Hoe te reageren ?

17-06-2020 15:12 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ex partner en ik hebben een relatie gehad van 6 jaar, we hebben een prachtige zoon van bijna 4. Helaas zijn we beide te verschillend waardoor we besloten hebben om te scheiden van elkaar.
Ik ben in het begin heel meegaand geweest om ervoor te zorgen dat mijn ex in ons koophuis kon blijven wonen, hierdoor heb ik mezelf tekort gedaan qua financiën hier is ook afgesproken een bedrag van 0 euro voor partner / kinder alimentatie (terwijl ik er wel op recht heb)
We zouden als goede vrienden uit elkaar gaan dit is ook wat naar buiten is gebracht richting mensen in onze omgeving. Hebben een prima ouderschapsplan met duidelijke regels (ook mbt logeren en dergelijk).
Helaas heeft ex een baan waarbij de werktijden kunnen verschillen waardoor onze zoon nu al 4 x extra bij mij heeft geslapen. (dit vind ik niet erg want heb hem graag bij me)
Inmiddels zijn we 10 weken officieel gescheiden en zou hij onze zoon vorig weekend hebben, hij heeft er voor gekozen om hem buiten mij om te laten logeren bij zijn moeder zodat hij kon gaan daten. Dit kreeg is via zijn moeder te horen via de app.

Ik had dit niet aan zien komen, zeker als goede vrienden van elkaar had ik het misschien wel verwacht dat hij zoiets 'leuks' zou delen met mij. (ook al komt het als een klap aan aangezien ik nog hoop had op dat het misschien goed zou komen)
Vooral ben ik teleurgesteld in het feit dat hij een date verkiest boven zijn zoon want hij had dit ook op een van de 4 andere dagen kunnen doen dat hij zoonlief niet zou hebben. Op het moment dat ik hem hiermee heb geconfronteerd en aangaf dit en buiten het ouderschapsplan omgaat gaf hij heel laconiek aan dat ik er maar zakelijker in moest staan en dat het hem niet uitmaakt hoe dat ik me eronder voel.
Nu heb ik zitten twijfelen om een herberekening te laten maken aangezien ik minder ga werken ivm de zorg voor onze zoon. Alleen maak ik hier natuurlijk geen vrienden mee.
Zaterdag wordt onze zoon weer naar mij gebracht en moet ik mezelf een houding weten te geven, ik heb alleen geen idee hoe.
Heb hem een bericht gestuurd dat ik wil weten of wij er samen uit kunnen komen of dat we hulp nodig hebben vanuit een externe partij. Hier krijg ik geen reactie op.

Sorry voor het lange verhaal maar weet even niet hoe en of wat. Mensen die dichtbij staan geven als advies dat hij gewoon moet betalen en dat ik achter de centen aan moet gaan maar zo wil niet zijn als persoon.
De scheiding is rond
Hij woont in het koophuis
Ik heb een eigen huisje gevonden dus mbt het huis is de zaak gesloten. Sorry dat ik hier wellicht onduidelijk ik was
Hij laat het afweten als vader zijnde en jij voelt je schuldig?
Dank je wel voor jullie reacties !
In de tijd dat hij jullie zoon heeft mag hij zelf kiezen hoe hij e.a. aanpakt. Zolang je zoon niet wordt mishandeld of wordt verwaarloosd mag hij je zoon laten logeren, zeker bij opa en oma. Hij is gescheiden dus ook daten is niet verboden. Je bent niet meer getrouwd dus wat hij doet gaat jou verder niet aan. Je gedraagt je alsof het huwelijk nog bestaat.

Ik zou het onderwerp afzeggen en logeren/daten van elkaar scheiden. Je doet nu of jou bereidheid om hem zijn afzeggingen te accepteren jou rechten geeft over wat hij met zijn leven doet wanneer jullie kind bij hem is.

Hij neemt weinig verantwoordelijkheid maar jij doet ook niet wat het beste voor je kind is door niet te gaan voor kinderalimentie en door hem niet te houden aan vaste afspraken. Op een bepaalde manier zijn jullie allebei erg laissez faire t.a.v. wat het beste voor jullie kind is maar allebei op een andere manier. Maak van je kind geen pion om hem te beheersen en controleren omdat jij vindt dat hij aan jou zijn date leven moet verantwoorden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Hebben jullie misschien 50/50 co-ouderschap en ongeveer een gelijkwaardig inkomen?
Is dat de reden om geen kinderalimentatie te vragen?
Of is er een andere reden?
Je kunt ook een kinderrekening openen waarbij je beide naar rato op stort en de kosten van jullie kind is gewaarborgd.
Wat is er mis met logeren bij oma? Mogen kinderen van gescheiden ouders dan ook al niet meer?
Jullie zijn gescheiden, ex mag daten.
Wel raar dat zijn moeder dat meedeelt via een appje aan jou.
Er is inderdaad een reden waarom ik niet zo happig ben op logeren bij zijn moeder, Denk niet dat ik dat tot in detail hier hoef te vermelden.
Hij zit op woe, do, vrij en soms zaterdag ook daar daar dus lijkt me niet dat het kind opgevoed moet worden in het huis van zijn moeder en door zijn moeder.

In het ouderschapsplan staat indien een van de ouders besluit om het kind te laten logeren of het niet uitkomen dat dit in overleg met elkaar wordt bepaald.
dit ivm altijd de makkelijke weg voor hem want hij brengt zoonlief het liefst van de 3 nachten 2 nachten uit logeren.

wij hadden inderdaad een gelijk inkomen en als ik recht zou willen hebben op kinderalimentatie kon hij niet in het huis blijven wonen omdat kinder /partner alimentatie extra zwaar word berekend bij de hypotheek.
Dus is toen der tijd in overleg gegaan.
Nu met de situatie van mijn moeder die door gezondheid niet meer kan oppassen zal ik degene zijn die minder moet gaan werken om er voor hem te kunnen zijn want ga mijn zoon ook niet en op maandag en op dinsdag ook nog eens naar zijn moeder brengen. Hij kan niet minder werken want werkt voor de overheid.
wanhoopnabij schreef:
18-06-2020 08:42
Er is inderdaad een reden waarom ik niet zo happig ben op logeren bij zijn moeder, Denk niet dat ik dat tot in detail hier hoef te vermelden.
Hij zit op woe, do, vrij en soms zaterdag ook daar daar dus lijkt me niet dat het kind opgevoed moet worden in het huis van zijn moeder en door zijn moeder.

In het ouderschapsplan staat indien een van de ouders besluit om het kind te laten logeren of het niet uitkomen dat dit in overleg met elkaar wordt bepaald.
dit ivm altijd de makkelijke weg voor hem want hij brengt zoonlief het liefst van de 3 nachten 2 nachten uit logeren.

wij hadden inderdaad een gelijk inkomen en als ik recht zou willen hebben op kinderalimentatie kon hij niet in het huis blijven wonen omdat kinder /partner alimentatie extra zwaar word berekend bij de hypotheek.
Nu met de situatie van mijn moeder die door gezondheid niet meer kan oppassen zal ik degene zijn die minder moet gaan werken om er voor hem te kunnen zijn want ga mijn zoon ook niet en op maandag en op dinsdag ook nog eens naar zijn moeder brengen. Hij kan niet minder werken want werkt voor de overheid.
Laat het los, hoe hij de tijd met zijn kind doorbrengt.
Als je ex bij zijn moeder is, is dat zijn keuze, zijn familie en zijn co-ouderschap.
Niet meer gaan appen met zijn moeder, blokkeer haar, ga verder met je leven en laat je ex los.
Jullie verdienen gelijkwaardig en hebben voor-ouderschap dan is er geen alimentatie alleen een kinderrekening waarop naar rato wordt gestort.
Dat je moeder nu uitvalt is heel vervelend en sneu voor haar, maar ik zou hierom niet minder gaan werken maar een dag naar de opvang doen.
Laat de controle op de ex los, de relatie is over.
Zoals je hierboven kon lezen zijn er geen mogelijkheden bij de opvang / gastouders Ik ga niet nog meer wijzigingen toevoegen aan mijn zoon zijn leven denk dat een nieuwe huis, nieuwe gezinssituatie en binnenkort een nieuwe school voor nu even genoeg is ;)
Bedankt voor alle reacties. Ik zie wel hoe het zaterdag loopt. De vraag was hoe te reageren, sommige adviezen zijn bruikbaar.
:roll:
Ik vind dat een kind door zijn ouders moet worden opgevoed en niet door een oma.
Het is en blijf ook mijn kind! Niet het kind van de oma die al om 9 uur snoep voorschotelt en hem laat opblijven tot half 10 omdat hij dat zo leuk vind.

Een kind heeft Rust, Regelmaat en structuur nodig.
Stabiliteit en niet dat alles maar mag en kan want ja daar zijn oma's voor zoals ze het zelf zegt. En natuurlijk mijn kind krijg ook bij mij gewoon een snoepje, koekje en limonade maar wel beperkt. En dus niet de hele dag door.

Ik denk niet dat ik ook in verdere details moet treden om mezelf te verdedigen waarom ik het wel of niet normaal vind dat iemand zijn kind 4 dagen naar zijn moeder brengt en daar elke avond mee-eet omdat hij niet kan koken en zodat hij in de sportschool rond kan hangen.
Ik heb ook door een incident ineens een ander beeld van mijn ex gekregen (en niet omdat ik hem nog terugwilde). Ik herken de onzekerheid over hoe je moet reageren als je hem weer ziet. Probeer echt gewoon zakelijk te zijn. Ik ben gestopt met mijn ex koffie aan te bieden (des te sneller was hij weer weg). Je kunt altijd zeggen dat je een afspraak hebt en het kort wilt houden. Bij de overdracht, als onze dochter iets aan hem wilde vertellen of laten zien, ben ik gewoon even de was op gaan hangen of de afwas gaan doen. Inmiddels is mijn woede wat gezakt en bied ik hem gerust weer wat te drinken aan, maar in een gesprek over koetjes en kalfjes en hoe gaat het nou met jou heb ik geen zin. Ik vertel hem verder ook niets over mijzelf. Communicatie over afspraken en regeldingen gaat via de e-mail, beter heb je het zwart op wit, want de laatste mondelinge afspraak die wij hadden heeft hij geschonden.

Toen mijn ex iemand anders op onze dochter liet passen om naar een feestje te gaan terwijl ik gezegd had dat ik dat graag wilde doen, heb ik hem duidelijk gemaakt dat hij voortaan met mij moest overleggen voordat hij een vreemde op onze dochter liet passen. (Het was geen "vreemde" maar zijn nieuwe vriendin, die ik nog steeds niet heb leren kennen.) Bij jullie staat het zelfs in het ouderschapsplan dat hij moet overleggen over logeerpartijtjes, dus daar kun je hem heel zakelijk op wijzen.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
wanhoopnabij schreef:
18-06-2020 09:32
Ik vind dat een kind door zijn ouders moet worden opgevoed en niet door een oma.
Het is en blijf ook mijn kind! Niet het kind van de oma die al om 9 uur snoep voorschotelt en hem laat opblijven tot half 10 omdat hij dat zo leuk vind.

Stabiliteit en niet dat alles maar mag en kan want ja daar zijn oma's voor zoals ze het zelf zegt. En natuurlijk mijn kind krijg ook bij mij gewoon een snoepje, koekje en limonade maar wel beperkt. En dus niet de hele dag door.

Ik denk niet dat ik ook in verdere details moet treden om mezelf te verdedigen waarom ik het wel of niet normaal vind dat iemand zijn kind 4 dagen naar zijn moeder brengt en daar elke avond mee-eet omdat hij niet kan koken en zodat hij in de sportschool rond kan hangen.

Dat is allemaal waar. Maar het punt is dat zodra je gaat scheiden je geen invloed meer hebt op wat je ex doet en besluit als jullie kind bij hem is. Je ex is blijkbaar geen heel betrokken vader die de kans zijn kind te zien met beide handen aangrijpt. Accepteer dat. Accepteer ook dat je kind als het bij zijn vader is vooral bij zijn oma zal zijn, en zodra vader een nieuwe partner heeft vooral bij die partner zal zijn. En dat het vast vaak zal voorkomen dat zolang ex geen oppas heeft, hij zijn kind vooral bij jou laat. Het is misschien niet de jeugd die je in gedachten had voor je kind, maar dit is wat het is. Het enige dat je kunt doen is afspraken maken over alimentatie, alle andere afspraken die je over de opvoeding maakt zijn niet afdwingbaar.
Het klinkt voor mij een beetje alsof je hoop had dat het goed zou komen, dat je daarom heel meegaand bent geweest en dat het grootste probleem voor jou is dat hij weer gaat daten.

Jullie hebben samen een kind, dus zorg gewoon dat alles voor hem goed is geregeld.

Wat hij doet is niet zo van belang. Als oma een keer oppast is dat helemaal geen probleem. Probeer je ook zo min mogelijk te bemoeien met dat soort zaken. Het gaat jou niet aan.
DS1971 schreef:
18-06-2020 09:55
Het klinkt voor mij een beetje alsof je hoop had dat het goed zou komen, dat je daarom heel meegaand bent geweest en dat het grootste probleem voor jou is dat hij weer gaat daten.

Jullie hebben samen een kind, dus zorg gewoon dat alles voor hem goed is geregeld.

Wat hij doet is niet zo van belang. Als oma een keer oppast is dat helemaal geen probleem. Probeer je ook zo min mogelijk te bemoeien met dat soort zaken. Het gaat jou niet aan.
Helemaal eens met dit bericht. Het lijkt erop dat je eigenlijk wil jij dat ex jou op de hoogte houdt over een date. Wat nonsens is. Dat hoeft hij jou helemaal niet te vertellen.

Dat je minder gaat werken moet je met hem bespreken en staat los van wat ex doet in het weekend.

Jullie afspraak om vrienden te blijven is mooi, in praktijk niet altijd haalbaar omdat vaak 1 van de 2 (jij in dit geval) die vriendschap wil omdat je hem eigenlijk nog terug wil. Het is trouwens ook niet verboden als een van de 2 uiteindelijk minder voor een vriendschap gaat voelen. Het enige dat jullie samen goed moeten regelen is dat jullie zoon krijgt waar hij recht op heeft. Dus actie ondernemen om kinder alimentatie te krijgen. Dit doe je niet omdat je dit een goede rede vindt om contact met je ex te hebben, maar omdat jou zoon dit nodig heeft toch?
Een scheiding moet je inderdaad als een zakelijke overeenkomst zien, maar als je er emotioneel nog geen afstand van kan doen is dat heel lastig. En de ene partij gaat er helaas makkelijker mee om dan de ander.
Maar ik lees steeds dat men het heeft over het "recht" op kinderalimentatie. Maar voor zover ik weet is dat juist een plicht. Want gescheiden of niet je draagt beide een verantwoordelijkheid voor je kind(eren). Partneralimentatie is wel een recht.
Zelfs als je een 50/50 omgangsregeling hebt, is er 1 ouder verantwoordelijk voor verzekeringen, sportclub, en schoolkosten. Deze kosten zijn ook 50/50 dus moeten deze kosten aan betreffende ouder voor 50% vergoed worden.

De kinderalimentatie word berekend door eerst het gezamenlijke inkomen te bekijken, dan is er een rekensom dat een x aantal % per maand uit word gegeven per kind. En dan word er gekeken hoeveel dit per ouder is.

bij 50/50 zou ik dus ook een rekening openen waar alles van betaald word voor je kind.

Dat is dus het zakelijke kantje.

Voor de rest, hebben wij ook afgesproken dat, wanneer de een iets heeft waardoor de kinderen eigenlijk niet kunnen komen (bruiloft, personeelsfeest etc.) dat we dat bij elkaar vragen of het uitkomt. Maar soms lieten we ze ook bij opa en oma slapen, gewoon omdat dat ook kon voordat we gingen scheiden.

En na 7 jaar moet ik soms nog steeds even op mijn lippen bijten omdat hij (en zijn nieuwe vrouw) in sommige dingen heel anders denkt, maar je bent niet voor niks gescheiden natuurlijk. Mijn kinderen zijn nu gelukkig oud genoeg om zelf te bepalen wat ze willen, en we laten ze dat ook steeds meer doen.
Mijn ex en ik kunnen gelukkig nog steeds door 1 deur, en weten we van elkaar dat we allebei het beste voor hebben met onze kinderen, al is het dan op een hele andere manier.

Heel veel succes met het verwerken van je scheiding, bij de een duurt dat wat langer dan bij de ander, maar probeer je emoties uit te schakelen, en probeer het niet alleen op te lossen, een mediator is onpartijdig en weet hoe hij/zij dit aan moet pakken.
wanhoopnabij schreef:
18-06-2020 09:32

Het staat jou vrij om dat te vinden en ik snap het ook wel, maar of hij nu troep aan jullie zoon voorschotelt of zijn moeder, dat maakt weinig verschil.

Het enige wat je kan doen is er met hem over praten en dan nog moet je maar afwachten of hij daarmee iets wil.
wanhoopnabij schreef:
18-06-2020 08:42

Juist bij de overheid zijn er ontzettend veel regelingen waardoor je minder kunt werken. Dus dat is onzin.
En wat betreft dat ouderschapsplan? Dat is een wassen neus, je ex mag echt zelf bepalen waar hij jullie kind brengt, die invloed heb je niet meer.
En als jij minder wil gaan werken, prima, maar een kind kan prima twee middagen BSO handelen hoor.
Ik vraag me wel oprecht af waarom je akkoord bent gegaan met 50/50 co-ouderschap als je eigenlijk al wist dat hij die 50% van de zorg veelvuldig zou overdragen aan zijn moeder, of aan jou?

Of had je dit niet zien aankomen? Wil hij zijn zoontje wel 50% van de tijd bij zich hebben, of zijn er misschien mogelijkheden om het ouderschapsplan open te breken en andere afspraken te maken?
Rust, reinheid en regelmaat: dan had je beter bij elkaar kunnen blijven.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
"vriendschap is een illusie, een pakketje schroot met een dun laagje chroom"

partners zijn jullie niet meer, de vriendschap zal ook verwateren onder invloed van nieuwe omstandigheden (nu gaat je ex daten, maar straks is er ook nog de impact van een eventuele nieuwe partner), dus focus je maar op 1 ding: ouderschap

Jullie blijven allebei ouder van jullie zoon en zullen moeten proberen dat zo goed mogelijk tot een einde te brengen.

Als je moeder ziek was geworden tijdens jullie huwelijk, hoe zou het dan opgelost worden ? Zou dan een extra dag bij de andere oma wel bespreekbaar geweest zijn?

Nu is het jouw dag en uiteindelijk beslis jij hoe je die regelt. Als je dus zelf beslist om daar extra kosten voor te gaan maken, is dat m.i. ook jouw consequentie. Want je ex zal waarschijnlijk gratis als alternatief zijn moeder voorstellen vermoed ik. Dat wil jij niet op basis van redenen die voor jou gegrond zijn maar waar hij anders over denkt.

Als zijn moeder tijdelijk zou uitvallen en er kosten gemaakt moeten worden voor opvang aan zijn kant, is dat vervolgens dan ook zijn verantwoordelijkheid of ben je dan ook bereid om de helft te betalen ?
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
viva-amber schreef:
18-06-2020 11:41
En jezelf maar ongelukkig zien oud worden ?
belgali schreef:
18-06-2020 12:21
"vriendschap is een illusie, een pakketje schroot met een dun laagje chroom"

partners zijn jullie niet meer, de vriendschap zal ook verwateren onder invloed van nieuwe omstandigheden (nu gaat je ex daten, maar straks is er ook nog de impact van een eventuele nieuwe partner), dus focus je maar op 1 ding: ouderschap

Jullie blijven allebei ouder van jullie zoon en zullen moeten proberen dat zo goed mogelijk tot een einde te brengen.

Als je moeder ziek was geworden tijdens jullie huwelijk, hoe zou het dan opgelost worden ? Zou dan een extra dag bij de andere oma wel bespreekbaar geweest zijn?

Nu is het jouw dag en uiteindelijk beslis jij hoe je die regelt. Als je dus zelf beslist om daar extra kosten voor te gaan maken, is dat m.i. ook jouw consequentie. Want je ex zal waarschijnlijk gratis als alternatief zijn moeder voorstellen vermoed ik. Dat wil jij niet op basis van redenen die voor jou gegrond zijn maar waar hij anders over denkt.

Als zijn moeder tijdelijk zou uitvallen en er kosten gemaakt moeten worden voor opvang aan zijn kant, is dat vervolgens dan ook zijn verantwoordelijkheid of ben je dan ook bereid om de helft te betalen ?
ik ben zeker bereid om te kijken waar ik hem kan helpen, ook al ik zou moeten betalen richting heb zou ik daar mijn verantwoordelijkheid voor pakken.
Mijn moeder is ziek geworden tijdens ons huwelijk en ook toen werd er vanuit hem verwacht dat ik het zou oplossen. Zijn moeder werkt ook gewoon en kan niet zomaar te pas en on te pas vrij pakken om te zorgen voor haar kleinkind.
viva-amber schreef:
18-06-2020 11:41
Wat een onzin!
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven