Vaccinatie, kind 9 jaar voorbereiden?
woensdag 17 juni 2020 om 11:12
Mijn zoontje krijgt morgen zijn vaccinaties. Heel suf misschien, maar ik vraag me af of ik het hem beter nu vertel of morgen als we er zijn?
Hij heeft vorig jaar heel nare ervaringen gehad met verdovingsspuiten nadat hij een tand uit zijn mond was gevallen en deze terug geplaatst moest worden.
Vraag het me ook af omdat ik zelf vroeger echt panisch was voor naalden (nu niet meer, ik geef ook bloed en daar is hij ook al een keer mee naar toe geweest).
Nu al vertellen en een beetje voorbereiden, of gewoon als we onderweg zijn? Wat zouden jullie doen/hoe hebben jullie dat gedaan?
Hij heeft vorig jaar heel nare ervaringen gehad met verdovingsspuiten nadat hij een tand uit zijn mond was gevallen en deze terug geplaatst moest worden.
Vraag het me ook af omdat ik zelf vroeger echt panisch was voor naalden (nu niet meer, ik geef ook bloed en daar is hij ook al een keer mee naar toe geweest).
Nu al vertellen en een beetje voorbereiden, of gewoon als we onderweg zijn? Wat zouden jullie doen/hoe hebben jullie dat gedaan?

woensdag 17 juni 2020 om 11:30
Mag jij wel mee? Hier moeten ivm de coronaregels de ouders buiten wachten op het kind. Ik mocht 3 weken geleden niet mee. Gelukkig wilde mijn dochter mij er ook niet bij hebben. Maar dat kan de reeën zijn om de prik uit te stellen.
Ik zeg het altijd meteen als de uitnodiging binnenkomt. Als jouw kind dat niet trekt dan morgenochtend.
Ik zeg het altijd meteen als de uitnodiging binnenkomt. Als jouw kind dat niet trekt dan morgenochtend.

woensdag 17 juni 2020 om 11:33
Het cadeautje was hier (toen ze 6 was en we met zn allen een meningokokkenprik gingen halen) dat ze niet meer dood kon gaan aan die vorm van meningokokken. Dat heb ik natuurlijk niet zo gezegd.
We gaan morgen even een prik halen, zodat je geen bmr(?) kunt krijgen. Dat zijn ziektes waar je heel erg ziek van kunt worden, en dat willen we niet. Duurt maar 2 minuten.
Door een cadeautje te geven maak je het groot en bijzonder. Dat is het niet, het is maar een inenting.
We gaan morgen even een prik halen, zodat je geen bmr(?) kunt krijgen. Dat zijn ziektes waar je heel erg ziek van kunt worden, en dat willen we niet. Duurt maar 2 minuten.
Door een cadeautje te geven maak je het groot en bijzonder. Dat is het niet, het is maar een inenting.
woensdag 17 juni 2020 om 11:33
Vertellen dat de prik eraan komt, op de agenda zetten. Erheen gaan, prik zetten en naar huis gaan. Tussendoor in gesprek blijven en je kind een positief zetje geven waar nodig
Dat ijsje achteraf begrijp ik ook niet. Dan zeg je toch eigenlijk al dat iets moeilijk gaat zijn, want nadien komt er een beloning/verzachting/enz.?
Dat ijsje achteraf begrijp ik ook niet. Dan zeg je toch eigenlijk al dat iets moeilijk gaat zijn, want nadien komt er een beloning/verzachting/enz.?
Hips, hopsakee en pierlala.

woensdag 17 juni 2020 om 11:34
Alle inentingen zijn tegen nare ziektes. Waarom moet daar een cadeautje voor gegeven worden?Garlicnaan schreef: ↑17-06-2020 11:33Het cadeautje was hier (toen ze 6 was en we met zn allen een meningokokkenprik gingen halen) dat ze niet meer dood kon gaan aan die vorm van meningokokken. Dat heb ik natuurlijk niet zo gezegd.
Oh verkeerd gelezen.
woensdag 17 juni 2020 om 11:36
Ok, bedankt voor de reacties!
Vertel het hem straks wel, een ding zou ik er sowieso niet van maken maar inderdaad we gaan morgen even 2 prikjes halen. Volgens mij gaat het nu niet massaal vanwege corona, er zit ook een checkmoment bij dus heb een afspraak van 20 minuten.
En helemaal niets zeggen is wel sneu, dat zou ik natuurlijk ook niet doen. Vroeg me ook gewoon af hoe dat deden.
Vertel het hem straks wel, een ding zou ik er sowieso niet van maken maar inderdaad we gaan morgen even 2 prikjes halen. Volgens mij gaat het nu niet massaal vanwege corona, er zit ook een checkmoment bij dus heb een afspraak van 20 minuten.
En helemaal niets zeggen is wel sneu, dat zou ik natuurlijk ook niet doen. Vroeg me ook gewoon af hoe dat deden.
woensdag 17 juni 2020 om 11:37
Ik snap wel dat ze dat, na een nare herinnering van de vorige keer, een beetje wil verzachten hoor. Tis maar een ijsjeMerl0t schreef: ↑17-06-2020 11:33Vertellen dat de prik eraan komt, op de agenda zetten. Erheen gaan, prik zetten en naar huis gaan. Tussendoor in gesprek blijven en je kind een positief zetje geven waar nodig

Gewoon vaccinaties halen is geen "ding" of zo, maar, nogmaals, na die verdovingsspuiten kan ik me voorstellen dat kind even een drempel over moet.

woensdag 17 juni 2020 om 11:38
Mee eens. Maar met 9 jaar zijn ze oud genoeg om uit te leggen voor welke ziektes deze prik is, en wat dat voor ziektes zijn, en wat die eventueel met je kunnen doen. En ook wat groepsimmuniteit is.

woensdag 17 juni 2020 om 11:39
O. Het was gewoon een prik, geen mishandeling of bijna dood ervaring.Draakje2018 schreef: ↑17-06-2020 11:38Om van een negatieve ervaring een positieve ervaring te maken.
woensdag 17 juni 2020 om 11:45
Hier niks bijzonders van gemaakt, gewoon gezegd dat het een inenting is dat hij die ook kreeg toen hij kleiner was en dat dit een vervolg er op was. alle 9 of bijna 9 jarigen van school stonden er dus het was meer een feestje dan erg.
Wat de pijn betreft, wij deden bij het consultatiebureau en bij de 9 jaar prik klein ijscompres meenemen en dan als er net geprikt was er goed overheen wrijven waardoor je ook de vloeistof door masseert en die beter doorloopt en dan nergens last van. Was een tip van de verpleegkundige van het consultatiebureau misschien ook iets voor jou. 2 pijnlijke armen is nog vervelender dan 1.
Wat de pijn betreft, wij deden bij het consultatiebureau en bij de 9 jaar prik klein ijscompres meenemen en dan als er net geprikt was er goed overheen wrijven waardoor je ook de vloeistof door masseert en die beter doorloopt en dan nergens last van. Was een tip van de verpleegkundige van het consultatiebureau misschien ook iets voor jou. 2 pijnlijke armen is nog vervelender dan 1.
Geniet van vandaag want je weet nooit of morgen je gegeven is...

woensdag 17 juni 2020 om 11:46
O kan. Die van mij was er vrij rustig onder, moest de tand zelfs nog uit zijn lip gesneden worden. En de enige echt medisch traumatische ervaring was niet af te kopen met een ijsje. Ook niet eens bij me op gekomen.Irish_Wasser_Woman schreef: ↑17-06-2020 11:42Nou, ik vind verdovingsspuiten in je mond, uitgevallen tand die terug geplaatst moet worden, wel een trauma voor een 8/9 jarige hoor![]()
Sommige dingen moeten voor je gezondheid. Klaar.
Daarbij is spuiten in je mond natuurlijk ook niet te vergelijken met een spuitje in je arm.
woensdag 17 juni 2020 om 11:56

woensdag 17 juni 2020 om 11:57
Als je als ouder een beetje nuchter doet niet.Irish_Wasser_Woman schreef: ↑17-06-2020 11:56Nee, dat vind ik ook, dat schreef ik ook in m'n eerste reactie. Maar zo op het oog kan voor een kind, een spuit een spuit zijn.
woensdag 17 juni 2020 om 12:01
Dat klopt, maar tussen nuchter doen en paniekerig doen zit een hoop grijs

woensdag 17 juni 2020 om 12:03
Ik heb het altijd verteld als de brief binnenkwam. Dat is meestal een paar weken van tevoren.
Dan even uitleggen waarvoor die inenting is.
En dan vroeg ik aan ze wanneer ze eraan herinnerd wilden worden, dat was bij elk kind anders. De ene een paar dagen van tevoren, de andere op de dag zelf.
Ze kunnen dat heel goed zelf aangeven als ze 9 zijn.
Dan even uitleggen waarvoor die inenting is.
En dan vroeg ik aan ze wanneer ze eraan herinnerd wilden worden, dat was bij elk kind anders. De ene een paar dagen van tevoren, de andere op de dag zelf.
Ze kunnen dat heel goed zelf aangeven als ze 9 zijn.
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
woensdag 17 juni 2020 om 12:04
Ik zou het wel al zeggen, maar het geen big deal van maken. Zeg gewoon dat het niks voorstelt vergeleken met die verdovingen, als hij daarover begint. Maar ik zou niet gewoon gaan zonder dat hij het weet. Ik was eens in het ziekenhuis met mijn dochter, voor onderzoek. Blijkbaar wilde de arts meteen even bloed laten prikken en ik dacht dat mijn dochter dat gehoord had, ze zat erbij. Dus wij naar die afdeling, dochter vrolijk in de wachtkamer, totdat ze naar binnen werd geroepen en doorkreeg wat er moest gebeuren. Ze was helemaal hysterisch. Als ik dat geweten had, waren we gewoon de volgende dag teruggekomen en had ik haar kunnen voorbereiden.

woensdag 17 juni 2020 om 12:05
Wat jij wil. Ik heb het echt nooit gedaan.Irish_Wasser_Woman schreef: ↑17-06-2020 12:01Dat klopt, maar tussen nuchter doen en paniekerig doen zit een hoop grijsJe kunt best nuchter over deze prikken doen, en dat zou ik zelf ook doen, maar wel rekening houden met een eventuele (emotionele) reactie, op basis van de prikken in z'n mond. En dan kan iets zeggen als "Wees maar niet bang, het is heel anders dan toen ,want gewoon in je arm in plaats van in je mond. Weet je wat? We gaan daarna lekker een ijsje halen. Denk daar maar aan, in plaats van de prikken".
woensdag 17 juni 2020 om 12:09
Wat een getrut.Draakje2018 schreef: ↑17-06-2020 11:38Om van een negatieve ervaring een positieve ervaring te maken.
Honey, you should see me in a crown
woensdag 17 juni 2020 om 12:10
Ook on topic nog iets te melden of kom je alleen even iemand afzeiken?
Honey, you should see me in a crown