Vaccinatie, kind 9 jaar voorbereiden?

17-06-2020 11:12 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje krijgt morgen zijn vaccinaties. Heel suf misschien, maar ik vraag me af of ik het hem beter nu vertel of morgen als we er zijn?

Hij heeft vorig jaar heel nare ervaringen gehad met verdovingsspuiten nadat hij een tand uit zijn mond was gevallen en deze terug geplaatst moest worden.

Vraag het me ook af omdat ik zelf vroeger echt panisch was voor naalden (nu niet meer, ik geef ook bloed en daar is hij ook al een keer mee naar toe geweest).

Nu al vertellen en een beetje voorbereiden, of gewoon als we onderweg zijn? Wat zouden jullie doen/hoe hebben jullie dat gedaan?
Niet.

Anders dan zeggen dat ze weer moeten voor vaccinaties. Daar handje vast gehouden en daarna een ijsje genomen.
Klaar.

Maar ik heb geen naaldfobie en ben dus niet mijn angsten aan het projecteren op de kinderen. ;-)
En ja dat klinkt onaardig maar zo komt je OP wel over.
Ik zou het hem gewoon vertellen, zonder al teveel poespas en emotie, heel feitelijk. Hier gaat dat vaccineren aan de lopende band; kind wordt de ruimte binnengelaten, twee prikken tegelijkertijd en door naar het volgende kind. Mijn kind werd wel een beetje onwel en mocht even op het bedje bij de mensen van het Rode Kruis bijkomen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Mijn dochter is ook aardig bang voor prikken, maar ik heb het toch altijd wel van tevoren verteld als ze een prik moest. Het lijkt mij helemaal niet prettig om dat soort dingen pas op het moment zelf te horen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Morgenochtend. Niet te groot maken. Dit is niet de tandarts.

'Vandaag gaan we naar de huisarts / ggd. Alle kinderen die 9 jaar zijn, krijgen een prik waardoor ze beschermd zijn voor een bepaalde ziekte. Dan kun je die ziekte nooit krijgen. En als we klaar zijn, zullen we dan een ijsje gaan halen ? '
Ik heb het een weekje van te voren verteld en gelijk gezegd dat ze na afloop wel wat mocht uitzoeken bij Intertoys. Eigenlijk was ze daar het meest mee bezig.
Op de dag zelf was ze wel nerveus, vooral omdat we heel lang in de rij moesten staan. Maar de prikdames waren superlief. Ze prikken bij de 9 jaar prik tegelijk in beide armen. Ze heeft wel 2 dagen pijnlijke armen gehad trouwens.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Luci_Morgenster schreef:
17-06-2020 11:13
Niet.

Anders dan zeggen dat ze weer moeten voor vaccinaties. Daar handje vast gehouden en daarna een ijsje genomen.
Klaar.

Maar ik heb geen naaldfobie en ben dus niet mijn angsten aan het projecteren op de kinderen. ;-)
En ja dat klinkt onaardig maar zo komt je OP wel over.
Uhm, als je goed leest ben ik inmiddels ook over mijn naaldenfobie heen hoor, en steek gerust een naald in mijn eigen buik als het nodig is.
En hoe had je hem mee willen nemen als je tevoren niets zegt? Kom zoon we gaan gezellig een auto/fietstochtje maken. En dan halfweg: o we zijn nu toch bij de dokter in de buurt, we gaan even een injectie halen voor jou.
Ik zou me behoorlijk bedonderd voelen, en voorlopig niet meer mee gaan op een tochtje als ik zoon was
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Susan schreef:
17-06-2020 11:14
Mijn dochter is ook aardig bang voor prikken, maar ik heb het toch altijd wel van tevoren verteld als ze een prik moest. Het lijkt mij helemaal niet prettig om dat soort dingen pas op het moment zelf te horen.
Lijkt me wel zo handig om dat niet in die ruimte pas te gaan zeggen ja. ;-)
19juni schreef:
17-06-2020 11:15
Uhm, als je goed leest ben ik inmiddels ook over mijn naaldenfobie heen hoor, en steek gerust een naald in mijn eigen buik als het nodig is.
Blijkbaar vind je het toch een heel ding en meld je dat zelf en opent er een topic over.
Hier werd er bij beide kinderen al wekenlang over gepraat in de klas (door de kinderen onderling dus), dus mijn kinderen waren allang voorbereid. No way dat ik dit geheim had kunnen houden tot het moment suprême.
Ik heb het gewoon gezegd van te voren, en een ijsje beloofd voor na afloop. Mijn 9-jarige vond het trouwens best vervelend en had de dag erna zere armen. Dat zou ik er dan niet bij zeggen ;-)
Susan schreef:
17-06-2020 11:14
Nou ja, dit inderdaad dus. Maar ik twijfel een beetje omdat hij vorig jaar dus die nare ervaring met die pijnlijke spuit had... maar ik kan hem natuurlijk vertellen dat dit een totaal andere prik is.

Ijsje na afloop: check!
Bij mijn oudste werd er op postcode opgeroepen, dus vrijwel de hele klas moest die dag. Was geen verrassing, dus gewoon gezegd. Wel makkelijk, iedereen moest wat eerder weg van school. En verder niet moeilijk over gedaan. Spuit erin en klaar.
Luci_Morgenster schreef:
17-06-2020 11:18
Blijkbaar vind je het toch een heel ding en meld je dat zelf en opent er een topic over.
Een heel ding valt reuze mee hoor, kan me toch afvragen hoe andere ouders dit doen?
Ik werk als bloedafname medewerker bij een laboratorium, en hoe vaak ik daar niet tegenkom dat ouders hun kind meenemen zonder dat ze weten dat ze geprikt moeten worden... zo sneu! Kinderen zijn dan (logisch!!) vaak volledig in paniek, en inderdaad wat ik hier al eerder lees, je zou jezelf ook knap bedonderd voelen natuurlijk.
Mijn kinderen heb ik altijd gewoon verteld dat ze geprikt moeten worden, en zeker met 9 jaar, waarom dat is. Maak er geen 'ding' van, dan valt het vaak heel erg mee. Bij mij wisten ze dat ze iets mochten kiezen erna (ijsje, snoepje of klein cadeautje etc) doet het ook altijd goed ;)
SimoneEline schreef:
17-06-2020 11:21
je zou jezelf ook knap bedonderd voelen natuurlijk.
Ja precies. Geen fijn idee dat dat soort dingen boven je hoofd kunnen hangen zonder dat je daarover bent ingelicht.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
19juni schreef:
17-06-2020 11:19
Nou ja, dit inderdaad dus. Maar ik twijfel een beetje omdat hij vorig jaar dus die nare ervaring met die pijnlijke spuit had... maar ik kan hem natuurlijk vertellen dat dit een totaal andere prik is.

Ijsje na afloop: check!
Maar JIJ koppelt het nu aan elkaar he? Hij niet. Pas daar goed voor op.
Ik neem dat alle klasgenootjes ook gaan? Ik kan mij herinneren dat het vroeger ook wel in de klas ter sprake kwam dat we een nieuwe inenting moesten halen.

Maar is jouw zoon iemand die lang van te voren dingen moet weten? Anders zou ik het de dag ervoor zeggen, o ja, morgen gaan we nieuwe inenting halen. Net als je klasgenootjes of zo.
Heb je tegenwoordig nog inentingenboekjes? Misschien vindt jouw zoon het wel interessant om te zien dat hij er al veel gehad heeft of om het boekje af te geven om te laten tekenen/stempelen.

En een cadeautje achteraf. Dat staat mij trouwens nog het meeste bij. Of ik nu wel of niet gehuild had. ;-D
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Gewoon gezegd. Er moesten meerdere kinderen uit de klas die dag gaan dus gewoon verteld. Verteld wat het was en welk vaccin het is en verder niet moeilijk over doen. Hij mocht eerder uit school, dat was al leuk genoeg.

Hoe moeilijker jij doet hoe moeilijker het gaat zijn voor je kind.
Doreia* schreef:
17-06-2020 11:22
Maar JIJ koppelt het nu aan elkaar he? Hij niet. Pas daar goed voor op.

Inderdaad.
Een verdovingsspuit in je mond is sowieso andere koek dan in je arm, vind ik zelf.
Ik zou het morgenochtend zeggen (kan hij er in ieder geval niet wakker van liggen) en morgen dus zeggen "straks/vanmiddag is de 9 jarigen prik, heb je vast al gehoord in de klas dat iedereen die krijgt". En daarna inderdaad een lekker ijsje of zo halen :)
Maakt het vooral niet groter dan het is :) Het zijn z'n laatste kindervaccinaties, misschien helpt dat ook :)
Gewoon cadeautje achteraf. We zijn per slot van rekening een eerste wereld land,
19juni schreef:
17-06-2020 11:20
Een heel ding valt reuze mee hoor, kan me toch afvragen hoe andere ouders dit doen?
Dan en dan moet je een prik halen. Klaar.
Cadeautjes enzo nooit aan gedaan.
Waarom ijs en cadeaus en uitjes?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven