Stomme schoonouders.
woensdag 27 mei 2020 om 21:02
Vroeger kon je je schoonouders gewoon stom vinden, schreef iemand in het andere schoonouders-topic van vanavond.
En inderdaad ook ik vond mijn schoonouders destijds stom. Mijn onwijs leuke vent had/heeft ouders waar ik niet zo veel mee heb. De gewoontes en gebruiken waren daar thuis zo anders dan ik gewend was en dat vond ik stom. Na vijfendertig jaar vind ik nog steeds dingen stom, maar ik zie en zag dat vooral als mijn manco. Schoonouders zijn mensen die toevallig in de package-deal zitten bij je partner en daar ga je respectvol mee om.
Regelmatig lees ik hier topics waar de meest vreselijke diagnoses op schoonouders worden geplakt. Of topics waar schoonouders geconfronteerd moeten worden met hun 'gebreken'
Voor een kwestie die nu hier speelt vraag ik me af hoe dat bij jullie gaat. Kwestie leg ik in volgende post beknopt uit om herkenning te voorkomen.
En inderdaad ook ik vond mijn schoonouders destijds stom. Mijn onwijs leuke vent had/heeft ouders waar ik niet zo veel mee heb. De gewoontes en gebruiken waren daar thuis zo anders dan ik gewend was en dat vond ik stom. Na vijfendertig jaar vind ik nog steeds dingen stom, maar ik zie en zag dat vooral als mijn manco. Schoonouders zijn mensen die toevallig in de package-deal zitten bij je partner en daar ga je respectvol mee om.
Regelmatig lees ik hier topics waar de meest vreselijke diagnoses op schoonouders worden geplakt. Of topics waar schoonouders geconfronteerd moeten worden met hun 'gebreken'
Voor een kwestie die nu hier speelt vraag ik me af hoe dat bij jullie gaat. Kwestie leg ik in volgende post beknopt uit om herkenning te voorkomen.
woensdag 27 mei 2020 om 23:30
Ik werk als docent met de doelgroep, niet als collega. En op school leren ze inderdaad dat alles bespreekbaar moet zijn en dat als ze dat moeilijk vinden, ze lijstjes moeten maken zodat ze het gesprek gestructureerd in kunnen gaan. Ik zie duidelijk een ander type voor me dan jijblijfgewoonbianca schreef: ↑27-05-2020 23:23Ik heb 20 jarige collega’s. Die zouden met een lijstje komen.
woensdag 27 mei 2020 om 23:31
Als iemand je zegt dat het een regel is dan hou je je daaraan, maar dat het tijd kost om eraan te wennen vind ik logisch. Vooral als je al 20 jaar hetzelfde doet.blijfgewoonbianca schreef: ↑27-05-2020 23:25Nee, dat kost geen tijd. Dat doe je direct.
En daar mag je van alles van vinden, maar je gaat niet pas na 10 keer op “ jouw momentje “ douchen je aanpassen aan de rest.
Nee.
Waar ging de ruzie over ?Boomtak2 schreef: ↑27-05-2020 23:28Ik ben dus zelf een gevalletje schoondochter die ruzie heeft met schoonouders en ben inmiddels vreselijk bang voor ze waardoor ik niet meer langs durf, en echt.. dit is een hele goede post. Oordeel alsjeblieft niet te snel dat is het enige wat ik nog wil meegeven. Hou er rekening mee dat er een kans bestaat dat ze juist onzeker is en niet meer durft.
En er bestaat zoiets als Fleurop, he.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 27 mei 2020 om 23:34
En je hebt ook niet alles te zeggen over een volwassene die in jouw huis is. Zoals bij mijn voorbeeld. Heel leuk dat de moeder van mijn vriend een regel had dat niemand het huis na een uur s nachts mocht verlaten, maar ik woonde zelf al op kamers.EllaBowie schreef: ↑27-05-2020 23:22Ik ken de part time in huis wonen situatie niet aangezien wij op 18 uit huis waren, dus misschien is dat nu anders? Waar het om gaat is dat het ligt aan de situatie, tuurlijk zijn regels regels alleen soms is dat voor de andere partij wennen als ze compleet anders zijn. Dat kost soms tijd.
Je kunt niet een volwassene die zelfstandig woont verbieden naar haar eigen woning te gaan.
woensdag 27 mei 2020 om 23:34
Dat gaat niet helpen. Totaal onvergelijkbare situatie overigens.blijfgewoonbianca schreef: ↑27-05-2020 23:31Waar ging de ruzie over ?
woensdag 27 mei 2020 om 23:35
Kijk. Dan hebben we het al over hele andere meiden, waarschijnlijk. Of zijn het jouw HBO / uni studenten?
Ik heb - in de zorg - namelijk best aardig wat erg volwassen jonge meiden. Een enkelIng is van het OMG en met ogen rollende type.
woensdag 27 mei 2020 om 23:37
Wilde ze de deur op de knip hebben ?TanteOlivia schreef: ↑27-05-2020 23:34En je hebt ook niet alles te zeggen over een volwassene die in jouw huis is. Zoals bij mijn voorbeeld. Heel leuk dat de moeder van mijn vriend een regel had dat niemand het huis na een uur s nachts mocht verlaten, maar ik woonde zelf al op kamers.
Je kunt niet een volwassene die zelfstandig woont verbieden naar haar eigen woning te gaan.
Je had ook ver voor enen weg kunnen gaan.
woensdag 27 mei 2020 om 23:38
Dit herken ik! Grappig.lemoos2 schreef: ↑27-05-2020 23:26En we tolkten voor de wederzijdse ouders (“Nee pap, ze is geen prinses maar bij haar thuis mag je dus echt niet als gast zomaar in de kasten duiken, je kent haar moeder niet” of “Nee mam, hij vindt niet dat je te weinig serveert, bij hen thuis moet je opeten wat je opschept en jij schept hier voor ons die borden vol”)
En toch had ik in de begintijd ‘ruzie’ met schoonpa vanwege schoenen die niet onder de kapstok maar op het bankje moesten staan, en een bord dat niet werd afgewassen voordat het in de vaatwasser werd gezet, en meer van dat soort dingen. Ik vond schoonpa wel wat rigide maar heb toch braaf geluisterd en mentaal genoteerd.
woensdag 27 mei 2020 om 23:39
De vraag in de openingspost was ‘hoe gaat dat bij jullie’. De details zijn natuurlijk anders maar ik herken in dit verhaal dus heel veel hoofdlijnen hoe het bij ons compleet mis is gegaan. Ook al binnen een half jaar. We zijn nu 3 jaar verder en het is allemaal van kwaad tot erger gegaan. Ik gun dat echt helemaal niemand, want er zijn geen winnaars en alleen maar verliezers. Als er hier bij voorbaat al gepraat wordt over een verwend prinsesje terwijl ze misschien (heel onhandig) heeft geprobeerd om te zeggen waarom ze moeite heeft om te wennen dan kan het bij voorbaat al nooit meer goed gaan als iedereen in deze sfeer blijft hangen.blijfgewoonbianca schreef: ↑27-05-2020 23:31Waar ging de ruzie over ?
Ze komt al niet meer langs dus je hebt niks aan hoeven passen en zij hoeft ook niks aan te passen, nou voorlopig prima toch?
woensdag 27 mei 2020 om 23:42
Ik wist niet van de regel. We zaten buiten op het terras gezellig een biertje te drinken. Toen pakte ik mijn jas, zei binnen gedag (ze waren nog wakker) en ze begon te schreeuwen dat ik de deur niet meer uitging, dat het al vreselijk laat was en dat ze het absoluut niet wilde hebben.blijfgewoonbianca schreef: ↑27-05-2020 23:37Wilde ze de deur op de knip hebben ?
Je had ook ver voor enen weg kunnen gaan.
Ik heb gezegd dat ik nog een andere afspraak had en in mijn eigen huis wilde slapen, maar ze was niet gediend van een weerwoord. Ik was zo verbaasd omdat ze me behandelde als een puber van 16 terwijl ik al jaren op mezelf woonde (vriendje was veel minder zelfstandig en woonde nog bij zijn ouders).
Uiteindelijk toch maar weggegaan, met gemengde gevoelens. Ik wilde mijn schoonmoeder niet kwetsen, maar ik vond dat ze te ver ging.
In mijn beleving ben je volwassen als je 20 bent en mocht ik de keuze zelf maken om thuis te slapen.
anoniem_397783 wijzigde dit bericht op 27-05-2020 23:44
0.10% gewijzigd
woensdag 27 mei 2020 om 23:43
Kom op, zeg.... ze had een soort eisenpakketje danwel een lijst met wat TO fout deed.Boomtak2 schreef: ↑27-05-2020 23:39. Als er hier bij voorbaat al gepraat wordt over een verwend prinsesje terwijl ze misschien (heel onhandig) heeft geprobeerd om te zeggen waarom ze moeite heeft om te wennen dan kan het bij voorbaat al nooit meer goed gaan als iedereen in deze sfeer blijft hangen.
?
woensdag 27 mei 2020 om 23:44
lemoos2 schreef: ↑27-05-2020 23:26Maar ervaar je dat dan ook echt als ‘een stukje vrijheid inleveren’ als iemand iets van je vraagt m.b.t. hun huis/huishouden?
Nee dat zeker niet met huishouden, alleen als je gewend bent altijd te douchen wanneer je wil en dan ineens wel moet nadenken en per se op een bepaalt tijdstip moet douchen dan kan dat in eerste instantie wennen zijn. Veel gezinnen hebben een bepaald systeem en daarin zijn veel ongeschreven regels wat tijd kost om erachter te komen
Ik kreeg die eerste weken zoveel ‘vragen’. Ik dacht gewoon ‘Dit moet ik onthouden voor de volgende keer want ik vind deze jongen echt heel leuk’.
En mijn vriend (nu man) heeft heeeeeel vaak denkbeeldig zijn onderkaak moeten oprapen tijdens de interactie met mijn moeder. Een half jaar later wist hij precies hoe en wat. En als we het niet wisten dan vroegen we aan elkaar: “Zeg, wat moet ik met die handdoek? Eerst uithangen en zo ja waar? Of in de wasbox?
En we tolkten voor de wederzijdse ouders (“Nee pap, ze is geen prinses maar bij haar thuis mag je dus echt niet als gast zomaar in de kasten duiken, je kent haar moeder niet” of “Nee mam, hij vindt niet dat je te weinig serveert, bij hen thuis moet je opeten wat je opschept en jij schept hier voor ons die borden vol”)
Dat is wel slim ja! Wij woonden al 4 jaar op onszelf en vriend zei dat er in die tussentijd ook dingen bij hem thuis veranderd waren dus ik denk dat hij regels zelf ook niet altijd wistMaar wat je zegt, zelf met tolken kost het tijd om overal achter te komen. Dus als de zoon van TO zelf niks uitlegt, is dat ook niet handig
woensdag 27 mei 2020 om 23:44
Vond ze / dacht ze dat je te veel had gedronken ?TanteOlivia schreef: ↑27-05-2020 23:42Ik wist niet van de regel. We zaten buiten op het terras gezellig een biertje te drinken. Toen pakte Ik mijn jas, zei binnen gedag (ze waren nog wakker) en ze begon te schreeuwen dat ik de deur niet meer uitging, dat het al vreselijk laat was en dat ze het absoluut niet wilde hebben.
Ik heb gezegd dat ik nog een andere afspraak had en in mijn eigen huis wilde slapen, maar ze was niet gediend van een weerwoord. Ik was zo verbaasd omdat ze me behandelde als een puber van 16 terwijl ik al jaren op mezelf woonde (vriendje was veel minder zelfstandig en woonde nog bij zijn ouders).
Uiteindelijk toch maar weggegaan, met gemengde gevoelens. Ik wilde mijn schoonmoeder niet kwetsen, maar ik vond dat ze te ver ging.
In mijn beleving ben je volwassen als je 20 bent en mocht ik de keuze zelf maken om thuis te slapen.
woensdag 27 mei 2020 om 23:45
Wat naar voor jou/jullie dat het zo gelopen is.Boomtak2 schreef: ↑27-05-2020 23:39De vraag in de openingspost was ‘hoe gaat dat bij jullie’. De details zijn natuurlijk anders maar ik herken in dit verhaal dus heel veel hoofdlijnen hoe het bij ons compleet mis is gegaan. Ook al binnen een half jaar. We zijn nu 3 jaar verder en het is allemaal van kwaad tot erger gegaan. Ik gun dat echt helemaal niemand, want er zijn geen winnaars en alleen maar verliezers. Als er hier bij voorbaat al gepraat wordt over een verwend prinsesje terwijl ze misschien (heel onhandig) heeft geprobeerd om te zeggen waarom ze moeite heeft om te wennen dan kan het bij voorbaat al nooit meer goed gaan als iedereen in deze sfeer blijft hangen.
Ze komt al niet meer langs dus je hebt niks aan hoeven passen en zij hoeft ook niks aan te passen, nou voorlopig prima toch?
Maar, en dit is een oprechte vraag: hoe zou jij het onzekere interpreteren wanneer iemand met een lijstje aankomt hoe je het bij iemand anders binnen een gezin zou willen zien?
Het lukt me namelijk niet om een ander beeld dan “vrij brutaal” te kunnen schetsen.
(Vraag ook voor Henniehen)
tortie wijzigde dit bericht op 27-05-2020 23:47
1.15% gewijzigd
woensdag 27 mei 2020 om 23:45
Ja, hoger opgeleid inderdaad. Type opleiding maakt veel uit trouwens, ik werk nu bij een opleiding met bovengemiddeld veel instagram- en tiktok-geobsedeerde meisjes. Heel andere types dan de code-geobsedeerde jongens waar ik eerst mee werkte.blijfgewoonbianca schreef: ↑27-05-2020 23:35Kijk. Dan hebben we het al over hele andere meiden, waarschijnlijk. Of zijn het jouw HBO / uni studenten?
woensdag 27 mei 2020 om 23:46
Of ze hanteerde gewoon de regel dat je als vrouw alleen 's nachts niet over straat loopt.
En dat je na 1 uur 's nachts buiten de deur niks meer te zoeken hebt.
Gecombineerd met een verantwoordelijkheidsgevoel van haar uit als er iets misloopt en je bijvoorbeeld aangerand wordt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
woensdag 27 mei 2020 om 23:47
Brutaal of totaal onbewust van hoe het heurt.Tortie schreef: ↑27-05-2020 23:45Wat naar voor jou/jullie dat het zo gelopen is.
Maar, en dit is een oprechte vraag: hoe zou jij het onzekere interpreteren wanneer iemand met een lijstje aankomt hoe je het bij iemand anders binnen een gezin zou willen zien?
Het lukt me namelijk niet om een ander beeld dan “vrij brutaal” te kunnen schetsen.
woensdag 27 mei 2020 om 23:47
Dat was idd mijn tweede optieWissewis schreef: ↑27-05-2020 23:46Of ze hanteerde gewoon de regel dat je als vrouw alleen 's nachts niet over straat loopt.
En dat je na 1 uur 's nachts buiten de deur niks meer te zoeken hebt.
Gecombineerd met een verantwoordelijkheidsgevoel van haar uit als er iets misloopt en je bijvoorbeeld aangerand wordt.
woensdag 27 mei 2020 om 23:50
Maar uit interesse gewoon hoor, ik ben zelf ook hoger opgeleid. En leerde toen ik 20 was ook nieuwe dingen tijdens de studie en had de gedachte dat ik de hele wereld wel kon verbeteren.
Maar dan nóg: bij mijn toenmalige schoonouders aankaarten wat zíj beter moesten doen? Dat was voor mij echt een grote no-go.
woensdag 27 mei 2020 om 23:51
Ik zou toch ook opkijken als iemand om 1 uur 's nachts de benen neemt zonder dat er een feestje met 20 man is.
Als je na 11u 's avonds in mijn kot zit ga ik er vanuit dat je blijft slapen.
Is dit nu later?
woensdag 27 mei 2020 om 23:51
Nee sorry, ik bemoei me er zomaar mee (ken haar topic)
woensdag 27 mei 2020 om 23:52
Ik zeg al meerdere malen dat het raar is om met een lijstje aan te komen, maar wij kunnen hier van achter een beeldschermpje in mijn ogen echt niet over oordelen wat nu precies de aanleiding was dat het lijstje opgesteld is en wat de bedoeling ermee was. Wij waren er niet bij.blijfgewoonbianca schreef: ↑27-05-2020 23:43Kom op, zeg.... ze had een soort eisenpakketje danwel een lijst met wat TO fout deed.
Was het lijstje bedoeld om TO te vertellen wat ze fout deed? Of was het lijstje bedoeld om te helpen vertellen waarom schoondochter moeite heeft om te wennen? Het is maar net hoe je het op dat moment opvat en hoe het valt. En ik wil helemaal niks goedpraten maar wel een mogelijke andere kant van het verhaal laten zien dat schoondochter misschien wel een vervelend mens is en misschien ook niet. Maargoed mijn punt is wel gemaakt denk, sterkte met het hele verhaal het is allemaal niet makkelijk.
boomtak2 wijzigde dit bericht op 27-05-2020 23:54
10.09% gewijzigd