Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Protest op de dam

01-06-2020 19:25 2184 berichten
Ik zie net dit bericht voorbij komen: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1397493 ... ans-geweld

Vooropgesteld, ik vind het helemaal prima dat deze demonstratie toegestaan is.

Alleen, wat ik niet kan begrijpen is dat als het te druk is op het strand, of in het Vondpark er ingegrepen wordt, dat de horeca die op sterven na dood is zich in allerhande bochten moet wringen.

Gaat het echter om iets wat Femke belangrijk vindt, dan is het willekeur wat de klok slaat.

Dit is dezelfde idioterie als Trump die de regels in de VS openlijk bekritiseert.

Ofwel je hebt de regels en past ze gewoon toe, ofwel niet. Wat mij betreft het laatste, maar in ieder geval geen willekeur.

Zelf schat ik in dat hiermee de gehoorzame burger inmiddels ook de schouders op gaat halen.
-Shifty- schreef:
02-06-2020 22:18
Waarom zou je dat willen en wat zou dat aan deze situatie oplossen?
Een voorbeeld stellen. Dat gedemonstreer is zo provocatief, dat moet maar 'ns klaar zijn!
We hebben anno nu de mogelijkheid voor online petities dus doe dat dan. Dit wekt alleen maar haat op en lokt wellcht tegendemonstraties uit en voor je 't weet krijgen we rellen zoals in Amerika.
redbulletje schreef:
02-06-2020 22:27
Een voorbeeld stellen. Dat gedemonstreer is zo provocatief, dat moet maar 'ns klaar zijn!
We hebben anno nu de mogelijkheid voor online petities dus doe dat dan. Dit wekt alleen maar haat op en lokt wellcht tegendemonstraties uit en voor je 't weet krijgen we rellen zoals in Amerika.
Dit dus inderdaad. En dan met name een punt maken. Ik blijf het namelijk een enorm grote klap in het gezicht vinden van alle mensen die zich in de zorg uit de naad werken, mensen die in verpleeghuizen zitten weg te kwijnen omdat ze geen bezoek mogen en ga zo maar door. Daarnaast is het de bedoeling om de situatie beheersbaar te houden zodat het leven enigszins weer wat normaler kan worden. Dit kan dat maar zo teniet doen. Dus ja, ik vind daar daarin heel duidelijk een signaal moet worden afgegeven.
redbulletje schreef:
02-06-2020 22:27

Dat is dan een algemeen standpunt tegen demonstreren. Dat heeft dan niks met deze situatie te maken en los je al helemaal niet op met het aftreden van een burgemeester. Daardoor gaat niemand iets vinden van het demonstratierecht.

Sterker nog, haar aftreden zou dan suggereren dat het aan haar lag en niet aan het demonstreren. Dus als je demonstreren op zichzelf naar aanleiding hiervan ter discussie wil stellen moet je niet de aandacht afleiden naar de burgemeester.
-Shifty- schreef:
02-06-2020 22:40
Dat is dan een algemeen standpunt tegen demonstreren. Dat heeft dan niks met deze situatie te maken en los je al helemaal niet op met het aftreden van een burgemeester. Daardoor gaat niemand iets vinden van het demonstratierecht.

Sterker nog, haar aftreden zou dan suggereren dat het aan haar lag en niet aan het demonstreren. Dus als je demonstreren op zichzelf naar aanleiding hiervan ter discussie wil stellen moet je niet de aandacht afleiden naar de burgemeester.
Het gaat mij zeker wel om demonstreren tijdens een pandemie wat ik verwerpelijk vind. Dat ik sowieso anti demonstratie ben staat daar los van. Maar nu brengt het de volksgezondheid én de economie in gevaar dus zou het strafbaar moeten zijn. Er zijn zoveel ludieke acties te bedenken tegenwoordig waarmee je aandacht kunt trekken zónder met zo'n massa bij elkaar te komen. En dat soort acties zouden wellicht ook nog sympathie op wekken voor hun doel terwijl ze nu juist afkeer opwekken. Lijkt me niet hun doel.
Alle reacties Link kopieren
evelien2010 schreef:
02-06-2020 20:50
Ik heb niets tegen haar (juist goed om een keer een vrouw in die positie te hebben). En het doel begrijp ik volledig. Maar heeft ze echt grote fouten gemaakt.

Ze hadden dit beter voor kunnen en moeten bereiden. Als 4000 mensen op Facebook zeggen te komen. Dan hou je in ieder geval rekening met meer dan 300. Ze zijn zo ervaren met grote evenementen daar (geen klein dorpje daar). Die weten precies hoe ze dit kunnen aanpakken. Er is bewust de keuze gemaakt niet (goed) voor te bereiden. En vervolgens niet in te grijpen (zoals genoemd tal van vreedzame manieren mogelijk). Dat is haar verantwoordelijkheid en niet die van een ander.
Helemaal mee eens. Ze had kunnen, nee moetenweten dat er duizenden mensen zouden komen maar ze keek de andere kant op. Want dit was ‘te belangrijk’. Echt zo fout om zo’n persoonlijke mening uit te dragen. Als burgemeester is dat ongepast en arrogant. Belangrijker dan de gezondheid van ons allemaal?!

Vervolgens heeft ze tijdens de demonstratie ook de andere kant op gekeken. Ze had ook toen kunnen ingrijpen. Ze had demonstranten kunnen oproepen om naar huis te gaan. Ze had straten kunnen afsluiten voor toestromende mensen. Dat alleen hard ingrijpen de demonstratie nog had kunnen ontbinden is onzin. Gezien het onderwerp van de demonstratie zou je denken dat je te maken hebt met vreedzame mensen, die waarschijnlijk gehoor zouden hebben gegeven aan een dergelijk verzoek.
lucie78 wijzigde dit bericht op 02-06-2020 23:15
19.00% gewijzigd
Lucie78 schreef:
02-06-2020 23:05
Helemaal mee eens. Ze had kunnen, nee moetenweten dat er duizenden mensen zouden komen maar ze keek de andere kant op. Want dit was ‘te belangrijk’. Echt zo fout om zo’n persoonlijke mening uit te dragen. Als burgemeester is dat ongepast en arrogant. Belangrijker dan de gezondheid van ons allemaal?!

Vervolgens heeft ze tijdens de demonstratie ook de andere kant op gekeken. Ze had ook toen kunnen ingrijpen. Ze had demonstranten kunnen oproepen om naar huis te gaan. Ze had straten kunnen afsluiten voor toestromende mensen. Dat alleen hard ingrijpen de demonstratie nog had kunnen ontbinden is onzin. Gezien het onderwerp van de demonstratie zou je denken dat je te maken hebt met vreedzame mensen, die waarschijnlijk gehoord zouden hebben gegeven aan een dergelijk verzoek.
Helemaal mee eens!
Trots op de mensen in Groningen die keurig afstand hielden op de Grote Markt.

https://www.dvhn.nl/groningen/Burgemees ... 22206.html
Volgens burgemeester Schuiling was er geen gevaar en is de anderhalvemetermaatregel nageleefd. Schuiling: „Er is respect getoond voor al die mensen die te lijden hebben onder het virus door afstand te houden en een rustige demonstratie te doen."
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Is Grapperhaus al besproken in dit topic? Halsema schijnt hem gisteren om 1700 uur gebeld te hebben. Dus hij was op de hoogte maar wel gisteravond schande spreken van de demonstratie
bethweeter schreef:
02-06-2020 23:47
Is Grapperhaus al besproken in dit topic? Halsema schijnt hem gisteren om 1700 uur gebeld te hebben. Dus hij was op de hoogte maar wel gisteravond schande spreken van de demonstratie
Ja dat vond ik ook zo bijzonder. Gisteren schand erover spreken en vandaag blijkt dat hij al lang op de hoogte was gesteld.
madamecannibale schreef:
02-06-2020 23:52
Ja dat vond ik ook zo bijzonder. Gisteren schand erover spreken en vandaag blijkt dat hij al lang op de hoogte was gesteld.
Jesse Klaver was ook vandaag lekker hypocriet bezig. Hij was zeker even vergeten dat zijn eigen partij opgeroepen had om allemaal naar de demonstratie op de Dam te komen. Die oproep had hij wel even door kunnen geven aan Femke, want die leest blijkbaar de tweets van haar eigen partij niet eens.
madamecannibale schreef:
02-06-2020 23:52
Grapperhaus was zo'n beetje 180 graden gedraaid. Heel bijzonder.
Fizz schreef:
02-06-2020 23:56
Jesse Klaver was ook vandaag lekker hypocriet bezig. Hij was zeker even vergeten dat zijn eigen partij opgeroepen had om allemaal naar de demonstratie op de Dam te komen. Die oproep had hij wel even door kunnen geven aan Femke, want die leest blijkbaar de tweets van haar eigen partij niet eens.
Ik mis een publieke uitspraak van Rutte zoals hij ons in het begin van de lockdown toesprak van 'dit kan écht niet'. Dat zou hij nu ook moeten doen zowel naar de burgemeesters als naar de mensen die naar de demonstraties gaan.
Laat Halsema alsjeblieft aftreden!
redbulletje schreef:
03-06-2020 00:02
Ik mis een publieke uitspraak van Rutte zoals hij ons in het begin van de lockdown toesprak van 'dit kan écht niet'. Dat zou hij nu ook moeten doen zowel naar de burgemeesters als naar de mensen die naar de demonstraties gaan.

Rutte houdt strategisch zijn mond. Slecht leiderschap mijns inziens, maar hij staat erg hoog ij de peilingen.

Halsema heeft bewezen onbekwaam te zijn en dit is niet de eerste keer. (Zoon met onklaar gemaakt pistool en het spinnen richting de media) Ze heeft nog niet een keer toegegeven dat dit oliedom was, maar verschuilt zich achter zaken als het niet aan hebben zien komen, het onderwerp is te belangrijk en demonstratie is een grondrecht.

Hoe sympathiek ik BLM ook vind en hoe ik het er ook mee eens ben, er waren tal van ludiekere manieren geweest om je stem te laten horen.
Metallover schreef:
03-06-2020 00:37
Laat Halsema alsjeblieft aftreden!

Gaat niet gebeuren.
Fizz schreef:
02-06-2020 23:57
Grapperhaus was zo'n beetje 180 graden gedraaid. Heel bijzonder.

Die vent heeft kilo’s boter op het hoofd. Net als Halsema vind ik hem incapabel en begrijp niet dat hij nog op deze positie zit.
Op die demonstratie zelf heb ik niets tegen. Er is nog veel meer mis in deze wereld dan alleen dit virus. Net als dat men ook andere dringende gezondheidsklachten kan hebben waarvoor een doktersafspraak nodig is dan alleen corona. Feit dat alle andere zaken onder het tapijt wordt geschoven “want we hebben nu andere dingen aan ons hoofd” geeft mij de neiging mijn hoofd tegen de muur te slaan. Ene dag staan buurtbewoners voor het verpleeghuis waar ik werk te klappen, volgende dag (en de dagen daarna) is er een buurtfeest met bbq borrel in de straat, schijt aan die 1,5 meter regel. Om nog niet te beginnen over Koningsdag, maar wel vallen over een demonstratie voor een crisis die minstens zoveel prioriteit heeft? Ok..:
Daarentegen is het wel heel bijzonder dat mevr de Burgemeester in eerste instantie groot voorstander was van strengere coronamaatregelen en stond te springen om iedereen die maar iets te dicht bij elkaar zat in Westerpark op de bon te slingeren en zelf nu, lachend in een gigantische menigte en zonder mondkapje te vinden is.
anoniem_63779a6e1a8f4 wijzigde dit bericht op 03-06-2020 06:05
0.14% gewijzigd
-
anoniem_63779a6e1a8f4 wijzigde dit bericht op 03-06-2020 06:02
0.00% gewijzigd
Excuus, ging even iets fout
redbulletje schreef:
03-06-2020 00:02
Als Rutte hier al een toespraak voor moet houden, kan hij wel aan de gang blijven. Een toespraak van een premier is heel uitzonderlijk. Is in 1973 gebeurd en dit jaar.
Vrijdag krijgt hij vast wel wat vragen tijdens het persmoment. Maar daar blijft het bij. Rutte heeft hier nauwelijks iets mee te maken.
*TanteSjaan* schreef:
03-06-2020 05:17
Rutte houdt strategisch zijn mond. Slecht leiderschap mijns inziens, maar hij staat erg hoog ij de peilingen.
Ik ben allesbehalve een Rutte-fan, noch van de VVD, maar als er iemand is die leiderschap heeft getoond de afgelopen maanden, dan is hij het wel.

Echt respect.
MobWife schreef:
03-06-2020 07:25
Ik ben allesbehalve een Rutte-fan, noch van de VVD, maar als er iemand is die leiderschap heeft getoond de afgelopen maanden, dan is hij het wel.

Echt respect.
Hetzelfde hier. We hadden ons geen betere leider kunnen voorstellen in deze crisissituatie.

Mooi artikel in de NY Times over Rutte: https://www.nytimes.com/2020/05/28/worl ... lands.html En lees vooral ook de comments, dan zie je dat we het nog niet zo slecht hebben.
Maar goed, dit is een beetje off topic
Snoesje666 schreef:
02-06-2020 23:44
Trots op de mensen in Groningen die keurig afstand hielden op de Grote Markt.

https://www.dvhn.nl/groningen/Burgemees ... 22206.html
Volgens burgemeester Schuiling was er geen gevaar en is de anderhalvemetermaatregel nageleefd. Schuiling: „Er is respect getoond voor al die mensen die te lijden hebben onder het virus door afstand te houden en een rustige demonstratie te doen."
Het is hier inderdaad keurig verlopen!
Alleen de oproep of de blanke mensen even achteraan willen gaan zitten was dan weer een beetje jammer:

https://twitter.com/MartenNauta/status/ ... 5171620866
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
bethweeter schreef:
03-06-2020 07:10
Als Rutte hier al een toespraak voor moet houden, kan hij wel aan de gang blijven. Een toespraak van een premier is heel uitzonderlijk. Is in 1973 gebeurd en dit jaar.
Vrijdag krijgt hij vast wel wat vragen tijdens het persmoment. Maar daar blijft het bij. Rutte heeft hier nauwelijks iets mee te maken.

Ze zegt dan ook publieke uitspraak. Dat is iets anders dan een toespraak.
Merys schreef:
03-06-2020 08:14
Ze zegt dan ook publieke uitspraak. Dat is iets anders dan een toespraak.
Precies. Gewoon een fragment wat in de nieuwsberichten kan worden uitgezonden. Geen officiele persco of toespraak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven