn energie kwijt kunnen op een goede manier. Op dit moment voel ik me gewoon goed zonder al te hyper te zijn, dus dat is wel fijn.
De afdeling is mijn psychiaters, mijn casemanager en het team (waar ik haast niet meer mee te maken heb). Het hield veel meer in, maar dat is wegbezuinigd.

Het ding van weggaan bij de afdeling is ook weggaan bij mijn psychiater. Ze doen daarbij niet aan halve stappen.

Wel kan ik me voorstellen dat daar weggaan veel rust op levert.

Het is alleen wel een heel gek idee. Ze zeiden altijd dat ik daar altijd zou blijven. Sinds de bezuinigingen is dat anders.

Maar het is nog helemaal niet zo ver. Alleen nu heb ik het gevoel dat het morgen al zo ver is. Dus daar moet ik even geruststelling over.

En ook dat ze wel zien dat ik mijn best doe en dat de hulpverlening die ik heb gehad wel nodig was.

Eigenlijk weet ik dat beide punten wel goed zitten. Ik ben gewoon veel opgeknapt de afgelopen tijd en heb veel stress van de hulpverlening. Daarom zegt ze dit.

Ik heb nog niets van haar gehoord. En ik heb het telefoontje echt een beetje nodig om door te gaan met mijn dag.
@shiverr. Op de manier hoe jij een hypomanie beschrijft herken ik ook niet echt.
Je zegt continu dat je functioneert zoals normale mensen dat doen. Schijnbaar een belangrijk criterium voor je als bewijs dat je niet in hypomanie zit. Maar echt je bent je eigen vergelijkingsmateriaal. Want door zoveel psychische problemen ben je gewoon anders gaan functioneren. In elk geval tijdelijk.

Bovendien is de vraag of mensen met zo weinig slaap niet gewoon moe zijn. De hele dag. Heel veel wel denk ik.

Een hypomanie kan natuurlijk ook weer overgaan in een normale fase. Of ken je dat niet van jezelf?

Ben je ook drukker in contact? Ik ga altijd veel praten enz. Ik wals over mensen heen.
@Choco: Maar mijn doel is eigenlijk altijd al geweest om te kunnen functioneren als gezonde mensen, alleen vaak ontbrak dus de energie om dingen vol te houden. Nu heb ik het en doe ik dus dezelfde dingen die ik andere zie doen. Maar ook hetgeen wat ik wil doen. Nu is mijn leven eigenlijk op het punt zoals ik het zou willen hebben. Dus vind ik het wel belangrijk dat het bij "normaal" gedrag hoort en geen hypomanie. Want als dit "normaal" zou zijn, dan zou het kunnen betekenen dat ik langer stabiel kan blijven. Een hypomanie zakt weer weg en vaak eindigt dat weer in een depressie. Sowieso ga ik het heel lastig krijgen als ik terugval. Alleen al door het feit dat ik dan zo teleurgesteld ben.

Ik versta onder een hypomanie meer extremer gedrag. Gedrag wat afwijkt eigenlijk. En kunnen sporten/werken/leren vind ik geen afwijking. Maar zie ik dus als "normaal". Want anderen doen dit ook. Mijn ouders zeggen ook wel dat "normaal" voor iedereen weer anders is en dat je het lastig kan vergelijken met mensen. Maar kennelijk heb ik een beeld in mijn hoofd van hoe normaal er behoort uit te zien. En dat wil ik dus bereiken.

Ik ben soms wel drukker met praten, zoals bijv. gisteren. Maar net als nu heb ik daar geen last van en voel me rustig, maar goed. Dus ja ik merk ook wel verschil in de verschillende stemmingen die ik nu ervaar. Ik zoek ook wel meer contact met mensen. Want in een depressie heb ik niet zo'n behoefte aan veel sociale contacten.
@Choco: Heeft je psychiater al gebeld? Ik kan me voorstellen dat je daarop zit te wachten. Maar wanneer je wel weg zou gaan bij die afdeling, hou je dan ergens anders nog wel hulpverlening?

Het zou wel fijn zijn dat je meer rust zou krijgen betreft de hulpverlening, minder achterdocht enzo. Dat scheelt ook weer energie en stress voor je. Dus misschien is het ook wel een heel goed plan van je psychiater.
Ja ik heb haar gesproken. Het is een lange termijn plan. Ik heb dan alleen woonbegeleiding en ik denk dat dan mijn huisarts de medicijnen doet.

Ze zei dat ze me wel zou missen als ik weg zou gaan.

Verder laten we het nu voorlopig rusten.

Ik ben wat rustiger nu alles duidelijk is uitgesproken. En ga nu proberen het weer te laten rusten.
Ik ben toch erg van slag door het gesprek met mijn psychiater.

Ik vind het vooral heel moeilijk dat er zoveel onduidelijkheden zijn.

Ik moet echt enorm veel huilen.
Vervelend dat je er zo door van slag bent, hopelijk ben je nu weer wat rustiger. Misschien kan je voor jezelf op papier zetten wat je graag duidelijk wilt hebben zodat je dat nog kan bespreken. Als het op papier staat is het denk ik wat makkelijker los te laten. Niet vergeten dat er nog niets definitief is, er wordt gedaan wat voor jou het beste is.
@shiverr. Zie dat ik in de paniek een reactie van je heb gemist.

Ik snap je verhaal goed en vind het ook herkenbaar (willen functioneren en je daarmee vergelijken). Ik denk wel dat je ouders gelijk hebben dat ieder een eigen standaard heeft.

Ik snap dat je om die reden hoopt dat het een normale stemming is.

En ook dat je hypomanie met buitensporiger gedrag associeert.

Maar als je zelf alles bij elkaar optelt. Denk je dan dat je hypomaan bent of niet?
Als je eerlijk bent.

Wel erg fijn dat het zo goed gaat. En ik snap dat je bang bent het kwijt te raken. Ook dat gevoel ken ik.

En ik weet ook niet of je hypomaan bent, dit is soms ook gewoon lastig en niet zo zwart-wit. Succces en vergeet niet te genieten!
Gisteravond en vanmorgen was ik enorm aan het huilen. Het stopte niet.

Toen heb ik vanmorgen gemaild of mijn psychiater misschien uitleg kon mailen omdat ik het maar niet begreep.

Toen kreeg ik een mail met een goede beschrijving van het plan. Dat het een meer jaren plan is. Dat als ik wegga ik in crisis terug mag komen. En dat ze vind dat ik nog wel moet verbeteren.

Deze mail gaf mij duidelijkheid en rust. En toen was ik juist weer vrolijk. Want het idee om daar op termijn weg te gaan staat me juist enorm aan. Omdat altijd werd gezegd dat ik nooit weg zou kunnen. Ik had gewoon duidelijkheid nodig.

En dus heb ik een fijne werkdag gehad. Alleen nu ben ik ontzettend moe van alles. Maar wel weer ontspannen.
Choco,
Fijn dat die mail je wat duidelijkheid geeft, ik snap wel dat ditje onrust gaf maar het klinkt wel alsof het in goed overleg gaat gebeuren en dat er veel ruimte is voor mogelijke afbouw en terugkomst.
Ik snap het ook wel want ik vraag me soms ook wel af of jouw hulpverlening niet juist meer onrust/spanning oplevert dan dat je er voordeel van hebt.

Shiverrr,
Lastig hoor. Ik heb zelf geen manies ofzo maar ik word door begeleiding en man wel teruggefloten als ik te veel ga doen. Omdat het bij mij bekend is dat ik te veel kan oppakken (en dat is vaak nog minder dan een "gewoon" iemand doet) en er na een korte tijd zoveel spanning van krijg dat ik weer met alles moet stoppen en weken/maandenlang niks doe.
Vergelijken met mensen zonder psychische klachten, ja ergens heel logisch en verstandig maar ook niet altijd even reëel

Ik heb vandaag een extra telefoontje gehad vanuit de FACT omdat mijn woonbegeleiding, in overleg met mij, contact met hun heeft opgenomen omdat het steeds slechter gaat.
Afgesproken dat ik de komende dagen op dezelfde (redelijke) tijd naar bed ga en dat ze morgen contact opneemt met mijn psychiater om te kijken of ik tijdelijk wat slaapmedicatie kan krijgen zodat ik ook meer doorslaap en hopelijk minder nachtmerries heb.

De urine van de kat was nog niet goed en daar maak ik me ook zorgen om. Bbq gisteren was wel erg gezellig dus dat is fijn!
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Hoi allemaal, ik kom weer even buurten. Het gaat van somber naar heel somber en weer terug. Ik heb zo weinig energie, en toch ga ik 3x per week werken en heb ik het superdruk met de voorbereidingen van de hoorzitting bij het UWV (ik ben in bezwaar gegaan tegen de beslissing na mijn WIA keuring).
Fysiek gaat het niet goed; het lukt me niet om af te vallen en mijn nierfunctie gaat hard achteruit door de Priadel (lithium).
Het lukt echt wel om de dagen door te komen, het is allang niet meer 24/7 ellende. Maar echt vrolijk, echt blij? Nee, dat gevoel heb ik al tweeënhalf jaar niet meer gehad.
Als laatste klaagdingetje: ik sla de laatste tijd weleens een nacht over. Dat is ook niet bevorderlijk voor de stemming zullen we maar zeggen.

Iets anders: ik ga een nieuw topic openen, want deze is bijna vol! Ik vraag de mods om een slotje op dit topic. De link naar het nieuwe topic zet ik hier nog neer!

Dikke knuffel voor iedereen, en we spreken elkaar in het volgende topic.
@ibi. Bedankt voor je reactie. Ik denk dat je gelijk hebt.
Wat jammer dat het steeds slechter gaat. Niet goed slapen is ook wel een kern in jezelf minder voelen, dus goed dat ze daar naar kijken.
Wat is nu de belangrijkste reden dat het niet goed gaat?

@fade. Leuk je hier weer even te lezen! Helaas zijn het alleen geen goede berichten zeg. Een rechtszaak met UWV, lichamelijk en ook niet vrolijk zijn.
Wat ontzettend jammer zeg.

Wat een prestatie dat je dan wel drie dagen in de week werkt! Heb je daar ook wat aan?

Goed om een slotje dan te vragen. Bedankt!
Ik heb een goede dag. Na die mail ben ik weer gewoon rustig.

Ik heb met een jongen van mijn werk film gekeken. Er zijn van mijn (en ik denk zijn) kant wel gevoelens. Als er drie jaar. Maar ik dacht vandaag toch weer dat ik het uiteindelijk niet zo zitten.
Maar het was wel erg gezellig.

Morgen komt mijn woonbegeleider want ik raak de grip om mijn huishouden steeds meer kwijt. Er liggen overal etensresten en ik bestel eten Ipv koken terwijl ik dat niet kan betalen en het ongezond is. En koken begint echt uit mijn systeem te raken. Ik heb een was vijf keer gewassen want ik vergat hem telkens uit de machine te halen. En heb het uit wanhoop nu gewoon nat in de wasmand zitten.
Er is hier ook een vliegenplaag die in negeer. Waarvan mijn woonbegeleider al zei dat ik daar iets aan moest doen.

Ofwel morgen moeten we maar goed aan de slag met plannen. En het is ook weer niet te erg. Het is niet zoals het vroeger weleens is geweest. Dit valt vrij snel wel weer op te pakken.

Maar juist omdat ik mij goed voel zie ik het ook weer en wil ik er wat aan gaan doen.
Klinkt goed choco!

Ook mijn woobegeleiding is geweest vanmorgen. Ik vind het van deze organisatie zo fijn dat ze echt doorpakken.
Omdat het steeds slechter gaat heeft mijn begeleidster het sociaal wijkteam gebeld maar het verzoek mij hoger op de wachtlijst te plaatsen voor indicatie dagbesteding.
Dit vanwege:

A) ik ben al bekend daar en betreft "slechts" een tweede indicatie
B) zowel woonbegeleiding als FACT team ondersteunen deze aanvraag
C) er is bekend dat er ruimte is bij de zorgboerderij. Het advies was: zet jezelf vast op de wachtlijst dan kun je sneller terecht als je een indicatie hebt maar er is geen wachtlijst
D) het steeds slechter gaat zeker nadat ik gehoord heb dat er een wachtlijst is van 4 maanden

Ze namen het heel serieus stelde mij nog een paar vragen (welke diagnoses heb je? Wat doet het met je als je nog 4 maanden moet wachten? Dat soort vragen) Zij ondersteunden het voorstel om er vervroegd naar te kijken en ze ging het in het team bespreken. Ze kon niks beloven maar ging haar best doen. Dat was wel heel fijn om te horen, ze ging er niet star mee om.

Omdat mijn begeleidster er wel vertrouwen in had hebben we ook de zorgboerderij gebeld. Over 2 weken heb ik in ieder geval een rondleiding/kennismaking.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ik kom ook weer meeschrijven. Bij mij is het opeens snel gegaan en zit ik nu voor het eerst echt in een depressie. Ik heb ook gedachtes als was ik maar dood. Ik heb dit nooit eerder gehad en schrik hier erg van. Hebben jullie tips hoe hier mee om te gaan? Hoe lang blijven zulke gedachtes? Wat helpt jullie als je in een depressie zit?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven