Stomme schoonouders.

27-05-2020 21:02 798 berichten
Vroeger kon je je schoonouders gewoon stom vinden, schreef iemand in het andere schoonouders-topic van vanavond.

En inderdaad ook ik vond mijn schoonouders destijds stom. Mijn onwijs leuke vent had/heeft ouders waar ik niet zo veel mee heb. De gewoontes en gebruiken waren daar thuis zo anders dan ik gewend was en dat vond ik stom. Na vijfendertig jaar vind ik nog steeds dingen stom, maar ik zie en zag dat vooral als mijn manco. Schoonouders zijn mensen die toevallig in de package-deal zitten bij je partner en daar ga je respectvol mee om.

Regelmatig lees ik hier topics waar de meest vreselijke diagnoses op schoonouders worden geplakt. Of topics waar schoonouders geconfronteerd moeten worden met hun 'gebreken'

Voor een kwestie die nu hier speelt vraag ik me af hoe dat bij jullie gaat. Kwestie leg ik in volgende post beknopt uit om herkenning te voorkomen.
JobEva schreef:
28-05-2020 07:56
Ik bedacht me net: ik heb 5 kinderen, moet ik dan met 5vrienden/ vriendinnen. Rekening houden?

Nou dat inderdaad.
Als je nieuw komt in een groep die al lang samen leeft, werkt, of sport. Dan kijk je, observeer je en je doet mee. Je begint niet met de vraag of de rest zich kan aanpassen.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
27-05-2020 21:12
Nou, hoe ga je om met de dingen die je niet leuk vind?

Confronteren of accepteren?
beide niet. zoals ik tegen mijn neefjes zeg: mijn huis mijn regels. dan kun je nog 80x zeggen "ja maar bij óns.." dat mag dan bij jullie. hier werkt het zo. en daar hebben we geen discussie over, daar hebben we geen gesprek over. dat is zoals het is.
En doooooor!
Ik kan me overigens niet voorstellen dat mensen die vaste plekken aan tafel raar vinden zelf een gezin hebben of gewend zijn met een gezin aan tafel te eten.

Dat groeit toch zo? Eerst omdat je koters in kinderstoelen hebt, dan omdat je als ouder nog naast een kleuter zit om te helpen, omdat jij degene bent die nog wat moet afmaken in de keuken tijdens het eten of nog wat zaken moet pakken. Dan zit je volgens mij automatisch op vaste plekken. Ook omdat kleine kinderen vaak mekkeren over ‘ik wil daar zitten, nee ik zit al hier’ en die zet je dan op hun eigen plek.

Volgens mij moet je als gezin je best doen om elke avond ergens anders te zitten. Dat is al jaren zo gegroeid.
Ik zou ontzettend bang zijn, dat zij een blijvertje is. Dit is vast een schoondochter waarvan je, als ze voor het eerst zwanger is, te horen krijgt: jullie mogen op zijn vroegst 2 weken na de geboorte langskomen, want anders zijn er te veel prikkels voor de baby. Ja, mijn ouders komen gewoon vanaf de eerste dag, want dat is anders.
blijfgewoonbianca schreef:
27-05-2020 22:59
En al zou het....so what ?
Dat betekent dat ze nog wel wat te leren heeft. 20+ is in jaren wellicht al wel volwassen, maar in denken en doen kan dat soms nog wel eens tegenvallen.
Bij 25+ mag je wel verwachten dat de meerderheid uitgerijpt is. Verstand komt met de jaren hè.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
mulle schreef:
28-05-2020 08:12
Ik zou ontzettend bang zijn, dat zij een blijvertje is. Dit is vast een schoondochter waarvan je, als ze voor het eerst zwanger is, te horen krijgt: jullie mogen op zijn vroegst 2 weken na de geboorte langskomen, want anders zijn er te veel prikkels voor de baby. Ja, mijn ouders komen gewoon vanaf de eerste dag, want dat is anders.
En dat is erg omdat? Ik zie daar het probleem niet van in
Dit had mij als tiener ook kunnen gebeuren. Dat lijstje met punten komt voor heel veel mensen hier als hondsbrutaal over, wat ik inmiddels wel snap. Maar je weet niet hoe het bij haar thuis gaat.

Misschien is dat meisje met dat lijstje wel gekomen om een open gesprek te voeren over dingen die ze moeilijk vind, heeft ze zichzelf goed voorbereid op het gesprek, en jullie vinden dat vanuit jullie perspectief onbeschoft en hebben dat heus wel op één of andere manier laten blijken.

Dat maakt niet dat de één fout is of de ander fout is, maar dat er iets mis is gegaan in de communicatie

Ik denk dat je als jonge man/vrouw als eerste echt in aanraking komt met andere normen/waarden/leefregels als je als schoonkind mee gaat draaien in een gezin, dat kan moeilijk zijn als het heel anders gaat dan je gewend bent.
anoniem_655bb33b3d61a wijzigde dit bericht op 28-05-2020 12:46
Reden: Herkenbaarheid
49.80% gewijzigd
Ik accepteer mijn eigen ouders en al hun eigenaardigheden ook alleen maar omdat ik ze nou al 40+ jaar gewend ben. Ik snap heel goed dat je dat als buitenstaander anders ervaart.
HennieHen schreef:
27-05-2020 23:00
Vriendinnetje is pas 20 en nog helemaal niet uitontwikkeld. Ze is opgevoed op een bepaalde manier en heeft van iemand het advies gekregen dat ze alles op een briefje moest schrijven om het ‘bespreekbaar’ te maken. En toen bleek het niet bespreekbaar te zijn, maar verdedigd te worden als ‘zo doen wij het nou eenmaal want dit vinden we handig’.

Mij lijken jullie afspraken ook handig, daar niet van. Maar het leest alsof vriendinnetje het gevoel heeft opzij te zijn geschoven terwijl ze zelf er heel verl moeite mee had en lang had nagedacht over een lijstje met te bespreken punten, waar ze waarschijnlijk ook wat moed heeft moeten verzamelen om het te durven bespreken.

Als je het prima vindt dat je zoon en vriendinnetje minder vaak ziet: volhouden.

Als je het niet prima vindt: uitnodigen voor de lieve vrede en gezellig houden.

Blijf je slapen? Gezellig! Kies een vrije stoel. Morgen heb ik de badkamer om x uur en Piet om x uur en dochter om x uur, dan kun je daar omheen plannen.
Ja dit dus!
mulle schreef:
28-05-2020 08:12
Dit ook, tegen mijn ouders kan ik zeggen: Ik ben moe, kunnen jullie vertrekken? Tegen mijn schoonouders kan dat niet want dan krijg ik appjes dat schoonma zo teleurgesteld is en dat ze het zo jammer vind blabla. En daar heb ik geen zin in.
blijfgewoonbianca schreef:
27-05-2020 23:03
Grappig wel. Ik lees een overassertief , zichzelf en haar plaats overschattend betweterig hittepetitje.
Ja dat is ook wel zo, maar zelf ziet ze dit wellicht helemaal anders. Zij heeft vast ook beeld bij hoe “schoonmoeders” haar benaderd heeft toen ze haar hart probeerde te luchten.
Th∅rdis schreef:
28-05-2020 08:11
Ik kan me overigens niet voorstellen dat mensen die vaste plekken aan tafel raar vinden zelf een gezin hebben of gewend zijn met een gezin aan tafel te eten.

Dat groeit toch zo? Eerst omdat je koters in kinderstoelen hebt, dan omdat je als ouder nog naast een kleuter zit om te helpen, omdat jij degene bent die nog wat moet afmaken in de keuken tijdens het eten of nog wat zaken moet pakken. Dan zit je volgens mij automatisch op vaste plekken. Ook omdat kleine kinderen vaak mekkeren over ‘ik wil daar zitten, nee ik zit al hier’ en die zet je dan op hun eigen plek.

Volgens mij moet je als gezin je best doen om elke avond ergens anders te zitten. Dat is al jaren zo gegroeid.
Ik heb zelf geen gezin, maar ben wel opgegroeid in een gezin waarin we aan tafel aten en het eten met huisgenoten waarin iedereen ook regelmatig op dezelfde plek zat; logisch en geen probleem. Ik vind het echter net zo goed geen probleem om dat los te laten wanneer er gasten over de vloer komen. En ook dan vind ik het logisch dat wanneer je aan tafel gaat je vast automatisch op je eigen plek gaat zitten; ook geen probleem. Ik zou er echter nooit een gast voor vragen op te staan of te verplaatsen alleen omdat we normaal altijd vaste plekken hebben. Net als dat ik zelf vaak uit dezelfde kopjes drink maar er niks van vind wanneer een logee 'mijn' kopjes gebruikt.
Th∅rdis schreef:

Het is niet raar om vaste plekken te hebben, wel om daar krampachtig aan vast te willen houden als er gasten zijn die mee-eten. Ik zit ook normaal gesproken op plek X naast dochter A, maar als er een vriendinnetje van dochter B blijft eten, mag die gewoon ergens gaan zitten en dan neem ik zo nodig een andere stoel.
Misschien wilde die schoondochter van TO wel graag naast haar vriendje zitten of zo, dat mag toch?
Ter illustratie van hoe het kán gaan met vaste plaatsen: Bij ons thuis waren er dus vaste plaatsen. Eerste keer dat man bij mij thuis kwam (tiener), ging hij op 'de plek' van mijn vader op de bank zitten. Mijn vader (Kaal, dikke grijze baard, tattoeages, gouden oorbelletje ) gaat zwijgend voor man staan en blijft hem aan kijken totdat man verplaatst (volgens mij heb ik toen snel gezegd dat papa daar zat).

Mijn vader vond het grappig. Man vond dat niet.
pamelacourson schreef:
28-05-2020 08:26
Het is niet raar om vaste plekken te hebben, wel om daar krampachtig aan vast te willen houden als er gasten zijn die mee-eten. Ik zit ook normaal gesproken op plek X naast dochter A, maar als er een vriendinnetje van dochter B blijft eten, mag die gewoon ergens gaan zitten en dan neem ik zo nodig een andere stoel.
Misschien wilde die schoondochter van TO wel graag naast haar vriendje zitten of zo, dat mag toch?
Ja dat snap ik. Maar ik lees nergens dat vriendinnetje ergens niet mocht zitten, of dat ze weggestuurd is
Ik vind het dus echt heel raar om ergens te gaan zitten zonder even te vragen.

Maar het is toch ook niet alsof je op je 20e voor het eerst in een ander huishouden komt? Je komt toch al vanaf kleuter bij anderen over de vloer en dan leer je toch al wel dat het ergens anders anders gaat?
broadway schreef:
beide niet. zoals ik tegen mijn neefjes zeg: mijn huis mijn regels. dan kun je nog 80x zeggen "ja maar bij óns.." dat mag dan bij jullie. hier werkt het zo. en daar hebben we geen discussie over, daar hebben we geen gesprek over. dat is zoals het is.
Ik ben een tijd gastouder geweest en ik zei dat ook tegen mijn oppasjes: "ieder huis heeft zijn eigen regels". Zelfs kinderen van twee snappen dat. Bij opa en oma mogen misschien ze niet op de bank springen terwijl dat thuis wel mag, of andersom, en op school zal ook niet altijd alles gaan zoals zij dat willen. En dat betekent niet dat alles stijf en strikt is of dat er nooit iets anders kan, het betekent gewoon dat er basisafspraken zijn waarop je huishouden soepel draait.
Het is mij meermaals opgevallen dat juist mensen die beweren makkelijk en los te zijn en "wel te zien hoe het loopt", vaak nul procent flexibel zijn als ze zich eens moeten voegen naar anderen.
Th∅rdis schreef:
28-05-2020 08:27
Ja dat snap ik. Maar ik lees nergens dat vriendinnetje ergens niet mocht zitten, of dat ze weggestuurd is
Klopt. Eigenlijk weten we ook niets. Het gaat denk ik vooral om de manier waarop TO dingen duidelijk heeft gemaakt aan schoondochter en om de manier waarop schoondochter daar tegenin is gegaan en we waren daar niet bij, dus weten we het niet. De toon is denk ik heel belangrijk in deze. Heeft TO gezegd: “Dat is jouw plaats”? Of heeft ze het op een heel andere manier gebracht? Is schoondochter met het lijstje gekomen en heeft ze even heel assertief alle punten er doorheen gedenderd of was ze heel onzeker en durfde ze het bijna niet aan te kaarten? Ik vind dat meer zeggen dan de daadwerkelijke gebeurtenissen.
Th∅rdis schreef:
28-05-2020 08:30
Maar het is toch ook niet alsof je op je 20e voor het eerst in een ander huishouden komt? Je komt toch al vanaf kleuter bij anderen over de vloer en dan leer je toch al wel dat het ergens anders anders gaat?
Toch denk ik dat dat als 'schoonkind' wel anders is. Je bent vaak niet echt meer gast, maar ook niet echt deel van het gezin. Het is een hele andere positie.

Ik ga bijvoorbeeld nooit douchen als ik ergens op bezoek ben.
pamelacourson schreef:
28-05-2020 08:32
Klopt. Eigenlijk weten we ook niets. Het gaat denk ik vooral om de manier waarop TO dingen duidelijk heeft gemaakt aan schoondochter en om de manier waarop schoondochter daar tegenin is gegaan en we waren daar niet bij, dus weten we het niet. De toon is denk ik heel belangrijk in deze. Heeft TO gezegd: “Dat is jouw plaats”? Of heeft ze het op een heel andere manier gebracht? Is schoondochter met het lijstje gekomen en heeft ze even heel assertief alle punten er doorheen gedenderd of was ze heel onzeker en durfde ze het bijna niet aan te kaarten? Ik vind dat meer zeggen dan de daadwerkelijke gebeurtenissen.
Ja, dit denk ik dus ook.
Het probleem zal hem wel in communicatie liggen. TO, als ouders, denk ik dat het aan jullie is om haar mee te nemen in jullie beweegredenen en tot een gezamenlijke oplossing te komen. Geen star 'nee gaan we niet doen' zeggen. Probeer te achterhalen wat nou echt haar probleem is en kijk hoe je daar op in kan spelen. (Waarmee ik niet bedoel dat je alles moet doen wat ze zegt, helemaal niet. Maar wat is het nou waardoor ze hier zoveel moeite mee heeft en kijk of je daar wat mee kan doen)

Wil je eerst douchen of ontbijten is ook geen heldere communicatie trouwens. Je wil zeker weten dat je op tijd kan douchen, maar wanneer zij gaat ontbijten is voor jou niet belangrijk.

Ik ben heel benieuwd naar haar andere punten trouwens en of dit het belangrijkste was of iets wat jij nu naar voren brengt omdat je daar het makkelijkst gelijk op krijgt. Het gaat ook om het totaalplaatje van zaken
menta wijzigde dit bericht op 28-05-2020 08:56
15.85% gewijzigd
menta schreef:
28-05-2020 08:37
Het probleem zal hem wel in communicatie liggen. TO, als ouders, denk ik dat het aan jullie is om haar mee te nemen in jullie beweegredenen en tot een gezamenlijke oplossing te komen. Geen star 'nee gaan we niet doen' zeggen. Probeer te achterhalen wat nou echt haar probleem is en kijk hoe je daar op in kan spelen.

Wil je eerst douchen of ontbijten is ook geen heldere communicatie. Je wil de douche gebruiken om een bepaalde tijd, wanneer ze gaat ontbijten is voor jou niet belangrijk.

Ik ben heel benieuwd naar haar andere punten en of dit het belangrijkste was of iets wat jij nu naar voren brengt omdat je daar het makkelijkst gelijk op krijgt. Het gaat ook om het totaalplaatje van zaken
Eens.
pamelacourson schreef:
28-05-2020 08:26
Als er gasten zijn wordt sowieso de tafelindeling een beetje anders lijkt mij. Bij ons was het wel zo dat de geliefden uiteraard naast elkaar gingen zitten. Maar het liep eigenlijk altijd gewoon, en een volgende keer gingen ze al vanzelf op die plaats zitten. Waarschijnlijk allemaal kinderen die thuis ook gewend waren aan vaste plekken. Ik kreeg wel eens verhalen te horen over hoe het bij hen thuis ging, maar nooit met de eis erachteraan dat het bij mij voortaan ook zo moest.
Een vaste plek aan tafel... ik ben eigenlijk nog nooit ergens geweest waar dat niet zo was. Oké, bij een bbq buiten soms.
Dat groeit toch gewoon zo, ouders zitten vaak naast een kind, de schoonmoeders hier zijn beiden links, dus die kunnen niet overal zitten enz. En meestal denk je er toch niet over na waar je gaat zitten, je gaat gewoon zitten, meestal op de plek waar je al 100 jaar zit. Als er gasten zijn, gaan die vaak op de bank zitten, ik pak dan wel de hocker of eettafelstoel. Prima toch. Als ze weg zijn ga ik wel weer op mijn eigen plekje zitten.

Ik vind het daarom normaal om als ik bij iemand ben te vragen, waar ik mag zitten? Die mensen hebben misschien wel een bepaalde reden om zo te gaan zitten. En als ik ergens vaak ben, dan heb ik een eigen plekje. Dat voelt voor mij alsof ik echt een onderdeel ben van de familie. :flirting:

Met dat douchen vind ik het niet raar dat ze graag willen weten hoe laat ze wil douchen. Zeker als je bij het eigen gezin gewoon binnen loopt, dat doe je toch niet bij een gast. Enige dat je anders had kunnen doen, is aangeven dat de andere familieleden om die en die tijd in de douche moeten zijn. En dat zij daarvoor/erna/of gelijktijdig met vriend kan gaan. Maar ik vind jouw manier, vragen wanneer ze zou willen, netter.
strings-attached schreef:
28-05-2020 02:40
En voor hetzelfde geld wil ze helemaal geen gebruik maken van jouw badkamer. En wat is er toch mis met zien hoe het loopt? Wil ze er in en is het bezet nou dan is het bezet. Is echt geen ramp hoor.

Ja, maar voor het zelfde geld is dat net even tussen wanneer A klaar is en B naar binnen wilde, waardoor B moet wachten en te laat komt op haar werk/afspraak. Ik ga er niet vanuit dat ze voor de deur staan te wachten tot ze aan de beurt zijn, maar dat het is van A tussen 7:00 en 7:20 en de volgende tussen 7:20-7:40. Lekker irritant als iemand dan even tussendoor in jouw tijd de boel bezet houdt.
pamelacourson schreef:
28-05-2020 08:32
To schrijft dat zoon de eerste keer aangegeven heeft waar zijn vriendin kon gaan zitten en dit is denk ik gewoon zo gebleven. Ze is nooit wegestuurd van een plek of iets dergelijks omdat ze 6 maanden lang gewoon daar ging zitten.

To, blijf haar gewoon uitnodigen en zo voor van alles. Dan is het in ieder geval echt duidelijk naar jouw zoon toe, dat je haar er wel bij wilt hebben.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
strings-attached schreef:
28-05-2020 02:57
Ik stel me het volgende voor (misschien omdat ik zelf zo'n soort schoonmoeder had) Veel man aan tafel en jij wordt tussen een zoon en dochter gezet, vér weg van je vriendje. Waarom persé vaste plaatsen. Dat klinkt toch echt alsof je niet welkom bent. Eh ik zit hier, eh pa zit daar, zus moet daar en jij.. eh ... nou daar maar.
Lekker gastvrij.

:facepalm:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven