Stomme schoonouders.

27-05-2020 21:02 798 berichten
Vroeger kon je je schoonouders gewoon stom vinden, schreef iemand in het andere schoonouders-topic van vanavond.

En inderdaad ook ik vond mijn schoonouders destijds stom. Mijn onwijs leuke vent had/heeft ouders waar ik niet zo veel mee heb. De gewoontes en gebruiken waren daar thuis zo anders dan ik gewend was en dat vond ik stom. Na vijfendertig jaar vind ik nog steeds dingen stom, maar ik zie en zag dat vooral als mijn manco. Schoonouders zijn mensen die toevallig in de package-deal zitten bij je partner en daar ga je respectvol mee om.

Regelmatig lees ik hier topics waar de meest vreselijke diagnoses op schoonouders worden geplakt. Of topics waar schoonouders geconfronteerd moeten worden met hun 'gebreken'

Voor een kwestie die nu hier speelt vraag ik me af hoe dat bij jullie gaat. Kwestie leg ik in volgende post beknopt uit om herkenning te voorkomen.
Wissewis schreef:
27-05-2020 21:39
Ik zet mijn geld op een badkamer die gedeeld moet worden met 5 anderen.

En Miss Princess die denkt dat ze daar 's ochtends of 's avonds wel 2 uur kan staan douchen en tutten.
Terwijl de rest achteraan mag aanschuiven.

En kwaad is omdat de rest ook "recht heeft" op de badkamer.
Tjonge, glazen bol? Helderziend? Want dat heeft TO niet geschreven hé. Die geeft juist aan dat zij op een bepaalde tijd in de badkamer wil zijn.
Ik heb wel een glazen bol en ik voorspel dat TO overal schema's voor heeft :D
Andersom schreef:
27-05-2020 21:44
Oh jawel hoor, maar als ze door de week blijft slapen en man en ik moet morgen werken, dan spreek ik graag even af wie hoe laat de badkamer gebruikt. Ik wil niet te laat op mijn werk komen. Bij eigen gezinsleden lopen we in en uit zo het uitkomt. Bij zo'n meisje niet. Dat wil ze niet afspreken want ze ziet wel hoe het loopt. Tja, dan kan ze dus niet op doordeweekse dagen blijven slapen, want zo doen wij dat met vijf man en één badkamer.
En voor hetzelfde geld wil ze helemaal geen gebruik maken van jouw badkamer. En wat is er toch mis met zien hoe het loopt? Wil ze er in en is het bezet nou dan is het bezet. Is echt geen ramp hoor.
Wissewis schreef:
27-05-2020 21:53
Ze zou overigens best mogen blijven slapen.

Maar dan heeft ze zich dus 's ochtends maar te schikken naar de badkameruren die nog vrij zijn.
En wacht ze desnoods maar een half uur of langer haar beurt af terwijl degenen die vantevoren hebben gezegd wanneer ze de badkamer nodig hebben omdat ze de deur uitmoeten om x uur hem eerst gebruiken.
Precies. Ik denk dat zij dat ook geen punt zou vinden. Ze vindt het blijkbaar wel een punt om op een precieze tijd te moeten, dan kijkt ze liever gewoon wanneer ze kan.
Ik vind dat echt geen doodzonde.
karnemelk schreef:
27-05-2020 21:58
Hmmm vind jullie eigenlijk ook wel wat rigide. Vaste tafelplekken waar niet van afgeweken mag worden. Schoondochter moet een douche afspraak maken.
Je zou toch ook kunnen zeggen; waar wil jij zitten of haar gewoon ergens laten gaan zitten en je kan toch ook benoemen dat jullie tussen dan en dan echt de badkamer nodig hebben maar dat ze daarbuiten welkom is om gebruik te maken ervan (of het ook even op zijn beloop laten).
Ja jullie huis/ jullie regels maar Ik vind jullie eigenlijk net zo star en eisend als haar in de paar voorbeelden die je benoemd.
Ik ben dus niet de enige :)
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
27-05-2020 23:06
Tja, ze moet hier niet slapen of eten he, dat wilden zij en zoon zelf. Als ik haar vrijheid ontneem in douchen op haar tijd, dan kan ze thuis gaan slapen en douchen.

Dat doet ze nu en dan is het nog niet goed. :huh:

Dat lijstje vind ik ook raar klinken, dus dat zou ik achter me laten. Maar ik denk dat wat positieve aandacht wel leuk is, bv door aan je zoon te vragen of ze nog gezellig een keertje komt eten. Misschien weet zij zich nu ook geen houding te geven en voor je zoon is het ook leuker als zijn ouders er positief tegen over staan. (Ook al denk je nu misschien dat ze lekker weg mag blijven met haar rare eisen, soms moet je gewoon ergens boven staan en zelf wat extra investeren.)
Th∅rdis schreef:
27-05-2020 22:10
Als 20 jarige ben je toch al wel zo volwassen dat je je kunt aanpassen naar je omgeving? Van een 8 jarige zou ik dit nog pikken ‘thuis mag ik altijd zelf weten waar ik zit’ maar van een volwassen vrouw toch niet?

Dan vraag je toch gewoon uit jezelf al ‘ik moet morgen om 8 uur weg, kan ik daarvoor douchen?’
Ik stel me het volgende voor (misschien omdat ik zelf zo'n soort schoonmoeder had) Veel man aan tafel en jij wordt tussen een zoon en dochter gezet, vér weg van je vriendje. Waarom persé vaste plaatsen. Dat klinkt toch echt alsof je niet welkom bent. Eh ik zit hier, eh pa zit daar, zus moet daar en jij.. eh ... nou daar maar.
Lekker gastvrij.
Andersom schreef:
27-05-2020 22:10
Dit inderdaad, ik wil nog best mijn tandenborstel mee nemen naar de bijkeuken zodat een ander de badkamer vrij kan gebruiken na mij, maar ik wil niet om 6:10 een kwartier hoeven wachten tot ik me kan wassen/douchen etc.
En je weet heel zeker dat schoondochter dus ook precies om 6.10 in de badkamer wil zijn dan?
Het-groepje schreef:
27-05-2020 22:25
Gewoon opportunisme, je gaat waar het het makkelijkst is. Zoon vind waarschijnlijk alles best dus dan zitten ze daar.
Ik zou dat niet te persoonlijk opvatten en juist lekker rustig.
Ik woonde al jong op mezelf en er zullen vast schoonmoeders zijn geweest uit die tijd die mij ook maar een onbeschoft stuk vreten vonden. Ik vond het gewoon niet prettig, regeltjes, en broers en zussen en je kon er niet rustig poepen enzo.
Ik had het erg druk met werk en studie en ik ging er liever naar mijn eigen huis waar ik gewoon op mijn gemak was dan die ongemakkelijke toestanden in zo'n ouderlijk huis.
Dus ik deed ook weinig met die mensen en nam inderdaad de telefoon niet op als zo'n moeder belde, geen zin in.
Het was vanuit mij niet een actieve hekel ofzo maar meer 'te druk' met andere dingen. Ik 'zag' die mensen ook niet, soort vage bijfiguren, was veel meer gericht op leeftijdsgenoten.
Zo zie ik het ook dus.
Het doet heel wat met je strings-attached?
Dit verhaal zal vast 2 kanten hebben en ik begrijp denk ik schoondochter wel dat ze niet meer wilt komen.

Ik herken het namelijk van mijn eigen ouders (moeder en stiefvader) en kom daar ook nooit.

Zij zijn ook van die regeltjes als vaste plekken aan tafel en ik had daar vroegen al een hekel aan (stiefvader zat aan het hoofd van de tafel.)

Nu ben ik jong het huis uit gegaan en woon ik inmiddels alweer jaren in Australië met mijn eigen gezin. Afgelopen jaar waren wij in Europa en mijn moeder stond erop dat we een paar dagen bij haar kwamen logeren zodat ze meer tijd had met haar kleinzoon.
Uiteindelijk 4 dagen daar gelogeerd en nooit meer!
Mijn man had overigens geen probleem met de aanpassingen aan hun 'regels' en vond het alleen maar gezellig. Ik heb mij aan een stuk geïrriteerd en niet zozeer aan de regels (waar aan tafel zitten en wanneer douchen) maar het is voor mij een machtsstrijd, constant laten zien wie de baas is en ik heb daar geen zin in.

Overigens pas ik mij makkelijk aan en ik geloof dan ook niet dat de regels een probleem zijn voor TO haar schoondochter maar wel de manier van communiceren en het gevoel wat TO haar schoondochter erbij geeft.
Ik denk niet dat TO een probleem heeft met de tafelplaatsen op zich (m.u.v. die van haarzelf i.v.m. naar de keuken kunnen) maar met de manier waarop schoondochter even kwam vertellen hoe het moest en hoe ze het wilde.
En ik vind het helemaal niet raar als er met 5 man + gast afgesproken wordt wanneer de badkamer vrij is.
Zo draait hun gezin.
Dan ga je niet met n "Ik zie wel"-instelling uitgebreid staan douchen en je eigen plan trekken waardoor de rest riskeert te laat op het werk te komen.
Hallo rekening houden met elkaar, de wereld draait niet om jou alleen.
Volgens mij is TO helemaal niet te star of rigide of ongastvrij, maar laat ze zich gewoon niet dicteren hoe ze haar gezin zou moeten runnen omdat schoondochter zichzelf zo belangrijk vindt. En ik vind het volkomen normaal als ze deze dame even met de voeten terug op aarde zet.
Het meisje moet blijkbaar nog leren dat ze niet t centrum van t universum is.
Hoe haalt ze t in dr hoofd zeg, hondsbrutaal en egoïstisch vind ik het.
Ff de routine van n heel gezin willen omgooien omdat je je niet wilt aanpassen en jezelf belangrijker vindt. Bleh.
En als ik de vergelijking trek met n kindje wat op speelbezoek is, en zegt "Bij mij thuis mogen wij altijd met schoenen aan op de bank springen!". Dan zeg je als ouder toch ook; "Bij ons niet, en nu ben je hier".
Wij hadden vroeger overigens ook vaste plaatsen, nooit een probleem geweest.
Als er bij vriendjes vaste plaatsen waren, ook nooit een probleem geweest.
Geen vaste plaatsen, ook geen probleem.
Je schikt je naar waar je op bezoek bent.

Uiteraard kan er vanuit de ontvangende partij ook aangepast worden, Als het b.v. alleen om die tafelplaatsen ging en t werd fatsoenlijk gevraagd, dan prima.
Maar als iemand me dat op de manier van schoondochter ff kwam mededelen met een hele lijst met nog meer ongenoegen erbij, en onwil om rekening te houden met de rest van het gezin, en geen respect voor de manier waarop je de boel runt, dan kon ze het van mij toch echt uitzoeken.
Is het niet gewoon een gevalletje : " mijn huis, mijn regels?".
Bij mij gaan zaken op een heel andere manier dan bij mij anderen in mijn familie. Als ik daar ben pas ik me aan, als zij hier zijn passen zij zich aan.
Dacht altijd dat dat logisch was.

Hmmm, zou ik daarom nooit dit soort situaties hebben meegemaakt met schoondochters en schoonzoons?
LitaLily schreef:
28-05-2020 05:02
Ik denk niet dat TO een probleem heeft met de tafelplaatsen op zich (m.u.v. die van haarzelf i.v.m. naar de keuken kunnen) maar met de manier waarop schoondochter even kwam vertellen hoe het moest en hoe ze het wilde.
En ik vind het helemaal niet raar als er met 5 man + gast afgesproken wordt wanneer de badkamer vrij is.
Zo draait hun gezin.
Dan ga je niet met n "Ik zie wel"-instelling uitgebreid staan douchen en je eigen plan trekken waardoor de rest riskeert te laat op het werk te komen.
Hallo rekening houden met elkaar, de wereld draait niet om jou alleen.
Volgens mij is TO helemaal niet te star of rigide of ongastvrij, maar laat ze zich gewoon niet dicteren hoe ze haar gezin zou moeten runnen omdat schoondochter zichzelf zo belangrijk vindt. En ik vind het volkomen normaal als ze deze dame even met de voeten terug op aarde zet.
Het meisje moet blijkbaar nog leren dat ze niet t centrum van t universum is.
Hoe haalt ze t in dr hoofd zeg, hondsbrutaal en egoïstisch vind ik het.
Ff de routine van n heel gezin willen omgooien omdat je je niet wilt aanpassen en jezelf belangrijker vindt. Bleh.

Dit dus.
Ik heb haar nooit gezegd dat wij vaste plaatsen hebben. Als we aan tafel gaan, gaat iedereen op dezelfde plek zitten. Heb ook nooit bedacht dat iemand daar moeite mee zou kunnen hebben. Ging een half jaar prima, nooit gemerkt dat iemand behoefte had aan een andere plaats. Nooit beseft dat het een ongeschreven regel was.
Juffiejuf schreef:
28-05-2020 05:33
Is het niet gewoon een gevalletje : " mijn huis, mijn regels?".
Bij mij gaan zaken op een heel andere manier dan bij mij anderen in mijn familie. Als ik daar ben pas ik me aan, als zij hier zijn passen zij zich aan.
Dacht altijd dat dat logisch was.

Hmmm, zou ik daarom nooit dit soort situaties hebben meegemaakt met schoondochters en schoonzoons?
Dat is logisch, alleen het gaat erom hoe het gecommuniceerd wordt. Als je steeds opmerkingen krijgt dat je iets verkeerd doet dan kan dat heel benauwend worden. Dan ga je op je tenen lopen en is het misschien logischer dat je minder vaak wil komen. Weet niet of het bij to het geval is hoor. Misschien dat TO juist wilde helpen met een tijd afspreken om te douchen terwijl zij iets had van doe maar je ding ‘s ochtends ik kom later wel? Ik zou dat zelf doen, aangezien ik te gast ben.

Ik moet zeggen dat als mensen bij ons op bezoek zijn, dan blijven ze altijd minstens een week. We laten het eigenlijk vooral z’n beloop gaan. Toen we nog geen 2 badkamers hadden en we moesten werken douchten wij ‘s ochtends en de gasten wanneer we klaar waren. Nu weet ik niet of to’s schoondochter er elke dag was, want dan is ze onderdeel van het gezin en is het heel anders.
strings-attached schreef:
28-05-2020 02:37
Tjonge, glazen bol? Helderziend? Want dat heeft TO niet geschreven hé. Die geeft juist aan dat zij op een bepaalde tijd in de badkamer wil zijn.
Ik heb wel een glazen bol en ik voorspel dat TO overal schema's voor heeft :D

Nee ik hoef niet op een bepaalde tijd om de badkamer te zijn, wel op tijd op mijn werk. Dus de avond van te voren even afstemmen wie er eerst de badkamer kunnen gebruiken en wie er eerst gaan ontbijten lijkt mij niet zo gek als duidelijk is dat er vier mensen om 7:15 de deur uit moeten.

Met ons eigen gezin loopt dat vanzelf, dan ga ik gerust even mijn föhn/tandenborstel pakken als er iemand onder de douche staat. Ik besefte wel dat ik dat bij haar niet kon doen, dus wil ik even overleggen.
Andersom schreef:
28-05-2020 06:08
Nee ik hoef niet op een bepaalde tijd om de badkamer te zijn, wel op tijd op mijn werk. Dus de avond van te voren even afstemmen wie er eerst de badkamer kunnen gebruiken en wie er eerst gaan ontbijten lijkt mij niet zo gek als duidelijk is dat er vier mensen om 7:15 de deur uit moeten.

Met ons eigen gezin loopt dat vanzelf, dan ga ik gerust even mijn föhn/tandenborstel pakken als er iemand onder de douche staat. Ik besefte wel dat ik dat bij haar niet kon doen, dus wil ik even overleggen.
Wat zei ze op dat je het even wilde afstemmen? Wilde ze geen tijd geven en gewoon gaan wanneer ze wilde gaan of kon ze veel later weg?
EllaBowie schreef:
28-05-2020 06:03
Dat is logisch, alleen het gaat erom hoe het gecommuniceerd wordt. Als je steeds opmerkingen krijgt dat je iets verkeerd doet dan kan dat heel benauwend worden. Dan ga je op je tenen lopen en is het misschien logischer dat je minder vaak wil komen. Weet niet of het bij to het geval is hoor. Misschien dat TO juist wilde helpen met een tijd afspreken om te douchen terwijl zij iets had van doe maar je ding ‘s ochtends ik kom later wel? Ik zou dat zelf doen, aangezien ik te gast ben.

Ik moet zeggen dat als mensen bij ons op bezoek zijn, dan blijven ze altijd minstens een week. We laten het eigenlijk vooral z’n beloop gaan. Toen we nog geen 2 badkamers hadden en we moesten werken douchten wij ‘s ochtends en de gasten wanneer we klaar waren. Nu weet ik niet of to’s schoondochter er elke dag was, want dan is ze onderdeel van het gezin en is het heel anders.

Nee, ik heb haar nog nooit gewezen op wat ze fout zou doen. Ze deed ook nooit iets fout in mijn ogen, en ik had ook niet door wat wij 'fout' deden. Tot ze met dat lijstje kwam.

We vonden haar gewoon erg leuk, beetje vrij vanaf het eerste moment maar niet vervelend. Lekker vrij, zeg maar. Een meisje dat hier een paar keer kwam en gewoon prima leek te passen. Even voor iedereen thee/koffie maakte uit zichzelf etc.
EllaBowie schreef:
28-05-2020 06:11
Wat zei ze op dat je het even wilde afstemmen? Wilde ze geen tijd geven en gewoon gaan wanneer ze wilde gaan of kon ze veel later weg?

Ze vond het prima om na man en mij te gaan. Later zei ze dat ze 's avonds niet al wil vastleggen of ze eerst gaat ontbijten of eerst gaat douchen. Dat ziet ze de volgende ochtend wel, afspreken past niet bij haar.
Andersom schreef:
28-05-2020 06:19
Ze vond het prima om na man en mij te gaan. Later zei ze dat ze 's avonds niet al wil vastleggen of ze eerst gaat ontbijten of eerst gaat douchen. Dat ziet ze de volgende ochtend wel, afspreken past niet bij haar.
Maar op zich is dat toch ook prima? Als het maar na jullie allemaal is. Niet afspreken zorgt ervoor dat je als laatste bent, dat is de consequentie.
Andersom schreef:
28-05-2020 06:19
Ik zou zelf deze vraag dus ook niet fijn vinden omdat ik dan dus een tijd moet vastleggen en vervolgens 's ochtends de hele tijd op de klok ga kijken, bang dat ik mijn tijd mis of iets verkeerd doe... door dit soort vragen ga ik dan ook op mijn tenen lopen.

Uw schoondochter klinkt helemaal niet zo verkeerd, ze heeft ook geen ruzie willen maken maar een goed gesprek willen aangaan (en ja, zo'n briefje meenemen is dan wel onhandig) maar ik denk niet dat ze het zo verkeerd heeft bedoeld.

Ik hoop dat er toch weer communiceren mogelijk is want uiteindelijk wanneer deze schoondochter wel echt een blijvertje is dan zal uw zoon toch echt voor haar gaan kiezen.
Andersom schreef:
28-05-2020 06:17
Nee, ik heb haar nog nooit gewezen op wat ze fout zou doen. Ze deed ook nooit iets fout in mijn ogen, en ik had ook niet door wat wij 'fout' deden. Tot ze met dat lijstje kwam.

We vonden haar gewoon erg leuk, beetje vrij vanaf het eerste moment maar niet vervelend. Lekker vrij, zeg maar. Een meisje dat hier een paar keer kwam en gewoon prima leek te passen. Even voor iedereen thee/koffie maakte uit zichzelf etc.
Dan is een lijstje erg vreemd en voelt ze zich misschien wel snel beperkt in haar vrijheid. Ik zou dan tegen zoon zeggen dat ze natuurlijk altijd welkom zijn om bij jullie te komen eten of na Corona even in de stad wat drinken. Vooral niet pushen en niet zeuren :-) En tuurlijk, als ze blijven slapen blijven regels belangrijk (altijd natuurlijk, al merk ik vaak dat vooral blijven slapen zorgt dat je in iemands systeem zit)
Sunny-in-Perth schreef:
28-05-2020 06:33
Ik zou zelf deze vraag dus ook niet fijn vinden omdat ik dan dus een tijd moet vastleggen en vervolgens 's ochtends de hele tijd op de klok ga kijken, bang dat ik mijn tijd mis of iets verkeerd doe... door dit soort vragen ga ik dan ook op mijn tenen lopen.

Uw schoondochter klinkt helemaal niet zo verkeerd, ze heeft ook geen ruzie willen maken maar een goed gesprek willen aangaan (en ja, zo'n briefje meenemen is dan wel onhandig) maar ik denk niet dat ze het zo verkeerd heeft bedoeld.

Ik hoop dat er toch weer communiceren mogelijk is want uiteindelijk wanneer deze schoondochter wel echt een blijvertje is dan zal uw zoon toch echt voor haar gaan kiezen.

Dat mag ze niet fijn vinden, maar dat is onderdeel van de package-deal als je hier blijft slapen op een doordeweekse dag.

Bij mijn ouders en schoonouders was logeren alleen in het weekend toegestaan. Om deze reden dus, die hadden geen zin in 'vreemden' in huis waar rekening mee gehouden moest worden.
Andersom schreef:
28-05-2020 06:46
Dat mag ze niet fijn vinden, maar dat is onderdeel van de package-deal als je hier blijft slapen op een doordeweekse dag.

Bij mijn ouders en schoonouders was logeren alleen in het weekend toegestaan. Om deze reden dus, die hadden geen zin in 'vreemden' in huis waar rekening mee gehouden moest worden.
Maar ik zou dan ook echt niet rekening met haar houden. Zegt ze niet eigenlijk dat jullie moeten doen wat jullie altijd doen en dat zij er wel omheen plant? Als ze rond hetzelfde tijdstip als jullie moet douchen dan moet het natuurlijk wel gepland worden. Maar stel dat ze pas 2 uur later hoeft op te staan dan hoeft dat toch niet?
anoniem_397598 wijzigde dit bericht op 28-05-2020 06:55
14.06% gewijzigd
EllaBowie schreef:
28-05-2020 06:26
Maar op zich is dat toch ook prima? Als het maar na jullie allemaal is. Niet afspreken zorgt ervoor dat je als laatste bent, dat is de consequentie.

En daar gaat het dus mis met zo'n vol huis. Als er vier om 7:15 de deur uit moeten en er nog twee om 7:45 dan ben je als je laatst bent in de eerste groep alweer onderdeel van de tweede groep dus zul je daar mee moeten afstemmen. Ze moest zelf ook op tijd weg hè.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven