Kat wegdoen, kind verdrietig. Hoe hiermee omgaan?

09-06-2020 09:41 579 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,

Ik wil graag wat delen, om 't kwijt te zijn maar ook om wat tips evt wat te doen en hoe ermee om te gaan.
Wij hebben een kat, al 9 jaar. Onze dochter is 5. Door mijn (mentale)
gezondheid kunnen wij niet meer (goed genoeg) voor de kat zorgen. Ook hebben wij sinds vorig jaar een vaste plek op 'n camping waarvoor we heel lang in de wachtlijst hebben gestaan. Dat is 5 maanden per jaar, de weekenden en alle vakanties zijn we daar. Waardoor hij veel alleen is, wat wij zielig vinden en 't is lastig met eten geven. Nu is er via via een wat oudere dame die is haar man verloren en zou onze kat heel graag willen zodat ze niet meer zo alleen is. In het belang van de kat gaan we dit ook doen, hij verdient een huis met liefde en aandacht wat is bij ons al lange tijd niet meer krijgt.

Win win dacht ik dus. Maar het is ook met de nodige verdriet en pijn want over dochter is stapelgek op 't beestje. Ze heeft mij horen praten over door plan met een vriendin en sindsdien is ze al verdrietig. Ik heb daarop gezegd dat het nog niet zeker is en dat we even moeten kijken wat we gaan doen in verband met onder andere de lange zomervakanties. Even in de week gezet zeg maar 😏

We hebben afgesproken om de kat begin juli te laten verhuizen omdat we dan naar de camping gaan. Dan zijn we 6 weken niet thuisen is 't gemis en de verandering niet zo groot in de eerste instantie. Maar mijn hart breekt als k aan haar verdriet denk.

Mijn vraag, zijn er mensen met soort gelijke ervaringen? En hoe zijn jullie hiermee omgegaan met kleine kinderen. Moet ik het nu al vertellen dat de kat zeker gaat verhuizen en waarheen (heb foto's van de mevrouw en haar huis en tuin) Of beter wachten tot 't kort ervoor zodat ze nu nog niet verdrietig hoeft te zijn? Of zijn kinderen flexibeler dan ik denk? De eerste 6 weken zijn we sowieso niet thuis.. Ik vind 't zooo moeilijk, en zo sneu voor m'n dochter. Maar het is niet anders en gewoon de beste oplossing, houden is geen optie en hij gaat daar alle liefde en aandacht krijgen die hij verdient. Wil 'mn dochter geen verdriet doen en dat doen we straks wel...
MarvelousMrsMaisel schreef:
09-06-2020 14:33
Jemig. Tijd voor een koude douche, of wat? Beetje pas op de plaats zou je sieren.

Ik begrijp dus niets van mensen die alleen maar empathie voor dieren kunnen opbrengen, en niet voor andere mensen. Ik vind dat iets doms, iets simpels hebben. Het doet me vermoeden dat die mensen zwaar beschadigd zijn. En het doet met denken aan PVV'ers. Met hun dierenpolitie en vluchtelingen-haat.
Empathie voor dieren kunnen opbrengen sluit empathie voor mensen niet uit.
Ik vind je post erg kortzichtig en ongenuanceerd. Ik vind dat iets doms en simpels hebben.
Iets beschadigds, alsof je misschien te weinig liefde hebt gehad.
En dat ongenuanceerde en generaliserende in je post doet mij juist denken aan pvv-ers.
Typisch hoe we allemaal verschillend denken.
mater_matuta schreef:
09-06-2020 15:40
Mijn moeder heeft het ooit gepresteerd om ons konijn naar de kinderboerderij te brengen. Sibling en ik hebben de hele terugweg tranen met tuiten gehuild. We kregen een cadeautje om het gemis van Nijn te compenseren, hebben we weggegooid omdat we alleen maar verdrietig waren als we er mee speelden omdat we dan aan ons lieve zachte knuffelige konijn moesten denken. Maar vooral de kat wegdoen TO, totaal niet zielig voor je kat en je kind. Ook goed voorbeeld voor je dochter en zo. Veel plezier op de camping gewenst.
En hoe heftig is de band tussen jou en je moeder beschadigd? is het ooit nog goedgekomen? (Ik vraag dit nav het feit dat sommige mensen zeggen dat dit voor een levenslange vertrouwensbreuk zorgt).
miekemv schreef:
09-06-2020 11:02
Klopt. Ik heb katten gehad die niet aten als ik afwezig was bijvoorbeeld. Of wachtend op het tuinpad een week lang.

:cat: :heart:
Bij herhaaldelijk posten in het ban topic zal een ban volgen.
Wat ik me nog wel afvraag: hoe ga je dat straks doen als je kind leerplichtig is geworden? Dan gaat het opeens nog maar om 12 weken per jaar dat je zomaar naar de camping kunt (en ik neem aan dat je in de winter sowieso niet gaat, dus dan valt de kerstvakantie er al vanaf, dus 10 weken dan!)

Is het niet mogelijk om te vragen of die oudere dame jullie vast katten-oppas wil worden bijvoorbeeld? Dan kun je wel naar de camping maar hoef je niet de kat weg te doen. (Misschien is dat al genoemd, sorry dan)
DontYouHatePants schreef:
09-06-2020 15:43
Empathie voor dieren kunnen opbrengen sluit empathie voor mensen niet uit.
Ik vind je post erg kortzichtig en ongenuanceerd. Ik vind dat iets doms en simpels hebben.
Iets beschadigds, alsof je misschien te weinig liefde hebt gehad.
En dat ongenuanceerde en generaliserende in je post doet mij juist denken aan pvv-ers.
Typisch hoe we allemaal verschillend denken.

Grapjas. Je voelt je aangesproken, begrijp ik. Anders lees je even wat de meesten hier roepen over hoe ze haar kind dan ook weg kan doen, als haar kat weg moet.
Als je denkt dat een kat qua zorg alleen maar wat water en brokjes en een keer per week een schone bak is, kan het nog wel eens vies tegenvallen. Als die van mij eens uit logeren zijn (dag voor of na een vakantie) is het zo heerlijk rustig in huis. Dan kun je dingen op het aanrecht laten staan, je slaapkamerdeur en -raam open zetten en ‘s nachts loopt er niemand te zeuren. Ik heb dan ook nog eens spugers dus moet regelmatig iets schoonpoetsen, ze kotsen bij voorkeur op de bank, bedden of losliggende kledingstukken. Oh, en ik heb een sloper. Maar ja, je haalt ze in huis dus dan moet je ervoor zorgen.
MarvelousMrsMaisel schreef:
09-06-2020 15:55
Grapjas. Je voelt je aangesproken, begrijp ik. Anders lees je even wat de meesten hier roepen over hoe ze haar kind dan ook weg kan doen, als haar kat weg moet.
Ik ben inderdaad de leukste thuis :lol:
Eens met je punt over de mensen die roepen dat kind wegdoen dan de volgende stap zou zijn.
Neemt niet weg dat ik je post onprettig vind om eerder genoemde redenen.
GinnyJones schreef:
09-06-2020 10:04
Ik vind het een absurde smoes, mentaal niet gezond zijn om voor een kat te zorgen. Wees gewoon eerlijk en zeg dat je je eigen egoïstische motieven belangrijker vind dan die van je kind. Ik denk dat de kat maar zo beter af kan zijn bij de vrouw waar ze naartoe gaat.

Besef je heel goed dat hoe je je nu opstelt tegenover dochter beschadigend is voor haar.

Verder hou ik mijn mond omdat ik niets positiefs uit mijn toetsenbord krijg.
Knap.
Wolkia schreef:
09-06-2020 10:05
Bedankt voor de reacties. Jammer dat er twijfel is over het verhaal. Het is een lang verhaal, wil ik hier helemaal niet vertellen ook. Het is echt beter voor de kat, en de camping helpt mij juist om te ontspannen en (veel) beter te kunnen worden.

Het gaat mij om hoe er het beste mee om te gaan, voornamelijk voor mijn kind. Soms lopen dingen gewoon niet zoals je ze had bedoeld of voorzien, had het ook graag anders gezien.

Sommige reacties kan ik wat mee, bedankt voor 't meedenken iig.
|Dikke vette Bullshit! Je man kan ook voor poes zorgen en die moet toch ook werken? Dan kun je ook de kat verzorgen.
En dan een plek zoeken waar géén huisdieren mogen? Terwijl er zo veel plekken zijn waar dat gewoon wel mag. Het zijn gewoon ontzettend slappe excuses die je hebt voor het wegdoen van een huisdier. En dan ook nog een op leeftijd. Bah. Hoe ga je dat doen met leerplicht?
TO wat denk je dat je je kind hiermee leert qua verantwoordelijkheidsgevoel?
Je neemt een kat in de wetenschap dat je er (hopelijk) 20 jaar aan vast zit en dat je dan sommige dingen moet laten zolang de kat nog leeft, dat is soms natuurlijk jammer maar dat had je dan moeten bedenken voordat je een dier aanschaft. Je hoeft namelijk geen dieren te nemen hé (net zoals je ook niet naar de camping hoeft)..

Ik kende een gezin dat steeds een hamster/cavia voor de kinders nam in september en m dan eind juni weer verkocht omdat ze steeds geen verzorger voor de vakanties konden vinden en niet wilden betalen voor tijdelijke opvang, echt zó aso :facepalm:
Razzmatazz schreef:
09-06-2020 10:37
Is het niet mogelijk dat je de kat zelf houdt, en dat hij uit logeren gaat bij die oudere dame als jullie op de camping zitten ? Dat de kat als het ware 2 huisjes heeft ? Ik heb zelf geen katten, dus ik weet niet of dat een goed idee is voor het beestje, maar voor je dochter is dat een stuk fijner toch ?
Natuurlijk is dat mogelijk. En als je ook maar enig gevoel hebt voor zo'n beest is dat dé oplossing. Maar TO wil het beest gewoon kwijt. De egostaat zit ze nu in. Leuk voor het kind, wie weet hoe ze daar straks een draai aan geeft.
Je kan het ook van de andere kant bekijken, deze kat heeft een goed leven gehad bij TO, ze heeft er negen jaar goed voor gezorgd. Nu gaat dat niet meer (redenen doen er niet toe en gaan ons ook niks aan). Ze zorgt voor een ander goed adres voor de kat, een adres dat niet het asiel is, of de vilder zoals eerder werd gezegd :rofl:

Dan is het toch ook gewoon leuk geweest? Levens lopen wel vaker onverwacht, we hebben niet altijd de touwtjes even strak in handen. Een vergelijking met een gezin dat elk jaar een hamster koopt en niet voor de opvang in de zomer wil lappen, die is toch scheef? Kom op zeg....
strings-attached schreef:
09-06-2020 16:12
|Dikke vette Bullshit! Je man kan ook voor poes zorgen en die moet toch ook werken? Dan kun je ook de kat verzorgen.
En dan een plek zoeken waar géén huisdieren mogen? Terwijl er zo veel plekken zijn waar dat gewoon wel mag. Het zijn gewoon ontzettend slappe excuses die je hebt voor het wegdoen van een huisdier. En dan ook nog een op leeftijd. Bah. Hoe ga je dat doen met leerplicht?
wowzers
Wat voor beeld geeft TO aan haar kind als ze de kat wél houdt? Dat je nooit voor je eigen geluk mag kiezen? Dat je altijd voor de meest perfecte oplossing moet kiezen, ook als je daardoor zelf ongelukkig bent?

Als TO door op die camping te zijn tot rust kan komen en daardoor een gelukkigere moeder is in het dagelijks leven, dan heeft haar dochter daar méér aan dan aan een kat, hoor. Een dagelijks ongelukkige moeder is wel een tikkie heftiger qua ontwikkelingsproblemen dan een eenmalige gebeurtenis dat een kat helaas een ander plekje gaat krijgen, waarbij ze wellicht ook nog af en toe op bezoek kunnen gaan.
TO, heb jij een begeleider die op jullie gezin zit waarmee je dit kan bespreken?
Karl_Marx schreef:
09-06-2020 16:35
TO, heb jij een begeleider die op jullie gezin zit waarmee je dit kan bespreken?
Hoe krijg je het uit je toetsenbord.
Maleficent schreef:
09-06-2020 10:51
hmmm als ik de oude mevrouw was die een maatje zocht nadat mijn man overleden was, zou ik dat niet ideaal vinden om alleen op te passen wanneer het madam uitkomt. Geen goede oplossing.
Ik denk niet dat die mevrouw een maatje zoekt maar dat die het zielig voor de kat vindt.
sparoodislekker schreef:
09-06-2020 10:53
Een kat is geen kind. Die vergelijking gaat echt niet op.
Jawel. Een kind is belastender dan een kat. De kat moet weg want TO kan niet voor de kat zorgen. Als je al niet voor een kat kan zorgen kun je dat al helemaal niet voor een kind.
mindervanmij schreef:
Wat voor beeld geeft TO aan haar kind als ze de kat wél houdt? Dat je nooit voor je eigen geluk mag kiezen? Dat je altijd voor de meest perfecte oplossing moet kiezen, ook als je daardoor zelf ongelukkig bent?

Als TO door op die camping te zijn tot rust kan komen en daardoor een gelukkigere moeder is in het dagelijks leven, dan heeft haar dochter daar méér aan dan aan een kat, hoor. Een dagelijks ongelukkige moeder is wel een tikkie heftiger qua ontwikkelingsproblemen dan een eenmalige gebeurtenis dat een kat helaas een ander plekje gaat krijgen, waarbij ze wellicht ook nog af en toe op bezoek kunnen gaan.
Als ze de kat wilde houden had ze een camping gezocht waar de kat welkom zou zijn. Kiezen voor je eigen geluk hoeft niet ten koste van anderen te gaan. Mooie levensles.
Rechtsoflinks schreef:
09-06-2020 11:07
Mooie les voor je dochter dat je zo met dieren om kan gaan.
Misschien wil je dochter ook wel bij die mevrouw wonen,ben je daar ook vanaf.
Een goeie les.Als TO straks oud is en kind volwassen weet het kind iig wat ze met zo'n oud lastig wijf aan moet. Het huis uit en ergens anders onderbrengen. Dat heeft ze van huis uit meegekregen, Niet meer leuk? Dan gewoon weg doen.
Karl_Marx schreef:
Open dan lekker je eigen topic, dit is pas passive agressive...
mindervanmij schreef:
Dat je geen verantwoordelijkheid hoeft te nemen voor de keuzes die je maakt. Een dier kan niet zelf kiezen waar het terecht komt, negen jaar geleden is de kat gekozen als "geluk" en nu er iets nieuws komt, de camping, moet hij maar wijken voor dat nieuwe geluk? Het gaat hier wel om een levend wezen he?
karenina7 schreef:
09-06-2020 16:50
Dat je geen verantwoordelijkheid hoeft te nemen voor de keuzes die je maakt. Een dier kan niet zelf kiezen waar het terecht komt, negen jaar geleden is de kat gekozen als "geluk" en nu er iets nieuws komt, de camping, moet hij maar wijken voor dat nieuwe geluk? Het gaat hier wel om een levend wezen he?
Hoe ga jij dan om met vlees eten? En met mensen die geld verdienen aan dieren? En met anderen die vlees eten? Zoveel vragen, zo weinig tijd...
oh, en met katten die vlees eten? Daar hebben de dieren in het kattenvoer ook niet om gevraagd...Maar een vegetarische kat lijkt me niet gezond.....aaaarrrgggh
KamilleT schreef:
09-06-2020 15:59
Als je denkt dat een kat qua zorg alleen maar wat water en brokjes en een keer per week een schone bak is, kan het nog wel eens vies tegenvallen. Als die van mij eens uit logeren zijn (dag voor of na een vakantie) is het zo heerlijk rustig in huis. Dan kun je dingen op het aanrecht laten staan, je slaapkamerdeur en -raam open zetten en ‘s nachts loopt er niemand te zeuren. Ik heb dan ook nog eens spugers dus moet regelmatig iets schoonpoetsen, ze kotsen bij voorkeur op de bank, bedden of losliggende kledingstukken. Oh, en ik heb een sloper. Maar ja, je haalt ze in huis dus dan moet je ervoor zorgen.
Nou inderdaad! Ik verbaas me erover hoeveel hier wordt vermeld dat een kat hebben niet meer is dan brokjes geven en kattenbak verschonen.
Ik vind het (vooral in de winter) soms best zwaar. We hebben 2 katten en ze willen graag naar buiten maar vinden het dan te koud en zitten om de haverklap te miauwen en krabben voor de deur. Dan heb je óf de keuze om elke paar minuten weer op te staan en de deur voor ze te openen óf het gemiauw en gekrab te negeren. En dat negeren lukt mij helaas niet, ik word er gillend gek van. Oplossing hiervoor kan een kattenluik naar buiten zijn, zit daar over te denken als oplossing.
Echter: 1 van de 2 wil daarnaast als hij binnen is heel graag naar boven, terwijl dat niet mag. Dus vroeg in de ochtend word ik nogal eens wakker terwijl ie zit te miauwen en krabben aan de deur naar boven.
Ze zijn inmiddels ook 9, broer en zus, en ik heb het idee dat dit gedrag erger wordt naarmate ze ouder worden.

En ben verder echt gek met die beestjes hoor, maar bovenstaande voorbeelden zijn voor mij wel een reden om in de toekomst geen katten meer te willen want ik kan er echt heel slecht tegen.
lena12 wijzigde dit bericht op 09-06-2020 16:55
2.96% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven