Kat wegdoen, kind verdrietig. Hoe hiermee omgaan?

09-06-2020 09:41 579 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,

Ik wil graag wat delen, om 't kwijt te zijn maar ook om wat tips evt wat te doen en hoe ermee om te gaan.
Wij hebben een kat, al 9 jaar. Onze dochter is 5. Door mijn (mentale)
gezondheid kunnen wij niet meer (goed genoeg) voor de kat zorgen. Ook hebben wij sinds vorig jaar een vaste plek op 'n camping waarvoor we heel lang in de wachtlijst hebben gestaan. Dat is 5 maanden per jaar, de weekenden en alle vakanties zijn we daar. Waardoor hij veel alleen is, wat wij zielig vinden en 't is lastig met eten geven. Nu is er via via een wat oudere dame die is haar man verloren en zou onze kat heel graag willen zodat ze niet meer zo alleen is. In het belang van de kat gaan we dit ook doen, hij verdient een huis met liefde en aandacht wat is bij ons al lange tijd niet meer krijgt.

Win win dacht ik dus. Maar het is ook met de nodige verdriet en pijn want over dochter is stapelgek op 't beestje. Ze heeft mij horen praten over door plan met een vriendin en sindsdien is ze al verdrietig. Ik heb daarop gezegd dat het nog niet zeker is en dat we even moeten kijken wat we gaan doen in verband met onder andere de lange zomervakanties. Even in de week gezet zeg maar 😏

We hebben afgesproken om de kat begin juli te laten verhuizen omdat we dan naar de camping gaan. Dan zijn we 6 weken niet thuisen is 't gemis en de verandering niet zo groot in de eerste instantie. Maar mijn hart breekt als k aan haar verdriet denk.

Mijn vraag, zijn er mensen met soort gelijke ervaringen? En hoe zijn jullie hiermee omgegaan met kleine kinderen. Moet ik het nu al vertellen dat de kat zeker gaat verhuizen en waarheen (heb foto's van de mevrouw en haar huis en tuin) Of beter wachten tot 't kort ervoor zodat ze nu nog niet verdrietig hoeft te zijn? Of zijn kinderen flexibeler dan ik denk? De eerste 6 weken zijn we sowieso niet thuis.. Ik vind 't zooo moeilijk, en zo sneu voor m'n dochter. Maar het is niet anders en gewoon de beste oplossing, houden is geen optie en hij gaat daar alle liefde en aandacht krijgen die hij verdient. Wil 'mn dochter geen verdriet doen en dat doen we straks wel...
GreenLadyFern schreef:
09-06-2020 11:08
Nou inderdaad!

Als we beiden van huis zijn gaat er hier eentje voor het huis in de bosjes zitten om luid mauwend aan te komen rennen zodra je uit de auto stapt.
Katten zitten beiden vanaf een bepaald tijdstip op de vensterbank naar buiten te staren, wachtend tot mijn man thuiskomt. Zodra ze de auto horen (ZIJN auto, ik merk het verschil niet maar ze hebben het altijd goed), springen ze op en staan ze bij de deur te wachten tot hij binnenkomt.
Als de katten thuiskomen komen ze altijd eerst even kroelen alvorens te eten/drinken/slapen/me aanstaren tot het etenstijd is.
Als we het durven om een tijd boven te zitten staat er een kat aan de tussendeur beneden te krabben, omdat ze niet boven mogen en hij het er niet mee eens is dat wij boven zijn terwijl we niet eens gaan slapen.
Als een kat nietsvermoedend de tuin in komt lopen terwijl ik buiten zit, en dan vrolijk zeg "Hee jongen!" schiet de staart recht de lucht in en komt ie naar me toe gerend.

Nou moet ik zeggen dat ik laatst bedacht dat alle katten last hebben van stockholm syndroom. We ontvoeren ze, houden ze een tijd gevangen tot ze aan ons gehecht raken, en daarna blijven ze vrijwillig bij ons.
Zo herkenbaar. Hier horen ze ook precies of wij het zijn die aankomen rijden of iemand anders (we hebben allebei een Renault en ze klinken hetzelfde). Ze komen dan ook meteen aanrennen als 1 van ons thuiskomt. Mijn vader rijdt ook een Renault, maar daar doen ze het dan weer niet.

Ze zijn hier ook heel makkelijk binnen te krijgen. Als ik roep 'gaan we eten?' dan komen ze meteen aanrennen, ook al zijn ze 2 paden verder. Overbuurvrouw heeft het wel eens gezegd. Als ze mij hoort roepen dan ziet ze er vaak genoeg eentje als een gek voorbij hun caravan rennen.
Daantje1970 schreef:
09-06-2020 11:11
Ik zie bij mijn vriend en mij al het verschil. Als ik een hele dag weg ben en hij de hele dag thuis (op de camping), dan ziet hij vaak de katten de hele dag niet. Zodra ik dan thuis ben, dan komen ze meteen aanlopen. 's Morgens als ik wakker ben 'zeuren' ze om eten, of dat nou om 5 uur is of om 7 uur. Als ik niet op de camping slaap (meestal ben ik 1 keer in de week thuis) dan zeuren ze bij hem helemaal niet om eten. Wel vragen ze bij hem altijd om brokjes als die op zijn, maar bij mij weer niet.
Misschien is dat omdat jij de katten eten geeft?
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
captain_hindsight schreef:
09-06-2020 11:13
Ik herhaal een andere forummer: overdrijven is ook een vak.

En een vijfjarige de keuze geven of ze met de kat meeverhuist :rofl:
Nee, een vijf jarige een gesprek op laten vangen waarin besproken wordt of kat gedumpt is. En vervolgens niet meer de ballen hebben om je kind verdere uitleg te geven. Dat is een goed idee.
Treurniet12 schreef:
09-06-2020 11:15
Nee, een vijf jarige een gesprek op laten vangen waarin besproken wordt of kat gedumpt is. En vervolgens niet meer de ballen hebben om je kind verdere uitleg te geven. Dat is een goed idee.

Dat is dus precies haar vraag in dit topic. Niet of ze haar kat of kind moet weg doen

En idd, geen uitleg geven of het uit de weg gaan, lijkt mij ook geen goed idee
GreenLadyFern schreef:
09-06-2020 11:08

Nou moet ik zeggen dat ik laatst bedacht dat alle katten last hebben van stockholm syndroom. We ontvoeren ze, houden ze een tijd gevangen tot ze aan ons gehecht raken, en daarna blijven ze vrijwillig bij ons.
Hahaha dat is een interessante analyse. Maar de katten van een huis waar ik regelmatig kom zijn ook aan mij gehecht. Komen me tegemoet lopen en gedag zeggen en lopen met me mee naar huis. Dus of het helemaal op gaat weet ik niet.

Ik geef ze trouwens nooit eten dus dat katten alleen geven om mensen die ze eten geven klopt ook al niet (in dit geval).
dus jek an niet voor een kat zorgen, maar wel voor een kind? Arm kind :cry:
Treurniet12 schreef:
Nee zeker niet, dat was ook dom van TO. Maar dat neemt niet weg dat een kind over zoiets mee laten besluiten ook veel te ver gaat.
Ik zou zelf geen huisdier (meer) nemen, maar ik vind het ook weer geen enorme mishandeling als de kat aan een ander gegeven wordt.

Er gebeuren ergere dingen met dieren in Nederland.
Kalfjes worden op jonge leeftijd van hun moeder gescheiden, dieren worden in kleine hokken gefokt, en af en toe vliegt een stal in brand en verbranden er tienduizend kippen.

Als mensen schandalig vinden dat iemand een kat weg wil doen, kunnen we hier wel een groep oprichten tegen de bio-industrie.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
captain_hindsight schreef:
09-06-2020 11:19
Nee zeker niet, dat was ook dom van TO. Maar dat neemt niet weg dat een kind over zoiets mee laten besluiten ook veel te ver gaat.
Dat lijkt me logisch. TO had gelijk actie moeten ondernemen als ze kat zo graag wilde dumpen. Kind vertellen, afscheid nemen, kat dumpen. Klaar. Hooguit dat kind je er later om haat. Ik kan me nog goed herinneren dat ik mijn moeder heb uitgescholden voor “moordenaar” omdat ze onze (heel erg zieke) hond ging laten inslapen. Uiteraard kan ik dit als volwassene inmiddels logisch beredeneren maar ik heb het er als kind heel moeilijk mee gaat. Ik vind het dus ook nogal wat dat mensen daar hier nogal makkelijk over doen “kind is flexibel”.
*Morrigan* schreef:
09-06-2020 10:58
Dit is dus echt niet waar. Katten hechten zich wel aan hun eigenaar.
Okay dat kan. Ik zeg alleen dat ik die illusie niet heb. No offense!
Karl_Marx schreef:
09-06-2020 11:18
dus jek an niet voor een kat zorgen, maar wel voor een kind? Arm kind :cry:
Dit! Vind ik veel zorgelijker dan de kat wegdoen
Be yourself, everyone else is already taken. Oscar Wilde
haarklover schreef:
09-06-2020 11:20
Ik zou zelf geen huisdier (meer) nemen, maar ik vind het ook weer geen enorme mishandeling als de kat aan een ander gegeven wordt.

Kalfjes worden op jonge leeftijd van hun moeder gescheiden, dieren worden in kleine hokken gefokt, en af en toe vliegt een stal in brand en verbranden er tienduizend kippen.

Als mensen schandalig vinden dat iemand een kat weg wil doen, kunnen we hier wel een groep oprichten tegen de bio-industrie.
Nou ja, ik zou me daar dan ook meteen bij aansluiten hoor. Ik eet voornamelijk plantaardig, koop geen cosmetica die op dieren zijn getest, koop geen leer of wol etc.

Maar ik vind het argument: "Dit is erg, er gebeuren ergere dingen, dus het eerste doet er niet toe" wel wat vreemd.
haarklover schreef:

Ik ben tegen de bio-industrie en eet geen vlees uit de bio-industrie. Mag ik nu wat over katten weg doen vinden?
haarklover schreef:

Waarom maak jij je daar dan druk over? Is ook niet nodig.
haarklover schreef:

Precies, jullie zijn TO wel erg aan het bashen hierover. En ja, ik ben een kattenliefhebber, maar ik zal ook niet mijn héle leven zo inrichten dat het het fijnste is voor mijn kat, er zijn grenzen. . TO beseft dat het niet fijn is voor de kat dat ze zo vaak weg zijn en bedenkt daar een oplossing voor, nou ja zeg, wat een trut (ironische modus uit). En lang niet alle katten vinden heen en weet gesleep prettig, dan is het toch beter dat dat beestje ergens anders een thuis krijgt met veel aandacht?

Voor dochter is het sneu, maar dat is ook het leven, dingen lopen niet altijd zoals je het het liefste zou willen. Gewoon duidelijk en eerlijk uitleggen en er niet omheen draaien. En inderdaad zoals iemand eerder opperde kijken of je de mogelijkheid hebt dat je dochter de kat nog kan zien, op bezoek of via FaceTime ofzo, om de overgang wat minder hard te maken.
haarklover schreef:

Het is in elk geval al wel beter dan hem gewoon ergens los te laten
Wij hadden veel verschillende huisdieren vroeger die zonder reden weggedaan werden door mijn moeder omdat zij ze beu was. Nooit erg last van gehad, even verdrietig maar dat was het dan ook.

Enige pijnpuntje waar ik lang boos over was geweest is dat ze een van de honden heeft laten afmaken omdat deze zogezegd gevaarlijk was (zij vond hem niet leuk), zonder ons van tevoren er afscheid van te laten nemen. Denk aan: naar school gaan, thuis komen en ontdekken dat hond is afgemaakt.
Pvc_tje schreef:
09-06-2020 11:27
Precies, jullie zijn TO wel erg aan het bashen hierover. En ja, ik ben een kattenliefhebber, maar ik zal ook niet mijn héle leven zo inrichten dat het het fijnste is voor mijn kat, er zijn grenzen. . TO beseft dat het niet fijn is voor de kat dat ze zo vaak weg zijn en bedenkt daar een oplossing voor, nou ja zeg, wat een trut (ironische modus uit). En lang niet alle katten vinden heen en weet gesleep prettig, dan is het toch beter dat dat beestje ergens anders een thuis krijgt met veel aandacht?

Voor dochter is het sneu, maar dat is ook het leven, dingen lopen niet altijd zoals je het het liefste zou willen. Gewoon duidelijk en eerlijk uitleggen en er niet omheen draaien. En inderdaad zoals iemand eerder opperde kijken of je de mogelijkheid hebt dat je dochter de kat nog kan zien, op bezoek of via FaceTime ofzo, om de overgang wat minder hard te maken.
Haarklover heeft niets met huisdieren.

Het is wel iets meer dan sneu, voor kind en kat. Dat weet de to ook wel en daarom plaatst ze het op het Vivaforum om goedkeuring fe vinden naar mijn idee. Verder geef ik mijn mening niet om te bashen maar ik kan mij er echt niet in verplaatsen.
forumdame2011 schreef:
09-06-2020 11:22
Okay dat kan. Ik zeg alleen dat ik die illusie niet heb. No offense!
Tja, door dit soort denkwijze is 't wel makkelijk om je kat ergens te' dumpen'.
iedereen maar over die kat, maar niemand boeit het dat de mentale gezondheid van TO zo slecht is dat ze niet voor kat kan zorgen maar blijkbaar wel voor kind.
haarklover schreef:
Misschien is dat omdat jij de katten eten geeft?
Niet altijd, dat is het dus.
miekemv schreef:
09-06-2020 11:32
Haarklover heeft niets met huisdieren.

Het is wel iets meer dan sneu, voor kind en kat. Dat weet de to ook wel en daarom plaatst ze het op het Vivaforum om goedkeuring fe vinden naar mijn idee. Verder geef ik mijn mening niet om te bashen maar ik kan mij er echt niet in verplaatsen.

Hoe kom je daar nou bij? Ze heeft het al besloten immers, dus wiens goedkeuring heeft ze nog nodig? Ze vraagt alleen hoe ze dit naar haar kind moet brengen
*Morrigan* schreef:
09-06-2020 11:33
Tja, door dit soort denkwijze is 't wel makkelijk om je kat ergens te' dumpen'.
Maar dit is niet echt dumpen wel?
Als ze de kat nou onderweg naar de camping uit de auto zou gooien was het wat anders
Karl_Marx schreef:
09-06-2020 11:33
iedereen maar over die kat, maar niemand boeit het dat de mentale gezondheid van TO zo slecht is dat ze niet voor kat kan zorgen maar blijkbaar wel voor kind.
Inderdaad.
Poeszie schreef:
09-06-2020 11:34
Hoe kom je daar nou bij? Ze heeft het al besloten immers, dus wiens goedkeuring heeft ze nog nodig? Ze vraagt alleen hoe ze dit naar haar kind moet brengen
Daar had ze van te voren over moeten nadenken. Natuurlijk te idioot voor woorden dat kind zoiets opvangt en dat er dan niet meer op teruggekomen wordt met een duidelijke uitleg en aanpak. Wat een angst moet er nu in zo’n kind omgaan. Kom je uit school met het idee; is de kat er nog?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven