Kookblunders

26-05-2020 19:39 207 berichten
Misschien bestaat er al zo'n topic, maar die kan ik even niet vinden.

TO trapt af: Eieren opzetten, de tijd totaal vergeten en na een half uur erachter komen dat de eieren nog steeds staan te koken :facepalm:

Jullie nog leuke blunders?
Eames6 schreef:
29-05-2020 22:40
Dat doe me denken toen ik voor de eerste keer Boerenkool maakte. Ik had dat er rauw doorgegaan net als bij stampot rauwe andijvie. Het was niet te eten..
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Sommige dingen kan ik me best voorstellen, maar... ook... je ziet toch hoe thuis het eten klaargemaakt wordt en dan zie je toch ook dat bepaalde dingen gekookt moeten worden en hoe en dat neem je dan toch mee? Zijn er überhaupt nog mensen die gewoon echt van huis uit leren koken, recepten meekrijgen, enz., zodat ze, áls ze op zichzelf gaan wonen, toch iets meer van koken weten dan macaroni in een pan gooien en een pot kant-en-klare saus er doorheen mikken?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Wijndruifje schreef:
29-05-2020 21:15
Frietjes (die ook in de oven konden) in de frituurpan gegooid met de oveninstructies: ipv 4 minuten op 175 graden 15 minuten op 200 graden ... je kan het gevolg al raden :facepalm:
:O
Eames6 schreef:
29-05-2020 22:40
Dat doe me denken toen ik voor de eerste keer Boerenkool maakte. Ik had dat er rauw doorgegaan net als bij stampot rauwe andijvie. Het was niet te eten..
Het zou een actie van mij kunnen zijn :rofl:
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
29-05-2020 20:01
Maar een snufje zout voeg je toch toe door een beetje zout tussen duim en wijsvinger te nemen, en niet door de hele zoutpot boven de pan omgekeerd te houden?
Niet wanneer je een pepermolen hebt of zo'n vaatje uit de supermarkt met een strooidekseltje.
Los daarvan wil ik zelf niet de hele tijd in de zoutpot graaien.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
30-05-2020 09:22
Sommige dingen kan ik me best voorstellen, maar... ook... je ziet toch hoe thuis het eten klaargemaakt wordt en dan zie je toch ook dat bepaalde dingen gekookt moeten worden en hoe en dat neem je dan toch mee? Zijn er überhaupt nog mensen die gewoon echt van huis uit leren koken, recepten meekrijgen, enz., zodat ze, áls ze op zichzelf gaan wonen, toch iets meer van koken weten dan macaroni in een pan gooien en een pot kant-en-klare saus er doorheen mikken?
Er zijn ook ouders die gewoon niet kunnen koken en nooit bakken...
Of de thuissituatie is niet ideaal.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
30-05-2020 09:22
Sommige dingen kan ik me best voorstellen, maar... ook... je ziet toch hoe thuis het eten klaargemaakt wordt en dan zie je toch ook dat bepaalde dingen gekookt moeten worden en hoe en dat neem je dan toch mee? Zijn er überhaupt nog mensen die gewoon echt van huis uit leren koken, recepten meekrijgen, enz., zodat ze, áls ze op zichzelf gaan wonen, toch iets meer van koken weten dan macaroni in een pan gooien en een pot kant-en-klare saus er doorheen mikken?
Als ik mijn zus zie koken (of een poging tot) vraag ik me soms toch écht af of we in dezelfde keuken zijn opgegroeid :-).

Nooit recepten meekregen, wel veel gestolen met mijn ogen en naast 't vuur gestaan.
Mijn zus ook overigens, maar ik vermoed dus dat die haar ogen meestal dicht had :-D.

Er is een reden dat ik iedereen een maaltijd serveer bij mijn verjaardag en mijn zus het houdt op een broodjeslunch :-D.


Het hoeft dus niet meteen aan "thuis" - bij je ouders vroeger - te liggen.
Mijn zus vindt het namelijk ook gewoon veel te veel werk om gehakt te rullen, verse groenten te snijden, ... en voor haar is macaroni met een bokaal kant-en-klare saus even goed eten.
En mijn schoonbroer vindt het net zo prima.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
pejeka schreef:
30-05-2020 09:22
Sommige dingen kan ik me best voorstellen, maar... ook... je ziet toch hoe thuis het eten klaargemaakt wordt en dan zie je toch ook dat bepaalde dingen gekookt moeten worden en hoe en dat neem je dan toch mee? Zijn er überhaupt nog mensen die gewoon echt van huis uit leren koken, recepten meekrijgen, enz., zodat ze, áls ze op zichzelf gaan wonen, toch iets meer van koken weten dan macaroni in een pan gooien en een pot kant-en-klare saus er doorheen mikken?

Mijn moeder kookte redelijk traditioneel en puur omdat we toch moesten eten,niet omdat ze het leuk vond (bloemkool met maizena/melk-papje, dat idee) Ik heb echt mezelf leren koken toen ik eenmaal een eigen huishouden had.
Ceci schreef:
30-05-2020 13:41
Niet wanneer je een pepermolen hebt of zo'n vaatje uit de supermarkt met een strooidekseltje.
Los daarvan wil ik zelf niet de hele tijd in de zoutpot graaien.

Dit dus.
herfstappeltaart schreef:
30-05-2020 16:22
Mijn moeder kookte redelijk traditioneel en puur omdat we toch moesten eten,niet omdat ze het leuk vond (bloemkool met maizena/melk-papje, dat idee) Ik heb echt mezelf leren koken toen ik eenmaal een eigen huishouden had.
Hier precies hetzelfde.
Zo heb ik bepaalde producten vermeden omdat ze echt niet te eten waren als mijn moeder ze klaarmaakte. Mijn vader daarentegen kan heel lekker koken, maar mijn moeder.. Nee.

Pas toen ik op mezelf ging durfde ik het langzaamaan te proberen. Ik vind het ook leuk om in de keuken te staan, dat scheelt ook wel.
Alle reacties Link kopieren
Ceci schreef:
30-05-2020 13:44
Er zijn ook ouders die gewoon niet kunnen koken en nooit bakken...
Of de thuissituatie is niet ideaal.
precies, mijn moeder vond koken echt niet leuk. het moest vooral snel en makkelijk. Filetlapje met kale pasta en wat jus en groente uit een potje bijvoorbeeld.
mijn moeder gaf ook niks om eten. De enige dag dat wij echt lekker aten was zondag, dan kookte mijn vader. ik houd enorm van eten en koken en mijn man ook. gelukkig voor mijn gezin. ik heb thuis bijvoorbeeld nooit verse sperziebonen gekregen, alleen uit een pot. ik vind vers zoveel lekkerder. maar mijn moeder vond dat vies en waarschijnlijk teveel werk. Vis aten we nooit want dat vond ze ook vies. De lucht alleen al. op de markt ging ze met een boog om de visboer heen. En uiteten was onzin; “eten doe je thuis”
maar ergens snap ik ook niet dat je aardappels vergeet in hutspot of niet weet dat je de boerenkool eerst moet koken...
Don't cry, buy a bag and move on.
pejeka schreef:
30-05-2020 09:22
Sommige dingen kan ik me best voorstellen, maar... ook... je ziet toch hoe thuis het eten klaargemaakt wordt en dan zie je toch ook dat bepaalde dingen gekookt moeten worden en hoe en dat neem je dan toch mee? Zijn er überhaupt nog mensen die gewoon echt van huis uit leren koken, recepten meekrijgen, enz., zodat ze, áls ze op zichzelf gaan wonen, toch iets meer van koken weten dan macaroni in een pan gooien en een pot kant-en-klare saus er doorheen mikken?
Nee, ik niet. Dus ik vind het wel een leuk topic.
Mijn moeder gebruikte altijd panklare boerenkool, zoals heel Nederland.
Toen ik op kamers ging, deed ik soms boodschappen bij de enige natuurvoedingswinkel van het dorp. Daar haalde ik zo'n complete boerenkool.
Die heb ik in stukjes gesneden.
Netjes volgens recept gemaakt.
Niet te eten: harde stukjes erin.

Je moet dus de stronk erafhalen en alleen de bladeren gebruiken.
Wist ik veel.

Afbeelding
anoniem_394844 wijzigde dit bericht op 30-05-2020 22:43
0.46% gewijzigd
Andere keukenblunders:
Bladen laurier vergeten uit de soep te halen een meepureren. De afgelopen 10 jaar heb ik geen bladen laurier meer meegekookt in de soep. Ik mis ze niet.
En de deksel van de nootmuskaatmolen vloog eraf. Ik heb de bloemkool staan afspoelen.

Mijn oma (vaders moeder) gebruikte nootmuskaat in elk gerecht, in grote hoeveelheden en ze liet het ook meekoken met groenten.
Mijn vader heeft bij ons thuis een veto op nootmuskaat uitgesproken. Mijn moeder mocht nergens nootmuskaat in/over doen.
Alle reacties Link kopieren
Odense* schreef:
30-05-2020 22:42
Andere keukenblunders:


Mijn oma (vaders moeder) gebruikte nootmuskaat in elk gerecht, in grote hoeveelheden en ze liet het ook meekoken met groenten.
Mijn vader heeft bij ons thuis een veto op nootmuskaat uitgesproken. Mijn moeder mocht nergens nootmuskaat in/over doen.
Hahaha, mijn moeder deed het altijd over de sperziebonen.
Als kind vond ik sperziebonen vreselijk. Later kwam ik er dus achter dat ik de bonen wel lekker vind, maar nootmuskaat dus niet. Gebruik het nooit.
Alle reacties Link kopieren
Kwebbeltje91 schreef:
26-05-2020 19:51
:rofl:
Een vriendin van mij had zin in warme chocomelk en had de melk in de waterkoker gedaan.
Het was geen succes kan ik je vertellen!!
Alle reacties Link kopieren
Broodjes 10 minuten afbakken op de magnetronstand ipv. de overstand is ook geen goed plan!
Alle reacties Link kopieren
Ik had zin in soep. Er was nog wat over van de dag ervoor, dus ik zet hem op en ga even lekker zitten. Vervolgens heb ik dus geen seconde meer aan die soep gedacht.
Het was helemaal drooggekookt en ik kon de pan weggooien.
Odense* schreef:
30-05-2020 22:41
Mijn moeder gebruikte altijd panklare boerenkool, zoals heel Nederland.
Toen ik op kamers ging, deed ik soms boodschappen bij de enige natuurvoedingswinkel van het dorp. Daar haalde ik zo'n complete boerenkool.
Die heb ik in stukjes gesneden.
Netjes volgens recept gemaakt.
Niet te eten: harde stukjes erin.

Je moet dus de stronk erafhalen en alleen de bladeren gebruiken.
Wist ik veel.

Afbeelding

Dat vind ik ook altijd jammer van de gesneden boerenkool in de supermarkt. Daar zijn de nerven van de bladeren mee gesneden en dat blijven ook altijd een beetje hardere stukjes. Als ik zelf borenkool schoonmaak gaan de dikke bladnerven eruit.
Summer234 schreef:
31-05-2020 01:29
Broodjes 10 minuten afbakken op de magnetronstand ipv. de overstand is ook geen goed plan!
Dat doen mensen met enige regelmaat in de kantine van mijn werk, en dan is er weer een brandalarm en bijbehorende ontruiming.
Summer234 schreef:
31-05-2020 01:29
Broodjes 10 minuten afbakken op de magnetronstand ipv. de overstand is ook geen goed plan!
Oh ja, heel herkenbaar.
Ik was een paar jaar geleden met vrienden een weekendje weg. Was een combi-magnetron in dat huisje, met heel veel knopjes en een ingewikkelde gebruiksaanwijzing. Ik probeerde op de gok maar wat uit, en wilde op een ochtend verse broodjes afbakken.

Je raad het al.. Hij stond nog op magnetronstand :facepalm:
Summer234 schreef:
31-05-2020 01:03
Een vriendin van mij had zin in warme chocomelk en had de melk in de waterkoker gedaan.
Het was geen succes kan ik je vertellen!!
Nee! :O
Alle reacties Link kopieren
Op de camping wilden we lekkere pasta met kaassaus, kip en gegrilde groenten maken. 1 van onze lievelingsgerechten. Bij het afgieten van de pasta uit het niet zo handige campingpannetje alle pasta in het gras laten vallen. Helaas geen reserve pasta, dus alles maar proberen te redden met wat extra ‘groenten’ (lees: gras) erdoorheen. Bij ons heet dit gerecht sindsdien dus ‘grasta!’ :idee:
framboos_ schreef:
31-05-2020 12:48
Op de camping wilden we lekkere pasta met kaassaus, kip en gegrilde groenten maken. 1 van onze lievelingsgerechten. Bij het afgieten van de pasta uit het niet zo handige campingpannetje alle pasta in het gras laten vallen. Helaas geen reserve pasta, dus alles maar proberen te redden met wat extra ‘groenten’ (lees: gras) erdoorheen. Bij ons heet dit gerecht sindsdien dus ‘grasta!’ :idee:
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
zojuist wou ik mijn broodmachine uitzetten met een appelcake erin, druk ik per ongeluk 2 keer op de start/stop knop waardoor het programma opnieuw begint met kneden :facepalm: nu heb ik dus alleen kruimels appelcake :-(

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven