Erg vervelend gedrag stiefzoon
maandag 22 juni 2020 om 23:53
Goed, het is al een tijd geleden sinds ik voor het laatst actief was hier. Toen was ik nog samen met ex, geloof ik.
Ik heb inmiddels een aantal jaar een fijne relatie met een leuke, lieve man. Mijn ex en ik hebben co- ouderschap over onze dochtertje, dat gaat prima.
Vriend heeft echter ook een zoon, die niks van mij wilde weten de eerste jaren. Waar ik eerst nog hoopte dat het na verloop van tijd zou bijtrekken, troostte ik mezelf later met de gedachte dat we in elk geval niet 24/7 op elkaars lip zaten. Hij kwam alleen in het weekend, waarvan ik ook nog 1 dag werkte, dus de ongemakkelijke momenten bleven beperkt.
Echter is de situatie nu veranderd door problemen van zijn moeder, waardoor hij niet thuis kon blijven wonen. Om die reden woont hij nu al sinds Maart bij ons. En het breekt me op.
Vriend gooit alles wat zoon doet op "ach hij is aan het puberen/ heeft het moeilijk met de situatie rondom zn moeder/ mist zn vrienden/ gaat door een moeilijke periode"
Maar het voelt voor mij alsof zoon me expres uitdaagt, en mij en zijn vader uit elkaar wil drijven.
Als vriend thuis is, doet zoon namelijk nooit rare dingen. Gedraagt zich zoals een gemiddelde puber dat doet, maar zoekt geen ruzie ofzo.
Zodra zijn vader het huis uit is, ben ik al op mn hoede, omdat ik niet weet wat er nu weer gaat komen. Een greep uit de dingen die hij de afgelopen maanden heeft gedaan:
Hij maakt bijvoorbeeld dingen stuk, en zegt vervolgens dat hij het niet gedaan heeft. Echt als in: pakt mok uit de kast, kijkt mij aan, laat hem vallen en loopt triomfantelijk weg.
Bestelt dingen online, op mijn naam, met achteraf betalen.
Maakt dingen kwijt, waarvan ik zeker weet dat het gewoon op een vaste plek lag. Doet vervolgens alsof ie geen idee heeft waar ik het over heb.
Dat zijn nog 'kleine' dingetjes.
De meest recente ontwikkelingen vind ik erger, maar daar ga ik later even verder op in.
Wat moet ik hier nou mee???
Ik heb inmiddels een aantal jaar een fijne relatie met een leuke, lieve man. Mijn ex en ik hebben co- ouderschap over onze dochtertje, dat gaat prima.
Vriend heeft echter ook een zoon, die niks van mij wilde weten de eerste jaren. Waar ik eerst nog hoopte dat het na verloop van tijd zou bijtrekken, troostte ik mezelf later met de gedachte dat we in elk geval niet 24/7 op elkaars lip zaten. Hij kwam alleen in het weekend, waarvan ik ook nog 1 dag werkte, dus de ongemakkelijke momenten bleven beperkt.
Echter is de situatie nu veranderd door problemen van zijn moeder, waardoor hij niet thuis kon blijven wonen. Om die reden woont hij nu al sinds Maart bij ons. En het breekt me op.
Vriend gooit alles wat zoon doet op "ach hij is aan het puberen/ heeft het moeilijk met de situatie rondom zn moeder/ mist zn vrienden/ gaat door een moeilijke periode"
Maar het voelt voor mij alsof zoon me expres uitdaagt, en mij en zijn vader uit elkaar wil drijven.
Als vriend thuis is, doet zoon namelijk nooit rare dingen. Gedraagt zich zoals een gemiddelde puber dat doet, maar zoekt geen ruzie ofzo.
Zodra zijn vader het huis uit is, ben ik al op mn hoede, omdat ik niet weet wat er nu weer gaat komen. Een greep uit de dingen die hij de afgelopen maanden heeft gedaan:
Hij maakt bijvoorbeeld dingen stuk, en zegt vervolgens dat hij het niet gedaan heeft. Echt als in: pakt mok uit de kast, kijkt mij aan, laat hem vallen en loopt triomfantelijk weg.
Bestelt dingen online, op mijn naam, met achteraf betalen.
Maakt dingen kwijt, waarvan ik zeker weet dat het gewoon op een vaste plek lag. Doet vervolgens alsof ie geen idee heeft waar ik het over heb.
Dat zijn nog 'kleine' dingetjes.
De meest recente ontwikkelingen vind ik erger, maar daar ga ik later even verder op in.
Wat moet ik hier nou mee???

dinsdag 23 juni 2020 om 13:21
praat alleen met manlolita666 schreef: ↑23-06-2020 11:32Moet ik zoon daar ook rechtstreeks in betrekken? Of eerst alleen met vriend praten? Zou het voor zoon dan niet wij vs hem worden?
Of is het beter dat ik ook 1 op 1 met hem probeer te praten hierover?
Ik wil voorkomen dat hij zich klemgezet voelt, maar wil hem ook niet buitensluiten. Het gaat immers grotendeels om hem.
ik vind....

dinsdag 23 juni 2020 om 13:28
Ja hoor, laten we het met deze jongen hebben over het gevoel van TO.
Deze jongen is al wel 17, maar in feite is hij nog een kind, een verwaarloosd kind dat geen contact krijgt met zijn vader, niet meer bij zijn moeder kan wonen en (mede vanwege corona) waarschijnlijk nog meer onverwachte tegenslagen heeft gehad. Je wordt echt niet zomaar opgenomen in een psychiatrische instelling, dus met zijn moeder zal hij ook heel wat te stellen hebben gehad.
Al het vertrouwde, zijn hele leventje zoals hij had bij zijn moeder en door school, baantje, noem het allemaal maar op... is weg, alle structuur die hij had is er niet meer. En hoe reageert de vader? Die reageert niet... is alleen maar met zijn werk bezig.
Ga alsjeblieft weg uit deze situatie, TO.
Het is heel rot voor je, maar dit is niet iets wat je kunt oplossen door het met een 17- jarige te gaan hebben over jouw gevoel, terwijl hij zelf genoeg reden heeft om kapot te gaan van alle gevoelens die hij zelf heeft. Hij kan het alleen niet uiten en uit het dus maar op een nare manier naar de enige persoon die er wel is

dinsdag 23 juni 2020 om 14:14
Dit klinkt alsof jij soms degene bent die (onbedoeld) iets uitlokt. Kun je hier een voorbeeld geven van iets wat jij zei/deed waarop je stiefzoon reageerde?lolita666 schreef: ↑23-06-2020 10:27Opgenomen ivm psychische problemen, vandaar ook dat de zoon nu fulltime hier woont.
Overigens, Ik lees al een paar keer iets in de trant van "stiefmoeder die hem niet moet", maar dat is niet het geval. Ik vind zijn gedrag (wat ik al geschreven heb, plus de schep er bovenop van de afgelopen tijd) heel erg vervelend, maar als hij van die dagen heeft waarop hij gewoon tegen me praat, of met dochtertje speelt, Of gewoon geen gekke dingen doet, vind ik hem echt geen vervelende jongen. Dat heb ik ook diverse keren gezegd, op zo'n moment. Dat ik het fijn vindt als hij zo is en als we op een normale manier met elkaar om kunnen gaan. Dat ik het lief vindt dat hij tijd doorbrengt met dochtertje. Enz. Ik heb me al zo vaak opengesteld naar hem toe, maar steeds als ik me een beetje kwetsbaar opstel, komt er binnen de kortste keren weer een tegenreactie.
Met zn allen hulp lijkt inderdaad verstandiger dan hij alleen. Ik had er inderdaad niet bij stilgestaan dat we hem daardoor juist het gevoel geven dat het probleem bij hem ligt, maar als ik het zo lees, lijkt dat eigenlijk heel logisch.
Vriend moet inderdaad meer investeren in zijn zoon. Daar ben ik het 100% mee eens. Wat meer 1 op 1 tijd zou wellicht ook kunnen leiden tot wat meer vertrouwen van de kant van de zoon, zodat hij iets opener wordt?
Echter weet vriend lang niet alles wat zn zoon uitspookt. Ik vertel hem niet alles, omdat ik de zoon ergens toch ook wat in bescherming wil nemen ofzo. En sommige dingen wil ik gewoon niet noemen naar vriend, omdat het echt puur gerichte acties naar mij zijn nadat ik iets heb gezegd of gedaan. Dat voelt dan weer als iets tussen stiefzoon en mij om op te lossen.

dinsdag 23 juni 2020 om 14:39
lolita666 schreef: ↑23-06-2020 12:22Hij heeft op dit moment geen zak meer te doen voor school, en wil verder ook niks.
Met pa mee naar het werk gaat ook niet werken denk ik. Daar is vriend toch voornamelijk aan het bellen, vergaderen en op bezoek bij -potentiële- klanten.
Heel eerlijk: ik ben bang dat als ik daadwerkelijk ergens anders zou gaan wonen, dat het niet goedkomt met stiefzoon.
Waarom werkt hij niet?
Menig 17 jarige heeft momenteel volop vakantiewerk.
Kijk maar in de supermarkten.
dinsdag 23 juni 2020 om 14:42
Een van de meest vervelende dingen tot nu toe, was dat ik zei dat ik de was ging opruimen en vroeg of ik zijn schone was voor de deur van zijn kamer moest leggen, of op zijn bureau. Antwoord was bureau.
Hij wist dus dondersgoed dat ik zo zijn kamer binnen zou komen.
Kom ik daar binnen, is ie doodleuk met zichzelf 'bezig'.
Hij man niet de moeite om te stoppen en uit alles bleek geoloog dat hij dat expres deed.
Ik heb de kleren op zn bureau gesmeten en ben weggegaan, waarbij hij me nog poeslief "dankje mammie" na riep.
Dit soort dingen doet hij dus ook vaker, en dat vertel ik niet aan zijn vader, want die zou flippen...

dinsdag 23 juni 2020 om 14:52
Hij lijkt je te willen laten voelen dat hij echt schijt aan je heeft. En dat is niet eerlijk. Maar goed; de volwassenen om hem heen hebben jarenlang schijt aan hem gehad.
Oneerlijk dat jij het mikpunt bent. En er moet echt wel iets gebeuren. Sterkte. Hoop dat je je partner meekrijgt, het klinkt alsof hij prioriteiten moet gaan stellen.
Echt veel sterkte. Ik snap dat het superingewikkeld is en iedereen heeft hier vast zijn deel in. Maar zoals je zelf al schreef; de kans dat iemand er aan onderdoor gaat (of meer dan 1 iemand) Lijkt echt enorm als er niet iets veranderd.
Oneerlijk dat jij het mikpunt bent. En er moet echt wel iets gebeuren. Sterkte. Hoop dat je je partner meekrijgt, het klinkt alsof hij prioriteiten moet gaan stellen.
Echt veel sterkte. Ik snap dat het superingewikkeld is en iedereen heeft hier vast zijn deel in. Maar zoals je zelf al schreef; de kans dat iemand er aan onderdoor gaat (of meer dan 1 iemand) Lijkt echt enorm als er niet iets veranderd.
dinsdag 23 juni 2020 om 14:54
+1Pindakaasjes schreef: ↑23-06-2020 14:53Gedver!
Dat jong is niet goed hoor!
Ik zou maken dat ik wegkwam TO!
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
dinsdag 23 juni 2020 om 14:56
Weg daar!lolita666 schreef: ↑23-06-2020 14:42Een van de meest vervelende dingen tot nu toe, was dat ik zei dat ik de was ging opruimen en vroeg of ik zijn schone was voor de deur van zijn kamer moest leggen, of op zijn bureau. Antwoord was bureau.
Hij wist dus dondersgoed dat ik zo zijn kamer binnen zou komen.
Kom ik daar binnen, is ie doodleuk met zichzelf 'bezig'.
Hij man niet de moeite om te stoppen en uit alles bleek geoloog dat hij dat expres deed.
Ik heb de kleren op zn bureau gesmeten en ben weggegaan, waarbij hij me nog poeslief "dankje mammie" na riep.
Dit soort dingen doet hij dus ook vaker, en dat vertel ik niet aan zijn vader, want die zou flippen...

dinsdag 23 juni 2020 om 15:01
Ik zou zulke dingen dus nét wel tegen pa vertellen.
Dat ie tenminste weet waarom het niet werkt tussen jou en zijn zoon.
En waarom je eventueel wil gaan latten.
Waarbij ik pa zou duidelijk maken dat er niet persé straf of sanctie tegenover moet staan.
Maar dat er grenzen zijn van wat je wil slikken.
En die kleding? Die raapt hij volgende keer maar zelf voor zijn deur of beneden op.
Ik zou geen voet meer in zijn kamer zetten.
Ik zou de vraag geeneens meer stellen aan stiefzoon, maar gewoon melden "de kleding ligt hier, pak maar zelf mee".
Dat ie tenminste weet waarom het niet werkt tussen jou en zijn zoon.
En waarom je eventueel wil gaan latten.
Waarbij ik pa zou duidelijk maken dat er niet persé straf of sanctie tegenover moet staan.
Maar dat er grenzen zijn van wat je wil slikken.
En die kleding? Die raapt hij volgende keer maar zelf voor zijn deur of beneden op.
Ik zou geen voet meer in zijn kamer zetten.
Ik zou de vraag geeneens meer stellen aan stiefzoon, maar gewoon melden "de kleding ligt hier, pak maar zelf mee".
wissewis wijzigde dit bericht op 23-06-2020 15:03
14.17% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
dinsdag 23 juni 2020 om 15:03
Zeg dat wel.Pindakaasjes schreef: ↑23-06-2020 15:00Ik snap overigens niet waarom vriend/vader dit niet mag weten.
Masturberen (en daarmee bewust doorgaan terwijl pa zijn vriendin erbij staat) is echt obsceen en idioot gedrag..
Lijkt mij dat vader daar wel vanaf moet weten.
Ik zeg het niet gauw, maar dit is echt geen normaal gedrag.
Dit is niet eens meer provocatie. Een psychopaatje in de dop?
Doet hij dit ook bij jouw dochter dadelijk?
Huts!
dinsdag 23 juni 2020 om 15:04
Ik gok dat hij - net als al zijn andere stoten die hij uithaalt - dus wel gewoon wil provoceren.BellatrixVanDetta schreef: ↑23-06-2020 15:03Zeg dat wel.
Ik zeg het niet gauw, maar dit is echt geen normaal gedrag.
Dit is niet eens meer provocatie. Een psychopaatje in de dop?
Doet hij dit ook bij jouw dochter dadelijk?
Als hij dat maar lang genoeg doet "raakt het wel uit tussen pa en zijn vlam", zal zijn idee zijn.
Is dit nu later?
dinsdag 23 juni 2020 om 15:05
Kun je contact opnemen met de huisarts en daar dit vertellen. Misschien kan hij helpen met goede hulp vinden.
Dat van dat masturberen gaat veel te ver. Hij is ergens al flink beschadigd geraakt. Met het verhaal van zijn moeder in het achterhoofd (psychische problemen), moet je dit echt serieus aanpakken. En laat hem alsjeblieft niet alleen met je dochtertje.
Dat van dat masturberen gaat veel te ver. Hij is ergens al flink beschadigd geraakt. Met het verhaal van zijn moeder in het achterhoofd (psychische problemen), moet je dit echt serieus aanpakken. En laat hem alsjeblieft niet alleen met je dochtertje.
dinsdag 23 juni 2020 om 15:05
En hoe heb je dan achteraf hierop gereageerd ? Je hebt het niet met zijn vader besproken, maar heb je hem wel nog aangesproken ? Je hoeft niet alles te pikken natuurlijk.
Voor iemand die dat bij mij flikte, deed ik geen was meer en dat zou ik ook wel duidelijk maken. Niet in een emotionele bui, maar wel "luister eens hier, dat was over de grens en niet zo'n beetje ook". Je hoeft me niet aardig te vinden, je mag me zelfs een trut vinden, maar je gaat je niet obsceen of onbeschoft gedragen.
En echt bij vader op het bord leggen - twee keuzes: hij pakt zijn verantwoordelijkheid of jij bent weg.
Voor iemand die dat bij mij flikte, deed ik geen was meer en dat zou ik ook wel duidelijk maken. Niet in een emotionele bui, maar wel "luister eens hier, dat was over de grens en niet zo'n beetje ook". Je hoeft me niet aardig te vinden, je mag me zelfs een trut vinden, maar je gaat je niet obsceen of onbeschoft gedragen.
En echt bij vader op het bord leggen - twee keuzes: hij pakt zijn verantwoordelijkheid of jij bent weg.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€

dinsdag 23 juni 2020 om 15:06
dinsdag 23 juni 2020 om 15:07
Ik vind echt dat je je best doet om het voor die jongen zo goed mogelijk aan te pakken. Maar lieve vrouw, dit is toch totaal niet normaal en grensoverschrijdend gedrag voor zo'n jongen. Er zit toch een enorme kronkel als je gaat masturberen terwijl je stiefmoeder binnenkomt en je daar ook niet voor schaamt. Echt hoor, negeren gaat niet meer helpen. Die jongen moet echt geholpen worden.
En ja, pa heeft hier een heel belangrijke rol in. Maar als die het laat afweten, ga dan in elk geval hulp zoeken via huisarts of ggz.
dinsdag 23 juni 2020 om 15:08
Hierdoor zal hij denk ik steeds verder in de provocatie proberen te gaan. Want hij wil je juist raken. En er zitten geen consequenties aan zijn gedrag, dus ja dan volgende keer nog een schepje er boven op.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€

dinsdag 23 juni 2020 om 15:09