Therapie psyq niet echt helpend
zaterdag 13 juni 2020 om 08:28
Hoi,
Ik heb ADHD en kamp vaak met spanningsklachten ivm trauma's uit het verleden.
Sinds 2 jaar heb ik (eerst 1x pw, nu 1x per 2 weken) therapie bij Psyq.
Maar, ik heb niet echt het gevoel dat het helpend is, sterker nog, ik heb het gevoel dat mijn spanningsklachten alleen maar zijn toegenomen.
Ik krijg schematherapie en moet dan situaties bespreken die me dwars zitten en waarop ik reageer vanuit een verkeerd patroon.
Bijvoorbeeld: " mijn moeder is erg dominant en probeert me dingen op te leggen en ik please dan teveel en kom dan in het schema van "onderwerping".
Dat gedeelte dringt wel door, waar de knelpunten liggen, maar verder krijg ik nauwelijks oefeningen of feedback hoe ik dan uit dat patroon kan komen of wat helpende gedachtes zijn en wat gezonde gedachtes zijn.
Eigenlijk heb ik het gevoel dat ze me alleen laat praten en totaal geen input geeft.
Doordat ze vragen stelt als: " hoe voel je je hierbij" of " hoe had je anders kunnen reageren" , ga ik wel nadenken hierover maar ik krijg geen feedback hoe ik dan anders had kunnen reageren.
Na 2 jaar heb ik dus wel inzicht in mijn verkeerde patronen, maar totaal geen handvaten hoe ik het moet ombuigen.
Verder wordt ik vooral op medicatie gezet: antidepressiva tegen mijn angsten en spanning, dexamfetamine tegen mijn ADHD klachten, maar geen gerichte therapie om met mijn ADHD of spanning om te gaan.
Ik heb daar specifiek om gevraagd maar ze zei; we doen nu al schematherapie en dan kunnen we geen andere dingen behandelen want dat wordt teveel.
Mijn spanningen zijn alleen maar erger geworden door het besef wat er vroeger allemaal is gebeurd, maar heb het idee dat ik er geen begeleiding in krijg, hoe ermee om te gaan.
Steeds moet ik een tussenmeting doen (protecol bij Psyq) en dan komt eruit dat het nu slechter met me gaat als in het begin van de therapie. Dat wuift ze dan weg door te zeggen dat het maar momentopname is .
Van één op andere moment zei ze: ik heb het gevoel dat het beter met je gaat dus we hebben minder afspraken nodig (nog maar 1x per 2 weken ipv iedere week)..
Ik was totaal verbaasd en heb haar ook verteld dat ik het gevoel heb dat het nog helemaal niet beter gaat, maar dat wuift ze ook weg.
Weet iemand of je na al 2 jaar therapie nog kunt overstappen naar een andere organisatie? Ik heb volgende week een afspraak met de huisarts.
En is hier verder iemand bekend met Psyq?
Ik heb ADHD en kamp vaak met spanningsklachten ivm trauma's uit het verleden.
Sinds 2 jaar heb ik (eerst 1x pw, nu 1x per 2 weken) therapie bij Psyq.
Maar, ik heb niet echt het gevoel dat het helpend is, sterker nog, ik heb het gevoel dat mijn spanningsklachten alleen maar zijn toegenomen.
Ik krijg schematherapie en moet dan situaties bespreken die me dwars zitten en waarop ik reageer vanuit een verkeerd patroon.
Bijvoorbeeld: " mijn moeder is erg dominant en probeert me dingen op te leggen en ik please dan teveel en kom dan in het schema van "onderwerping".
Dat gedeelte dringt wel door, waar de knelpunten liggen, maar verder krijg ik nauwelijks oefeningen of feedback hoe ik dan uit dat patroon kan komen of wat helpende gedachtes zijn en wat gezonde gedachtes zijn.
Eigenlijk heb ik het gevoel dat ze me alleen laat praten en totaal geen input geeft.
Doordat ze vragen stelt als: " hoe voel je je hierbij" of " hoe had je anders kunnen reageren" , ga ik wel nadenken hierover maar ik krijg geen feedback hoe ik dan anders had kunnen reageren.
Na 2 jaar heb ik dus wel inzicht in mijn verkeerde patronen, maar totaal geen handvaten hoe ik het moet ombuigen.
Verder wordt ik vooral op medicatie gezet: antidepressiva tegen mijn angsten en spanning, dexamfetamine tegen mijn ADHD klachten, maar geen gerichte therapie om met mijn ADHD of spanning om te gaan.
Ik heb daar specifiek om gevraagd maar ze zei; we doen nu al schematherapie en dan kunnen we geen andere dingen behandelen want dat wordt teveel.
Mijn spanningen zijn alleen maar erger geworden door het besef wat er vroeger allemaal is gebeurd, maar heb het idee dat ik er geen begeleiding in krijg, hoe ermee om te gaan.
Steeds moet ik een tussenmeting doen (protecol bij Psyq) en dan komt eruit dat het nu slechter met me gaat als in het begin van de therapie. Dat wuift ze dan weg door te zeggen dat het maar momentopname is .
Van één op andere moment zei ze: ik heb het gevoel dat het beter met je gaat dus we hebben minder afspraken nodig (nog maar 1x per 2 weken ipv iedere week)..
Ik was totaal verbaasd en heb haar ook verteld dat ik het gevoel heb dat het nog helemaal niet beter gaat, maar dat wuift ze ook weg.
Weet iemand of je na al 2 jaar therapie nog kunt overstappen naar een andere organisatie? Ik heb volgende week een afspraak met de huisarts.
En is hier verder iemand bekend met Psyq?
zaterdag 13 juni 2020 om 08:37
Heb je dit al met je therapeut Of regiebehandelaar besproken? Misschien kunnen jullie samen zoeken naar een oplossing zodat de schematherapie beter bij jou aan sluit. ( meer rekening houden met je adhd?
Het doel van schematherapie is inderdaad dat je op andere gezonde manieren gaat leren reageren.
Soms duurt het wel lang voor dat dit lukt.
Of kan ze meedenken over een therapie die beter bij jou past?
Het doel van schematherapie is inderdaad dat je op andere gezonde manieren gaat leren reageren.
Soms duurt het wel lang voor dat dit lukt.
Of kan ze meedenken over een therapie die beter bij jou past?
zaterdag 13 juni 2020 om 08:43
Ik heb het een aantal keer aangegeven dat ik graag gericht met mijn paniekklachten en adhd aan de slag zou willen, maar dat kan niet allemaal tegelijk zei ze.
Zij is de expert, dus dacht ik dat het een kwestie van volhouden is.
Maar nu na 2 jaar denk ik, wat doe ik daar nou eigenlijk?
Ik heb het nog niet besproken.
Wil eerst even een plan B bespreken met de huisarts, want weet niet wat er mogelijk is .
Zij is de expert, dus dacht ik dat het een kwestie van volhouden is.
Maar nu na 2 jaar denk ik, wat doe ik daar nou eigenlijk?
Ik heb het nog niet besproken.
Wil eerst even een plan B bespreken met de huisarts, want weet niet wat er mogelijk is .
zaterdag 13 juni 2020 om 08:44
Ik zou het ook bespreken daar bij een psychiater of iemand anders dan je psych.
Je mag altijd overstappen naar een andere psych ook binnen de organisatie kun je hierom vragen. Als je echt naar een andere organisatie wilt is het wel handig om langs de huisarts te gaan en het daar ook te bespreken voor een doorverwijzing ook. Misschien heeft de HA nog andere ideeën voor hulpverlening.
Je mag altijd overstappen naar een andere psych ook binnen de organisatie kun je hierom vragen. Als je echt naar een andere organisatie wilt is het wel handig om langs de huisarts te gaan en het daar ook te bespreken voor een doorverwijzing ook. Misschien heeft de HA nog andere ideeën voor hulpverlening.
zaterdag 13 juni 2020 om 08:46
Vaak is het krijgen van inzicht het belangrijkste en kun je dan zelf je gedrag en gedachtes gaan aanpassen.
Als je daar concretere tips bij nodig hebt kun je dat bespreken met je therapeut.
Volgens mij heerst in NL nogal het idee dat een therapeut niet te direct moet zijn, maar vooral de cliënt zelf oplossingen moet laten bedenken.
Als ik soms iets zie over bijv therapie in Amerika zie ik dat therapeuten daar vaak veel sturender zijn richting cliënten.
Als je daar concretere tips bij nodig hebt kun je dat bespreken met je therapeut.
Volgens mij heerst in NL nogal het idee dat een therapeut niet te direct moet zijn, maar vooral de cliënt zelf oplossingen moet laten bedenken.
Als ik soms iets zie over bijv therapie in Amerika zie ik dat therapeuten daar vaak veel sturender zijn richting cliënten.
You're stronger than you think - which isn't saying much.
Week 5 van de Extremely Demotivational Calendar
zaterdag 13 juni 2020 om 08:48
Ik zou eerst proberen te vragen om een andere psych, desnoods vraag je om een gesprek met een tweede psych erbij zodat je op dat moment je verhaal kan doen.
Maar overstappen binnen dezelfde organisatie is in principe gunstiger omdat je dan niet of minder zit met wachttijd, i.t.t. wanneer je doorverwezen wordt naar een andere instelling.
Maar overstappen binnen dezelfde organisatie is in principe gunstiger omdat je dan niet of minder zit met wachttijd, i.t.t. wanneer je doorverwezen wordt naar een andere instelling.
zaterdag 13 juni 2020 om 08:50
Klopt, dit zegt ze ook.Solomio schreef: ↑13-06-2020 08:46Vaak is het krijgen van inzicht het belangrijkste en kun je dan zelf je gedrag en gedachtes gaan aanpassen.
Ze geeft aan dat ze me vooral zelf laat nadenken en me zo min mogelijk bevestiging geeft.
Ik snap dat concept van "zelf laten nadenken" en ik ben ook bereid om er hard voor te werken en weet dat ik me zelf ook moet inzetten.
Maar ik heb wel wat meer sturing nodig.
Bij sommige sessies heb ik het gevoel dat ik alleen maar gepraat heb en zij achterover geleund en af en toe een woordje gezegd maar zo min mogelijk.
Een beetje zoals die therapeut in " Gooise vrouwen "
zaterdag 13 juni 2020 om 08:52
Heel herkenbaar. Blijkbaar hoef je geen cursus schematherapie te hebben gehad om te doen alsof je dat gebruikt. Als je hierover leest, zou deze therapie zo ingericht zijn dat de therapeut je “gezonde ouder” is die je helpt om gezonde patronen te krijgen. Ik heb ook zo’n zelfde gehad als jij: wroeten, kapot maken en dan zeggen: tijd is om, zoek het maar uit. Heel destructief, ik ben er na een jaar zelfs suïcidaal van geworden.....
Advies: ren! Dien een klacht in en zoek een goede therapeut.
Zonder oorzaak geen gevolg
Dankjewel voor je antwoord.Marée schreef: ↑13-06-2020 08:48Ik zou eerst proberen te vragen om een andere psych, desnoods vraag je om een gesprek met een tweede psych erbij zodat je op dat moment je verhaal kan doen.
Psyq werkt heel erg vanuit vast stramien , heel erg vanuit boekjes, voor mijn gevoel.
Het is niet helemaal mijn ding, maar wilde ook niet zomaar opgeven omdat ik hoopte dat het effect nog wel zou komen.
Nu na 2 jaar heb ik het wel lang genoeg geprobeerd voor mijn gevoel.
zaterdag 13 juni 2020 om 08:53
Het drama wat Psyq heet. Als je meer dan 1 ding nodig heb gaan ze aandringen op 1 ding (logisch want inderdaad meer dingen tegelijk is moeilijk en niet logisch voor je brein), maar luisteren naar jou hó maar.
Maar heey je hebt therapie zo is het ook weer.....ik kan wel janken op hoelang ik al aan het wachten ben.
Wellicht kun je je via de huisarts of zorgverzekeraar eens gaan laten inlichten over andere behandelaars dan psyq. Ik heb inderdaad EMDR gehad via Indigo (na bijna 10 jaar aandringen bij psyq ging dat in 1 sessie meteen naar besluit bij indigo...zo fijn)
Maar heey je hebt therapie zo is het ook weer.....ik kan wel janken op hoelang ik al aan het wachten ben.
Wellicht kun je je via de huisarts of zorgverzekeraar eens gaan laten inlichten over andere behandelaars dan psyq. Ik heb inderdaad EMDR gehad via Indigo (na bijna 10 jaar aandringen bij psyq ging dat in 1 sessie meteen naar besluit bij indigo...zo fijn)
zaterdag 13 juni 2020 om 08:54
Overstappen mag altijd.
Maar ik wilde vooral reageren omdat ikzelf jaren therapie heb gehad en nooit echt het gevoel had dat ik er wat mee kon. Miste ook de praktische handvatten en het concreet maken van hoe ik dingen nou anders kon doen.
Ik bleef vooral maar vastlopen op structuur in mijn dagelijks leven.
Ik ben gaan zoeken en kwam bij een structuurcoach uit. Ondertussen bleek ik ook autistisch te zijn en dat ik geen borderline had zoals eerder gedacht. Volgens mij zit er best wat overlap in ADHD en autisme.
Met mijn coach heb ik veel meer stappen kunnen zetten dan met alle psychologen bij elkaar. We maken samen een weekschema, ik kan praten over wat er afgelopen week gebeurd is en mijn coach denkt dan heel praktisch mee hoe ik dingen kan aanpakken. Ik praat ook over mijn gevoel maar eigenlijk gaat het vooral over wat ik kan doen of beter niet kan doen.
Ik zou iedereen zo'n coach aanraden. Het kan even zoeken zijn voor je er een hebt gekozen met wie je een goede klik hebt, net als met therapeuten, maar het is zo veel praktischer.
Misschien ook iets voor jou.
Maar ik wilde vooral reageren omdat ikzelf jaren therapie heb gehad en nooit echt het gevoel had dat ik er wat mee kon. Miste ook de praktische handvatten en het concreet maken van hoe ik dingen nou anders kon doen.
Ik ben gaan zoeken en kwam bij een structuurcoach uit. Ondertussen bleek ik ook autistisch te zijn en dat ik geen borderline had zoals eerder gedacht. Volgens mij zit er best wat overlap in ADHD en autisme.
Met mijn coach heb ik veel meer stappen kunnen zetten dan met alle psychologen bij elkaar. We maken samen een weekschema, ik kan praten over wat er afgelopen week gebeurd is en mijn coach denkt dan heel praktisch mee hoe ik dingen kan aanpakken. Ik praat ook over mijn gevoel maar eigenlijk gaat het vooral over wat ik kan doen of beter niet kan doen.
Ik zou iedereen zo'n coach aanraden. Het kan even zoeken zijn voor je er een hebt gekozen met wie je een goede klik hebt, net als met therapeuten, maar het is zo veel praktischer.
zaterdag 13 juni 2020 om 08:56
Vervelend voor jou maar fijn te horen dat je begrijpt wat ik bedoel.polkat schreef: ↑13-06-2020 08:52Heel herkenbaar. Blijkbaar hoef je geen cursus schematherapie te hebben gehad om te doen alsof je dat gebruikt. Als je hierover leest, zou deze therapie zo ingericht zijn dat de therapeut je “gezonde ouder” is die je helpt om gezonde patronen te krijgen. Ik heb ook zo’n zelfde gehad als jij: wroeten, kapot maken en dan zeggen: tijd is om, zoek het maar uit. Heel destructief, ik ben er na een jaar zelfs suïcidaal van geworden.....
Had je ook schematherapie?
Als je vrij ernstige trauma's hebt dan is het besef daarvan al heel heftig.
Als je vervolgens niet weet hoe je die emoties op moet vangen en geen goede begeleiding hierin krijgt, raak je volgens mij alleen maar maar in de shit.
Had jij ook schematherapie?
Kreeg je ook zo weinig feedback?
Vond je schematherapie an sich wel helpend? Want ik vind het niet echt een fijne manier van therapie .
Wat heb je gedaan nadat je "weggerend" bent?
zaterdag 13 juni 2020 om 08:56
En dat werkt dus echt niet bij iedereen even goed.Eviva1983 schreef: ↑13-06-2020 08:50Klopt, dit zegt ze ook.
Ze geeft aan dat ze me vooral zelf laat nadenken en me zo min mogelijk bevestiging geeft.
Ik snap dat concept van "zelf laten nadenken" en ik ben ook bereid om er hard voor te werken en weet dat ik me zelf ook moet inzetten.
Maar ik heb wel wat meer sturing nodig.
Bij sommige sessies heb ik het gevoel dat ik alleen maar gepraat heb en zij achterover geleund en af en toe een woordje gezegd maar zo min mogelijk.
Een beetje zoals die therapeut in " Gooise vrouwen "![]()
Ik ben bijv zelf prima in staat om in te zien waarom bepaalde dingen herhaaldelijk misgaan, maar bedenken hoe het anders moet is dan weer niet mijn sterkste kant.
Ik heb dus ook een therapeut nodig die mij vertelt hoe ik dingen evt anders kan aanpakken, dan zeg ik zelf wel weer dat ik dat een waardeloos idee vind (ze moet wel werken voor haar geld hè
Overigens is mijn ervaring bij PsyQ net als wat jij beschrijft, terwijl ik nu bij een andere ggz-instelling een heel andere ervaring heb.
zaterdag 13 juni 2020 om 08:58
Dit klinkt precies als wat ik zoek!multomap schreef: ↑13-06-2020 08:54Overstappen mag altijd.
Zo'n soort begeleiding!
Ik heb ook echt begeleiding nodig ivm mijn ADHD.
Wordt dit Vergoed?
Autisme en ADHD overlappen inderdaad.
Hulp met praktische zaken en een gezonde dagindeling zou me al enorm helpen.
zaterdag 13 juni 2020 om 09:01
Wat dat betreft zou je ook eens kunnen kijken of je via de WMO in aanmerking kunt komen voor hulp.
Dat is veel praktischer hulp.
Ik krijg bijv hulp om mijn huis een beetje ordelijk te houden.
zaterdag 13 juni 2020 om 09:06
Ik denk zelf dat het niet aan de therapeut ligt maar meer aan het beleid van Psyq.Solomio schreef: ↑13-06-2020 08:56En dat werkt dus echt niet bij iedereen even goed.
Ik ben bijv zelf prima in staat om in te zien waarom bepaalde dingen herhaaldelijk misgaan, maar bedenken hoe het anders moet is dan weer niet mijn sterkste kant.
Ik heb dus ook een therapeut nodig die mij vertelt hoe ik dingen evt anders kan aanpakken, dan zeg ik zelf wel weer dat ik dat een waardeloos idee vind (ze moet wel werken voor haar geld hè).
Overigens is mijn ervaring bij PsyQ net als wat jij beschrijft, terwijl ik nu bij een andere ggz-instelling een heel andere ervaring heb.
Ik merk echt dat ze overal heel erg protecollen voor hebben ipv naar de daadwerkelijke problematiek kijken of daadwerkelijk naar de persoon (iedereen is anders) en inderdaad heb ik ook meer handvaten nodig.
Ik wil er zelf ook hard voor werken, maar heb het idee dat deze therapeut zich er ook wel beetje makkelijk vanaf maakt.
Dus bij andere instellingen gaat het toch anders?
zaterdag 13 juni 2020 om 09:12
Ja, ik zat bij een grote ggz instelling. Geen particulier. Maar verder hetzelfde gedoe. Het heette schematherapie, maar ze deed maar de helft. Ik werd constant gewezen om emoties en gevoelens, ze gaf aan dat deze niet adequaat waren en dat het anders moest. Ik mocht zelf uitzoeken hoe dan. Tja, als ik dat wist had ik het de eerste 50 jaar van mijn leven wel anders gedaan hè? Want zo was niet bijster gelukkig.Eviva1983 schreef: ↑13-06-2020 08:56Vervelend voor jou maar fijn te horen dat je begrijpt wat ik bedoel.
Had je ook schematherapie?
Als je vrij ernstige trauma's hebt dan is het besef daarvan al heel heftig.
Als je vervolgens niet weet hoe je die emoties op moet vangen en geen goede begeleiding hierin krijgt, raak je volgens mij alleen maar maar in de shit.
Had jij ook schematherapie?
Kreeg je ook zo weinig feedback?
Vond je schematherapie an sich wel helpend? Want ik vind het niet echt een fijne manier van therapie .
Wat heb je gedaan nadat je "weggerend" bent?
Nadat ik weggegaan ben, ben ik een half jaar bij de crisisdienst in therapie geweest. Dit heeft me genoeg op de been geholpen voor nu en ik sta (voor nog minimaal een jaar) nu weer gezellig op de wachtlijst voor groepstherapie. Ondertussen wat ondersteuning van een haptonoom. Pappen en nathouden....
zaterdag 13 juni 2020 om 09:12
Precies, thuisbegeleiding via de wmo klinkt als iets waar je echt iets aan zou hebben TO.
zaterdag 13 juni 2020 om 09:13
Dit gevoel heb ik dus ook heel sterk.yourlocalhero schreef: ↑13-06-2020 08:53Het drama wat Psyq heet. Als je meer dan 1 ding nodig heb gaan ze aandringen op 1 ding (logisch want inderdaad meer dingen tegelijk is moeilijk en niet logisch voor je brein), maar luisteren naar jou hó maar.
Wilde niet zomaar opgeven omdat ik dacht, ze zullen wel gelijk hebben.
Ik heb ook echt feedback gegeven en geprobeerd aan te geven waar ik nou echt behoefte aan heb.
Maar zaken worden dan weggewuifd of ze zegt dat deze therapie echt het beste past bij mijn situatie.
En vervolgens neem ik dat voor waar aan, omdat zij de expert is en ik niet.
Het vertrouwen ben ik helemaal verloren toen ze zei dat het eigenlijk heel goed met me gaat, terwijl dat niet uit de tussenmeting blijkt.
Ik kreeg het vermoeden dat ik gewoon plaats moet maken voor een ander..
Ik vraag me alleen af of ik nog wel over "mag" stappen na 2 jaar therapie. Of dat de verzekering / huisarts dan zegt " je recht is nou op, want je hebt al 2 jaar therapie gehad"
zaterdag 13 juni 2020 om 09:15
Op Zich heb ik alles wel redelijk onder controle qua dingen die moeten gebeuren
Maar vooral met mijn emotie regulatie loop ik vaak vast.
En ik kan niet goed relativeren en kan me heel erg in vastbijten ergens in.
Dit komt door de ADHD (hyperfocus etc).
Maar heb mezelf wel wat dingen aangeleerd.
Met lijstjes enzo en telefoon uitzetten etc.
zaterdag 13 juni 2020 om 09:16
Ook dit is zeer herkenbaar! Ik kwam na 1 jaar therapie veel slechter uit de screening dan daarvoor. Maar daar werd niets mee gedaan.Eviva1983 schreef: ↑13-06-2020 09:13Dit gevoel heb ik dus ook heel sterk.
Wilde niet zomaar opgeven omdat ik dacht, ze zullen wel gelijk hebben.
Ik heb ook echt feedback gegeven en geprobeerd aan te geven waar ik nou echt behoefte aan heb.
Maar zaken worden dan weggewuifd of ze zegt dat deze therapie echt het beste past bij mijn situatie.
En vervolgens neem ik dat voor waar aan, omdat zij de expert is en ik niet.
Het vertrouwen ben ik helemaal verloren toen ze zei dat het eigenlijk heel goed met me gaat, terwijl dat niet uit de tussenmeting blijkt.
Ik kreeg het vermoeden dat ik gewoon plaats moet maken voor een ander..
Ik vraag me alleen af of ik nog wel over "mag" stappen na 2 jaar therapie. Of dat de verzekering / huisarts dan zegt " je recht is nou op, want je hebt al 2 jaar therapie gehad"
Ja, je mag gewoon overstappen.
zaterdag 13 juni 2020 om 09:18
Ik ben ooit heel goed door PSYQ geholpen. Dankzij hun (nou ja één psycholoog in het specifiek) ben ik van mijn depressie af gekomen, en ben nooit meer depressief geworden. Maar ik heb er ook gelopen op de ADHD afdeling, en twee keer bij een psycholoog voor gegeneraliseerde angststoornis. Daar had ik erg weinig aan. Nu heb ik mij aangemeld bij een kleinschalige ggz instelling, en had na de intake al veel meer het idee dat zij meer door had wat ik echt nodig heb. Zij willen toch ook meer de diepte in, terwijl het bij PsyQ na mijn depressie altijd erg praktisch bleef. Wat voor andere misschien goed kan helpen, maar bij mij totaal niet.
zaterdag 13 juni 2020 om 09:37
Ik weet niet of je dat zo kunt stellen, of dat het meer te maken heeft met de persoon.Eviva1983 schreef: ↑13-06-2020 09:06Ik denk zelf dat het niet aan de therapeut ligt maar meer aan het beleid van Psyq.
Ik merk echt dat ze overal heel erg protecollen voor hebben ipv naar de daadwerkelijke problematiek kijken of daadwerkelijk naar de persoon (iedereen is anders) en inderdaad heb ik ook meer handvaten nodig.
Ik wil er zelf ook hard voor werken, maar heb het idee dat deze therapeut zich er ook wel beetje makkelijk vanaf maakt.
Dus bij andere instellingen gaat het toch anders?