Kat wegdoen, kind verdrietig. Hoe hiermee omgaan?
dinsdag 9 juni 2020 om 09:41
Beste mensen,
Ik wil graag wat delen, om 't kwijt te zijn maar ook om wat tips evt wat te doen en hoe ermee om te gaan.
Wij hebben een kat, al 9 jaar. Onze dochter is 5. Door mijn (mentale)
gezondheid kunnen wij niet meer (goed genoeg) voor de kat zorgen. Ook hebben wij sinds vorig jaar een vaste plek op 'n camping waarvoor we heel lang in de wachtlijst hebben gestaan. Dat is 5 maanden per jaar, de weekenden en alle vakanties zijn we daar. Waardoor hij veel alleen is, wat wij zielig vinden en 't is lastig met eten geven. Nu is er via via een wat oudere dame die is haar man verloren en zou onze kat heel graag willen zodat ze niet meer zo alleen is. In het belang van de kat gaan we dit ook doen, hij verdient een huis met liefde en aandacht wat is bij ons al lange tijd niet meer krijgt.
Win win dacht ik dus. Maar het is ook met de nodige verdriet en pijn want over dochter is stapelgek op 't beestje. Ze heeft mij horen praten over door plan met een vriendin en sindsdien is ze al verdrietig. Ik heb daarop gezegd dat het nog niet zeker is en dat we even moeten kijken wat we gaan doen in verband met onder andere de lange zomervakanties. Even in de week gezet zeg maar
We hebben afgesproken om de kat begin juli te laten verhuizen omdat we dan naar de camping gaan. Dan zijn we 6 weken niet thuisen is 't gemis en de verandering niet zo groot in de eerste instantie. Maar mijn hart breekt als k aan haar verdriet denk.
Mijn vraag, zijn er mensen met soort gelijke ervaringen? En hoe zijn jullie hiermee omgegaan met kleine kinderen. Moet ik het nu al vertellen dat de kat zeker gaat verhuizen en waarheen (heb foto's van de mevrouw en haar huis en tuin) Of beter wachten tot 't kort ervoor zodat ze nu nog niet verdrietig hoeft te zijn? Of zijn kinderen flexibeler dan ik denk? De eerste 6 weken zijn we sowieso niet thuis.. Ik vind 't zooo moeilijk, en zo sneu voor m'n dochter. Maar het is niet anders en gewoon de beste oplossing, houden is geen optie en hij gaat daar alle liefde en aandacht krijgen die hij verdient. Wil 'mn dochter geen verdriet doen en dat doen we straks wel...
Ik wil graag wat delen, om 't kwijt te zijn maar ook om wat tips evt wat te doen en hoe ermee om te gaan.
Wij hebben een kat, al 9 jaar. Onze dochter is 5. Door mijn (mentale)
gezondheid kunnen wij niet meer (goed genoeg) voor de kat zorgen. Ook hebben wij sinds vorig jaar een vaste plek op 'n camping waarvoor we heel lang in de wachtlijst hebben gestaan. Dat is 5 maanden per jaar, de weekenden en alle vakanties zijn we daar. Waardoor hij veel alleen is, wat wij zielig vinden en 't is lastig met eten geven. Nu is er via via een wat oudere dame die is haar man verloren en zou onze kat heel graag willen zodat ze niet meer zo alleen is. In het belang van de kat gaan we dit ook doen, hij verdient een huis met liefde en aandacht wat is bij ons al lange tijd niet meer krijgt.
Win win dacht ik dus. Maar het is ook met de nodige verdriet en pijn want over dochter is stapelgek op 't beestje. Ze heeft mij horen praten over door plan met een vriendin en sindsdien is ze al verdrietig. Ik heb daarop gezegd dat het nog niet zeker is en dat we even moeten kijken wat we gaan doen in verband met onder andere de lange zomervakanties. Even in de week gezet zeg maar
We hebben afgesproken om de kat begin juli te laten verhuizen omdat we dan naar de camping gaan. Dan zijn we 6 weken niet thuisen is 't gemis en de verandering niet zo groot in de eerste instantie. Maar mijn hart breekt als k aan haar verdriet denk.
Mijn vraag, zijn er mensen met soort gelijke ervaringen? En hoe zijn jullie hiermee omgegaan met kleine kinderen. Moet ik het nu al vertellen dat de kat zeker gaat verhuizen en waarheen (heb foto's van de mevrouw en haar huis en tuin) Of beter wachten tot 't kort ervoor zodat ze nu nog niet verdrietig hoeft te zijn? Of zijn kinderen flexibeler dan ik denk? De eerste 6 weken zijn we sowieso niet thuis.. Ik vind 't zooo moeilijk, en zo sneu voor m'n dochter. Maar het is niet anders en gewoon de beste oplossing, houden is geen optie en hij gaat daar alle liefde en aandacht krijgen die hij verdient. Wil 'mn dochter geen verdriet doen en dat doen we straks wel...
dinsdag 9 juni 2020 om 10:26
Ik denk dat wanneer je een beestje geen aandacht kan geven die het verdient je het beestje inderdaad maar beter weg kan doen naar een huisje waar het die aandacht wèl krijgt.
Je schaft inderdaad geen dieren aan om ze weer weg te doen maar omstandigheden kunnen veranderen.
Mijn ex had onze kat gehouden maar toen ie een relatie kreeg en hij als de kids bij mij waren bij haar was, was de kat alleen thuis. Hij deed de kat ook weg zonder het dat met mij te bespreken en de kinderen kwamen verdrietig hier dat papa de kat weg ging doen... terwijl het onze kat was geweest. Maar de kat was aan een ander klein kind beloofd en ik kon het dan weer niet over mijn hart verkrijgen om het dat kindje weer te ontzeggen... Kids waren even verdrietig maar waren er ook snel weer overheen.
Je schaft inderdaad geen dieren aan om ze weer weg te doen maar omstandigheden kunnen veranderen.
Mijn ex had onze kat gehouden maar toen ie een relatie kreeg en hij als de kids bij mij waren bij haar was, was de kat alleen thuis. Hij deed de kat ook weg zonder het dat met mij te bespreken en de kinderen kwamen verdrietig hier dat papa de kat weg ging doen... terwijl het onze kat was geweest. Maar de kat was aan een ander klein kind beloofd en ik kon het dan weer niet over mijn hart verkrijgen om het dat kindje weer te ontzeggen... Kids waren even verdrietig maar waren er ook snel weer overheen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
dinsdag 9 juni 2020 om 10:27
Hoezo, als je een vast huisje hebt dan kan het prima.
2 kennissen van mij nemen de kat steeds heen en weer mee.
Stressed is just desserts spelled backwards

Met sommige katten kan dat prima. Als je niet uitprobeert weet je dat niet.

Overdrijven is ook een vakMadeliefjees schreef: ↑09-06-2020 10:24Willens en wetens bezorg je je kind een traumatische ervaring. Ze zal hier nu of later echt problemen mee krijgen, het vertrouwen in mensen, de hechting etc.
Ik stel voor om moeder weg te doen.

De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

dinsdag 9 juni 2020 om 10:28
dinsdag 9 juni 2020 om 10:29
Heel erg sneu voor dochter dat mama compleet aan haar verdriet voorbij gaat.
Maar voor de kat qua liefde misschien wel beter ja. Heb zelf twee katten en ze gingen mee of ik regelde oppas thuis. Moet er niet aan denken om ze na jaren zo af te danken.
If God is watching us, the least we can do is be entertaining
dinsdag 9 juni 2020 om 10:30
Doe eens normaal. Het kind is 5, die ga je niet chanteren.Niq schreef: ↑09-06-2020 10:27Ja ik ben blij dat de kat ergens anders heen kan, naar iemand die alle tijd heeft.
Hopelijk oveleeft die vrouw hem wel, zodat hij niet nog een keer hoeft te verhuizen.
Vraag je kind wat ze liever heeft, 5 maanden per jaar op vakantie in de caravan of het hele jaar door een kat.
ik geef mn bek ook maar een douw

dinsdag 9 juni 2020 om 10:31
dinsdag 9 juni 2020 om 10:31
en toch...
is het voor een kind heel erg, als een huisdier weg moet. Voor een kind is het dier onderdeel van het gezin
Toen ik klein was, moest de kat van een vriendinnetje weg, en haar verdriet staat mij nog steeds bij.
Ze sliep met het beest, hield er van
En natuurlijk kan een dier overlijden, maar wegdoen om een keus van pa of ma is echt moeilijk te verkroppen voor een kind
dinsdag 9 juni 2020 om 10:34

dinsdag 9 juni 2020 om 10:34
Ze schreef toch ook hier dat ze sinds vorig jaar die plek hadden.
dinsdag 9 juni 2020 om 10:37
Is het niet mogelijk dat je de kat zelf houdt, en dat hij uit logeren gaat bij die oudere dame als jullie op de camping zitten ? Dat de kat als het ware 2 huisjes heeft ? Ik heb zelf geen katten, dus ik weet niet of dat een goed idee is voor het beestje, maar voor je dochter is dat een stuk fijner toch ?
dinsdag 9 juni 2020 om 10:37
Dit...
Ik denk ook dat die kat beter af is in een ander huis. Het klinkt alsof je er het liefst nu al van af wil.
Dat jij het pas in juli wil vertellen vind ik echt absurd. Jouw dochter heeft alle recht om verdrietig te zijn en ook om daar de ruimte voor te krijgen.
Vertel het haar zo snel mogelijk. Dat is nog het minste wat je kunt doen.

dinsdag 9 juni 2020 om 10:40
Dan is de kat dus al vaker alleen geweest aangezien ze 5 maanden per jaar op die camping zitten. Er staat nergens in de OP dat de kat daar last van had.
Maar goed, je ziet nu al aankomen dat dat natuurlijk ineens wel een probleem was.
To probeert het weg doen van de kat gewoon goed te praten, lulsmoesjes dus.
dinsdag 9 juni 2020 om 10:41

dinsdag 9 juni 2020 om 10:41
Zo te lezen is het beter voor de kat om in een liefdevol huis te wonen. Ben eerlijk tegen je dochter, vertel je redenen en hak de knoop door. Oftewel; kat zo snel mogelijk naar het nieuwe baasje. Als je vind dat je kat nu niet genoeg liefde krijgt snap ik niet waarom je het beestje nog even in huis houd voordat je naar de camping rijdt. Ook voor je dochter is dat moeilijk.
Ik weet niet wat voor psychische problematiek je hebt, camping zou misschien best kunnen helpen voor je, daar ga ik niet over. Maar dat als excuus opvoeren dat de kat weg moet vind ik ook vreemd. Je hebt ook nog een partner neem ik zo aan?
Ik ben echt mega ervaringsdeskundig als het aankomt op psychische problematiek, heb dus ook geen hond of kinderen op het moment. Maar ik heb wél twee katten en die komen echt niks tekort. Sterker nog, ze helpen me enorm. Ééntje komt nooit bij me liggen, behalve als ik door een donker, suicidaal dal ga. Dan ligt hij standaard naast me. Ik heb moeite met mezelf te verzorgen, maar elke avond stipt 17u krijgen ze eten. Het bakje zit altijd vol. Als ik opgenomen ben kan ik niet voor ze zorgen, maar ik heb een partner, dus nogmaals; geen probleem.
Ik zou je dochter eerlijk vertellen wat je beweegredenen zijn. Maar vraag jezelf even af of je echt niet als gezin voor het beestje kunt zorgen, of je jezelf dat niet aanpraat om het schuldgevoel wat te verminderen. En ben dan eerlijk tegenover je dochter dat het een grote verantwoordelijkheid is om een dier in huis te nemen, dat je er toentertijd niet genoeg over heb nagedacht en dat het beestje nu naar een hele lieve mevrouw gaat omdat jullie graag op de camping willen zitten. Daar kan ze alleen maar van leren.
Ik weet niet wat voor psychische problematiek je hebt, camping zou misschien best kunnen helpen voor je, daar ga ik niet over. Maar dat als excuus opvoeren dat de kat weg moet vind ik ook vreemd. Je hebt ook nog een partner neem ik zo aan?
Ik ben echt mega ervaringsdeskundig als het aankomt op psychische problematiek, heb dus ook geen hond of kinderen op het moment. Maar ik heb wél twee katten en die komen echt niks tekort. Sterker nog, ze helpen me enorm. Ééntje komt nooit bij me liggen, behalve als ik door een donker, suicidaal dal ga. Dan ligt hij standaard naast me. Ik heb moeite met mezelf te verzorgen, maar elke avond stipt 17u krijgen ze eten. Het bakje zit altijd vol. Als ik opgenomen ben kan ik niet voor ze zorgen, maar ik heb een partner, dus nogmaals; geen probleem.
Ik zou je dochter eerlijk vertellen wat je beweegredenen zijn. Maar vraag jezelf even af of je echt niet als gezin voor het beestje kunt zorgen, of je jezelf dat niet aanpraat om het schuldgevoel wat te verminderen. En ben dan eerlijk tegenover je dochter dat het een grote verantwoordelijkheid is om een dier in huis te nemen, dat je er toentertijd niet genoeg over heb nagedacht en dat het beestje nu naar een hele lieve mevrouw gaat omdat jullie graag op de camping willen zitten. Daar kan ze alleen maar van leren.
dinsdag 9 juni 2020 om 10:43

dinsdag 9 juni 2020 om 10:44
Ja ik vroeg me dus ook al af hoe ze dat vorig jaar deed en stiekem hoopte ik dat ze toen maar 4 dagen op het hele jaar weg waren.Anyco schreef: ↑09-06-2020 10:40Dan is de kat dus al vaker alleen geweest aangezien ze 5 maanden per jaar op die camping zitten. Er staat nergens in de OP dat de kat daar last van had.
Maar goed, je ziet nu al aankomen dat dat natuurlijk ineens wel een probleem was.
To probeert het weg doen van de kat gewoon goed te praten, lulsmoesjes dus.
dinsdag 9 juni 2020 om 10:45
Denk niet dat het zinvol is om to te overtuigen. Kat gaat sowieso de deur uit want ze moet 6 weken naar de camping.
Ze zit nu alleen met een kind wat ontroostbaar is, goh wat sneu voor je to.
Je dochter verdient de waarheid en breng die kat zsm naar z’n nieuwe baasje.
Je gaat je kind niet vertellen dat hij weg moet om hem dan vervolgens nog in huis te houden en het nog moeilijker te maken.
Voor een kat die je 9 jaar bij je hebt gehad neem je wel heel makkelijk afstand.
Nergens in je post staat dat jij er zelf ook verdriet van hebt, bijzonder!
Ze zit nu alleen met een kind wat ontroostbaar is, goh wat sneu voor je to.
Je dochter verdient de waarheid en breng die kat zsm naar z’n nieuwe baasje.
Je gaat je kind niet vertellen dat hij weg moet om hem dan vervolgens nog in huis te houden en het nog moeilijker te maken.
Voor een kat die je 9 jaar bij je hebt gehad neem je wel heel makkelijk afstand.
Nergens in je post staat dat jij er zelf ook verdriet van hebt, bijzonder!
dinsdag 9 juni 2020 om 10:45
Op dit moment heeft je dochter je met een vriendin horen praten over het wegdoen van de kat, heb jij gezegd dat je er nog even over moet denken, terwijl je al weet dat het gaat gebeuren. Dit lijkt me heel onzeker voor dochter. Nu denkt ze misschien dat ze er nog iets aan kan veranderen.
Dit soort dingen maken veel indruk op kinderen, dus let op dat ze dit soort dingen niet per ongeluk hoort maar neem de tijd om het uit te leggen op haar niveau!
Dit soort dingen maken veel indruk op kinderen, dus let op dat ze dit soort dingen niet per ongeluk hoort maar neem de tijd om het uit te leggen op haar niveau!