Ex wil kinderen niet zien tijdens corona
zaterdag 30 mei 2020 om 12:58
Ik ben op zoek naar tips van anderen hoe om te gaan met een ex-partner die almaar excuses verzint om zijn kinderen niet thuis te hebben tijdens de coronacrisis.
Situatieschets:
Puberkinderen zijn al vanaf medio half maart bij mij. Ik heb destijds ingestemd de kinderen hier te laten blijven ivm zorg functie partner ex. Gedurende de crisis steeds welwillend opgesteld. Meerdere malen verzocht om duidelijkheid over oppakken schema Nu 12 weken later nog steeds in discussie over hervatten schema zorg. Het excuus is nu dat hij zelf in een risico groep zit.
Mij is duidelijk dat ik zelf dit ver over grenzen heb laten gaan.
Na 10 jaar vechten geleerd uit de discussie (gevecht) te blijven. Steeds correct maar duidelijk reageren.
Iemand tips (vragen)?
Situatieschets:
Puberkinderen zijn al vanaf medio half maart bij mij. Ik heb destijds ingestemd de kinderen hier te laten blijven ivm zorg functie partner ex. Gedurende de crisis steeds welwillend opgesteld. Meerdere malen verzocht om duidelijkheid over oppakken schema Nu 12 weken later nog steeds in discussie over hervatten schema zorg. Het excuus is nu dat hij zelf in een risico groep zit.
Mij is duidelijk dat ik zelf dit ver over grenzen heb laten gaan.
Na 10 jaar vechten geleerd uit de discussie (gevecht) te blijven. Steeds correct maar duidelijk reageren.
Iemand tips (vragen)?
zaterdag 30 mei 2020 om 17:39
puntillita schreef: ↑30-05-2020 14:02Ik krijg het idee dat je een soort toestemming wilt vragen aan vader? Ik zou het gewoon als mededeling sturen: “de kinderen komen dan-en-dan en ze slapen in een tent.”
Eventueel erbij: volgens afspraak/planning komen de kinderen volgende week maandag naar jou, tot de maandag daarop.
zaterdag 30 mei 2020 om 18:39
Snap alle reacties en snap dat TO het gedrag en houding van ex helemaal kotsbeu is.
Maar toch.. ik zou ze mijn kinderen echt niet door ‘de strot van m’n ex duwen’ onder het mom van ‘ze zijn ook jouw kinderen/verantwoordelijkheid’
Het is graag of niet hoor.
En ja, je had de zorg ook gedeeld als je nog samen was. Maar als ie overleden was niet.
Zo is er altijd iets voor te zeggen.
Nogmaals; het is graag of niet.
Maar als hij besluit niet; dan mag hij ze dat zelf uitleggen.
Maar toch.. ik zou ze mijn kinderen echt niet door ‘de strot van m’n ex duwen’ onder het mom van ‘ze zijn ook jouw kinderen/verantwoordelijkheid’
En ja, je had de zorg ook gedeeld als je nog samen was. Maar als ie overleden was niet.
Geen prima, prima is geen goed.

zaterdag 30 mei 2020 om 18:45
Een afspraak inplannen waarop hij of de kinderen kan halen, of hen kan uitleggen waarom hun vader ze niet meer wil zien.
En dan geen onzinverhaal, maar de waarheid 'ik heb geen tijd voor jullie omdat ik liever andere dingen doe in mijn leven, mijn werk en mijn nieuwe vriendin staan voor mij op 1, dus veel succes met je leven verder, hier gaan onze wegen uiteen'.
Als hij een lul is, dan is het ook wel fair als hij dit zijn kinderen vertelt, dan hoeven zij ook geen verwachtingen meer te hebben.
En dan geen onzinverhaal, maar de waarheid 'ik heb geen tijd voor jullie omdat ik liever andere dingen doe in mijn leven, mijn werk en mijn nieuwe vriendin staan voor mij op 1, dus veel succes met je leven verder, hier gaan onze wegen uiteen'.
Als hij een lul is, dan is het ook wel fair als hij dit zijn kinderen vertelt, dan hoeven zij ook geen verwachtingen meer te hebben.

zaterdag 30 mei 2020 om 18:45
Hij is niet overleden.VakantieNL15 schreef: ↑30-05-2020 18:39Snap alle reacties en snap dat TO het gedrag en houding van ex helemaal kotsbeu is.
zaterdag 30 mei 2020 om 18:49
Ze deelt de zorg niet, ze zorgt alleen. De als-je-niet-gescheiden-was-vergelijking gaat alleen op als ze de zorg dan ook alleen zou hebben moeten doen. Dán kun je zeggen: als je niet gescheiden was was het net zo geweest als nu. Als je niet gescheiden was had je er ook 24/7 alleen voor gestaan. Maar ik hoop toch dat dat niet is wat wordt bedoeld.
zaterdag 30 mei 2020 om 19:01

zaterdag 30 mei 2020 om 19:20
Herkenbaar. Mijn tip; kort en zakelijk houden, en dan niet meer reageren. Laat je niet in de discussie lokken, dat is niets meer als een bliksemafleider voor hem.

zaterdag 30 mei 2020 om 19:31
Pas toen ik compleet stopte met reageren. Dat ben ik gaan doen toen mijn kinderen oud genoeg waren om het ze uit te leggen.
Consequentie is wel dat hij het dan alsnog via de kinderen probeerde. Ook daar reageerde ik niet op maar ging met de kinderen in gesprek over hoe het voor hen het fijnste kon werken. Zijn beslissingen liet ik bij hem.
zaterdag 30 mei 2020 om 19:35
Hier precies hetzelfde... Hij heeft eenzijdig de omgangsregeling veranderd (stop gezet) en gaf aan dat hij 'de kinderen na Corona weer kan ophalen omdat de minister president dat heeft gezegd'. Hij was niet bereid om zijn mening te herzien en ik moest het vooral begrijpen. Ik was van alles en nog wat en ik zou het allemaal verkeerd zien. 'Blijf zoveel mogelijk thuis'.... Tja.
Het was voor mij de spreekwoordelijke druppel en de grens. Via een advocaat heb ik hem laten weten dat het initiatief voor een nieuwe omgangsregeling vanaf nu bij hem ligt. Heel, heel spijtig voor de kinderen, maar een dergelijke verandering is onacceptabel.
E.e.a. lijkt hier misschien wat kort de door de bocht, maar iemand die zijn kinderen niet wil zien, zwaar kansloos.
Het was voor mij de spreekwoordelijke druppel en de grens. Via een advocaat heb ik hem laten weten dat het initiatief voor een nieuwe omgangsregeling vanaf nu bij hem ligt. Heel, heel spijtig voor de kinderen, maar een dergelijke verandering is onacceptabel.
E.e.a. lijkt hier misschien wat kort de door de bocht, maar iemand die zijn kinderen niet wil zien, zwaar kansloos.

zaterdag 30 mei 2020 om 19:47
De meeste ouders wonen 365 dagen per jaar met hun kinderen in een huis, dus die hebben geen weken of weekends die ze besteden los van de kinderen, zoals gescheiden ouders dat voortdurend doen. Uitgezonderd van eens een keertje logeren bij opa en oma, maar dat is eerder een paar keer per jaar, dan een paar keer per maand. Of zelfs wekenlang, iedere maand weer.Pandax schreef: ↑30-05-2020 18:49Ze deelt de zorg niet, ze zorgt alleen. De als-je-niet-gescheiden-was-vergelijking gaat alleen op als ze de zorg dan ook alleen zou hebben moeten doen. Dán kun je zeggen: als je niet gescheiden was was het net zo geweest als nu. Als je niet gescheiden was had je er ook 24/7 alleen voor gestaan. Maar ik hoop toch dat dat niet is wat wordt bedoeld.

zaterdag 30 mei 2020 om 19:51
TanteOlivia schreef: ↑30-05-2020 19:47De meeste ouders wonen 365 dagen per jaar met hun kinderen in een huis, dus die hebben geen weken of weekends die ze besteden los van de kinderen, zoals gescheiden ouders dat voortdurend doen. Uitgezonderd van eens een keertje logeren bij opa en oma, maar dat is eerder een paar keer per jaar, dan een paar keer per maand. Of zelfs wekenlang, iedere maand weer.
Ja, én?

zaterdag 30 mei 2020 om 19:54
En wat dan nog. Als vaders gekke gedrag moeder nadeel oplevert telt dat niet?
zaterdag 30 mei 2020 om 19:55
En denk je dat de weken en weekends vrij altijd is wat je eigenlijk gewild had toen je kinderen mocht krijgen?TanteOlivia schreef: ↑30-05-2020 19:47De meeste ouders wonen 365 dagen per jaar met hun kinderen in een huis, dus die hebben geen weken of weekends die ze besteden los van de kinderen, zoals gescheiden ouders dat voortdurend doen. Uitgezonderd van eens een keertje logeren bij opa en oma, maar dat is eerder een paar keer per jaar, dan een paar keer per maand. Of zelfs wekenlang, iedere maand weer.
zaterdag 30 mei 2020 om 19:57
Spegt schreef: ↑30-05-2020 19:55En denk je dat de weken en weekends vrij altijd is wat je eigenlijk gewild had toen je kinderen mocht krijgen? Ik bedoel, die vrije weekends zijn niet altijd wat je voor je kinderen zou hebben gewenst.
Het is wat het is, maar een scheiding meemaken is voor kinderen geen fijne tijd. En ook het naar papa/naar mama gedoe niet.
spegt wijzigde dit bericht op 30-05-2020 19:59
19.52% gewijzigd

zaterdag 30 mei 2020 om 19:59
TanteOlivia schreef: ↑30-05-2020 19:47De meeste ouders wonen 365 dagen per jaar met hun kinderen in een huis, dus die hebben geen weken of weekends die ze besteden los van de kinderen, zoals gescheiden ouders dat voortdurend doen. Uitgezonderd van eens een keertje logeren bij opa en oma, maar dat is eerder een paar keer per jaar, dan een paar keer per maand. Of zelfs wekenlang, iedere maand weer.
En daarom is het okee dat TO nu de zorg doet? Want de man bungelt er in zo’n gezin ook maar een beetje bij, dus echt anders is het nu niet? Ze moet niet zeuren want als ze niet gescheiden was had ze het ècht altijd alleen moeten doen op wat logeerpartijtjes na?
zaterdag 30 mei 2020 om 19:59
Even los van wat een moeder wil: er is ooit een handtekening onder afspraken gezet. Een hele prijzige handtekening. Je kunt tegen de bank of de huurbaas ook niet zeggen: 'leuk hoor die afspraken, maar vanaf deze maand betaal ik minder'.
Diezelfde handtekeningen hebben elkaar doen beloven er altijd voor de kinderen te zullen zijn. Kinderen zijn een hele verantwoordelijkheid die je kunt delen. En als een iemand eenzijdig opzegt, dat kan gewoon niet.
Diezelfde handtekeningen hebben elkaar doen beloven er altijd voor de kinderen te zullen zijn. Kinderen zijn een hele verantwoordelijkheid die je kunt delen. En als een iemand eenzijdig opzegt, dat kan gewoon niet.
zaterdag 30 mei 2020 om 20:00
Nee, maar ze zijn ook niet meer samen.
zaterdag 30 mei 2020 om 20:03
Wat maakt de reden uit?
Als ie ze niet wil hebben wil ie niet.
Dan ga je dat toch niet afdwingen? Althans, toen mijn ex moeilijk deed heb ik dat nooit gedaan.
Je hebt ze graag of niet, ze zijn gewenst en anders komen ze niet.
Hoe erg moet dat zijn? Toch naar je vader moeten terwijl ie je niet wil hebben.

zaterdag 30 mei 2020 om 20:04
Dit zegt veel over hoe jij je leven als gezin ziet en weinig over gescheiden ouders.TanteOlivia schreef: ↑30-05-2020 19:47De meeste ouders wonen 365 dagen per jaar met hun kinderen in een huis, dus die hebben geen weken of weekends die ze besteden los van de kinderen, zoals gescheiden ouders dat voortdurend doen. Uitgezonderd van eens een keertje logeren bij opa en oma, maar dat is eerder een paar keer per jaar, dan een paar keer per maand. Of zelfs wekenlang, iedere maand weer.

zaterdag 30 mei 2020 om 20:06
Nee natuurlijk is dat niet ok, maar het plaatst het wel wat in perspectief. Pubers kunnen ook gewoon alleen thuis zijn, dus wat dat betreft heeft ze alle vrijheid om te gaan en staan waar ze wil.

zaterdag 30 mei 2020 om 20:07
Thuis voor zijn kinderen is bij hem thuis. Hoe kun je dat nou verkeerd interpreteren? Heeft hij ze er na de persconferentie uitgezet?Koffieliefhebster schreef: ↑30-05-2020 19:35Hier precies hetzelfde... Hij heeft eenzijdig de omgangsregeling veranderd (stop gezet) en gaf aan dat hij 'de kinderen na Corona weer kan ophalen omdat de minister president dat heeft gezegd'. Hij was niet bereid om zijn mening te herzien en ik moest het vooral begrijpen. Ik was van alles en nog wat en ik zou het allemaal verkeerd zien. 'Blijf zoveel mogelijk thuis'.... Tja.