Still flying

07-01-2020 09:29 1297 berichten
Welkom in mijn 2de vervolgtopic! :cheer:

Inmiddels ben ik een jaar in dienst bij een airline waar ik voortaan naar zal verwijzen als TrolleyDolly's Airline (TDA). Bij een nieuw vliegjaar hoort uiteraard ook een nieuw vliegtopic die ik wederom zal volschrijven met mijn belevenissen.

In het topic van vorig jaar staan situaties beschreven die rechtstreeks uit een telenovella leken te komen. Maar dan zonder script of flatterende belichting.

Ik ben benieuwd wat 2020 voor deze TrolleyDolly in petto heeft...

Link vorig topic: reizen/gone-flying-dubai/list_messages/ ... #p29344667
Vanochtend werd ik om 04h30 wakker en keek ik meteen hoe de nacht voor mijn collega's was verlopen. Er zijn geen mails meer verstuurd maar ik zag een berichtje van iemand die in mijn crewwijk woont. Daar staan 5 appartementsblokken vol crew broederlijk naast elkaar in een L rond het park. Hij zei dat hij al de hele nacht gehuil en geschreeuw hoorde. Een purser reageerde en zei dat hij best even kon gaan checken. De poster zei dat hij dat in de ochtend zou doen. De purser zei echter; "Ga nu kijken. Straks is het misschien te laat." De poster is gaan luisteren aan de deur maar hoorde dat de crew met z'n 3 in de woonkamer zaten. Ze waren dus geen van allen alleen.

Een ander meisje zei ook dat ze geschreeuw hoorde maar wist niet waar het vandaan kwam. Ze riep de persoon via fb op om haar op te zoeken en gaf haar appartement nr op in de hoop dat de persoon in kwestie het zou zien.

Via WhatsApp las ik dat een aantal meisjes zich tegoed hadden gedaan aan een fles wijn. Een ander sprak over kalmeerpillen waar ze van moest overgeven. Nog een ander sprak over hartkloppingen en misselijkheid van de spanning. Schrijnend. Veel crew zijn jong en/of hebben geen fijne thuissituatie en/of hebben weinig perspectief in hun thuisland en/of waren de kostwinner voor hun familie thuis. En natuurlijk heb je ook de mensen met een lening.

Mijn roommates staan er gelukkig wel positief in. Die zijn wat ouder en waren ook al 5 jaar in dienst. De roommate die ontslagen is, zag dit als het duwtje in de rug dat ze nodig had om aan een nieuw leven te beginnen. Jenny staat er net zo in en had afgelopen weekend al een hoop spullen verkocht die ze niet kan/wil meenemen naar huis. Nu is het alleen nog wachten op die mail voor haar. :proud: Ze is ervan overtuigd dat die komt. We zijn plannen aan het maken om onze laatste periode samen in Dubai zo aangenaam mogelijk te maken.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
10-06-2020 11:29
Zo begrijp ik het ook inderdaad. Niemand van het personeel dat verlof aanvroeg en naar zijn thuisland vertrok is ontslagen maar (een deel van) degenen die in TDA-stad bleven wel? Heel vreemd.
Eigenlijk vind ik dat niet zo vreemd. Ik vermoed: TD (en mogelijk ook die ander personeelsleden) heeft onbetaald verlof aangevraagd en 'kost' dus de maatschappij even niks. Mensen die stand-by staan, moet de maatschappij nog steeds uitbetalen. Kost meer geld. (waarmee ik overigens niet wil suggereren dat TD wordt ontslagen; dat blijft onduidelijk)

Ik weet niet of dit klopt hoor en het is ontzettend wrang, maar ik vermoed dat het vooral een economische afweging is als je het vanuit de maatschappij beredeneert.

(ik heb de plaatsnaam even weggehaald in de quote, voor de zekerheid/ Googlebaarheid)
tja2 wijzigde dit bericht op 10-06-2020 13:55
8.34% gewijzigd
TD, wat heftig om te lezen. Kun je ook bij jouw familie terecht want dit lijkt me wel ontzettend veel om te verwerken opeens.

Als je weer teruggaat, moet je daar dan ook een maand blijven? En moet je twee weken in quarantaine? Het lijkt mij, gezien alles wat gaande is, ontzettend moeilijk om dan in jouw appartement te blijven.
Fijn dat het betrekkelijk goed gaat met jouw roommates in ieder geval. Pas goed op jezelf.
Bedankt voor je bezorgdheid Tja2. Met mij gaat het prima. Wat slecht geslapen vannacht maar dat is niet zo erg.

Ik praat er voortdurend over met mijn ouders. Dat helpt veel.

Ik zal inderdaad 2 weken in quarantaine moeten daar. Maar gelukkig hebben ze de hotelquarantaine afgeschaft dus ik kan gewoon naar mijn appartement en mijn roommates. Het is toch veel te heet om buiten te komen. :proud:

Ik zal ook een maand moeten blijven anders zal ik alsnog een boete moeten betalen.

Intussen is de 3de mailronde begonnen. Jenny is er dit keer ook bij. Dat had ik al verwacht. Ze zei meteen: "Don't be sorry!"
Ik reageerde toen: "nee hoor. Ik hoopte al dat je erbij zou zijn. Anders waren al je voorbereidingen voor niks. ;-) Nu vertrekken we allemaal samen! Ik beloof dat ik champagne mee breng om het te vieren!"
Zij: "Ja grappig he! Ik doe morgen mijn mooiste outfit aan. Let's drink! Yeah!"

:proud:

Ik denk dat dit nog de beste manier is om ermee om te gaan.

Nog steeds geen mail voor mij noch voor Jay.
Maar de eerste groep moest nog naar training office. De rest 'alleen' via de mail begrijp ik. Wat een tempo gooien ze erin zeg. Is het gewoon willekeurig denk je? Of nog iets van beleid? Het gaat zo massaal dat het haast wel willekeurig moet zijn toch?
Wat is gunstiger voor jou? Ontslag nemen of krijgen?
Wel lullig voor de mensen die nog door willen vliegen als ze ontslag krijgen, er zullen er vast ook veel vrijwillig mee op willen houden net zoals jij.
Fijn dat je erover kunt praten en beter dat je wel 'gewoon' naar jouw appartement kunt tijdens de quarantaine. En inderdaad: buiten rondlopen is te warm daar. :-)

Het tempo van de aangekondigde ontslagen ligt wel hoog. En jammer, wat hierboven is gezegd, dat niet eerst geïnventariseerd wordt of mensen vrijwillig (met een ontslagregeling) kunnen vertrekken. In NL is het hard als er ergens ontslagen vallen, maar je hebt dan nog wel steeds bepaalde rechten.

Alle goeds en hopelijk kun je het goed afsluiten.
mayou schreef:
09-06-2020 22:28
Voor veel crew is afspiegeling verschrikkelijk. Ik heb nog veel bekenden tussen het vliegend personeel zitten, allemaal 25 jaar of langer in dienst, allemaal met een blauw hart...
Maar lifo zou toch voor net zoveel crew verschrikkelijk zijn? Dan tref je alleen de mensen die nog redelijk aan het begin van hun carrière staan met misschien nog een megaschuld of kleine kinderen of net een huis gekocht. Gedwongen ontslag is gewoon altijd kut. En ik snap wel dat afspiegeling voor KLM een stuk beter te doen is. Anders hou je een duurbetaalde crew op leeftijd over. Niet erg toekomstbestendig.
Avena schreef:
10-06-2020 20:18
Maar lifo zou toch voor net zoveel crew verschrikkelijk zijn? Dan tref je alleen de mensen die nog redelijk aan het begin van hun carrière staan met misschien nog een megaschuld of kleine kinderen of net een huis gekocht. Gedwongen ontslag is gewoon altijd kut. En ik snap wel dat afspiegeling voor KLM een stuk beter te doen is. Anders hou je een duurbetaalde crew op leeftijd over. Niet erg toekomstbestendig.
Natuurlijk is het voor klm beter en is gedwongen ontslag vreselijk, dat ben ik helemaal met je eens, maar lifo staat in de cao en bij lifo tref je hoofdzakelijk mensen die net in dienst zijn waarvan het merendeel begin 20 is en makkelijker kan switchen dan een 40er of 50er die z'n/haar hele werkbare leven crew geweest is en niet zomaar een switch kan maken. De duurbetaalde (alleen het kader trouwens) maar wel ervaren crew onder hun rang laten vliegen met tijdelijk minder salaris zou dan een oplossing kunnen zijn. Ik weet dat er genoeg zijn die dat zo zouden willen doen.
(Ik sta er wat emotioneler in)

Zie ook dit artikel: Spanning bij KLM: welke medewerkers gaan er als eerste uit? - https://nos.nl/l/2336857
mayou schreef:
11-06-2020 07:13
Natuurlijk is het voor klm beter en is gedwongen ontslag vreselijk, dat ben ik helemaal met je eens, maar lifo staat in de cao en bij lifo tref je hoofdzakelijk mensen die net in dienst zijn waarvan het merendeel begin 20 is en makkelijker kan switchen dan een 40er of 50er die z'n/haar hele werkbare leven crew geweest is en niet zomaar een switch kan maken. De duurbetaalde (alleen het kader trouwens) maar wel ervaren crew onder hun rang laten vliegen met tijdelijk minder salaris zou dan een oplossing kunnen zijn. Ik weet dat er genoeg zijn die dat zo zouden willen doen.
(Ik sta er wat emotioneler in)

Zie ook dit artikel: Spanning bij KLM: welke medewerkers gaan er als eerste uit? - https://nos.nl/l/2336857
Ik vind het zo bijzonder dat als LIFO afgesproken is in de CAO het bedrijf dan toch ergens ander voor kiest. Waar heb je dan over onderhandeld tijdens de CAO-besprekingen?

Sterkte trouwens, Trolleydolly.
@mayou, je hebt natuurlijk gelijk dat het gek is als er lifo in de CAO staat en KLM daar nu opeens onderuit probeert te komen. Bedoelen ze met cabinepersoneel alleen de flight attendants of ook de piloten? Want het is natuurlijk die laatste groep die een enorme schuld is aangegaan.
Avena schreef:
11-06-2020 09:19
@mayou, je hebt natuurlijk gelijk dat het gek is als er lifo in de CAO staat en KLM daar nu opeens onderuit probeert te komen. Bedoelen ze met cabinepersoneel alleen de flight attendants of ook de piloten? Want het is natuurlijk die laatste groep die een enorme schuld is aangegaan.
Ik denk dat er wordt gekeken per domein waar er boventalligheid is. Bij passenger services is rond de 75 procent aan personeel weg ,allemaal uitzendkrachten. Daar wordt op korte termijn al een te kort verwacht. Ik verwacht dat de grootste klappen bij inflight gaan vallen.
@mayou ben jij eigenlijk nog in dienst bij de blauwen? Of ex-werknemer met hart voor de zaak en ex-collega's. Maakt niet uit natuurlijk maar vroeg me dat af.
Sterkte TD. Zal geen hele fijn sfeer hangen daar in TD-land. Hoop dat je er een zo goed mogelijk afscheid van kan maken.
De meetings van vandaag werden gisterenavond laat gecancelled. Die van Jenny dus ook. Mijn sociale media ontplofte meteen voor de zoveelste keer en tegelijkertijd werd de geruchtenmolen stevig in gang getrokken.
TrolleyDolly schreef:
11-06-2020 12:53
De meetings van vandaag werden gisterenavond laat gecancelled. Die van Jenny dus ook. Mijn sociale media ontplofte meteen voor de zoveelste keer en tegelijkertijd werd de geruchtenmolen stevig in gang getrokken.
Jeetje. Wat een puinhoop. Wat doet dat met mensen.
kadanz schreef:
11-06-2020 13:15
Jeetje. Wat een puinhoop. Wat doet dat met mensen.

Dat doet hele nare dingen met mensen...

Sources claim three crew members died by suicide in an airline-owned accommodation block in Dubai. One crew member was said to be a pilot.

En daarom zou de nieuwe oproep ingetrokken zijn. TDA ontkent natuurlijk enig verband.
Marana schreef:
11-06-2020 13:18

Sources claim three crew members died by suicide in an airline-owned accommodation block in Dubai. One crew member was said to be a pilot.

En daarom zou de nieuwe oproep ingetrokken zijn. TDA ontkent natuurlijk enig verband.
Jeeeeeetje. Vreselijk.
Ik wilde het net komen zeggen inderdaad, over die zelfmoorden. Heftig zeg 🙁
Wat triest. Als je hele toekomst instort en dit nog de enige uitweg is.
duizel schreef:
11-06-2020 10:40
@mayou ben jij eigenlijk nog in dienst bij de blauwen? Of ex-werknemer met hart voor de zaak en ex-collega's. Maakt niet uit natuurlijk maar vroeg me dat af.
Sterkte TD. Zal geen hele fijn sfeer hangen daar in TD-land. Hoop dat je er een zo goed mogelijk afscheid van kan maken.
Het laatste. Heb heel lang gevlogen, maar ben er nu alweer een poos uit en zal altijd een blauw hart voor de zaak en ex-collega's houden!

Wat erg van die crew in Dubai!
Avena schreef:
11-06-2020 09:19
Bedoelen ze met cabinepersoneel alleen de flight attendants of ook de piloten?
Alleen de cabine bemanning, dus niet de piloten. Die hebben een andere cao.
Ik vind dat de maatschappij zich die zelfdodingen wel zou mogen aantrekken. Het is mijns inziens ook het gevolg van hoe men die baan neerzet: zéér strenge selecties, ook als je eenmaal aangenomen bent bizarre eisen waaraan je continu moet voldoen, er wordt een soort high society-wereld omheen gecreëerd en gedaan alsof je echt tot de happy few behoort als je daar eenmaal werkt. Terwijl het onder de streep ook maar gewoon een baan is. En hoewel het dramatisch is, zou het niet zo mogen zijn dat het verlies van een baan letterlijk het einde van de wereld betekent. Het lijkt me een wat ongezonde wereld om je in te begeven.
Goede vlucht morgen Dolly.
Ik hoop dat je dit op een goede manier kunt afsluiten, voor zover je hier over een goede manier kunt spreken.
Ik denk wel dat het goed is om terug te gaan en het er uitgebreid met collega’s over te hebben. Het zal een rare sfeer zijn, maar ik verwacht onderling ook een groot saamhorigheidsgevoel.

:hug:
Marana schreef:
11-06-2020 13:18

Dat vind ik wel heel erg heftig.

Een piloot heeft wellicht nog een hoge studieschuld af te betalen en overal is het nu mager in de vliegbranche.
Hier nog een heftig artikel erover: https://www.linkedin.com/pulse/emirates ... -stirling/

Fijn land... je mag blij zijn als je er straks weg ben zonder dat je een lening of iets bent aangegaan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven