Stomme schoonouders.

27-05-2020 21:02 798 berichten
Vroeger kon je je schoonouders gewoon stom vinden, schreef iemand in het andere schoonouders-topic van vanavond.

En inderdaad ook ik vond mijn schoonouders destijds stom. Mijn onwijs leuke vent had/heeft ouders waar ik niet zo veel mee heb. De gewoontes en gebruiken waren daar thuis zo anders dan ik gewend was en dat vond ik stom. Na vijfendertig jaar vind ik nog steeds dingen stom, maar ik zie en zag dat vooral als mijn manco. Schoonouders zijn mensen die toevallig in de package-deal zitten bij je partner en daar ga je respectvol mee om.

Regelmatig lees ik hier topics waar de meest vreselijke diagnoses op schoonouders worden geplakt. Of topics waar schoonouders geconfronteerd moeten worden met hun 'gebreken'

Voor een kwestie die nu hier speelt vraag ik me af hoe dat bij jullie gaat. Kwestie leg ik in volgende post beknopt uit om herkenning te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
HennieHen schreef:
27-05-2020 23:47
Brutaal of totaal onbewust van hoe het heurt.
Ja daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Dat ze schoonouders graag iets bijleert omdat het in haar ogen veel beter/leuker kan.
Ik weet niet wat ze allemaal dacht, maar ik woonde al een paar jaar op mezelf en was in die tijd heel veel de hort op 's nachts. Het voelde voor mij daarom heel gek om ineens in mijn vrijheid belemmerd te worden.

Tuurlijk hou je je zoveel mogelijk aan de regels van het huis waar je bent, maar als iemand je vrijheid afneemt om het huis te verlaten wordt het nogal creapy. Ik vind het een hele verschil of iemand 16 is, of 20.
Ellerlilalinne schreef:
27-05-2020 21:36
TO je moet toch wat duidelijker zijn denk ik. Is dit het hele verhaal? Op wat voor manier zegt ze het/vraagt ze het? Kan je nog meer voorbeelden geven?

Misschien kan ze niet tegen andere gewoonten/verandering (autisme)? Als ze dat na 6 maanden ter spraken brengt vind ik dat niet heel raar. Waarom wil je er niet in mee gaan, is het principieel dat je dat niet wilt?

Ze blijft toch niet zomaar nu liever thuis? Je ziet je zoon nu ook minder.
Hier trek ik echt mijn wenkbrauwen voor op. De autisme kaart.
Als ze thuis gewend is om op de stoel bij het raam te zitten zou dat ook een vaste plek betekenen en in het kader van autisme is dat prima uit te leggen. En zo niet, dan is de hele situatie bij zoon van TO nieuw geweest en de gewoonten daar dus ook bij de routine die ze nodig heeft gaan horen.
Sommige posters doen alsof 20 jarigen pubers zijn. Toen ging ik samenwonen en trouwen, en een jaar later had ik een kind. En werd ik als hulpverlener op mensen losgelaten. Het is niet alsof je op je 20e niks kan en weet en ontoerekeningsvatbaar bent zeg.

Bij een 16 jarige zou ik het nog onder ‘kost nou eenmaal wat tijd, is nog een beetje egocentrisch en puberaal’ kunnen plakken, maar ik vermoed dat zelfs mijn 14 jarige beter weet dan dit.
Tortie schreef:
27-05-2020 23:52
Ja daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Dat ze schoonouders graag iets bijleert omdat het in haar ogen veel beter/leuker kan.

Maar dat is dan alsnog prinsessengedrag toch?
TanteOlivia schreef:
27-05-2020 23:53
Ik weet niet wat ze allemaal dacht, maar ik woonde al een paar jaar op mezelf en was in die tijd heel veel de hort op 's nachts. Het voelde voor mij daarom heel gek om ineens in mijn vrijheid belemmerd te worden.

Tuurlijk hou je je zoveel mogelijk aan de regels van het huis waar je bent, maar als iemand je vrijheid afneemt om het huis te verlaten wordt het nogal creapy. Ik vind het een hele verschil of iemand 16 is, of 20.
Andermans huis te pas en te onpas in en uitlopen is net zo ongepast. Net als niet vooraf laten weten of je weg gaat of daar slaapt. Dat is niet in je vrijheid beknot worden maar gewoon beleefd zijn.
Wissewis schreef:
27-05-2020 23:51
Ik zou toch ook opkijken als iemand om 1 uur 's nachts de benen neemt zonder dat er een feestje met 20 man is.

Als je na 11u 's avonds in mijn kot zit ga ik er vanuit dat je blijft slapen.
Waarom? Ik ging gewoon naar mijn eigen huis? Jij hebt toch ook wel eens visite die weer opstapt na een paar drankjes en hapjes?
TanteOlivia schreef:
27-05-2020 23:53
I, maar als iemand je vrijheid afneemt

Is ze aan je been gaan hangen ? Heeft ze de deur gebarricadeerd? Is ze voor de deur gaan liggen ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
TanteOlivia schreef:
27-05-2020 23:55
Waarom? Ik ging gewoon naar mijn eigen huis? Jij hebt toch ook wel eens visite die weer opstapt na een paar drankjes en hapjes?
Om 11u 's avonds wel.

Niet in 't midden van de nacht.
En al helemaal niet als je de enige bent en "het liefje van ...".

Als je er dan midden in de nacht nog bent ga ik ervanuit dat ik je bij 't ontbijt zie.
wissewis wijzigde dit bericht op 27-05-2020 23:58
11.89% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
27-05-2020 23:46
Of ze hanteerde gewoon de regel dat je als vrouw alleen 's nachts niet over straat loopt.

En dat je na 1 uur 's nachts buiten de deur niks meer te zoeken hebt.

Gecombineerd met een verantwoordelijkheidsgevoel van haar uit als er iets misloopt en je bijvoorbeeld aangerand wordt.
Gewoon? Een speciale regel voor vrouwen, vind je dat echt zo gewoon?
Wissewis schreef:
27-05-2020 23:57
Om 11u 's avonds wel.

Niet in 't midden van de nacht.
En al helemaal niet als je de enige bent en "het liefje van ...".

Als je er dan midden in de nacht nog bent ga ik ervanuit dat ik je bij 't ontbijt zie.
Ik had nog een eigen leven, naast dat vriendje. Stel nou dat ik een vriend was geweest (mannelijk), was het dan anders geweest, mocht hij dan wel naar huis gaan en andere afspraken hebben?

Ik was 20 (!!) he? Ik had al twee jaar een eigen woning, eigen werk, was geheel zelfstandig.
TanteOlivia schreef:
27-05-2020 23:57
Gewoon? Een speciale regel voor vrouwen, vind je dat echt zo gewoon?
Ik zou een 19-jarige man ook niet aanraden om midden in de nacht alleen rond te lopen.

Alleen wordt die standaard iets minder vaak aangerand, helaas.

Ik had dus ook op zijn minst verwacht dat ze haar zoon zou meesturen zodat je veilig thuis raakt :-).
(Er ergens op rekenend dat ik die dan niet zie voor 't ochtendgloren.)
Is dit nu later?
TanteOlivia schreef:
28-05-2020 00:00
Ik had nog een eigen leven, naast dat vriendje. Stel nou dat ik een vriend was geweest (mannelijk), was het dan anders geweest, mocht hij dan wel naar huis gaan en andere afspraken hebben?

Ik was 20 (!!) he? Ik had al twee jaar een eigen woning, eigen werk, was geheel zelfstandig.
Hoeveel "eigen leven" kan je nog hebben om 2 uur 's nachts?

Meestal toch niets dat niet kan wachten tot 7 à 8u 's morgens?

Ofwel wandel je op een beschaafd uur buiten en ga je maar "je eigen leven leiden", ofwel blijf je tot 's ochtends.
Toch niet zo gek?

En nope, 1 uur is geen beschaafd uur om bij iemand privé thuis buiten te wandelen wat mij betreft.
Ik ben geen kroeg.
wissewis wijzigde dit bericht op 28-05-2020 00:03
21.31% gewijzigd
Is dit nu later?
Th∅rdis schreef:
27-05-2020 23:54
Sommige posters doen alsof 20 jarigen pubers zijn. Toen ging ik samenwonen en trouwen, en een jaar later had ik een kind. En werd ik als hulpverlener op mensen losgelaten. Het is niet alsof je op je 20e niks kan en weet en ontoerekeningsvatbaar bent zeg.
Dit viel mij ook op.
Wissewis schreef:
28-05-2020 00:02
Hoeveel "eigen leven" kan je nog hebben om 2 uur 's nachts?

Meestal toch niets dat niet kan wachten tot 7 à 8u 's morgens?

Ofwel wandel je op een beschaafd uur buiten, ofwel blijf je tot 's ochtends.
Toch niet zo gek?

En nope, 1 uur is geen beschaafd uur om bij iemand thuis buiten te wandelen wat mij betreft.
Haha, meen je dit echt? Een groot deel van mijn leven speelde zich toen 's nachts af en daar gebeurde allerlei dingen die 's ochtends niet gebeuren.
Wissewis schreef:
28-05-2020 00:01
Ik zou een 19-jarige man ook niet aanraden om midden in de nacht alleen rond te lopen.

Alleen wordt die standaard iets minder vaak aangerand, helaas.

Ik had dus ook op zijn minst verwacht dat ze haar zoon zou meesturen zodat je veilig thuis raakt :-).
(Er ergens op rekenend dat ik die dan niet zie voor 't ochtendgloren.)
Ik laat echt mijn vrijheid niet beperken door die paar weirdo's waar je last van kunt hebben, laat staan dat ik een bodyguard nodig heb (mannen krijgen meer te maken met geweld 's nachts dan vrouwen).
Boomtak2 schreef:
27-05-2020 23:28
Ik ben dus zelf een gevalletje schoondochter die ruzie heeft met schoonouders en ben inmiddels vreselijk bang voor ze waardoor ik niet meer langs durf, en echt.. dit is een hele goede post. Oordeel alsjeblieft niet te snel dat is het enige wat ik nog wil meegeven. Hou er rekening mee dat er een kans bestaat dat ze juist onzeker is en niet meer durft.
Schoondochter, dus niet vriendin van. Dus volwassen.
Volwassen!
Groei tieten en doe wat een volwassene doet.
O wauw, een lijstje :rofl:

Groot gelijk TO, ik zou ook eerder wachten op excuses dan een verzoening van jouw kant op poten te zetten.
Ze moet toch eens op haar prinsesselijke plaatje gaan met dit gedrag, beter nu dan later denk ik dan maar.
Ik heb wel het idee dat (onbewust) jongens en meisjes anders worden opgevoed. Meisjes krijgen een bepaalde verantwoordelijkheid mee en zijn over het algemeen relatief snel zelfstandig. Als je dan als schoondochter in een mannengezin terecht komt en er veel verblijft is dat best anders. Zelfde als voor schoonouders die met een schoondochter moeten omgaan.
EllaBowie schreef:
28-05-2020 00:41
Ik heb wel het idee dat (onbewust) jongens en meisjes anders worden opgevoed. Meisjes krijgen een bepaalde verantwoordelijkheid mee en zijn over het algemeen relatief snel zelfstandig. Als je dan als schoondochter in een mannengezin terecht komt en er veel verblijft is dat best anders. Zelfde als voor schoonouders die met een schoondochter moeten omgaan.
Want schoondochters hebben nooit broers ?
Schoonouders hebben nooit dochters ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
28-05-2020 00:43
Want schoondochters hebben nooit broers ?
Schoonouders hebben nooit dochters ?
Sommige niet nee. Iedereen in onze familie heeft een broer of zus van hetzelfde geslacht. Zijn 4 aparte gezinnen. Bij vriend hetzelfde.
anoniem_397598 wijzigde dit bericht op 28-05-2020 00:47
Reden: Toevoeging
8.36% gewijzigd
Onzeker en durft niet meer langs te komen..
Dat lees ik er totaal niet in. Bij mij komt t ook over als een verwende prinses.
Toen ik 20 was (en nee, dat is nog niet zo lang geleden.) had ik juist nooit van mn leven met zo'n lijstje/en of eisen en vragen aan durven komen. Totaal onbeschoft.
Bij je schoonouders gedraag je je naar hun regels en pas je je aan aan hun manieren.

Ik vind het echt onfatsoenlijk, en dat ze niet meer langskomt juist overkomen alsof ze inderdaad een statement wil maken, niet alsof ze niet meer durft.

Ik zou ook een "sorry" van haar verwachten, en zeker niet andersom!.

Dat lijstje komt op mij juist niet onzeker over. Maar dat komt door de inhoud.
Een lijstje als hulp omdat je bang bent om niet uit je woorden te komen, vind ik heel wat anders dan dit wensenlijstje met klaagpunten.

Een onzeker iemand, gaat die lopen miepen als je zegt, "Hier mag jij gaan zitten"?.
Nee, die gaat daar gewoon zitten.
Een onzeker iemand, gaat die klagen over het op tijden delen van de badkamer?.
Ik kan het niet voor me zien.
Ik zie dan juist iemand die juist wel moeite doet om rekening te houden met de rest van het gezin en zo min mogelijk tijd in de badkamer probeert door te brengen, en op de aangegeven tijd.
Niet iemand die t aan haar laars lapt dat anderen op tijd op het werk willen zijn.

Deze dame is gewoon vol van zichzelf. Iets anders kan ik er echt niet in zien. Onzekerheid en niet durven al helemaal niet. Maar een "Het moet naar MIJN zin"-prinsesje.

TO heeft al laten weten dat ze nog steeds welkom is, maar dat de manier van leven binnen hun gezin niet verandert.
Prinses my way or the highway kiest er zelf voor weg te blijven wanneer er niet naar haar pijpen gedanst wordt.
Andersom schreef:
27-05-2020 21:08
Vriendin van onze zoon, (beiden nipt 20+, relatie van zes maanden) heeft ons onlangs geconfronteerd met onze tekortkomingen. Hoe zij dingen thuis anders gewend is en die ze bij ons ook graag zo zou zien.

Dingen die voor ons en anderen gewoon normaal zijn en gewoon passen in de dagelijkse dingen in ons gezin.

Vergelijkbaar met:
Wij hebben thuis een vaste plek aan tafel, zij hebben dat niet, dus of wij daar rekening mee kunnen houden?

Sinds wij daar dus niet in mee zijn gegaan, komt ze nauwelijks nog hier,
wat nu tussen ons en zoon in komt te staan. Wat te doen?
:rofl: :rofl:

Dus jij wil je vaste plek niet afstaan... vaste plek :rofl: echt...
Andersom schreef:
27-05-2020 21:27
Vaste plek is gewoon zo gegroeid, heb haar nooit van een plek gestuurd maar wel haar plek aangeduid. Met gasten wisselt het wel eens, alleen zit ik zelf graag zo dat ik makkelijk naar de keuken kan.

Het gaat overigens niet alleen over dit, maar ook over blijven slapen en gebruik van de badkamer etc.
Ik ben geloof ik een van de weinigen maar ik vind je nogal star. Vaste plekken aan tafel, vaste tijden in de badkamer...
Ik zou daar ook voor passen hoor. Dan maar niet bij mijn schoonouders maar zo veel regeltjes en alles op de klok, daar zou ik echt geen trek in hebben.

Het kan ook anders hé. Ipv haar háar plek te wijzen (alsof het een hondje is) kun je ook aangeven dat jij daar en daar zit ivm de keuken en dat de rest gewoon mag gaan zitten waar ze willen.
De badkamer idem. Hee meid. Ik wil graag morgen om 6.30 in de badkamer terecht kunnen. Je kunt er voor, er na is ook prima.
Dat Je Moet etc zou mij echt niet aanstaan.
En jouw huis jouw regels maar dan komt ze dus gewoon niet meer en ik denk dat je zoon háár leuker vind dan jou.
blijfgewoonbianca schreef:
27-05-2020 21:36
Dat je er dan niet wilt eten....oke. Maar er niet meer komen ? Waar slaat dat op ?
Ik vind TO nogal dwingend over komen en ik denk dat de schoondochter gewoon geen zin heeft om precies 5 minuten en dan ook precies om die en die tijd van de badkamer gebruik te maken. En TO komt nogal rigide over. Vaste plekken, vaste tijden..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven