Vaccinatie, kind 9 jaar voorbereiden?

17-06-2020 11:12 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje krijgt morgen zijn vaccinaties. Heel suf misschien, maar ik vraag me af of ik het hem beter nu vertel of morgen als we er zijn?

Hij heeft vorig jaar heel nare ervaringen gehad met verdovingsspuiten nadat hij een tand uit zijn mond was gevallen en deze terug geplaatst moest worden.

Vraag het me ook af omdat ik zelf vroeger echt panisch was voor naalden (nu niet meer, ik geef ook bloed en daar is hij ook al een keer mee naar toe geweest).

Nu al vertellen en een beetje voorbereiden, of gewoon als we onderweg zijn? Wat zouden jullie doen/hoe hebben jullie dat gedaan?
Pompoenschip schreef:
17-06-2020 12:07
Leuk mama ben jij, zo te lezen...
Omdat ik bij elke medische handeling mijn kind niet volprop met ijs en cadeautjes? Traumatisch inderdaad.
ben je niet sowieso een leuke mama als je je kind uberhaupt laat inenten ipv de geitenwollensokken moeders die dat niet doen? Die vind ik namelijk geen leuke mama
Cadeautje/ijsje beloven zou ik niet doen. Sommige dingen moeten gewoon en daar hoort zo’n prik bij. Ik zou het dochter melden als de brief binnenkomt en begin van de week dat ze heen moet zodat ze weet dat ze geen speelafspraak kan maken.

De eerste keer dat ze bloed moest prikken was ze 4 en dat idee vond ze best even spannend maar ze ging gewoon rustig zitten en liet zich prikken. Van de verpleegkundige kreeg ze een sticker en daar was ze dolgelukkig mee.

Nu scheelt het misschien dat ik chronisch ziek ben en ze van mij ziet dat ziekenhuisbezoeken, bloedprikken en medicijnen heel normaal zijn.
Ik vertel het mijn kinderen altijd een paar dagen van te voren. Maar ze beginnen er zelf meestal over omdat ze het er over gehad hebben in de klas. Ze zijn altijd wel een beetje zenuwachtig maar niet overdreven, het is gewoon iets vervelends dat soms even moet omdat ziek worden nog veel vervelender is.

Na afloop mogen ze iets kleins uitzoeken, een stripboek of tijdschrift of zoiets. Niet omdat het vaccineren nou per se moet worden beloond maar gewoon omdat het leuk is. Ze verheugen zich er ook op en het geeft het vaccineren voor hun een positief randje. Mijn moeder deed het vroeger ook zo dus ik heb dat eigenlijk automatisch overgenomen.
Ik had de vraag al eerder gesteld, maar mag jij mee of moet hij alleen naar binnen?
Van te voren vertellen! Mijn moeder deed het vroeger een keer als ''verrassing'' en ik kan me nog steeds herinneren hoe bedrogen ik mij voelde. Vond het echt een rot streek. Ondanks dat ik panisch voor naalden was, had ik het uiteraard graag van te voren geweten.
Hij vroeg nog of het zeer deed en had er inderdaad al van gehoord van klasgenootjes. Hij vond het toch wel spannend.

De spanning voor de prikken is nu echter wel weg aangezien de tandarts hem net vertelde dat hij over een paar maanden weer een wortelkanaalbehandeling moet voor zijn uitgevallen tand 🥴
Nemain• schreef:
17-06-2020 11:46
O kan. Die van mij was er vrij rustig onder, moest de tand zelfs nog uit zijn lip gesneden worden. En de enige echt medisch traumatische ervaring was niet af te kopen met een ijsje. Ook niet eens bij me op gekomen.
Sommige dingen moeten voor je gezondheid. Klaar.

Daarbij is spuiten in je mond natuurlijk ook niet te vergelijken met een spuitje in je arm.
Dat kan ook. Hier zou ik het niet meteen traumatisch noemen, maar het heeft er toch wel ingehakt. Zeker omdat er ook hechtingen in z’n lip moesten en er ook nog even werd gedacht aan een kaakfractuur. En we ook nog het halve land door hebben moeten gaan om een beschikbare tandarts te vinden op zaterdagavond.
Zeilboot76 schreef:
17-06-2020 14:19
Ik had de vraag al eerder gesteld, maar mag jij mee of moet hij alleen naar binnen?
Sorry, overheen gelezen! Ja voor zover ik weet mag ik mee naar binnen, het is ook een checkup en ik heb een vragenlijst in moeten vullen. Bij het inplannen werd gezegd dat er dus wel maar 1 begeleider mee mag.

Hij kreeg de oproep net toen het hele coronagebeuren losbarstte, die oproep ging toen niet door. En werd vorige week gebeld voor een afspraak.
Nemain• schreef:
17-06-2020 11:28
Waarom ijs en cadeaus en uitjes?

Nou echt. Je moet er geen ‘ding’ van maken, maar wel belonen voor het geleden Leed. Ik zie de logica ook niet.

Dat je een ijsje gaat halen snap ik best, even iets leuks na iets vervelends, maar door dat al aan te kondigen maak je het kleine prikje alvast heel groot.
Treurniet12 schreef:
17-06-2020 14:25
Van te voren vertellen! Mijn moeder deed het vroeger een keer als ''verrassing'' en ik kan me nog steeds herinneren hoe bedrogen ik mij voelde. Vond het echt een rot streek. Ondanks dat ik panisch voor naalden was, had ik het uiteraard graag van te voren geweten.
Bovenkomende herinnering: Bij mij was het een verrassing voor mijn moeder.
We stonden daar in het consultatiebureau en zij raakte met iemand in gesprek. Op de een of andere manier heb ik die prik gekregen terwijl zij nog stond te praten. Dus ik kom na afloop bij mijn moeder, en die zegt: o we zullen eens gaan kijken wanneer je aan de beurt bent. Nee mama hoeft niet, ik ben al geweest. Ik was een vrij nuchter kind blijkbaar.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
19juni schreef:
17-06-2020 14:28
Dat kan ook. Hier zou ik het niet meteen traumatisch noemen, maar het heeft er toch wel ingehakt. Zeker omdat er ook hechtingen in z’n lip moesten en er ook nog even werd gedacht aan een kaakfractuur. En we ook nog het halve land door hebben moeten gaan om een beschikbare tandarts te vinden op zaterdagavond.
Ja idem, maar we zijn schijnbaar nogal nuchter ofzo.

Wortelkanaalbehandeling voel je niets van, dus ook dat is geen drama.
En stop vooral om een 9 jarige je zoonTJE te noemen.
Nemain• schreef:
17-06-2020 14:33
Ja idem, maar we zijn schijnbaar nogal nuchter ofzo.

Wortelkanaalbehandeling voel je niets van, dus ook dat is geen drama.
Heeft hij eerder gehad vlak na terugplaatsing en heeft hij toch wel als vervelend ervaren.
nlies schreef:
17-06-2020 11:16
En hoe had je hem mee willen nemen als je tevoren niets zegt? Kom zoon we gaan gezellig een auto/fietstochtje maken. En dan halfweg: o we zijn nu toch bij de dokter in de buurt, we gaan even een injectie halen voor jou.
Ik zou me behoorlijk bedonderd voelen, en voorlopig niet meer mee gaan op een tochtje als ik zoon was
Dit heeft mijn moeder een keer gedaan bij mij. Ik heb toen woedend/in paniek geprobeerd uit de rijdende auto te stappen.
Nemain• schreef:
17-06-2020 12:11
Omdat ik bij elke medische handeling mijn kind niet volprop met ijs en cadeautjes? Traumatisch inderdaad.
Vooral onvrouwelijk hoor. :lol:
Irish_Wasser_Woman schreef:
17-06-2020 11:42
Nou, ik vind verdovingsspuiten in je mond, uitgevallen tand die terug geplaatst moet worden, wel een trauma voor een 8/9 jarige hoor :sarcastic:
Dan moet je daarna zeker geen ijs geven.
girasole3 schreef:
17-06-2020 14:36
En stop vooral om een 9 jarige je zoonTJE te noemen.
Mag ik dat zelf uitmaken?
Zeilboot76 schreef:
17-06-2020 14:19
Voor corona mocht je gewoon mee. Ik gok nu ook, als je maar 1,5 meter van de prikddames afblijft en de 200 andere kinderen en prikdames als je op een grote locatie gaat.
Luci_Morgenster schreef:
17-06-2020 14:38
Vooral onvrouwelijk hoor. :lol:
:rofl:
Als jij uit wilt stralen dat je hem klein wilt houden: be my guest.
19juni schreef:
17-06-2020 14:37
Heeft hij eerder gehad vlak na terugplaatsing en heeft hij toch wel als vervelend ervaren.
Vervelend is wat anders dan traumatisch.
Susan schreef:
17-06-2020 11:14
Mijn dochter is ook aardig bang voor prikken, maar ik heb het toch altijd wel van tevoren verteld als ze een prik moest. Het lijkt mij helemaal niet prettig om dat soort dingen pas op het moment zelf te horen.
Dit. Hier hetzelfde. Mijn zoon is redelijk bang voor prikken. Maar nu laatst, met de prik tegen meningokokken, heb ik het vooraf verteld. Al een week van tevoren. Ik heb later gevraagd of hij het niet pas ter plekke had willen weten, of bijvoorbeeld pas bij vertrek, maar dat leek hem nog veel erger. Dat had hij nog vervelender gevonden.
Gewoon neutraal vertellen, en niet teveel vooraf al meegaan in angsten. Het moet toch gebeuren.
Luci_Morgenster schreef:
17-06-2020 14:39
Dan moet je daarna zeker geen ijs geven.
Waar slaat dit nu weer op? We waren blij dat we thuis waren en ZOON snel in slaap viel, we hebben geen moment aan ijs gedacht???
Nemain• schreef:
17-06-2020 14:42
Vervelend is wat anders dan traumatisch.
Je hebt mij niet horen zeggen dat het traumatisch was hoor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven