Still flying

dinsdag 7 januari 2020 om 09:29
Welkom in mijn 2de vervolgtopic!
Inmiddels ben ik een jaar in dienst bij een airline waar ik voortaan naar zal verwijzen als TrolleyDolly's Airline (TDA). Bij een nieuw vliegjaar hoort uiteraard ook een nieuw vliegtopic die ik wederom zal volschrijven met mijn belevenissen.
In het topic van vorig jaar staan situaties beschreven die rechtstreeks uit een telenovella leken te komen. Maar dan zonder script of flatterende belichting.
Ik ben benieuwd wat 2020 voor deze TrolleyDolly in petto heeft...
Link vorig topic: reizen/gone-flying-dubai/list_messages/ ... #p29344667

Inmiddels ben ik een jaar in dienst bij een airline waar ik voortaan naar zal verwijzen als TrolleyDolly's Airline (TDA). Bij een nieuw vliegjaar hoort uiteraard ook een nieuw vliegtopic die ik wederom zal volschrijven met mijn belevenissen.
In het topic van vorig jaar staan situaties beschreven die rechtstreeks uit een telenovella leken te komen. Maar dan zonder script of flatterende belichting.
Ik ben benieuwd wat 2020 voor deze TrolleyDolly in petto heeft...
Link vorig topic: reizen/gone-flying-dubai/list_messages/ ... #p29344667

dinsdag 9 juni 2020 om 15:10
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... attendants
Zou de schrijver stiekem hier meelezen?
Jee, Dolly, wat een enorme domper voor je collega's die wél wilden blijven...
Zou de schrijver stiekem hier meelezen?
Jee, Dolly, wat een enorme domper voor je collega's die wél wilden blijven...
dinsdag 9 juni 2020 om 15:43
dinsdag 9 juni 2020 om 16:25
Dan zijn ze er hoogstwaarschijnlijk wel beter op voorbereid dan nu. 's Nachts aankondigen dat je naar TC moet komen en je dan de volgende ochtend ontslaan omdat je een smetje hebt, dat vind ik niet erg netjes. Daar kun je maar beter vanaf zijn (op TO's manier dan).
mayou wijzigde dit bericht op 09-06-2020 16:29
Reden: Aangepast, niet goed gelezen.
Reden: Aangepast, niet goed gelezen.
14.97% gewijzigd

dinsdag 9 juni 2020 om 17:09
Ik heb 5 uur lang alles gevolgd op Facebook en WhatsApp uit angst dat nieuws verwijderd zou worden voor ik het kon lezen. Alles is gelukkig blijven staan. Om 13h30 besloot ik dat het welletjes was. De gemoederen bedaarden enigzins en iedereen leek samen met elkaar in alle rust het nieuws te verwerken. Langs alle kanten kwam ex crew, die na hun carrière bij TDA in het land waren gebleven, te hulp met tips en het gratis aanbieden van hun diensten toen ze het nieuws hoorden. Hartverwarmend. Ook crew onderling boden elkaar hun vaardigheden aan. Gaande van koken, het schrijven van CV's, yogalessen tot een luisterend oor.
Ik heb een uur zwetend op mijn yogamat doorgebracht om mijn gedachten te verzetten. Na een douche en wat YouTube filmpjes, checkte ik fb opnieuw. Net op dat moment brak een tweede golf van schrik uit, terwijl de meesten nog niet bekomen waren van de eerste. Om 18h15 werd er wederom een lading gevreesde mails verstuurd. Dit keer naar crew zonder overtredingen. Ik zit er wederom niet bij. Na wat rondvraag blijkt crew die zich outstation bevinden vooralsnog buiten schot te blijven.
Het komt voor ons niet geheel onverwacht. Ook al waren er optimisten die hoopten dat dit allemaal niet zou gaan gebeuren. We hebben in de laatste communicatie duidelijk tussen de lijntjes kunnen lezen wat er ons te wachten stond. Maar niks had ons kunnen voorbereiden op deze dag. Het is ontzettend naar.
Jay wilt trouwens inderdaad nog geen afscheid nemen van het vliegen. Iemand vroeg daarnaar.
Ik heb een uur zwetend op mijn yogamat doorgebracht om mijn gedachten te verzetten. Na een douche en wat YouTube filmpjes, checkte ik fb opnieuw. Net op dat moment brak een tweede golf van schrik uit, terwijl de meesten nog niet bekomen waren van de eerste. Om 18h15 werd er wederom een lading gevreesde mails verstuurd. Dit keer naar crew zonder overtredingen. Ik zit er wederom niet bij. Na wat rondvraag blijkt crew die zich outstation bevinden vooralsnog buiten schot te blijven.
Het komt voor ons niet geheel onverwacht. Ook al waren er optimisten die hoopten dat dit allemaal niet zou gaan gebeuren. We hebben in de laatste communicatie duidelijk tussen de lijntjes kunnen lezen wat er ons te wachten stond. Maar niks had ons kunnen voorbereiden op deze dag. Het is ontzettend naar.
Jay wilt trouwens inderdaad nog geen afscheid nemen van het vliegen. Iemand vroeg daarnaar.

dinsdag 9 juni 2020 om 18:38
Wat kut zeg! Worden deze mensen er nu random uit gehaald? Of op basis van hoe lang zij in dienst zijn bijv?TrolleyDolly schreef: ↑09-06-2020 17:21Oh nee!!! Ik checkte onmiddellijk mijn roommates toen ik het hoorde. 1 van de 2 heeft nu ook een mail gekregen.Ze had het nog niet gezien toen ik vroeg of ze in de clear waren. Even later stuurde ze dat ze een mail had gekregen.
![]()

dinsdag 9 juni 2020 om 20:36
Maar dat je ‘snachts die e-mail krijgt komt omdat je met een onwijs tijdverschil zit die zij ook niet van iedereen kunnen inschatten natuurlijk. Waarschijnlijk is die mail gewoon op een schappelijke tijd verstuurd voor de plaatselijke tijd.
Vergeet niet dat we in Nederland werknemers heel veel bescherming bieden tegen ontslag, maar dit is geen Nederlands contract en kent dus mogelijk ook allerlei andere regelingen. Wat hier dus gaande is, is zeer waarschijnlijk heel normaal voor dat land.
dinsdag 9 juni 2020 om 20:40
Ze werden niet voor training opgeroepen he. In training court wil niet zeggen voor training. TD zegt zelf dat iedereen al wist waarvoor dat was.
Ik vraag me af of er een reden voor is om mensen die niet in het land zijn er nu nog buiten te laten... Degenen die trouw wachten in hun thuisland zijn nu als eerste de sjaak. Ergens klinkt dat extra zuur ofzo...
Maar het gaat hard zo. Vast heel erg nodig om de maatschappij te redden maar wel heel massaal en onverwacht inderdaad. Is er financieel iets geregeld voor wie nu ontslagen wordt? Ik las dat ze naar 30.000 ontslagen toe gaan in een paar jaar maar op dit tempo duurt dat geen paar jaar... (bron: https://zakenreis.nl/luchtvaart/emirate ... voor-a380/) maar dit gaat vast niet om alleen vliegpersoneel
dinsdag 9 juni 2020 om 20:40
dinsdag 9 juni 2020 om 20:43
Nee bij KLM gaat het niet zo. Maar ik weet dat het bij het laten gaan van de externen wel heel snel ging. En daar zitten ook mensen bij die al 25 jaar extern voor KLM werkten. Maar ja, het is gewoon echt een hele serieuze crisis en het is dan of helemaal omvallen, of alles er aan doen om dit te overleven.ririanneke schreef: ↑09-06-2020 20:39Is het zo met personeel omgaan typisch iets voor deze luchtvaartmaatschappij of gaat het bij een KLM of BA net zo?
dinsdag 9 juni 2020 om 21:02
Bij KLM gaan ook ontslagen vallen binnen het vliegend personeel. Klm heeft aangekondigd dat ze het middels afspiegeling willen doen ipv lifo maar dat is niet conform de cao, dus daar zijn de gemoederen ook verhit en zitten veel mensen in de zenuwen, dus ook crew die al jaren vliegen. Klm heeft wel aangeboden dat crew vrijwillig kan vertrekken met een jaarsalaris mee, maar dat doet vrijwel niemand.
mayou wijzigde dit bericht op 09-06-2020 21:09
4.70% gewijzigd
dinsdag 9 juni 2020 om 21:17
@mayou,
Oh oké, ik las dat stukje anders. Het is verschrikkelijk om als werknemer zoiets mee te moeten maken.
Zou heel fijn zijn als het bij KLM op basis van afspiegeling zal gaan. Denk overigens dat dat het beste is voor elk bedrijf. Mijn partner was extern en we hebben daar nog steeds veel contacten. Gelukkig had mijn partner binnen 2 weken een andere werkgever, maar wij zijn ook van mening dat dat risico bij de externe ligt en dat dat financieel weer ander voordelen met zich meebrengt. Voor mensen met een vast contract is dat natuurlijk weer heel anders. Wie had dat kunnen bedenken toen we een paar maanden geleden nog het 100 jarig bestaan vieren?!
Oh oké, ik las dat stukje anders. Het is verschrikkelijk om als werknemer zoiets mee te moeten maken.
Zou heel fijn zijn als het bij KLM op basis van afspiegeling zal gaan. Denk overigens dat dat het beste is voor elk bedrijf. Mijn partner was extern en we hebben daar nog steeds veel contacten. Gelukkig had mijn partner binnen 2 weken een andere werkgever, maar wij zijn ook van mening dat dat risico bij de externe ligt en dat dat financieel weer ander voordelen met zich meebrengt. Voor mensen met een vast contract is dat natuurlijk weer heel anders. Wie had dat kunnen bedenken toen we een paar maanden geleden nog het 100 jarig bestaan vieren?!
dinsdag 9 juni 2020 om 22:28

dinsdag 9 juni 2020 om 23:58
Details gezien... Zo naar dat voor de ontslagen mensen opeens alles wegvalt. Niet te bevatten wat er gebeurt en hoe er met (ex-)werknemers wordt omgegaan. Fijn dat je in ieder geval op jouw ouders terug kunt vallen.
En ik kan me inderdaad ook voorstellen, wat Superuser2020 schrijft, dat je er misschien ook naartoe wilt om alles te kunnen afsluiten. Hopelijk kun je jouw eigen plan trekken. In ieder geval fijn dat je straks de studie hebt. Alle goeds!
En ik kan me inderdaad ook voorstellen, wat Superuser2020 schrijft, dat je er misschien ook naartoe wilt om alles te kunnen afsluiten. Hopelijk kun je jouw eigen plan trekken. In ieder geval fijn dat je straks de studie hebt. Alle goeds!

woensdag 10 juni 2020 om 11:29
Zo begrijp ik het ook inderdaad. Niemand van het personeel dat verlof aanvroeg en naar zijn thuisland vertrok is ontslagen maar (een deel van) degenen die in Dubai bleven wel? Heel vreemd.
woensdag 10 juni 2020 om 11:42

woensdag 10 juni 2020 om 12:02