Vraag het de mods, deel 2.

22-06-2020 15:05 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
En dan zitten we ineens in deel 2!

Tot op heden vinden wij het een succes, en hopen jullie ook. Voorlopig gaan we dus nog even door. Wij vinden het erg prettig dat we op deze manier de discussie kunnen voeren. Hoe hebben jullie de afgelopen weken ervaren?

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

Originele OP:

overig/vraag-het-de-mods/list_messages/463036

Nieuwe punten:

Reden van anonimiseren.

Update:

Het nieuwe banbeleid en topic.
overig/bantopic-2-0/list_messages/465162

Het nieuwe meld systeem.
overig/meld-het-de-mods/list_messages/465163

Update:

Beste forummers,

Er is nogal wat controverse ontstaan over napraat en napraat 2.0. We hadden er in eerste instantie voor gekozen om het napraten puur bij 2.0 te laten plaatsvinden maar bij nader inzien levert dit niet het voor ons gewenste effect op. Daarom kiezen we er alsnog voor om het napraten in beide topics voorlopig toe staan.

Daarbij willen wij ook nog even heel duidelijk maken dat het openen van 2.0 niet was om de vaste napraters te straffen. Er is dus ook geen vrijbrief gegeven vanuit ons om de vaste napraters te provoceren of om 'op de man' te gaan. En daarbij dat het nieuwe napraat topic (2.0) niet een aanleiding mag zijn om volledig los te gaan. Wij zullen dan ook strak gaan modereren op 'op de man' en in 2.0 offtopic. Forummers die proberen in één van beide topics de boel te verpesten voor elkaar kunnen ook een ban verwachten.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 11-07-2020 09:00
Reden: Update
84.18% gewijzigd
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Met andere woorden in het napraat mag je iedereen ergens voor uitmaken wat je wil. Want daar is het topic voor
Ik dacht ik ga hier ook weer eens bijlezen, en val in de discussie over het napraattopic.

Ik wil daar ook wel even bijval in geven: ik vind ook dat het Napraattopic een soort kliekjes-schoolpleintopic is geworden waar de Mean Girls van het schoolplein de dienst uitmaken.

Het napraten waar het ooit voor bedoeld was wordt daar in ieder geval in mijn ogen zelden meer gedaan.
Am Yisrael Chai!
Abyss schreef:
10-07-2020 15:17
Met andere woorden in het napraat mag je iedereen ergens voor uitmaken wat je wil. Want daar is het topic voor
Nee, er zijn forumregels natuurlijk.
Life is short. Eat dessert first.
-Shifty- schreef:
10-07-2020 15:09
Prima dat je dat vind en inderdaad vervelend voor de persoon in kwestie. Maar richt dat commentaar dan op die persoon die dat deed. Als de rest van het topic gezellig is dan is dat dus geen excuus om op basis van één persoon iedereen in dat topic dat kwalijk te nemen.

Zijn alle napraters dan schuldig? Nee. Waren er veel napraters dan schuldig? Nee. Waren er sommige napraters schuldig? Nee. Was er één persoon onheus bejegend door één ander persoon? Blijkbaar.

Wat heeft dat dan met napraat te maken? Niks.
Het gaat om de toon en de mentaliteit.

Hieronder de regels van Napraat, van de originele OP.

Beste forummers,

Omdat we jullie de mogelijkheid willen geven om na te praten over dingen die op het forum gebeuren hebben we dit topic geopend. Helaas blijkt na een aantal weken proefdraaien dat dit toch niet gaat op de gehoopte manier en daarom zullen er vanaf nu strengere regels gelden in dit topic.

Wat is Napraten?

In het napraattopic kun je samen met de andere forummers napraten over gebeurtenissen op het forum.

Wat mag:

- Bans bespreken http://forum.viva.nl/forum/overig/banto ... s/235701//

- Beleid bespreken

- Trolhinten* (mits dit op normale wijze gebeurt, en dit niet resulteert in een trollenjacht of het verpesten van het betreffende topic)

- Stoom afblazen/ offtopic kletsen* (mits dit op normale wijze gebeurt, en niet zorgt voor onrust op het forum)

*Deze privileges kunnen op ieder moment worden ingetrokken.

Wat mag niet:

Alles dat in overtreding is met de huisregels.

- Het bashen van het moderatorteam en andere gebruikers.

- Hinten en hengelen naar eerdere nicks.

- Het openbaar maken van persoonlijke gegevens, zoals naam, adres, woonplaats of andere privacygevoelige informatie, Ook het dreigen met het openbaar maken van deze informatie is niet toegestaan.

- Het uitvechten van privé-vetes.

Dit soort gedrag accepteren we niet en kan direct, zonder waarschuwing vooraf, resulteren in een (permanente) ban. Of er sprake is van een overtreding die leidt tot een permanente ban is ter beoordeling van de Community Manager en hier wordt niet verder over gediscussieerd.

Kritiek op ons forumbeleid mag absoluut, mits dit binnen de fatsoengrenzen gebeurt die wij redelijk achten. Mocht het toch buiten deze fatsoengrenzen komen, behouden de Junioren, Moderators en de Community Manager het recht om de betreffende reacties zonder reden van opgaaf te verwijderen, de napraat (tijdelijk) te sluiten en direct een ban van een week toe te kennen aan de betreffende forummer(s).

De moderators gaan niet in discussie op dit topic en als er dingen zijn die jullie onder de aandacht willen brengen, of als je een reactie wilt over een ban, beleid of moderatie, staf dan je posting of stuur een mailtje naar forum@viva.nl.

Net als bij Het Bantopic behoudt het moderatorteam het recht om bij misdragingen het topic offline te halen en het bestaan van dit topic te beëindigen.

NB Graag aandacht voor deze toevoeging van de Community Manager gedateerd 02-12-2014

Tussen de flauwekul over bloemkool en bitterballen wordt er gebashed en belachelijk gemaakt.

Stoom afblazen en off topic kletsen mag, MITS dit op normale wijze gebeurt en niet voor onrust zorgt op het forum. Nou, zie dit topic, mensen met opmerkingen over Napraat kunnen hier hun verhaal niet kwijt, want Napraat komt hier met een tsunami aan tegenwerpingen zodat het voor de mods onoverzichtelijk wordt om te lezen. Een gebruikelijke guerrilla techniek, toegepast door vaste kliek.

Privileges kunnen worden ingetrokken. ===> Is dat ooit voorgekomen?

Tijd voor revisie, Mods?
Als ze van de "napraat" nog eens extra achterkamertjes hebben zoals dat zo vaak aangegeven word dan is die hele napraat niet nodig.
simbalabimba schreef:
10-07-2020 15:06
Dit klinkt schattiger dan hoe het er vaker aan toe gaat.
Ik blijf bij mijn standpunt, dat een forum het niet moet willen dat er een speciaal topic is, waarin je andere forummers bespreekt. Net zoals iemand ook niet een topic over een andere forummer mag openen.

Het doel van het topic is een platform om forum-aspecten te bespreken zonder direct topic-inhoudelijk te hoeven zijn, zodat daarmee andere topics niet worden belast. Dat heeft dan dus een specifieke forumverbeterende functie.

In napraat zijn verder alle forumregels gewoon van toepassing, behalve enkele specifieke dingen die in gewone topics ongewenst zijn omdat ze de inhoudelijke discussie belasten.

En daarnaast wordt napraat gebruikt als kletstopic wat in feite dezelfde forumverbeterende functie dient; namelijk deze behoefte kanaliseren buiten de 'normale' topics. Dat napraat daar niet specifiek voor is opgezet is maakt dat nog niet ongewenst; het is een gewenst bij-effect.

Het zou dan heel strikt formeel misschien toegevoegd mogen worden aan de napraatregels dat je offtopic mag zijn, maar ik snap dat zo ook wel.
missie_m schreef:
10-07-2020 14:48
Precies.

Ik vind het zelfs absurd dat de mods iemand, die een vraag aan de mod heeft, naar napraat verwijzen.

Dan doen mods dan ook niet.
*2020* schreef:
10-07-2020 15:31
Als ze van de "napraat" nog eens extra achterkamertjes hebben zoals dat zo vaak aangegeven word dan is die hele napraat niet nodig.
Precies, Napraat zoals die nu wordt gebruikt is niet meer dan een pissing contest.
Eens met Shifty.
Geen bijzonderheden
*2020* schreef:
Slaat nergens op want niemand zit in dezelfde achterkamers. Ik zit bv niet bij Solo om maar wat te noemen. En bij de meesten anderen allemaal al helemaal niet. Met al die nickwissels weet je niet eens wie het zijn op napraat.
Geen bijzonderheden
yasmijn schreef:
10-07-2020 15:41
Slaat nergens op want niemand zit in dezelfde achterkamers. Ik zit bv niet bij Solo om maar wat te noemen. En bij de meesten anderen allemaal al helemaal niet. Met al die nickwissels weet je niet eens wie het zijn op napraat.
dan lees ik zeer fout.
*2020* schreef:
10-07-2020 15:43
dan lees ik zeer fout.
Je moet niet alles geloven wat je leest.
Geen bijzonderheden
yasmijn schreef:
10-07-2020 15:47
Je moet niet alles geloven wat je leest.
Wat een mooi uitgangspunt om de napraat op te heffen!
*2020* schreef:
Sommige forummers hebben elkaar op facebook bijvoorbeeld. Een paar forummers zijn echt vriendinnen geworden en daar heb ik ook contact mee via Messenger. :heart:
Ik zit zelfs in geen enkele achterkamer, want achterkamers zijn wespennesten.
Lady*Voldemort schreef:
10-07-2020 15:50
Wij appen.
Geen bijzonderheden
yasmijn schreef:
10-07-2020 15:41
Ik zit ook niet in een 'achterkamer' met Yas.
*2020* schreef:
10-07-2020 15:49
Wat een mooi uitgangspunt om de napraat op te heffen!
Klets toch niet.
Geen bijzonderheden
doornroosje9 schreef:
Sommige forummers hebben elkaar op facebook bijvoorbeeld. Een paar forummers zijn echt vriendinnen geworden en daar heb ik ook contact mee via Messenger. :heart:
Dat is toch het als achterkamertjes.
Ik red mij jaren zonder achterkamertjes facebook etc op de viva.
Lady*Voldemort schreef:
Er zijn weleens dingen flink uit de hand gelopen in AK’s inderdaad 😂
Geen bijzonderheden
*2020* schreef:
10-07-2020 15:51
Ik zeg niet dat dat moet hè. :proud:

Maar als je elkaar IRL ontmoet, gebeurt dat soms.
Oakes schreef:
10-07-2020 15:24
Het gaat om de toon en de mentaliteit.

Van één persoon in de door jou aangehaalde kwestie.

Ik post in napraat maar ik ben niet napraat. Maar toch koppel jij uitlatingen van iemand anders aan mij door van napraters een clubje napraat-hooligans te maken die in georganiseerd verband met één-voor-allen-leuzen schijnbaar een tegenstander hebben (de rest van het forum?)?

Stop daar eens mee?
Oakes schreef:
10-07-2020 15:34
Het hinten en hengelen naar vorige nicks mag niet?

bijzonder dat het in de topic regels staat..
Aangezien dit volgens mij vaste kost is in het desbetreffende topic.
*2020* schreef:
10-07-2020 15:51
Nou nee.

Ik heb het eigenlijk bijna nooit over het viva forum met de mensen van hier die ik op FB heb. In achterkamertjes is dat wel anders.
👌🏻
-Shifty- schreef:
10-07-2020 15:53
Van één persoon in de door jou aangehaalde kwestie.

Ik post in napraat maar ik ben niet napraat. Maar toch koppel jij uitlatingen van iemand anders aan mij door van napraters een clubje napraat-hooligans te maken die in georganiseerd verband met één-voor-allen-leuzen schijnbaar een tegenstander hebben (de rest van het forum?)?

Stop daar eens mee?
:proud:
Geen bijzonderheden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven