Kookblunders

26-05-2020 19:39 207 berichten
Misschien bestaat er al zo'n topic, maar die kan ik even niet vinden.

TO trapt af: Eieren opzetten, de tijd totaal vergeten en na een half uur erachter komen dat de eieren nog steeds staan te koken :facepalm:

Jullie nog leuke blunders?
In het kerstpakket van man zat een zakje Italiaanse pastakruiden. Ik heel vrolijk in kerstsferen dat hele zakje in de pan saus gegooid. Zo leuk, op het label stonden zelfs drie kerstmutsjes.


Bleken drie pepertjes te zijn. :-$
RikM schreef:
26-05-2020 22:31
Dit doet me denken aan een incident dat ik had met een fles fruitsap. Uit de koelkast gepakt en even fanatiek schudden... om er dan achter te komen dat de dop er niet goed op zat. :calimero:

Tegen de tijd dat de keuken weer schoon was had ik geen zin meer in sap.
:applause: :hihi: :rofl: Echt hoe krijg je het voor elkaar Rik...

Mijn schoonmaakhulp had een leuke een tijdje terug, ik was er niet.
Ik woon in een bovenwoning met 2 verdiepingen met keuken en woonkamer op de 2e etage.
Bij de keuken zit een schuifdeur met een soort inbouwkast waar ik voorraad heb liggen.
Ze was op die verdieping net klaar en ging beneden schoonmaken. Toen ze klaar was kwam ze boven, hele keuken die ze dus net schoon had onder de chips...
Ze had de schuifdeur open gelaten en wist niet dat 1 van mijn katten daar helemaal dol is :biggrin: :biggrin: :biggrin:

Wittereiger: :O oops..
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
26-05-2020 22:31
Dit doet me denken aan een incident dat ik had met een fles fruitsap. Uit de koelkast gepakt en even fanatiek schudden... om er dan achter te komen dat de dop er niet goed op zat. :calimero:

Tegen de tijd dat de keuken weer schoon was had ik geen zin meer in sap.
Compleet off topic dit, maar ik ging op kantoor ooit heel fanatiek schudden met een flesje typ-ex. Daar zat de dop ook niet goed op. Het flesje belandde ondersteboven in mijn decolleté en ik was compleet gestippeld.
vivapimpelmees schreef:
26-05-2020 22:45
Compleet off topic dit, maar ik ging op kantoor ooit heel fanatiek schudden met een flesje typ-ex. Daar zat de dop ook niet goed op. Het flesje belandde ondersteboven in mijn decolleté en ik was compleet gestippeld.
Dat heb ik ooit met een busje kaneel gehad in een supermarkt waar ik toen een tijdje werkte. Leuk spul hoor maar een heel busje kaneel over je heen is wat minder en bovendien stinkt het. (Naar kaneel.. :proud: ;-D)
Niet helemaal koken, maar: cocktailshaker gekocht. Leuk! Dus ik aan de slag om een cocktail te maken: wodka in de shaker, ijs in de shaker, Sprite in de shaker, sapje in de shaker, schudden maar.

De keuken zat onder. :)

Verder nooit echt blunders gehad, alleen de "fout" om per ongeluk alle ingrediënten te verdubbelen komt de laatste tijd vaak voor. Heerlijke koekjes, maar wanneer je er 50 moet opeten ben je er toch gauw klaar mee. :)
Alle reacties Link kopieren
Die rijst in dir slaapzak... echt, je kunt me weg dragen :lol:
Oudblond schreef:
26-05-2020 20:30
Als je bouillon uren hebt laten trekken dan zet je bij het filteren best een kom onder het vergiet. Ik ben geen ezel want dat gebeurde mij al meer dan 1 keer.
Check. Balen was dat.

Zout in plaats van suiker in de koffie.
Alle reacties Link kopieren
Hier weleens appelflappen gemaakt die met een bijzonder krokant wit laagje bovenop uit de oven kwamen..

In my defense: bij dat merk bladerdeeg waren de plastic folietjes flinterdun en doorzichtig. Recht uit de vriezer zag je ze nog wel zitten, maar eenmaal ontdooid waren ze zo goed als onzichtbaar. Ze bewogen dan ook naadloos mee met het bladerdeeg. Sindsdien haal ik de folie er altijd direct vanaf zodra ik het bladerdeeg uit de vriezer haal!
Door een huisgenootje ben ik er ook achter dat drooggekookte eieren heel erg stinken. Pas een week of drie later was de geur -die in de muren getrokken was- helemaal weg.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder bakte vroeger altijd met margarine ipv echte boter. Kon prima, proefde je niks van (voor zover ik me herinner in elk geval). Toen ik een jaar of 13 was werden cupcakes helemaal hip, en die zou ik wel eens gaan maken voor een verjaardag. Cupcakes gemaakt met margarine ipv boter, hartstikke lekker. Vervolgens ook de botercrème topping met margarine gemaakt.. Het was al bijna tijd voor het verjaardagsfeest dus ik had haast, en in alle haast niet geproefd tussendoor. Ik deed de botercrème snel op de cupcakes en stalde ze apetrots uit voor de visite. De cupcakes zagen er fantastisch uit! Iedereen pakte er gelijk een, maar stuk voor stuk trok iedereen ineens een raar gezicht, en niemand nam een tweede hap. Ik snapte er niks van, ik kon altijd zo goed bakken. De cakejes had ik geproefd en ik vond ze zelf erg lekker. De botercrème had maar 2 ingrediënten, dat kon toch ook niet mis zijn gegaan?
Toen ik vervolgens zelf eens proefde, realiseerde ik me dat dat dus wél mis kon gaan. Ik heb nooit meer een pakje margarine aangeraakt ;-D
Alle reacties Link kopieren
ik heb een keer brownies gebakken met zout ipv suiker. daar kwam ik ook pas achter toen ze helemaal klaar waren...

en ipv kaneel nootmuskaat op je kwark met appel en rozijnen strooien is ook geen aanrader.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
mijn man had er ook ooit een. hij ging een pizza bakken a la jamie oliver. Deeg gemaakt, uitgerold, belegd met lekkere en vooral dure ingredienten.
Toen moest de pizza in de oven. Dus hij roept mij erbij. Had hij het deeg uitgerold op het aanrecht, niets eronder, dus dat kreeg hij met geen mogelijkheid meer fatsoenlijk op de bakplaat :facepalm:
Hij heeft nog verwoede pogingen gedaan maar alles is uiteindelijk in de afvalbak beland...
Don't cry, buy a bag and move on.
Een tijdje geleden vroeg dochter om een beker melk.
Ik was net gedoucht en opgemaakt en schudde het pak melk.
Maar blijkbaar had ik de dop al los gedraaid :facepalm:
Man sprong nog net op tijd aan de kant, keek mij verbaasd aan en zei : wat doe jij?!

Ik zat helemaal onder de melk en de keuken ook :'-(
Alle reacties Link kopieren
perzikboom6 schreef:
26-05-2020 22:23
Man ging zijn appartement verkopen aangezien we Al een aantal jaren samenwoonde in mijn huis. Het was geen makkelijke tijdbom een huis te verkopen dus àls je een keer kijkers had dan moest je allerlei trucen uithalen om je huis zo aantrekkelijk mogelijk zou kijken. We hadden ergens gelezen dat het helpt als je net een appeltaart had gebakken als de kijkers langskwamen.

:rofl: dat maakte het nog lastiger verkopen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik was nog heel jong toen ik mijn vriendje wou verrassen met een zelfgemaakt soepje, de bouillon daarvoor wou ik natuurlijk ook zelf maken.

Ik was er druk mee, bouquet garni gefabriceerd met een mergpijpje en vlees en lekker laten koken. Toen het eenmaal klaar was moest ik moest de groente eruit gehaald worden, dus ik giet de inhoud van de pan in een zeef, maar ik was even vergeten om de bouillon op te vangen dus die liep zo het gootsteen putje in.
PhiIae schreef:
26-05-2020 22:26
Toen ik net verhuisd was, had ik vrienden over en mijn vriend vond het een leuk idee om surströmming (gefermenteerde haring) te eten. Ik, zo naïef en onwetend als ik toen was, opende het blikje in de keuken en door de druk spoot alle vloeistof uit het blikje alle kanten op. De geur in de keuken was alsof er duizend lijken lagen te ontbinden en ik ben dagen bezig geweest met schoonmaken en door luchten. Het zat echt overal.
Gètsie wat lijkt me dat goor!
Kan gefermenteerde haring nog verder bederven?!
Alle reacties Link kopieren
Deze was meer een na het koken blunder.

Toen ik student was had ik een heerlijke spaghetti bolognese gemaakt die ik op mijn kamer zou opeten.

Totdat ik over de drempel van mijn kamerdeur struikelde en de spaghetti over het tapijt en de muur uitgesmeerd werd.

Tegen de tijd dat ik alles had opgeruimd en nieuwe spaghetti had gekookt was het half tien.
Kookblunders als je op vakantie bent in het buitenland en toch niet helemaal de taal machtig bent...
We waren op fietsvakantie met een tentje in Tsjechië en we hadden een zakje groentensoep gekocht en wat losse groentes. Groentes koken, soep uit het zakje erbij (zakje van over de grens, uit Ljubljana) maar helaas, het was pure bouillon, geen groentesoep zoals op het plaatje stond afgebeeld, dus daar ging onze avondmaaltijd!
Als nu iets niet smaakt, zeggen we tegen elkaar, ach, 't is geen soep uit Ljubljana...
Een andere dag drinken gekocht dat wel erg duur was voor Tsjechische begrippen. Toen ik het dorstig en warm met een paar grote slokken achteroversloeg, snapte ik het opeens. Het was geen gewoon sap, maar met alcohol erin en aardig wat. En verder moeten fietsen naar een campingplek viel daarna niet mee!
Alle reacties Link kopieren
Het aller eerste ding wat ik in de keuken brouwde was een gekookt ei. Ik was een jaar of 10, alleen thuis en wilde een ei, dus ik dacht dat roggel ik wel. Alleen wist ik niet hoe kokend water er uit zag, hoe lang het ei moest en was ik bovendien best wel bang voor de inductieplaat (want dat ding kon in mijn hoofd spontaan in de fik of ontploffen of zo). Dat resulteerde dus in wachten...Wachten...Bubbels = paniek en meteen ei van de kookplaat af, die nog vrijwel volledig rauw bleek toen ik begon te pellen. Toen wist ik niet wat ik met het ei moest en overal zal inmiddels rauw ei, dus heb ik mijn moeder moeten bellen om te horen dat ik het gewoon weg moest pleuren.

Ja ik was een redelijk dense kind.

Verder zat ik laatst nog flammkuchen met, bleek vrij laat, van die plastic velletjes vastgekleeft aan de bodem meegebakken te eten. Ook weleens de melk in de lasagne vergeten zodat het lasagnesoep werd, of per ongeluk een heel zakje kruiden ergens in gemikt waar maar de helft in hoorde zodat de tranen me in de ogen stonden van de pittigheid, en ik heb zo ontzettend veel dingen verkoolt...

Ik werkte vroeger op een lab en dat is zowat exact hetzelfde als koken maar dan blind. Daar deed ik precies dezelfde domme dingen, zoals je precious onderzoeksobject die je weken hebt voorbereid waar al uren werk in zit weggooien of door de ruimte schieten. Water bij een fles zoutzuur mikken waardoor je ineens een mini vulkaan in je handen hebt, een fles agar wat boven het kookpunt zit tegen de rand van de magnetron tikken waardoor het ontploft en het hele lab, je kleding en je huidje onder de gloeiend hete suikerput zit. Op het commando "doe heeeel voorzichtig, dit spul is echt heel slecht voor je" het spullie (wat een bergje stof op een blaadje was) door de volledige ruimte afschieten. Een fles xyleen op de grond laten vallen waardoor het lab stijf staat van de giftige damp. Dingen die in de vriezer moesten in de koelkast en dingen die in de koelkast moesten in de vriezer. Je rat die onder narcose in een MRI zit even uit het oog verliezen waardoor er ineens een slaperige maar wel wakkere rat door je MRI heen kruipt op een plek waar je niet bij kan. Geschopt worden door een dood paard met rigor mortis. Na een dag met radioactief materiaal in de buurt komen van de meter en dat ding gaat meteen af: WIEJOEWIEJOEWIEJOE. Ik kan nog wel even doorgaan...
Zout ipv suiker.... check! Andersom trouwens ook.
Cayennepeper ipv paprikapoeder.... check!
Kaneel ipv nootmuskaat..... check!
Bouillon in de gootsteen afgieten.... check!

De grootste kookblunder die ik heb meegemaakt was echter van technische aard en begaan door mijn moeder.
Toen ik een jaar of 13 was deed de snelkookpan zijn intrede in onze keuken.
Na een paar weken experimenteren besloot mijn moeder een flinke pan appelmoes te maken.
De snelkookpan had een ventiel dat helemaal uitschoof als het gerecht klaar was en de pan dus goed onder druk stond.
Je moest dan de pan van het vuur nemen en wachten met het openen van het deksel tot het ventiel weer helemaal gezakt was.
Mijn moeder nam inderdaad de pan van het vuur, zette hem op het aanrecht en.... haalde toen het ventiel van de pan! :O
De gloeiend hete appelmoes spoot door de kleine ventiel opening als lava uit een vulkaan door onze keuken.
Als door een godswonder werden we zelf niet geraakt, maar na van de schrik bekomen te zijn, zijn we twee dagen bezig geweest om de net geschilderde, gesausde en van nieuwe Heugafeld tegels voorziene keuken schoon te maken en opnieuw te witten.

Mijn vader heeft de pan subiet onklaar gemaakt en als oud ijzer aan de straat gezet :proud:

Ik loop nu nog (40 jaar later) met een grote boog om die dingen heen :nooo:
Alle reacties Link kopieren
In mijn studententijd heb ik een keer een ovenschotel in de oven gezet. Hij was al bijna klaar toen ik even een vuilniszak in de ondergrondse container ging gooien en de sleutel vergat... mezelf buitengesloten dus. Huisgenoten waren niet thuis, ouders hadden een sleutel maar woonden op een uur rijden. Uiteindelijk is de huisbaas gekomen, ook pas na een hele tijd. Alles vol rook en het eten kon ik weggooien, maar gelukkig geen brand.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft een keer kippenpoten een hele nacht in de oven laten staan en op de bank in slaap gevallen. Nog weken geroken. Gelukkig geen brand, maar wel flink verkoolde kippenpoten
Oh ja, ik moest een keer mijn zoon even snel ergens heen brengen.
Kip in de oven, kwam ik weer thuis kon ik mijn sleutel nergens vinden...
Snel naar mijn oom en tante gereden die een sleutel hebben, uiteraard waren die niet thuis.
Toen naar mijn andere oom en tante gereden (die ook een sleutel hebben) aan de andere kant van de stad, thank god waren zij wel thuis!
Mijn eigen sleutel heb ik nooit weer gevonden.

En een keer toen ik macaroni aan het maken was en een beetje peper erbij wou doen, viel de dop van het potje boven de pan waardoor er peperkorrels IN de macaroni waren gevallen.
Ik had ze zo voor zo ver het lukte allemaal eruit gehaald, maar tijdens het eten hadden man en ik toch een peperkorrel waar we op zaten te kauwen, echt heel vies!!

Toen ik voor het eerst spekkoek ging maken en ik daar nog niet zoveel geduld voor was, bleek bij het aansnijden dat de laagjes nog helemaal niet gaar waren waardoor de binnenkant gewoon vloeibaar was.

En ik heb een keer tijdens het koken de houten pollepel te dicht bij het vuur gehad waardoor de lepel in de fik stond.
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste erwtensoep was een soort snotkleurig zeewater; mijn vriend vond het heerlijk. :rofl:

En toen ik oosterse gerechten had ontdekt en voor het eerst trassi had gebruikt smaakte alles naar str*nt. Ik werd zelf al onpasselijk tijdens het koken maar hij vond het verrukkelijk. Ach ja, verliefd.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
26-05-2020 21:10
Man ging een kwarktaart maken maar had de bodem van de springvorm niet goed in de vorm gedaan. Gevolg was dat de kwarktaart op de vloer lag.

Leuk topic dit :biggrin:
Hier ook een keer gehad, ik dacht dat ik de enige kluns was op dit gebied :$
Voor iedereen een groene tuin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven