Stomme schoonouders.
woensdag 27 mei 2020 om 21:02
Vroeger kon je je schoonouders gewoon stom vinden, schreef iemand in het andere schoonouders-topic van vanavond.
En inderdaad ook ik vond mijn schoonouders destijds stom. Mijn onwijs leuke vent had/heeft ouders waar ik niet zo veel mee heb. De gewoontes en gebruiken waren daar thuis zo anders dan ik gewend was en dat vond ik stom. Na vijfendertig jaar vind ik nog steeds dingen stom, maar ik zie en zag dat vooral als mijn manco. Schoonouders zijn mensen die toevallig in de package-deal zitten bij je partner en daar ga je respectvol mee om.
Regelmatig lees ik hier topics waar de meest vreselijke diagnoses op schoonouders worden geplakt. Of topics waar schoonouders geconfronteerd moeten worden met hun 'gebreken'
Voor een kwestie die nu hier speelt vraag ik me af hoe dat bij jullie gaat. Kwestie leg ik in volgende post beknopt uit om herkenning te voorkomen.
En inderdaad ook ik vond mijn schoonouders destijds stom. Mijn onwijs leuke vent had/heeft ouders waar ik niet zo veel mee heb. De gewoontes en gebruiken waren daar thuis zo anders dan ik gewend was en dat vond ik stom. Na vijfendertig jaar vind ik nog steeds dingen stom, maar ik zie en zag dat vooral als mijn manco. Schoonouders zijn mensen die toevallig in de package-deal zitten bij je partner en daar ga je respectvol mee om.
Regelmatig lees ik hier topics waar de meest vreselijke diagnoses op schoonouders worden geplakt. Of topics waar schoonouders geconfronteerd moeten worden met hun 'gebreken'
Voor een kwestie die nu hier speelt vraag ik me af hoe dat bij jullie gaat. Kwestie leg ik in volgende post beknopt uit om herkenning te voorkomen.
donderdag 28 mei 2020 om 06:53
Maar daarom heeft uw schoondochter nu aangegeven niet meer te komen (en te blijven slapen) en dat mag toch ook.Andersom schreef: ↑28-05-2020 06:46Dat mag ze niet fijn vinden, maar dat is onderdeel van de package-deal als je hier blijft slapen op een doordeweekse dag.
Bij mijn ouders en schoonouders was logeren alleen in het weekend toegestaan. Om deze reden dus, die hadden geen zin in 'vreemden' in huis waar rekening mee gehouden moest worden.
Net zoals ik de regels (en vooral de manier van communiceren van deze regels) bij mijn eigen ouders niet fijn vind en ik daarom daar ook niet meer ga logeren.
Wat wilt u nu met dit topic verder bereiken, alleen horen dat u gelijk heeft want "uw huis, uw regels" of de band met uw schoondochter behouden en daarmee ook de band met uw eigen zoon niet in gevaar brengen.
sunny-in-perth wijzigde dit bericht op 28-05-2020 06:59
0.41% gewijzigd
donderdag 28 mei 2020 om 06:54
Ik had er nooit zo'n probleem mee om me aan te passen bij mijn schoonouders. Wij hadden thuis ook vergelijkbare afspraken zoals TO, zoals even overleggen hoe laat je de badkamer gebruikt (4 man die allemaal rond dezelfde tijd weg moeten) en min of meer vaste plekken aan tafel.
Als ik bij mijn schoonouders kwam vroeg ik dat ook gewoon, en dan paste ik me gewoon aan. Ook al kwam ik al 3 jaar bij mijn schoonouders, ik was nog steeds in het huis van een ander.
Ik heb nu geen schoonouders (die leven niet meer), maar ik had ze eigenlijk wel willen leren kennen. De verhalen die ik hoor zijn niet heel fijn, ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze echt zo 'erg' waren.
Als ik bij mijn schoonouders kwam vroeg ik dat ook gewoon, en dan paste ik me gewoon aan. Ook al kwam ik al 3 jaar bij mijn schoonouders, ik was nog steeds in het huis van een ander.
Ik heb nu geen schoonouders (die leven niet meer), maar ik had ze eigenlijk wel willen leren kennen. De verhalen die ik hoor zijn niet heel fijn, ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze echt zo 'erg' waren.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
donderdag 28 mei 2020 om 06:56
Ja en nu komt ze niet meer en nu is het nog niet goed. Nou dat vind ik verwarrend hoor. Eigenlijk komt het er dan dus op neer dat je wilt dat ze wel komt maar zich gedraagt zoals jullie dat willen. Feit dat hier in dit topic ook ‘2 kampen’ gevormd worden laat wel zien waarom zulke onderlinge relaties niet gaan lukken zolang 1 van de 2 zich niet aanpast. Er is te veel onbegrip van beide kanten. En aangezien we nog steeds vrije mensen zijn is niemand verplicht om zich aan te passen. Jullie niet en zij ook niet.Andersom schreef: ↑28-05-2020 06:46Dat mag ze niet fijn vinden, maar dat is onderdeel van de package-deal als je hier blijft slapen op een doordeweekse dag.
Bij mijn ouders en schoonouders was logeren alleen in het weekend toegestaan. Om deze reden dus, die hadden geen zin in 'vreemden' in huis waar rekening mee gehouden moest worden.
donderdag 28 mei 2020 om 06:58
EllaBowie schreef: ↑28-05-2020 06:49Maar ik zou dan ook echt niet rekening met haar houden. Zegt ze niet eigenlijk dat jullie moeten doen wat jullie altijd doen en dat zij er wel omheen plant? Als ze rond hetzelfde tijdstip als jullie moet douchen dan moet het natuurlijk wel gepland worden. Maar stel dat ze pas 2 uur later hoeft op te staan dan hoeft dat toch niet?
Nee, dan doet ze gewoon haar ding zo het haar uitkomt en staan wij voor een dichte deur.
donderdag 28 mei 2020 om 07:00
Ja daar komt ze dan na de eerste keer achter en leert ze dat het bij jullie wel gepland moet worden anders komt ze te laat. Je hebt de mogelijkheid gegeven om het in te plannen en dat is naar mijn idee al genoeg. Als je niet wil plannen ben je als laatst aan de beurt lijkt mij.
donderdag 28 mei 2020 om 07:09
Ik denk dat je badkamer deur bedoelt toch? Nee dat kan niet, dan moet ze een tijd afspreken. Ik dacht dat ze misschien op haar manier wilde voegen door jullie je gang laten gaan wat ook zonder tijdstip kan, niet de badkamer te pas en te onpas te gebruiken. Maar jullie moeten wel met elkaar om kunnen gaan aangezien ze jullie schoondochter is (wat Sunny-in-Perth zegt). En misschien is het beter als dat zonder overnachten is? Is ook prima als iedereen daar gelukkiger van wordt!
donderdag 28 mei 2020 om 07:22
Ja dat is het bij mijn schoonouders ook. Die worden echt woest als je 's ochtends een sinaasappels schilt en vraagt wie er ook wil' JEZUS CHRISTUS NIEMAND EET DAT S OCHTENDS'.Sunny-in-Perth schreef: ↑28-05-2020 04:50Dit verhaal zal vast 2 kanten hebben en ik begrijp denk ik schoondochter wel dat ze niet meer wilt komen.
Ik herken het namelijk van mijn eigen ouders (moeder en stiefvader) en kom daar ook nooit.
Zij zijn ook van die regeltjes als vaste plekken aan tafel en ik had daar vroegen al een hekel aan (stiefvader zat aan het hoofd van de tafel.)
Nu ben ik jong het huis uit gegaan en woon ik inmiddels alweer jaren in Australië met mijn eigen gezin. Afgelopen jaar waren wij in Europa en mijn moeder stond erop dat we een paar dagen bij haar kwamen logeren zodat ze meer tijd had met haar kleinzoon.
Uiteindelijk 4 dagen daar gelogeerd en nooit meer!
Mijn man had overigens geen probleem met de aanpassingen aan hun 'regels' en vond het alleen maar gezellig. Ik heb mij aan een stuk geïrriteerd en niet zozeer aan de regels (waar aan tafel zitten en wanneer douchen) maar het is voor mij een machtsstrijd, constant laten zien wie de baas is en ik heb daar geen zin in.
Overigens pas ik mij makkelijk aan en ik geloof dan ook niet dat de regels een probleem zijn voor TO haar schoondochter maar wel de manier van communiceren en het gevoel wat TO haar schoondochter erbij geeft.
Driftaanvallen omdat ik s ochtends geen koffie drink check.
En dan de volgende dag het fruit weg en ook geen tijdschriften meer in de buurt, thee wordt zuchtend neergezet, praten mag niet en lezen ook niet en je eet een boterham punt.
Maar toch zou ik nooit een lijstje gaan voorleggen met punten die ik anders zou willen.
Hun huis hun regels, ik zeg weleens iets over de toon waarop, maar verder logeer ik inderdaad niet meer, en in noodgevallen pas ik me aan.
Dat machtsdingetje herken ik wel en alles heel raar vinden. Maar zo klinkt to niet, al snap ik de ergernis niet helemaal naar dat meisje.
donderdag 28 mei 2020 om 07:22
Ik denk wel dat er twee kanten aan het verhaal zitten. Zo’n lijstje vind ik brutaal en schoondochter moet zich gewoon houden aan jullie regels/gebruiken. En uiteraard is het goed om even af te stemmen wie wanneer de badkamer gebruikt.
Maar dat ze, wanneer ze bij jullie is, zich moet houden aan een vaste plaats aan tafel en dat jullie ook alvast moeten bepalen of ze eerst gaat douchen of eerst ontbijten, dat vind ik wel weer het andere uiterste. Je kunt je zelf ook wel wat makkelijker opstellen. Wij zitten als we met zijn vieren zijn ook altijd op een vaste plek aan de eettafel. Dat is de laatste jaren zo gegroeid. Als er echter iemand blijft eten (een stiefdochter of vriendinnetje van een van de kinderen of zo) mogen die lekker zelf bepalen waar ze gaan zitten. Waarom zou ik ze dan een bepaalde plek wijzen? En als ik een keer twee stappen extra om de tafel moet lopen om bij de keuken te komen, who cares? Je lijkt me daarom zelf ook niet de makkelijkste, TO.
Ook met de badkamer: ze kan een tijd afspreken om te douchen of wachten tot iedereen weg is, prima. Maar waarom moet ze ook al afspreken of ze eerst gaat douchen of eerst ontbijten? Dat kan ze toch prima op de ochtend zelf bepalen?
Natuurlijk heeft ieder gezin zijn eigen gebruiken en regels, maar om er nou zó star aan vast te houden...
Maar dat ze, wanneer ze bij jullie is, zich moet houden aan een vaste plaats aan tafel en dat jullie ook alvast moeten bepalen of ze eerst gaat douchen of eerst ontbijten, dat vind ik wel weer het andere uiterste. Je kunt je zelf ook wel wat makkelijker opstellen. Wij zitten als we met zijn vieren zijn ook altijd op een vaste plek aan de eettafel. Dat is de laatste jaren zo gegroeid. Als er echter iemand blijft eten (een stiefdochter of vriendinnetje van een van de kinderen of zo) mogen die lekker zelf bepalen waar ze gaan zitten. Waarom zou ik ze dan een bepaalde plek wijzen? En als ik een keer twee stappen extra om de tafel moet lopen om bij de keuken te komen, who cares? Je lijkt me daarom zelf ook niet de makkelijkste, TO.
Ook met de badkamer: ze kan een tijd afspreken om te douchen of wachten tot iedereen weg is, prima. Maar waarom moet ze ook al afspreken of ze eerst gaat douchen of eerst ontbijten? Dat kan ze toch prima op de ochtend zelf bepalen?
Natuurlijk heeft ieder gezin zijn eigen gebruiken en regels, maar om er nou zó star aan vast te houden...
donderdag 28 mei 2020 om 07:31
En waar is zoon in dit verhaal? Die heeft ballen in zijn broek om te zeggen dat het bij zijn ouders gewoon zo is?
De vriendin van mijn middelste zoon heeft hier 5 weken gewoond in het begin van de quarantaine. En zei heeft duidelijk gezien dat ons gezin anders is dan het gezin waar ze uit komt. Mijn zoon is altijd heel duidelijk; bij ons zijn dit de regels.
De vriendin van mijn middelste zoon heeft hier 5 weken gewoond in het begin van de quarantaine. En zei heeft duidelijk gezien dat ons gezin anders is dan het gezin waar ze uit komt. Mijn zoon is altijd heel duidelijk; bij ons zijn dit de regels.
donderdag 28 mei 2020 om 07:35
Als ik trouwens dit badkamerprobleem zou hebben, zou ik zelf lekker een half uur vroeger opstaan en vast gaan douchen. De rest mag dan lekker zelf uitzoeken wie wanneer gaat. Ik deed dat ook toen wij nog om dezelfde tijd de deur uit moesten. Tegenwoordig hoeft dat niet meer, maar ik vond het een prima oplossing.
donderdag 28 mei 2020 om 07:39
Het lijkt ook wel heel erg om hypothetische situaties te gaan. Zoals dat met die badkamer, dat is überhaupt nog nooit in de praktijk aan de orde geweest. Er wordt alleen volop gespeculeerd over hoe dat spaak zou lopen in de ochtend en dat TO voor een dichte deur komt te staan, terwijl dat ook alleen maar haar aanname is.pamelacourson schreef: ↑28-05-2020 07:22Ik denk wel dat er twee kanten aan het verhaal zitten. Zo’n lijstje vind ik brutaal en schoondochter moet zich gewoon houden aan jullie regels/gebruiken. En uiteraard is het goed om even af te stemmen wie wanneer de badkamer gebruikt.
donderdag 28 mei 2020 om 07:41
Maar het gaat er dus helemaal niet om dat to haar van een plek gestuurd heeft. Of dat ze niet zelf mag weten wat ze s ochtends doet als daar tijd voor is.
Wat ik lees is dat iedereen gewoon aan tafel ging zitten, een half jaar lang, volledig automatisch en dat er daarna op een lijstje stond dat ze vaste plekken onprettig vond.
En dat ze prima zelf mag weten hoe laat ze douched als ze niet weg hoeft. Of verder niemand weg moet. Maar op een doordeweekse dag in een doorsnee gezin moeten dus 6 mensen tussen 6 en 8 douchen en ontbijten. Dat schrijft to ook, dat schoondochter ook vroeg weg moet. Als er eerst 6 mensen gaan zitten ontbijten en daarna douchen dan lukt dat niet. Dan moet je gewoon even afstemmen. Als jij dan weigert om af te stemmen omdat dat je ding niet is, en dan niet gewoon wacht tot 8 uur maar om 7 uur onder de douche gaat staan omdat dat jouw planning is, dan komen er dus mensen te laat op werk en school door jou.
Het is toch niet meer dan normaal dat je iedereen de gelegenheid wilt geven te douchen en dat je dus afstemt? Dan is to niet moeilijk en lastig, die regelt al jaren dat haar gezin op tijd de deur uitkomt. En dan komt daar zo’n troela die het selluf wil weten.
En dan nog lees ik dat to niet boos is geworden, maar dat schoondochter opeens met een lijstje kwam waarin deze punten stonden als niet wenselijk voor haar.
Wat moet to dan doen? De badkamer tussen 7-8 vrijhouden voor schoondochter zodat die geen druk voelt? Schoondochter als eerste aan tafel gaan laten zitten zodat die niet het gevoel heeft dat er vaste plekken zijn?
Wat ik lees is dat iedereen gewoon aan tafel ging zitten, een half jaar lang, volledig automatisch en dat er daarna op een lijstje stond dat ze vaste plekken onprettig vond.
En dat ze prima zelf mag weten hoe laat ze douched als ze niet weg hoeft. Of verder niemand weg moet. Maar op een doordeweekse dag in een doorsnee gezin moeten dus 6 mensen tussen 6 en 8 douchen en ontbijten. Dat schrijft to ook, dat schoondochter ook vroeg weg moet. Als er eerst 6 mensen gaan zitten ontbijten en daarna douchen dan lukt dat niet. Dan moet je gewoon even afstemmen. Als jij dan weigert om af te stemmen omdat dat je ding niet is, en dan niet gewoon wacht tot 8 uur maar om 7 uur onder de douche gaat staan omdat dat jouw planning is, dan komen er dus mensen te laat op werk en school door jou.
Het is toch niet meer dan normaal dat je iedereen de gelegenheid wilt geven te douchen en dat je dus afstemt? Dan is to niet moeilijk en lastig, die regelt al jaren dat haar gezin op tijd de deur uitkomt. En dan komt daar zo’n troela die het selluf wil weten.
En dan nog lees ik dat to niet boos is geworden, maar dat schoondochter opeens met een lijstje kwam waarin deze punten stonden als niet wenselijk voor haar.
Wat moet to dan doen? De badkamer tussen 7-8 vrijhouden voor schoondochter zodat die geen druk voelt? Schoondochter als eerste aan tafel gaan laten zitten zodat die niet het gevoel heeft dat er vaste plekken zijn?
donderdag 28 mei 2020 om 07:43
pamelacourson schreef: ↑28-05-2020 07:35Als ik trouwens dit badkamerprobleem zou hebben, zou ik zelf lekker een half uur vroeger opstaan en vast gaan douchen. De rest mag dan lekker zelf uitzoeken wie wanneer gaat. Ik deed dat ook toen wij nog om dezelfde tijd de deur uit moesten. Tegenwoordig hoeft dat niet meer, maar ik vond het een prima oplossing.
Nou ik niet. Ik vind 6:00 vroeg genoeg.
donderdag 28 mei 2020 om 07:48
Ik krijg echt, met terugwerkende kracht, respect voor mijn schoonmoeder. Zo stond ik er ook wel een beetje in. En mijn man was veel relaxter, dus die vond alles wel best eigenlijk.Het-groepje schreef: ↑27-05-2020 22:25Gewoon opportunisme, je gaat waar het het makkelijkst is. Zoon vind waarschijnlijk alles best dus dan zitten ze daar.
Ik zou dat niet te persoonlijk opvatten en juist lekker rustig.
Ik woonde al jong op mezelf en er zullen vast schoonmoeders zijn geweest uit die tijd die mij ook maar een onbeschoft stuk vreten vonden. Ik vond het gewoon niet prettig, regeltjes, en broers en zussen en je kon er niet rustig poepen enzo.
Ik had het erg druk met werk en studie en ik ging er liever naar mijn eigen huis waar ik gewoon op mijn gemak was dan die ongemakkelijke toestanden in zo'n ouderlijk huis.
Dus ik deed ook weinig met die mensen en nam inderdaad de telefoon niet op als zo'n moeder belde, geen zin in.
Het was vanuit mij niet een actieve hekel ofzo maar meer 'te druk' met andere dingen. Ik 'zag' die mensen ook niet, soort vage bijfiguren, was veel meer gericht op leeftijdsgenoten.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
donderdag 28 mei 2020 om 07:49
Dat afstemmen wat betreft het douchen snap ik helemaal. Maar die vaste zitplekken aan tafel? Ik zou het geloof ik zelf gênant vinden; dan neemt iemand plaats aan tafel en dan vraag je diegene om op te schuiven omdat jullie altijd een vaste plek hebben? Voor een keer twee passen verder lopen naar de keuken, of vragen of iemand anders even iets uit de keuken wil pakken, kan niet? Erg star vind ik dat persoonlijk en ik snap ook niet zo goed waarom je daar nou per sé aan vast zou willen houden wanneer je gasten over de vloer hebt.
donderdag 28 mei 2020 om 07:50
Dat schrijft to toch: ze heeft haar nooit laten verkassen ofzo. Ik snap dat wel, je hebt gewoon al 15 jaar samen gegeten dus je gaat automatisch op dezelfde plek zitten. En als gast vraag je toch ‘waar kan ik zitten?’ En daar ga je dan zittenTimetraveler schreef: ↑28-05-2020 07:49Dat afstemmen wat betreft het douchen snap ik helemaal. Maar die vaste zitplekken aan tafel? Ik zou het geloof ik zelf gênant vinden; dan neemt iemand plaats aan tafel en dan vraag je diegene om op te schuiven omdat jullie altijd een vaste plek hebben? Voor een keer twee passen verder lopen naar de keuken, of vragen of iemand anders even iets uit de keuken wil pakken, kan niet? Erg star vind ik dat persoonlijk en ik snap ook niet zo goed waarom je daar nou per sé aan vast zou willen houden wanneer je gasten over de vloer hebt.
donderdag 28 mei 2020 om 07:58
Ik vond op die leeftijd schoonouders nog niet stom hoor en hield gewoon netjes mijn mond dicht en gedroeg me keurig want ik wilde wel leuk gevonden worden.
Ik vind het vriendinnetje van je zoon gewoon onbeleefd en brutaal.
Ik vind het vriendinnetje van je zoon gewoon onbeleefd en brutaal.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
donderdag 28 mei 2020 om 07:59
Zo’n “In dit huis...” bordje. Ik snap nu opeens de toegevoegde waarde van die dingenWissewis schreef: ↑27-05-2020 22:44Ik zou van dit kind "stomme schoonouders" mogen horen trouwens een ere-titel vinden.
Kan je aan de andere kinderen niet een bordje vragen met Kerst / een verjaardag om aan je voordeur te bevestigen?
Dan weten alle volgende liefjes wat ze moeten verwachten.
(En kunnen nadien vaststellen dat het allemaal dik meevalt als ze zich maar een beetje gedragen en niet met eisenlijstjes komen.)
donderdag 28 mei 2020 om 07:59
Gewoon een schema maken wie wanneer mag logeren en de 20 gepasseerd? Hup op kamers.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
donderdag 28 mei 2020 om 08:05
Jij vindt ze stom. Zij waarschijnlijk niet, anders had ze het niet zo aangepakt.
Je hoeft haar niet haar zin te geven, maar je kunt haar wel het gevoel geven dat wel heel erg welkom is bij jullie. Ik denk namelijk dat je haar nu onbedoeld het gevoel gegeven hebt dat ze dat niet is.
Ik vind de “ik zet de rosé koud, komen je een drankje doen” tip daarom wel een goeie.
En blijkbaar past in jullie gezin doordeweeks blijven slapen niet. Dat kun je haar ook uitleggen. Jullie zijn met veel mensen in één huis en dan heb je bepaalde regels nodig om het voor iedereen prettig te houden.
donderdag 28 mei 2020 om 08:06