Still flying

07-01-2020 09:29 1297 berichten
Welkom in mijn 2de vervolgtopic! :cheer:

Inmiddels ben ik een jaar in dienst bij een airline waar ik voortaan naar zal verwijzen als TrolleyDolly's Airline (TDA). Bij een nieuw vliegjaar hoort uiteraard ook een nieuw vliegtopic die ik wederom zal volschrijven met mijn belevenissen.

In het topic van vorig jaar staan situaties beschreven die rechtstreeks uit een telenovella leken te komen. Maar dan zonder script of flatterende belichting.

Ik ben benieuwd wat 2020 voor deze TrolleyDolly in petto heeft...

Link vorig topic: reizen/gone-flying-dubai/list_messages/ ... #p29344667
Alle reacties Link kopieren
Trolley Dolly

Heel veel succes met de vervolg stappen die je nu gaat ondernemen.
Zo te lezen ga jij er wel komen.

Bedankt voor het inkijkje in het leven van jou als stewardess.
Heb genoten van het meelezen in de topics.
In plaats van een goed boek las ik jouw topics graag door :P.
Karakter is wat je bent in het donker.
Dankjewel MidasWolf! :D

Maar het avontuur is nog niet helemaal voorbij. Mijn stressniveau momenteel: through the roof!

Eindelijk kwamen gisteren de berichten waar de realisten onder ons op zaten te wachten: de eerste ontslagen zijn gevallen. Enkel de crew in opleiding maar ik geloof dat het daar niet bij blijft. In sommige artikels konden we lezen dat er vandaag meer nieuws zou volgen. Vannacht heb ik dus weer heel weinig geslapen. De onrust stijgt met de minuut nu het desondanks verdacht stil blijft. Zelfs geen email omtrent de ontslagen van gisteren! Berichten die we over dit onderwerp posten in de Facebookgroep verdwijnen telkens.

Ondertussen krijg ik geen toestemming van de TDAland overheid om terug te vliegen.

Al die onzekerheid is heel erg vervelend!
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom zit je daar zo over in de stress, je wil toch ook zelf bij hen weg?
Ontslagen worden zal vast financiële voordelen met zich meebrengen.
Wat Zanahoria zegt, zou ontslag juist niet gunstig voor je zijn?
Kun je je resterende spullen daar niet op laten sturen zodat je uberhaupt niet meer daarheen hoeft?
Alle reacties Link kopieren
O, dat is naar. Sterkte met die onzekerheid, nooit leuk!
Voor jezelf vervelend, maar ik vermoed ook dat je je zorgen maakt om jouw collega's? :hug:

Mochten ze tot ontslag overgaan, dan neem ik aan dat je hiervoor wordt gecompenseerd? En dat je misschien de mogelijkheid hebt om spullen te laten opsturen, wat Redbulletje al zegt.

Hopelijk kun je alles op de juiste manier afronden, zodat het voor jezelf ook oké is. Alle goeds!
Ontslag krijgen zou inderdaad het ideale scenario zijn. Tenminste, als dat ten gevolge van Corona is. Als ik zelf mijn ontslag veroorzaak verlies ik 900 euro.

Er is nog steeds geen nieuws van TDA. Maar ik heb wel goedkeuring gekregen om naar TDAland te vliegen. Nu is het weekend begonnen ginds dus ik wacht nog even af tot zondag. Als ik dan nog steeds geen ontslag heb gekregen boek ik een ticket voor 26/6 vanuit Amsterdam. TDA vliegt pas vanaf 1/7 naar Brussel en dat is net 1 dag te laat. Mijn unpaid leave loopt maar tot de laatste dag van Juni en nu ik toestemming heb om terug te vliegen heb ik geen excuus meer om te blijven.

Eenmaal in TDAland stuur ik mijn ontslagmail. Vervolgens moet ik 14 dagen in quarantaine en dan is de helft van mijn opzeg al om. Eind Juli ben ik definitief terug thuis.

Nu heb ik in ieder geval perspectief en kan ik mij met een gerust hart inschrijven voor mijn opleiding. :D
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn!
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je er uit bent. Ik denk dat deze beslissing je een stuk rust geeft.
Nu nog even duimen dat ze je gaan ontslaan. Hoe raar is dat, hopen dat ze je zullen ontslaan. Tja, het zijn rare tijden.

En nu vooruitkijken naar nieuwe uitdagingen.
Alle reacties Link kopieren
En dat op en neer vliegen dan? Weegt dat op tegen die 900 euro?
Alle reacties Link kopieren
duizel schreef:
05-06-2020 22:28
En dat op en neer vliegen dan? Weegt dat op tegen die 900 euro?
Dat! En twee weken opgesloten in je appartement? Is het dat waard?
Kan me ook wel voorstellen dat je zelf je laatste spullen op wil halen, en afscheid nemen van de mensen daar. Zijn die er wel überhaupt of zitten die dan ook in quarantaine als jij er na twee weken uit mag...
Wel jammer dat we je avonturen als stewardess niet meer kunnen volgen, maar vind het erg dapper dat je deze stappen allemaal hebt gezet.
Update!

Gisteren kwam er inderdaad nieuws vanuit TDAland. Geen ontslagen maar wel een verdere reductie van het basisloon (-50%) vanaf 1/7. De zoektocht naar een goedkoop ticket kon dus beginnen. Al snel bleek dat er vanaf volgende week geen tickets aan 50% korting meer te boeken waren voor de daarop volgende 4 weken. Ik heb alle buurlanden gecheckt, maar niet verder dan halverwege Juli. Ik moet dus deze week vertrekken. Dus ik heb een ticket geboekt voor aanstaande zondag vanuit Frankfurt.

Voordeel van dit snelle vertrek is dat ik nog 2 weken basisloon krijg aan 75% en slechts 2 weken aan 50%. :yes:

Als ik ontslag zou nemen vanuit België en dus mijn opzegmaand niet doe, moet ik een "boete" betalen van 100% basisloon. Ondanks de huidige reducties. En dan ben ik niet zeker of ik 100kg gratis cargo krijg voor mijn spullen. Het zou onderaan de streep dus een fikse rekening betekenen.

Maar goed, het ticket is geboekt en we kunnen beginnen aan de laatste hordes. Jay blijft trouwens nog een poosje in België.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt er in ieder geval goed over nagedacht. Heeft Jay langer vrij dan?
We hebben beiden nog unpaid leave gekregen voor Juli. Dus ze kan nog even blijven. Ik wil het allemaal zo snel mogelijk achter de rug hebben. Ik verwacht het niet zo snel, maar stel dat er een 2de golf van besmettingen komt terwijl ik nog in TDAland zit... dat zou eea weer een stuk ingewikkelder maken. En het is niet zo dat ik geld verlies door vroeger ontslag te nemen. Integendeel.

Inmiddels ben ik ingeschreven voor de opleiding. :proud: Ik heb er zin in!
Is het niet goedkoper je spullen gewoon op te laten sturen ipv nog op en neer te vliegen met alle risico's en ongemakken van dien?
redbulletje schreef:
08-06-2020 15:04
Is het niet goedkoper je spullen gewoon op te laten sturen ipv nog op en neer te vliegen met alle risico's en ongemakken van dien?
Volgens mijn berekeningen niet nee. Terugkeren is verreweg het voordeligste. De ongemakken compenseer ik door nog een laatste keer mijn nagels te laten doen daar. :D

Vanuit België mijn ontslag geven zou ook niet heel erg vlotjes verlopen door mijn visum die moet worden gecancelled, bankrekeningen die moeten worden opgezegd, vanop afstand mijn verhuis regelen,..

Ik kan trouwens niet uitsluiten dat ik nog wat reducties over het hoofd zie die ik zal vermijden door terug te gaan. Het verloopt niet heel erg netjes allemaal. Maar er is geen vakbond die de luchthaven kan platleggen dus ik zal me erbij moeten neerleggen. Een extra reden om niet teveel achterom te kijken en mijn plan uit te voeren. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Succes :)
Primeurtje voor jullie. :-( Vannacht om 01h hebben een hoop collega's met een waarschuwing in hun dossier een mail gekregen met een uitnodiging om zich vandaag in training college te melden. Aangezien we zoiets vorige week al hebben gezien wist iedereen die nog wakker was hoe laat het is.

Velen hebben geen oog dicht gedaan en zojuist kwam de bevestiging van de mensen die 's ochtends moeten gaan. Ontslagen. En niet zo weinig. 7000 volgens de digitale tamtam. Collega's in zak en as. En ik, ik voel me schuldig. Ik ben volledig bereid om te vertrekken maar ik heb geen email gekregen. In plaats daarvan is iemand anders zijn/haar wereld ingestort. Waarom hebben ze niet eerst om vrijwilligers gevraagd?? Waarom niet eerst de optie onbetaald verlof geven? Er zijn zoveel mensen die nu vrijwillig willen vertrekken... maar in plaats daarvan valt het doek voor mensen die een heel leven hebben opgebouwd daar, een woning hebben gekocht, kinderen hebben,... Het is een trieste dag.

Mijn roommates hebben gelukkig geen mail gehad. 1 van mijn roommates heeft een lening.
Alle reacties Link kopieren
TrolleyDolly schreef:
09-06-2020 09:14
Primeurtje voor jullie. :-( Vannacht om 01h hebben een hoop collega's met een waarschuwing in hun dossier een mail gekregen met een uitnodiging om zich vandaag in training college te melden. Aangezien we zoiets vorige week al hebben gezien wist iedereen die nog wakker was hoe laat het is.

Velen hebben geen oog dicht gedaan en zojuist kwam de bevestiging van de mensen die 's ochtends moeten gaan. Ontslagen. En niet zo weinig. 7000 volgens de digitale tamtam. Collega's in zak en as. En ik, ik voel me schuldig. Ik ben volledig bereid om te vertrekken maar ik heb geen email gekregen. In plaats daarvan is iemand anders zijn/haar wereld ingestort. Waarom hebben ze niet eerst om vrijwilligers gevraagd?? Waarom niet eerst de optie onbetaald verlof geven? Er zijn zoveel mensen die nu vrijwillig willen vertrekken... maar in plaats daarvan valt het doek voor mensen die een heel leven hebben opgebouwd daar, een woning hebben gekocht, kinderen hebben,... Het is een trieste dag.

Mijn roommates hebben gelukkig geen mail gehad. 1 van mijn roommates heeft een lening.
Jeetje wat heftig. Zijn dit collega's die al in het land waren. Je schrijft met een waarschuwing in het dossier. Hebben ze nu de collega's gedaan waar al ooit een klacht over was?
Vreemd dat ze inderdaad niet eerst naar vrijwilligers vragen. Jij zit natuurlijk ook nog in het promotie team. Daarom misschien ook wat 'veiliger'?
7000?? Google zegt dat dat een derde is. Dat is wel heel erg veel lijkt me?
Heftig.

Ze hadden inderdaad om vrijwilligers kunnen vragen. Van de andere kant had jij (en andere collega´s die van plan zijn ontslag te nemen) ook kunnen beslissen vanuit België ontslag te nemen in plaats van terug te vliegen en ter plekke je ontslag in te dienen. Maar het is anders gelopen en daar kun je nu weinig aan veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Och wat zuur zeg.
Alle reacties Link kopieren
Wat heftig TrolleyDolly. Het is ook niet iets wat je kan veranderen helaas. :hug: Het lijkt mij ook niet dat daar een vakbond is ofzo. Erg naar.

Ik vraag me wel af, ongetwijfeld heb je daar goed over nagedacht :-), is het echt de meest handige optie om naar TDA te vliegen en daar ontslag te nemen? Vooral met het oog op corona en dat onzeker is wat er verder gaat gebeuren. Je geeft zelf al aan dat je vanuit Frankfurt gaat vliegen. Ik vraag mij ook af wat er met de grenzen gebeurt, mocht er ergens een nieuwe uitbraak komen (ik hoop echt niet dat het gebeurt). Is er echt geen mogelijkheid om vanuit België het ontslag in te dienen en vanuit daar de praktische kant te regelen? Dat is financieel minder voordelig, maar scheelt misschien wel weer extra stress? En blijft zo'n boete-beding in zo'n geval dan echt staan? Dit is natuurlijk geen gangbare situatie.

Voor mij persoonlijk zou de gedachte om (langer) in quarantaire te moeten in een land waar je eigenlijk weg wilt, heel moeilijk zijn. Maar goed, ik ben jou natuurlijk niet :) en zit veilig thuis op de bank te typen; ik kan me voorstellen dat je jouw eigen afweging wilt maken. Maar ik zou in dit geval niet alleen naar het financiële plaatje kijken, geloof ik (al is dat misschien makkelijker gezegd dan gedaan).

Doe wat voor jezelf oké is. Je kunt niks aan zo'n bedrijfsbeslissing doen, al voelt dat misschien anders. Sterkte!
tja2 wijzigde dit bericht op 09-06-2020 12:20
Reden: aanvulling
11.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, 7000 mensen die nu grote stress hebben.
Mensen die dachten hun leven op de rit te hebben en nu dit, wie had dat 3 maanden terug kunnen bedenken.
Is er vanuit TDA nog iets van financiële hulp of is het nu ook gelijk gedaan met de inkomsten van deze mensen.
Alle reacties Link kopieren
Wil Jay nog wel terug aan het werk? Of ook van plan om te stoppen.

Vraag me ook af of er een financiële regeling is voor degene die ontslagen worden? Ik lees dat er over een paar jaar verspreid 30.000 mensen ontslagen gaan worden. Heftig hoor. Ik zou ook denken dat het vanuit België te regelen zou moeten zijn met een regeling voor bagage die nog verstuurd moet worden. Lijkt me voor tda ook aantrekkelijker.
Alle reacties Link kopieren
Wat een ongelofelijke vuile streek! Wees blij dat je daar binnenkort vanaf bent!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven