Rondje Nederland
zaterdag 27 juni 2020 om 18:34
Omdat we onze kampeervakantie in Duitsland geannuleerd hebben, vanwege het zwembad dat de hele zomer dicht blijft, hebben we een alternatief verzonnen.
We gaan een “rondje Nederland” doen. We beginnen met een weekend in een appartement in Bruinisse (Zeeland) daarna gaan we voor 1 nacht naar een trekkershut in Callantsoog (Noord-Holland), dan rijden we voor twee nachten door naar een appartement in het centrum van Leeuwarden (Friesland) en tenslotte gaan we nog twee nachten naar een trekkershut op een camping in Ermelo (de Veluwe).
Omdat we overal maar even zijn wil ik graag van tevoren wat dingen verzinnen die leuk zijn om te doen, we hebben immers niet veel tijd ter plekke om dingen uit te zoeken.
Wie heeft er leuke tips voor een gezin met twee pubers (12 en 15 jaar oud)?
In Friesland dacht ik aan een sloepje huren om een dag te gaan varen en als we in Ermelo zijn een dag naar Walibi. Of misschien onderweg tussen Leeuwarden en Ermelo stoppen in Giethoorn? Heb je tips voor leuke restaurantjes, graag! Of iets wat we echt niet mogen missen? Ik hoor het graag
We gaan een “rondje Nederland” doen. We beginnen met een weekend in een appartement in Bruinisse (Zeeland) daarna gaan we voor 1 nacht naar een trekkershut in Callantsoog (Noord-Holland), dan rijden we voor twee nachten door naar een appartement in het centrum van Leeuwarden (Friesland) en tenslotte gaan we nog twee nachten naar een trekkershut op een camping in Ermelo (de Veluwe).
Omdat we overal maar even zijn wil ik graag van tevoren wat dingen verzinnen die leuk zijn om te doen, we hebben immers niet veel tijd ter plekke om dingen uit te zoeken.
Wie heeft er leuke tips voor een gezin met twee pubers (12 en 15 jaar oud)?
In Friesland dacht ik aan een sloepje huren om een dag te gaan varen en als we in Ermelo zijn een dag naar Walibi. Of misschien onderweg tussen Leeuwarden en Ermelo stoppen in Giethoorn? Heb je tips voor leuke restaurantjes, graag! Of iets wat we echt niet mogen missen? Ik hoor het graag
maandag 29 juni 2020 om 14:36
In Anna Paulowna (vlakbij Callantsoog) zit Landgoed Hoenderdael. Een kleinschalige dierentuin, maar wel prachtig opgezet. Je kan er tussen de Alpaca's lopen, tussen de ringstaartmaki's (en deze ook voeren, dan komen ze op je schouder zitten), tussen de Lori's (kleine papegaaitjes) en stichting Leeuw zit daar ook. Zij vangen katachtigen op vanuit Europa. Het leeuwenwelpje Remi dat een paar jaar geleden langs een snelweg is gevonden zit daar ook. Toen ik er nog vlakbij woonde kwam ik daar meerdere keren per jaar.
In Callantsoog kan je mooi door de duinen lopen. Het Zwanenwater is mijn favoriet.
In Callantsoog kan je mooi door de duinen lopen. Het Zwanenwater is mijn favoriet.
maandag 29 juni 2020 om 14:45
Vanuit Veere kan je ook met een pontje het Veerse meer over. Als het mooi weer is, is het misschien ook leuk om SUP boards te huren om op het meer te suppen.
Als je niet uit die regio komt is Brouwersdam misschien ook leuk om te kijken. Op een plek zijn vaak zeehonden te zien en verder is het een enorm strand waar de campers rijen dik staan in de zomer. Ik kom er zelf regelmatig maar vind het toch altijd wel een indrukwekkend gezicht.
Als je niet uit die regio komt is Brouwersdam misschien ook leuk om te kijken. Op een plek zijn vaak zeehonden te zien en verder is het een enorm strand waar de campers rijen dik staan in de zomer. Ik kom er zelf regelmatig maar vind het toch altijd wel een indrukwekkend gezicht.
maandag 29 juni 2020 om 15:46
Daar zijn we ooit geweest, inderdaad een prachtig park. En die ringstaartmaki’s en Lori’sMallelein schreef: ↑29-06-2020 14:36In Anna Paulowna (vlakbij Callantsoog) zit Landgoed Hoenderdael. Een kleinschalige dierentuin, maar wel prachtig opgezet. Je kan er tussen de Alpaca's lopen, tussen de ringstaartmaki's (en deze ook voeren, dan komen ze op je schouder zitten), tussen de Lori's (kleine papegaaitjes) en stichting Leeuw zit daar ook. Zij vangen katachtigen op vanuit Europa. Het leeuwenwelpje Remi dat een paar jaar geleden langs een snelweg is gevonden zit daar ook. Toen ik er nog vlakbij woonde kwam ik daar meerdere keren per jaar.
maandag 29 juni 2020 om 15:48
Wij zijn niet zo van de musea, maar misschien is het wel iets om te proberen. Een dagje winkelen is ook leuk. Proefverlof klinkt zeker leuk!marielouisa schreef: ↑28-06-2020 22:16Wij hebben vaak een fluisterboot gehuurd in Earnewoude, vlakbij Leeuwarden. Waar zijn je pubers in geïnteresseerd?
Het Fries museum is ook erg leuk, lekker eten kan je bij Proefverlof (in de oude gevangenis, erg bijzonder ,ook met leuke winkeltjes ed) en bij Jamuna lekker Indiaas eten.
Je kan ook heerlijk shoppen in Leeuwarden vind ik, dus dat is zeker leuk, Ny-Na is leuk en die hele steeg wel zo'n beetje. Houd je van spelletjes, kijk dan bij spellekijn. Kijk ook of er iets te doen is in de Harmonie (theater, ondanks corona). Planetarium in Franeker (westen van Ljouwert) is zeer indrukwekkend en leuk om te bezoeken, maar ook als je wilt wandelen de groene ster(oosten van). Het natuur museum is ook leuk, maar ja ik ben ook fan van musea. Verder zou ik niet teveel plannen, maar de sfeer juist opsnuiven. Terrasje pakken ed. Veeeeel plezier, lijkt me een mooie trip!
maandag 29 juni 2020 om 16:53
Wanneer je in Bruinisse bent ga lekker eten bij Bru17 aan de oude vissershaven. Je kunt in Bruinisse ook het Mosselmuseum bezoeken, grappig om even te doen.
En ga genieten van het Grevelingenmeer! Huur een sup, dit kan bij Aquavitesse. Of huur een zeilboot en neem een middag zeilles met de hele familie.
Op de brouwersdam kun je een workshop kiten doen of blowkarten (met zo een karretje over het strand scheuren).
Bij slecht weer kun je het Watersnoodmuseum in Oudekerke bezoeken; erg indrukwekkend.
Genieten maar!
En ga genieten van het Grevelingenmeer! Huur een sup, dit kan bij Aquavitesse. Of huur een zeilboot en neem een middag zeilles met de hele familie.
Op de brouwersdam kun je een workshop kiten doen of blowkarten (met zo een karretje over het strand scheuren).
Bij slecht weer kun je het Watersnoodmuseum in Oudekerke bezoeken; erg indrukwekkend.
Genieten maar!
maandag 29 juni 2020 om 20:12
Ik denk dat we met al deze leuke tips wel drie weken kunnen vullenBlijenvrij schreef: ↑29-06-2020 17:54Wat een leuk idee, TO. Weet je zeker dat je aan 1 week genoeg hebt met al deze tips?![]()
Veere is idd erg leuk.
Houden je zoons van kastelen? Ga eens naar het Poptaslot, dat ligt vlakbij Leeuwarden.
maandag 29 juni 2020 om 23:31
We wonen zelf in Brabant. Limburg is vlakbij, dus daar komen we regelmatigSomeonenew schreef: ↑29-06-2020 21:36En Limburg en Brabant dan? Je rondje is niet helemaal compleet![]()
dinsdag 7 juli 2020 om 14:02
Misschien al genoemd (ik heb de reacties niet gelezen), maar in Noord-Holland is ook het Zuiderzeemuseum (in Enkhuizen) leuk om te bezoeken, vooral het openlucht gedeelte.
In Friesland kan je misschien een cursusje fierljeppen boeken?
Of gaan wadlopen maar dat is wel iets waar je maar net zin in moet hebben, ik kan me voorstellen dat mensen het vreselijk vinden.
Of gaan wadlopen maar dat is wel iets waar je maar net zin in moet hebben, ik kan me voorstellen dat mensen het vreselijk vinden.
You can never have too many hats, gloves and shoes
dinsdag 7 juli 2020 om 15:14
Echt een aanrader! Vond dat misschien nog wel leuker dan het openluchtmuseum in Arnhem.patsy--stone schreef: ↑07-07-2020 14:02Misschien al genoemd (ik heb de reacties niet gelezen), maar in Noord-Holland is ook het Zuiderzeemuseum (in Enkhuizen) leuk om te bezoeken, vooral het openlucht gedeelte.
dinsdag 7 juli 2020 om 16:00
Wadlopen lijkt me echt vreselijk inderdaad, maar het Zuiderzeemuseum is wel een optie.patsy--stone schreef: ↑07-07-2020 14:02Misschien al genoemd (ik heb de reacties niet gelezen), maar in Noord-Holland is ook het Zuiderzeemuseum (in Enkhuizen) leuk om te bezoeken, vooral het openlucht gedeelte.
donderdag 9 juli 2020 om 15:20
Ga je nou naar Ermelo of in de buurt of begreep ik het verkeerd? Ik lees daar dat je naar Walibi wilt? Ik weet niet goed wat de doelen zijn. Misschien handig om een beetje in te delen: natuur, cultuur, fun/speeltuin, water en daar de plaatsen bij te zoeken. In Ermelo en omgeving is eigenlijk álles te doen wat je wilt: natuur, cultuur, watersport en fun/speeltuin bijvoorbeeld. Maar misschien heb je op een andere plek helemaal geen echte mooie natuur (veluwe) dus moet je dat dan in Ermelo doen. Snap je wat ik bedoel? Ik las al de tip om niet het IJsselmeer op te gaan met sloep. Daar sluit ik me graag bij aan. Te groot water en te weinig te zien. Giethoorn (wel druk), Friese wateren beter. Moet je per se rondje Nederland doen? Want zoals gezegd, omgeving Ermelo is zó veelzijdig, dat weten niet veel mensen eigenlijk
donderdag 9 juli 2020 om 15:28
Neeltje Jans was vroeger mooi en is nu een oud aftands pretpark, als je het zo nog mag noemen. Je betaalt de hoofdprijs om binnen te komen en daarna moet je nog eens extra betalen het interessante gedeelte van de Deltawerken. Wij zijn vorig jaar geweest (met korting) en gaan er echt nooit meer naartoe. Vijf jaar geleden was het nog wel echt de moeite waard, maar nu zeker niet.
Als jullie kinderen van virtual reality houden, dan kun je in Utrecht een VR-bril opzetten en dan een spel kiezen. Daar zit je dan zelf in. Heel spannend en erg leuk voor pubers!
vrijdag 10 juli 2020 om 12:46
Ik hoor dat Giethoorn nu juist heel erg rustig is vergeleken met vóór corona toen het overspoeld was met Chinezen. Dit is juist de tijd om al dat soort dingen te doen waar je normaal over de hoofden loopt. Anne Frank Huis, Van Goghmuseum, Giethoorn, Volendam... Of doen alle Nederlanders met vakantie dat nu?
You can never have too many hats, gloves and shoes
zondag 19 juli 2020 om 18:53
Allereerst wat een ontzettend leuk idee!
Ik ga dit onthouden voor een andere vakantie!
Als je in Bruinisse bent is het misschien ook leuk om naar Zeeland Buitenland te gaan. Dit ligt vlakbij Port Zelande Ouddorp.
Daar kun je kano's huren, boogschieten en is een soort klimparcours waar je op allerlei eilandjes terecht komt. Erg leuk!
Varen op het Grevelingenmeer, Neeltje Jans bezoeken.
Heel veel plezier!
Ik ga dit onthouden voor een andere vakantie!
Als je in Bruinisse bent is het misschien ook leuk om naar Zeeland Buitenland te gaan. Dit ligt vlakbij Port Zelande Ouddorp.
Daar kun je kano's huren, boogschieten en is een soort klimparcours waar je op allerlei eilandjes terecht komt. Erg leuk!
Varen op het Grevelingenmeer, Neeltje Jans bezoeken.
Heel veel plezier!
zondag 19 juli 2020 om 23:13
We zijn inmiddels terug van onze erg leuke roadtrip door Nederland.
In Zeeland zijn we naar Neeltje Jans gegaan, niet naar het attractiepark omdat we dat pas een paar jaar geleden gezien hadden, maar gewoon langs de Deltawerken gereden. We zijn naar A Seal en de Brouwersdam geweest, vooral dat laatste vonden we erg leuk. Al die campers, niet normaal! En we zijn naar Veere geweest.
Onderweg naar Noord-Holland zijn we gestopt bij de Zaanse Schans, leuk en erg rustig! Eenmaal op de camping hebben we een heerlijke wandeling gemaakt door de duinen, naar een strandtent waar we lekker gegeten hebben. ‘S avonds zijn onze vrienden (die daar wonen) op bezoek gekomen.
Onderweg naar Leeuwarden wilden we gaan varen op de Friese meren, maar het regende die dag helaas. Het alternatief was het planetarium van Eise Eisinga, maar die zat helaas al dagen volgeboekt. Dus zijn we rechtstreeks naar Leeuwarden gegaan, hebben daar uitgebreid geluncht en wat door de stad gelopen voordat we in ons appartement konden. De volgende dag hebben we een bootje gehuurd en hebben we door Leeuwarden gevaren.
Onderweg naar de Veluwe zijn we gestopt bij Giethoorn waar we een rondvaart hebben gemaakt, ook hier was het super rustig. De volgende dag zijn we een dagje naar Walibi geweest. En de laatste dag, richting huis hebben we nog even geshopt bij Bataviastad.
Het was erg leuk, maar ook heel intensief. We vonden die 8 dagen dan ook lang genoeg. Normaal blijven we 2 tot 2,5 week Op 1 camping en ondernemen we niet iedere dag iets, maar blijven ook wel gewoon de hele dag op de camping. Nu hebben we in 1 week gedaan wat we normaal over 2,5 week zouden verdelen en vooral de jongens waren er wel klaar mee op het eind
In Zeeland zijn we naar Neeltje Jans gegaan, niet naar het attractiepark omdat we dat pas een paar jaar geleden gezien hadden, maar gewoon langs de Deltawerken gereden. We zijn naar A Seal en de Brouwersdam geweest, vooral dat laatste vonden we erg leuk. Al die campers, niet normaal! En we zijn naar Veere geweest.
Onderweg naar Noord-Holland zijn we gestopt bij de Zaanse Schans, leuk en erg rustig! Eenmaal op de camping hebben we een heerlijke wandeling gemaakt door de duinen, naar een strandtent waar we lekker gegeten hebben. ‘S avonds zijn onze vrienden (die daar wonen) op bezoek gekomen.
Onderweg naar Leeuwarden wilden we gaan varen op de Friese meren, maar het regende die dag helaas. Het alternatief was het planetarium van Eise Eisinga, maar die zat helaas al dagen volgeboekt. Dus zijn we rechtstreeks naar Leeuwarden gegaan, hebben daar uitgebreid geluncht en wat door de stad gelopen voordat we in ons appartement konden. De volgende dag hebben we een bootje gehuurd en hebben we door Leeuwarden gevaren.
Onderweg naar de Veluwe zijn we gestopt bij Giethoorn waar we een rondvaart hebben gemaakt, ook hier was het super rustig. De volgende dag zijn we een dagje naar Walibi geweest. En de laatste dag, richting huis hebben we nog even geshopt bij Bataviastad.
Het was erg leuk, maar ook heel intensief. We vonden die 8 dagen dan ook lang genoeg. Normaal blijven we 2 tot 2,5 week Op 1 camping en ondernemen we niet iedere dag iets, maar blijven ook wel gewoon de hele dag op de camping. Nu hebben we in 1 week gedaan wat we normaal over 2,5 week zouden verdelen en vooral de jongens waren er wel klaar mee op het eind